Pe
door Peeet Aug 22, 2016 om 12:52
Geldzaken & recht

Korten WW uitkering bij nabetaling verlof uren

Ik heb een jaarcontract gehad bij m. tot 28 maart 2016.  Per 4 april krijg ik een WW uitkering en nu is in de maand mei nog een restant verlofuren uitbetaald door TempoTeam. Het UWV ziet dit als inkomsten en kort dit bedrag op mijn uitkering. Hier ben ik het niet mee eens. TempoTeam.kan dit niet meer terugdraaien of willen het niet en het UWV wil dit juist wel. Als uitzendkracht ben ik nu de klos. Als deze uren waren uitbetaald nog in maart zou mijn dagloon ook hoger geworden zijn en dus een hogere netto uitkering hebben genoten. Wat kan ik hier nog aan doen., in de WW verdien je al een stuk minder en korten ze nu ook nog op deze manier. De verlofuren heb ik in principe tijdens mijn jaarcontract opgebouwd.

52689 17 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 22, 2016 om 13:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen
0

Bel eens met specifiek de juridische afdeling van het UWV, in Utrecht.  Daar kunnen ze u net wat beter helpen.  Als ik uw verhaal zo lees heeft u volkomen gelijk maar ik ben geen specialist op dit gebied. 
Diewilik

ra
door ramanah - Aug 22, 2016 om 13:42
135 Antwoorden / Vragen
0

Het UWV ziet dit als inkomsten
Dat zijn het ook, wat is het anders?
Wat kan ik hier nog aan doen. 
Niets. Werk zoeken.

zoekster1
door zoekster1 Aug 22, 2016 om 20:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een flutantwoord. Zonder kennis van zaken zomaar wat stompzinnigs eruit flappen.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2016 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

U had uw verlofuren ook tijdens uw dienstverband kunnen opnemen. Nu worden deze uren uitbetaald, dus in principe hebt u tijdens deze uren "vakantie". 

Maar waarom krijgt u geen WW per 29 maart? 

Als u het er niet mee eens bent, kunt u bezwaar indienen.

lottesanne
door lottesanne - Aug 22, 2016 om 13:56
438 Antwoorden / 47 Vragen
1

In de Participatiewet worden dit soort uren beschouwd als een afrekening die betrekking heeft op een periode voordat de uitkering aanvangt. Ik zou in bezwaar gaan tegen de korting  van de uren. Het is natuurlijk onzin om deze uren te gaan beschouwen als "vakantie tijdens WW" zoals Tijger1 zegt. Het gaat hierbij om opgebouwde rechten voordat de WW-uitkering ontstond. Dat de uitbetaling nu eerst plaats vind maakt niets uit. Maar het UWV is wel eens vaker nadelig voor cliënten. Bovendien, stel dat je twee banen had en voor één van deze banen raak je werkloos. Dan krijg je WW-uitkering voor deze baan, maar worden de inkomsten van de andere baan buiten beschouwing gelaten (voor zover deze gelijk zijn of minder zijn dan het inkomen voor de WW). En zo moet je dus ook de afrekening van vakantie- en verlof uren zien.

scherpslijper
door scherpslijper - Aug 22, 2016 om 13:59
70 Antwoorden / Vragen
0

Als u die verlofuren als vakantiedagen had opgenomen, had uw uitkering op een latere datum ingegaan. Dat is niet gebeurd, waardoor de uitkering is ingegaan terwijl u nog vakantiedagen tegoed had. Ergo, het UWV heeft u in eerste instantie al een uitkering verstrekt, terwijl er nog vakantieuren tegoed waren en de uitkering "te vroeg" in laten gaan. Volgens mij mogen ze die uitbetaling van die vakantiedagen dan voor (pakweg) 70% verrekenen.

Topantwoord

uwv_webcare
door uwv_webcare - Aug 22, 2016 om 15:22
66 Antwoorden / 0 Vragen
11

Beste Peeet,

Ik begrijp uit je verhaal dat je een nabetaling hebt ontvangen van je oude werkgever. Mocht het gaan om inkomsten van voor je eerste WW-dag? Dan word je verzocht deze wel aan UWV door te geven. De inkomsten zullen echter niet worden gekort op de hoogte van je WW-uitkering.

