Po
door Pontiac Feb 17, 2017 om 17:02
Geldzaken & recht

Kind onterven

door omstandigheden zijn mijn zoon en ik uit elkaar gegroeid en heeft deze besloten dat ik niet meer voor hem besta , prima daar kan ik mee leven ,nu wil ik hem onterven maar hoe doe ik dat dan juist en wat krijgt hij ten alle tijden .Als de langst levende overlijd blijft er een huis met een huidige waarde van ongeveer 225000 euro (zonder hypotheek alles is dus afgelost) en ongeveer 10000 euro spaargeld over ,we hebben 2 kinderen dochter en zoon en wij zien het liefst dat alles naar de dochter gaat .
Graag advies hier over en ook graag welke wegen wij moeten bewandelen om onze zin te krijgen , BVD Pontiac

16922 15 Rapporteer

Topantwoord

ja
door janf43 - Feb 17, 2017 om 17:05
733 Antwoorden / 0 Vragen

De notaris, waar u toch heen moet om dat per testament te regelen, kan u dat perfect uitleggen.

Topantwoord

fa
door familyman - Feb 17, 2017 om 17:06
888 Antwoorden / 1 Vragen

100% onterven gaat niet zomaar. Kinderen houden altijd 50% (=kindsdeel) over.
U kunt diegene die u wel wilt laten erven tzt, op een legale weg, informeer bij de belastingdienst wat kan, veel schenken bij leven, zodat er weinig meer te erven is.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 17, 2017 om 17:12
7156 Antwoorden / 3 Vragen
Po
door Pontiac Feb 18, 2017 om 19:38
131 Antwoorden / 5 Vragen

Dankjewel ,heb ik nu gedaan snap alleen niet het onderscheid tussen kindsdeel en legitiemdeel.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 18, 2017 om 19:49
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Edit, zal de link in het antwoordvak zetten, hier in het reactieveld ziet het er slordig uit.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2017 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar beginnen om een paar honderd euro uit te geven aan de notaris, daar kunt u al uw wensen mee bespreken.

Maar volledig onterven gaat niet. U kunt wel alles van te voren opmaken, valt er niets te erven.

Po
door Pontiac Feb 18, 2017 om 19:40
131 Antwoorden / 5 Vragen

Tijger1 . bedankt voor je antwoord maar als ik alles opmaak wie betaald dan mijn crematie (heb geen polis hiervoor).

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2017 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan houdt u daar gewoon geld voor apart. Kosten voor de uitvaart worden eerst van de nalatenschap afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.

Maar als nu u of uw vrouw overlijdt, moet er ook al erfrecht betaald worden over de kindsdelen die niet uitbetaald worden.

getty
door getty - Feb 17, 2017 om 17:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je kunt in het testament wel iemand volledig onterven. Kind zal dan naar de rechter moeten om zijn kindsdeel op te eisen.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2017 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Getty

Hij kan via de rechter niet zijn kindsdeel opeisen, maar alleen zijn legitieme portie.

Maar de Ts wil zorgen dat zoon niets krijgt en dat kan dus niet.

getty
door getty Feb 17, 2017 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wel als zoon geen rechtszaak aanspant. Niet iedereen kiest ervoor om dit te doen.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 18:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over "kindsdeel" .

br
door bravehenk Feb 19, 2017 om 17:29
206 Antwoorden / 0 Vragen

En het gaat over behoorlijk veel geld daar komen de aasgieren wel op af.Ik ken veel gevallen waarvan de kinderen vele jaren geen contact hadden met pa of ma na overlijden de dag erna al bij mij aan de balie stonden om de erfenis te cashen.
Dus gewoon een notaris raadplegen voor advies voorkomt veel elende/verdriet achteraf.

