do
door don.quichot7 May 30, 2016 om 10:33
Geldzaken & recht

Kinder alimentatie

In de catogorie ''Leuker kunnen we het niet maken''

Dit jaar (en als ik mij niet vergis) ook volgend jaar is het mogelijk om de kinder alimantatie als schuld op te voeren in box 3.
Da's mooi zou je zeggen maar daar moet dan wel vermogen tegenover staan.
Deze regeling is dan ook voor alle VVD-ers met meer spaargeld of inkomsten uit beleggingen
Dus meer dan: ''De heffingsvrije grens voor 2016 bedraagt 24.437 euro. Voor fiscale partners geldt een dubbele heffingsvrije grens van 48.874 euro.''
Zo'n regeling kan niet anders bedacht zijn dan door een VVD-er waar blijft de PvdA?
Voor de ''gewone man'' is dit geen optie, weer een extra kostenpost waar uiteindelijk de kinderen de dupe van worden, zucht,...

1282 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is uw vraag?

En kinderen zijn altijd een kostenpost.:-)) Maar daar hebt u zelf voor gekozen.

En u hebt dan weer de mazzel dat u geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen. :-))

getty
door getty - May 30, 2016 om 10:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u niet gescheiden was had u ook gewoon voor het onderhoud van de kinderen moeten betalen, dat is ook niet aftrekbaar.
U heeft dus in feite jaren profijt van een regeling gehad waar veel (niet gescheiden) ouders met kinderen geen aanspraak op konden maken. Terecht dus dat dit niet meer aftrekbaar is.

aurora1
door aurora1 - May 30, 2016 om 10:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is uw vraag of wilt u alleen zeuren op dit forum? U heeft zelf voor kinderen gekozen dus.....

jo
door jorisw - May 30, 2016 om 10:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gek he, dat (een deel van) het gevoerde beleid bepaald wordt door de grootste partij in het parlement....

ja
door jackyh - May 30, 2016 om 11:53
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat dacht u van de mensen die geen kinderen hebben. Zij betalen levenslang voor kinderen van anderen te denken valt aan de kinderbijslag, studiegelden, gratis meeverzekerd met de ouder(s) in de ziektekostenverzekering etc.  De partij die de laatste jaren steeds meer heeft ingegrepen in de sociale voorzieningen - in de ruimste zin van het woord - is de PvdA, denk aan van Rijn en de mevrouw van de volkstuintjes (ik ben de naam kwijt).

jo
door jorisw May 30, 2016 om 12:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen die gezond zijn betalen ook hun hele leven voor mensen die niet gezond zijn. En mensen die geen kinderen hebben worden ook ooit oud. En dan hebben ze toch de kinderen van nu nodig. Gelukkig legt de overheid nog wat solidariteit op anders zou het dramatisch worden in dit land.

ja
door jackyh May 30, 2016 om 13:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt helemaal en daarom betalen mensen zonder kinderen mee met de kinderbijslag e.d.  Ik heb toch niet gezegd dat ze dat niet moeten doen.  Dus?

do
door don.quichot7 - May 30, 2016 om 12:17
10 Antwoorden / 4 Vragen

Even ik het kort, ik betaal graag voor de kinderen maar in de praktijk wordt de kinderalimentatie hoger ingezet dan de werkelijke kosten. Mijn punt is dat de belasting geen een lijn trekt met hogere en lagere inkomens. Voor de rest kan ik niets met opmerkingen dat ik voor kinderen heb gekozen, natuurlijk maar dat is mijn punt niet.

jo
door jorisw May 30, 2016 om 12:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De hoogte van de kinderalimentatie wordt bepaald door beide ouders. Alleen als die er niet uitkomen bepaalt de rechter de alimentatie a.h.v. inkomenstabellen die (uiteraard) gebaseerd zijn op gemiddelden.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is uw punt dan wel? Als men geen vermogen heeft, valt er ook niets in mindering te brengen.

do
door don.quichot7 - May 30, 2016 om 13:11
10 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn punt is dat mensen die wel vermogen heben, wel een mogelijk hebben om zaken op te voeren (lees, af te trekken) en dus geld terug krijgen en dat mensen die het toch al relatief financieel zwaar hebben zwaarder ''belast'' worden. (inkomensnivelering was ooit eens uitgangspunt)

ja
door jackyh May 30, 2016 om 13:15
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik dacht zo dat mensen met vermogen een grotere bijdrage leveren aan de solidariteit in dit land door b.v. hoge IB en belasting over hun vermogen.

costnix
door costnix May 30, 2016 om 14:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zorg ervoor, dat u meer vermogen verwerft, dan kun u ook meer aftrekken.

ha
door halex May 30, 2016 om 18:24
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een aftrekpost in box 3 leidt nooit tot een teruggave. Alleen de grondslag voor heffing is lager, dus betaalt men minder.