Mocht dit laatste wel het geval zijn, dan adviseer ik je om contact op te nemen met UWV, zie hier.

Voor de hoogte van de WW zal dit verder geen gevolgen hebben - gelet op de referteperiode. Voor meer informatie, zie hier.

Met vriendelijke groet,

Erik
UWV Webcareteam

Pe
door Peeet Aug 22, 2016 om 18:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb met TempoTeam gebeld en normaliter betalen zij direct met de laatste werkdag alle uren en vakantie tegoeden uit. Daar zij dit verzuimd hebben en dit tegoed pas 6 weken later uitbetalen loop ik tegen dit probleem aan. Ik had de uren eerder moeten opnemen c.q. declareren maar bij tijdelijk werk is dit altijd wat lastig en heb liever nog wat uren staan. Hier ben ik dus nu in feite de dupe geworden. De dame van het UWV die deze zaak behartigd steld regel is regel, Tempoteam kan de zaak ook niet meer veranderen dus ik mag hetzelf uitzoeken.. Ik laat het in elk geval wel tot een hoorzitting komen omdat het niet klopt. Het werkt niet echt motiverend zo bij het UWV. Ik vind het ook lastig dat je altijd moet bellen en niet naar een vast contact persoon kunt mailen. Nu moet ik dus weer wachten dat de mevrouw van het UWV contact opneemt.

Pe
door Peeet Sep 5, 2016 om 12:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag weer contact gehad met het UWV, echter de dame van bezwaar en beroep heeft zich verder niet in de materie verdiept en laat het gewoon op een hoorzitting aankomen. Op de site van het UWV is ook niets te vinden over uitbetaling van vakante uren. Ik zie het als nabetaling uit oude dienstbetrekking. Aangegeven dat zij beter dan ik contact op kan nemen met de juridische afdeling want dan is het toch weer mijn woord tegen de hare. Ik ga wel gewoon op gesprek, zie ik meteen met wie ik te maken heb.
Waar gaat het dus om: In de maand maart heb ik geen WW uitkering genoten,  per 4 april 1e ww dag en mijn dienstverband was tot 29 maart. Nabetaling verlofuren heeft in mei plaatsgevonden en worden dus gekort op de WW uitkering.
Ik wacht het eerst wel het gesrpek af.

lottesanne
door lottesanne Sep 19, 2016 om 13:05
438 Antwoorden / 47 Vragen

Ben bang dat je het dan via de rechter moet gaan spelen. Ik had een geschil met het UWV over de hoogte van het dagloon. Ook de dame van bezwaar en beroep heeft zich niet in mijn zaak verdiept en het bezwaar afgewezen. Uiteindelijk ben ik door de rechter in het gelijk gesteld. Het UWV kreeg overigens wel de vraag voorgeschoteld waarom men niets met mijn bewijzen had gedaan

Pe
door Peeet - Aug 22, 2016 om 16:34
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik heb met TempoTeam gebeld en normaliter betalen zij direct met de laatste werkdag alle uren en vakantie tegoeden uit. Daar zij dit verzuimd hebben en dit tegoed pas 6 weken later uitbetalen loop ik tegen dit probleem aan. Ik had de uren eerder moeten opnemen c.q. declareren maar bij tijdelijk werk is dit altijd wat lastig en heb liever nog wat uren staan. Hier ben ik dus nu in feite de dupe geworden. De dame van het UWV die deze zaak behartigd steld regel is regel, Tempoteam kan de zaak ook niet meer veranderen dus ik mag hetzelf uitzoeken.. Ik laat het in elk geval wel tot een hoorzitting komen omdat het niet klopt. Het werkt niet echt motiverend zo bij het UWV. Ik vind het ook lastig dat je altijd moet bellen en niet naar een vast contact persoon kunt mailen. Nu moet ik dus weer wachten dat de mevrouw van het UWV contact opneemt.

tijger1
door tijger1 - Aug 22, 2016 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

U hebt blijkbaar de reactie van de webcaremedewerker van het UWV niet goed begrepen. Volg het advies op wat daar in vermeld staat. 