groeten Henk

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 17, 2017 om 17:40
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pontiac ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( lees ook benedenaan )

http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/kind-onterven.html

Po
door Pontiac Feb 19, 2017 om 10:39
131 Antwoorden / 5 Vragen

Deze legitieme portie is de helft van wat iemand zonder testament zou krijgen. Een wettelijk erfdeel heeft betrekking op geld, niet op goederen.
Misschien een domme vraag aan u maar valt een huis ook niet onder goederen ?

tijger1
door tijger1 Feb 19, 2017 om 10:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, het gaat over de nalatenschap waarvan de waarde uitgedrukt wordt in geld. Dus zoon heeft bij een legitieme portie geen zeggenschap over het pand, een auto of een schilderij of zo maar alleen over de waarde ervan.

marita5
door marita5 Feb 19, 2017 om 10:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@pontiac , zie hier : Het wettelijke erfdeel is een recht in geld en niet in goederen. U kunt dus niet op bepaalde goederen aanspraak maken, maar wel op een deel van de waarde van de goederen . Om het wettelijk erfdeel te kunnen bemachtigen, moet u er wel een beroep op doen. Ook als er ruzie is over de erfenis. In de wet staat dat de legitieme portie niet eerder opeisbaar is dan na 6 maanden na het overlijden. Hiervoor hoeft een rechter niet te worden ingeschakeld. Ps @pontiac lees eens volledig de link van mij , daar staat alles precies in beschreven , klik ook in de link op de blauwe regels .

ph
door philip36 - Feb 17, 2017 om 17:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Neem aan dat uw echtgenote nog leeft, u 'bestaat' niet meer voor uw zoon, hoe is dat bij uw echtgenote?
Uw zoon wil geen contact meer met u maar diep in zijn hart bestaat u wel degelijk voor hem, dat kan niet anders.

getty
door getty Feb 17, 2017 om 17:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Want u kent hem?

fa
door familyman Feb 17, 2017 om 18:00
888 Antwoorden / 1 Vragen

Mogelijk een tweede huwelijk?

tenormin
door tenormin Feb 17, 2017 om 19:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@philip36, "diep in zijn hart"? Geloof maar dat deze zaken bestaan. Ik heb zelf zo'n zoon. Hoef me alleen geen zorgen over erfenis te maken: heb ik niet meer. Geloof ook wel in zekere zin "dat ie aan me denkt" ☻ alleen: bij leven is ie me zoveel geld schuldig dat ie zich echt niet meer laat zien. En aanklagen via politie: dat doen (de meeste) moeders niet.

ph
door philip36 Feb 17, 2017 om 20:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tenormin
Geloof maar dat hij aan u denkt, u denkt toch ook aan hem.

tenormin
door tenormin Feb 17, 2017 om 22:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@philip36, natuurlijk, ik denk aan hem, "hoe heb ik zo stom kunnen zijn om zo'n bedrag te lenen, destijds met vetrouwen", en hij: ik heb geen idee, zal wel aan mij denken maar dan in de richting van tjakka. Ik zit dank zij hem in problemen ; hij, integendeel: leve het leven. Ging het om miljkoenen, kwam ik er wel overheen, maar duizenden is ietwat moeilijk (veel duizenden). En, beside: de Belasting houd daar geen rekening mee.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. En waar houdt de belastingdienst geen rekening mee? Als u geld geeft aan uw kind, hebt u het niet meer, dus hoeft u er geen vermogensrendementsheffing over te betalen.

tenormin
door tenormin Feb 17, 2017 om 23:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heb het niet officieel geleend, niets op papier, niet "gegeven, niet geleend" , gewoon 'gegeven meer alleen woorden: mam met rente (toen nog echt rente):  binnen 1 jaar heb je het terug. Bezegeld met een kus. Dat was 2002! Jawel, de Belasting vroeg mij WEL waar dat bedrag was gebleven. Niet bij u, want u bent expert in belastingen, ik helaas niet.

Po
door Pontiac Feb 18, 2017 om 19:47
131 Antwoorden / 5 Vragen

Getty , nee ik ken hem niet (Philip dus)  en neen het gaat bij ons NIET om geld maar om afspraken tussen twee (drie) volwassen mensen die hij mijn zoon dus niet na komt of na wil komen en dat escaleerde met het gevolg dat ik wel aan hem denk maar daar blijft het wel bij en om de volgende opmerking te pareren mijn vrouw werd dus ook voor XXX gezet net als dat hij mij deed en wij blijven nu op een lijn staan ,
lijkt hard en moeilijk maar is het NU niet meer.

Po
door Pontiac Feb 18, 2017 om 19:50
131 Antwoorden / 5 Vragen

wij kunnen moeilijk nu ons eigen huis " opvreten " wel eens gehoord van wachtlijsten voor een huur huis en ook wel eens de bedragen gezien als je een huis wil(kan) huren in de vrije sector?

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2017 om 19:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is het enige 'mooie''  als men in Amerika woont: daar kan je je kind volledig onterven. Hier niet helemaal, maar zoals aangegeven: Geef bij leven al zoveel als mogelijk aan dochter, per 1 of 5 jaar, zeker notaris inschakelen. Volledig uitsluiten van zoon gaat niet helemaal lukken, maar als er zo weinig als mogelijk achterblijft zal "zoonlief' ook niet meer veel interesse tonen. Misschien ook niet met wel 6 nullen achter de komma. Want voor €10.000,00 zal hij ook niet gaan steggelen, tenzij u, buiten de huiswaarde €100,000,00 bedoelt. Krijgt ie nog altijd een aardig douceurtje.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 20:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vindt de waarde van het huis niet de moeite waard om over te steggelen?

tenormin
door tenormin Feb 17, 2017 om 21:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, als je niets met je moeder te maken wilt hebben laat je de centen "de centen".  Da's dan karaktervol bedoelt.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vindt het logisch dat hij zou steggelen over een ton, maar niet over € 225.000? Wonderlijk. Dat is ook een aardig douceurtje om met uw woorden te spreken.

Po
door Pontiac Feb 18, 2017 om 19:51
131 Antwoorden / 5 Vragen

wij kunnen moeilijk nu ons eigen huis " opvreten " wel eens gehoord van wachtlijsten voor een huur huis en ook wel eens de bedragen gezien als je een huis wil(kan) huren in de vrije sector?

tenormin
door tenormin Feb 18, 2017 om 20:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik weet niet waar uw reactie op slaat, ik heb het in ieder geval niet gehad over uw huis verkopen / huren in vrije sector. Ging uw vraag toch ook niet over?

Po
door Pontiac Feb 19, 2017 om 10:27
131 Antwoorden / 5 Vragen

sorry verkeerde antwoord op uw reactie ,moest een antwoord lager zijn in deze lijst.

sira
door sira - Feb 17, 2017 om 20:24
2289 Antwoorden / 24 Vragen

1) U kunt ook ieder jaar bij de notaris vastleggen dat u uw dochter € 20.000,- schenkt, maar het dan daarna weer terugleent. U moet dan wel ieder jaar rente aan uw dochter betalen en uw dochter moet ieder jaar daar afdracht van doen aan de belastingdienst, maar dat is t.o.v. de € 20.000,- peanuts.
In werkelijkheid blijft de 20.000,- dus op uw bankrekening staan, want u leent het terug, maar mocht u komen te overlijden, hoeft uw dochter daar geen erfbelasting meer over te betalen, want het was al van haar en u heeft het van haar teruggeleend.

2) U kunt haar ook ieder jaar een belastingvrije schenking doen van € 5.320,-

In het eerste geval blijft het geld dus gewoon bij u en in het tweede geval gaat het geld werkelijk naar uw dochter.

ph
door philip36 Feb 17, 2017 om 20:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Denk dat als je €20.000 schenkt, er over bijna €15.000 schenkingsbelasting moet worden betaald, zo'n €1500.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sira. Die schenkbelasting is dus geen peanuts, maar bij € 20.000 10 procent over het belaste bedrag, ca. € 14.700, dus € 1.470. En als  er aan spaargeld "maar" € 10.000 is, gaat dat niet.

sira
door sira Feb 17, 2017 om 20:56
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Het spaargeld van € 10.000,- heb ik overheen gelezen.