U dient die inkomsten dus wel te melden, maar het hoort niet verrekend te worden,

U hoeft niet te wachten tot er contact opgenomen wordt.

Pe
door Peeet Aug 23, 2016 om 09:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Belachelijk dat een medewerker van het UWV dit zelf niet goed uitzoekt en ik dus via andere kanalen bij het UWV mijn recht moet halen.

tijger1
door tijger1 Aug 23, 2016 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u uw recht wilt hebben, zult u dus wat moeite moeten doen. Overal gaat weleens wat fout.

lottesanne
door lottesanne Aug 24, 2016 om 12:07
438 Antwoorden / 47 Vragen

@tijger1, natuurlijk gaat overal gaat wel eens fout. Maar mijn ervaring met het UWV is wel dat men soms nogal halstarrig/kortzichtig (noem het eigenwijs) kan zijn. De contactpersoon van TS is hier een mooi voorbeeld van. Dit geldt natuurlijk niet voor alle medewerkers bij het UWV, maar het zijn er wel veel.

reflecs
door reflecs - Aug 22, 2016 om 19:47
1859 Antwoorden / 4 Vragen
1

Heeft dat korten er niet mee te maken dat na twee maanden het 70% wordt i.p.v. 75%?http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/hoe-hoog-wordt-mijn-ww-uitkering. Volgens mij heeft heeft het uitbetalen van de verlofuren geen invloed op het dagloon.

Hoorzitting? U kunt eerst een klacht of bezwaar indienen:http://www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/klachten-bezwaar-beroep/index.aspx

Pe
door Peeet - Sep 6, 2016 om 11:23
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Na vele telefoontjes met het UWV en TempoTeam loopt het toch uit op een hoorzitting bij het UWV waar ik mijn zegje nog kan doen maar geen enkele kans van slagen heb.

Zorg dus als je voor een uitzendbureau of wat dan ook maar werkt je voor de laatste maand einde contract al je verlofuren hebt opgemaakt. Ik weet niet zeker of de dagen waarin je vakantie hebt opgenomen ook meetellen voor je dagloon maar daar ging ik altijd wel vanuit. 

Uren die je dus opbouwd tijdens het werk en pas uitbetaald worden in je WW , worden dus gekort.
Wat als je in de WW zit, tijdelijk werkt en de uren laat uitbetalen als je uit de WW bent?

Hopelijk snel weer aan een passende baan dan zijn we hier in elk geval vanaf.

Pe
door Peeet - Sep 7, 2016 om 15:09
3 Antwoorden / 1 Vragen
0

Na 1 jaar bij een uitzendbureau gewerkt te hebben, kreeg ik daarna een WW uitkering.

 

6 weken na het dienstverband bij het uitzendbureau werden nog een restant verlofuren uitbetaald die ik in het verleden niet opgenomen had.

 

Nu wordt dit uitbetaalde bedrag gekort op mijn WW uitkering. Dit is mijn inziens niet redelijk daar ik deze in het verleden heb verdiend. Als ik ze destijds had opgenomen, had ik dus meer verdiend en was ook mijn dagloon hoger geworden.

 

Nu pakt het UWV mij dus in principe 2 keer. Hoe demotiverend werkt dit wel niet voor een werkloze die graag weer aan de bak zou willen.

Helaas schijnt dit wel de regelgeving te zijn van het UWV !!!

reflecs
door reflecs Sep 7, 2016 om 17:26
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Is die hoorzitting al geweest? Neem anders contact op met Het Juridisch Loket:https://www.juridischloket.nl/

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2016 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Waarom wacht u die hoorzitting niet gewoon af? En hoe komt u op het idee dat u geen enkele kans van slagen hebt?

Pe
door Peeet Sep 9, 2016 om 12:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit was het antwoord dus van de UWV medewerkster

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2016 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin, als er geen enkele kans van slagen is, wordt er geen hoorzitting gehouden.

zoekster1
door zoekster1 Sep 9, 2016 om 12:29
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Jawel, er wordt ook dan een hoorzitting gehouden, ook als je bezwaar kansloos is. Een hoorzitting wordt eigenlijk alleen maar afgeblazen als men u al bij voorbaat gelijk geeft, want dan is die niet meer nodig. Bedenk wel dat dit een volledig juridische aangelegenheid is. Dus versterk uw positie door eerst met een jurist te praten bijv. bij het juridisch loket. Mocht uw eis worden afgewezen, dan kunt u doorstomen naar een beroep bij de rechter.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2016 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het advies van het Juridisch Loket heeft de Ts al gehad.

zoekster1
door zoekster1 Sep 9, 2016 om 12:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat weet ik, maar ik spoor nog een keer aan, want ik krijg het idee dat hij/zij nog niet is langsgeweest.