Dus gaat bij die 20.000,- de vlieger niet op.

Hadden ze het wel, dan nog vind ik de 10% peanuts, omdat je daar bij overlijden geen erfbelasting meer over hoeft te betalen. En mochten ze onverhoopt naar een verzorgingstehuis moeten, wordt dit van je kapitaal afgetrokken en hoeven ze daar geen extra bijdrage meer over te betalen.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De erfbelasting is bij ruim een ton ook maar 10%. En het kapitaal zit in een woning, dan duurt het jaren en jaren voordat het in aanmerking genomen wordt voor de eigen bijdrage. En ook dan pas als beiden in een verzorgingstehuis zouden zitten.

ja
door janf43 Feb 17, 2017 om 23:33
733 Antwoorden / 0 Vragen

Lees het verhaal van de link van sjopie eens door dan ziet u dat het niet zo eenvoudig ligt. Schenkingen worden met de erfenis verrekend.

Po
door Pontiac Feb 18, 2017 om 19:52
131 Antwoorden / 5 Vragen

jan43 geeft het juiste antwoord op de reactie van : nu gaan schenken aan de dochter !

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 18, 2017 om 19:55
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@pontiac,
Ik dacht ook dat er geen verschil tussen een kindsdeel en een legitieme portie was maar vond dit nog:
http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/9736-erfenis-de-legitieme-portie-of-het-wettelijke-erfdeel.html

marita5
door marita5 Feb 18, 2017 om 21:03
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Sjoppie , waarschijnlijk heeft @pontiac mijn link niet gelezen , staat er allemaal in .

sjjoppy
door sjjoppy Feb 18, 2017 om 21:39
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@Marita5, het ging eigenlijk bij mijn tweede link om het verschil tussen legitieme portie en kindsdeel.

marita5
door marita5 Feb 18, 2017 om 22:17
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Sjoppie , dat begrijp ik , maar u tweede link staat in mijn link , had Ts kunnen lezen .

sjjoppy
door sjjoppy Feb 18, 2017 om 22:23
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@Marita5,
klopt, heb ik later gezien door op een regel in die link te klikken.

marita5
door marita5 Feb 18, 2017 om 23:13
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@sjoppie , maakt ook niks uit , is geen ramp , het verbaasde mij alleen dat Ts het verschil wilde weten tussen legitieme portie en kindsdeel , terwijl het beschreven stond in mijn link ..

Po
door Pontiac Feb 19, 2017 om 10:30
131 Antwoorden / 5 Vragen

Sjoppie bedankt ,maritas sorry dat ik u voorbijgelopen bent had het echt niet zien staan !

sjjoppy
door sjjoppy Feb 19, 2017 om 10:39
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan Pontiac.

marita5
door marita5 Feb 19, 2017 om 10:52
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@pontiac , is niet erg , beter 2x een link dan helemaal niet .

ph
door philip36 - Feb 18, 2017 om 23:14
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U hoeft dat testament nog niet zo snel te regelen, of u moet al over de tachtig zijn, laat het een tijdje (jaartje) rusten, het jaar is pas begonnen.
Wie weet wat er in dat jaar voor positiefs gebeurt.

marita5
door marita5 Feb 18, 2017 om 23:19
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@philip36 , u heeft een zeer positieve instelling , maar leeftijd zegt niet zoveel .

tenormin
door tenormin Feb 18, 2017 om 23:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe waar Marita. Eigenlijk zou men "jong" allerlei zaken moeten regelen alleen: later is zo ver weg. Logisch, maar toch....

Po
door Pontiac Feb 19, 2017 om 10:36
131 Antwoorden / 5 Vragen

Philip het "rust" nu al twee jaar en wij willen het zo houden U kent ook de uitdrukking : een ezel stoot zich geen twee keer aan de zelfde steen.
Maar toch goed van U om zo onbevangen en positief in het leven te staan , helaas is de werkelijkheid soms wel eens harder .

ph
door philip36 Feb 19, 2017 om 11:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@pontiac
ik had geen idee dat dit al twee jaar geleden was.
Ik stel me op het standpunt dat kinderen hun eigen leven hebben en wij als ouders langs de zijlijn staan.
Willen ze naar ons toe komen is dat meegenomen maar we kunnen dat niet afdwingen.
En waarom er een afspraak is of belangrijker er voor u moet zijn, en waarom uw zoon die niet kan of wil nakomen kan ik ook niet beoordelen.
Wel zou u zich in de positie van uw zoon kunnen verplaatsen en afvragen
of er een reden zou kunnen zijn voor zijn weigering  misschien verzwijgt hij iets voor u waardoor die afspraak niet kan worden nagekomen.
Maar als dit al enkele jaren loopt gaat u in ieder geval niet impulsief een beslissing nemen en daar was ik namelijk bang voor.
Sorry voor mijn bemoeienis.

Po
door Pontiac Feb 21, 2017 om 14:23
131 Antwoorden / 5 Vragen

Phillip , hoeft u zich niet voor te verontschuldigen . Trouwens als het maar ging om 1 maal je afspraak niet na komen alla , maar meer als 10 keer en dan ook nog te horen te krijgen dat het allemaal aan een ander ligt dan zeg ik drie bier en een dikke xxx.

br
door brac37 - Feb 19, 2017 om 18:31
5 Antwoorden / 2 Vragen

Als uw zoon recht heeft op 50 procent van zijn deel, betekent dat 25 procent voor hem en 75 procent voor uw dochter. Daarmee ondervindt hij al in ruime mate de gevolgen van zijn keuze om het kontakt te verbreken.

Adviezen die leiden tot een nog schevere verdeling van de erfenis, zijn gestoeld op het gebruik maken van de mazen in de wet. Zulke adviezen vind ik niet kies en horen mijns inziens hier niet thuis.

Po
door Pontiac - Feb 21, 2017 om 14:34
131 Antwoorden / 5 Vragen

Zo , ben bij de notaris geweest en ik heb op dit forum meer en juiste antwoorden gekregen als dat ik had verwacht.
Als ik een testament laat opmaken dat betrekking heeft op onze zaak kost me dat ongeveer tussen de 400 en 450 euro en zoals ik al hier hoorde kan deze man niet meer vertellen als dat ik hier heb vernomen het enigste wat dan gebeurd is dat hij het op papier zet en rechtsgeldig maakt.
Gaan we toch nog eens goed over nadenken (kan je trouwens een opmaak van testament als de onze opvoeren op het belasting formulier?)
Een ieder bedankt , Pontiac.

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2017 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou toch mooi dat u gratis wegwijs bent gemaakt:-)) En nee, kosten voor een testament kan men niet opvoeren bij de aangifte.

Let wel er dienen dan twee testamenten opgesteld te worden.

pa
door patio - Apr 28, 2017 om 14:07
20 Antwoorden / 9 Vragen

Ouders hebben een langstlevendetestament terwijl ze elkaar daarin tot de  ENIGE erfgenaam hebben benoemd en dat de kinderen pas hun vordering tot de nalatenschap kunnen opeisen na het overlijden van de langstlevende.
Vraag betekent dat, dat de kinderen "eigenlijk"op dit moment al onterfd zijn en pas na het overlijden van de langstlevende erfgenaam worden ?
Als dat zo is, wil ik graag weten op welk moment wij ( ieder voor zich) moeten vastleggen dat er enkele kinderen onterfd zijn/worden.
Kan dit - in een nieuw testament-  gedaan worden door de langstlevende of moet dat nu al door ieder van ons gebeuren ?
In afwachting van uw antwoord.