Pe
door Peeet Sep 9, 2016 om 16:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf gebeld met mijn Unive rechtsbijstand en die gaven ook gewoon aan dat wat het UWV aangaf juist is. Dit betwijfel ik ten zeerste , zij kunnen het ook niet op papier laten zien net als het UWV. Met de help desk van het UWV ook nog bezig geweest en die vonden het ook weer een vreemde zaak.
Ik had de vraag gesteld wat is het verschil tussen een vakantiebon en uitbetaling verlofuren. Hier kon ik dus geen goed antwoord op krijgen.
Een vakantie bon is namelijk volgens de UWV site geen inkomen. Bij mijn weten is dit gelijk aan een uitbetaald verlof uur.
Er mag geen sprake zijn van ongelijkheid en ongelijke uitwerking daarvan.
Uren zijn opgebouwd voor de WW periode !

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2016 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

U kunt dat hier natuurlijk wel blijven roepen, dat het geen inkomen is, maar u hebt het mis. Het is wel inkomen, alleen dient het, ook volgens sommigen bij het UWV, niet verrekend te worden met de WW, omdat het inkomen is uit de voor-WW periode. 

U kunt uw vraag ook nog stellen op Rechtswinkel.nl , daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.

Maar afgezien daarvan, er staat een hoorzitting gepland, daar kunt u ook uw zegje doen.

Pe
door Peeet Sep 10, 2016 om 12:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk is het inkomen, net als een vakantie bon inkomen is maar onder het kopje wat je niet hoeft op te geven aan inkomen.
Trouwens wat is het verschil van vakantie bon en uitbetaling verlofuren. Daar draait het om. Ik ben benieuwd als zij mij dat straks bij het UWV kunnen uitleggen.

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2016 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

Ik heb inkomsten uit werk vóór mijn eerste WW-dag. Moet ik deze inkomsten opgeven?

Heeft u inkomsten ontvangen uit het dienstverband waaruit u werkloos bent geworden? Dan vult u deze inkomsten wel in op het formulier Inkomstenopgave. Zijn dit inkomsten uit werk vóór uw eerste dag van werkloosheid? Dan trekken wij deze niet af van uw WW-uitkering.

Ik heb meer dan 1 dienstverband en word werkloos

Heeft u meer dan 1 dienstverband en wordt u er vanuit 1 werkloos? Vul ook dan al uw inkomsten in op de Inkomstenopgave.

Als u niet op de eerste van de maand werkloos wordt, geeft u de inkomsten door die u tijdens de hele maand heeft ontvangen. Dus ook inkomsten van voor uw eerste WW-dag. De inkomsten die u had voor uw eerste WW-dag trekken wij niet af van uw WW-uitkering.

Inkomsten uit andere dienstverbanden dan degene waaruit u werkloos werd trekken wij vanaf de ingang van uw WW-uitkering wel af. Dit doen wij omdat wij de hoogte van uw uitkering baseren op al uw inkomsten voor de eerste werkloosheidsdag.

Lees meer over inkomsten doorgeven met de Inkomstenopgave

B
ron UWV

Staat toch geen woord Chinees bij zou ik zeggen.

Pe
door Peeet Sep 11, 2016 om 17:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mij is het duidelijk, vraag mij alleen af waarom de UWV mederwerkster dit niet begrijpt.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2016 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Print het uit en neem het mee naar de hoorzitting.

lu
door lucienne yntema - Mar 1, 2017 om 18:22
1 Antwoorden / Vragen
0

Hallo Peet,
Ik zit nu met eenzelfde probleem, hoe iis het voor jou afgelopen?
Groet,
Lucienne

Ca
door Caramban - Apr 29, 2017 om 15:54
1 Antwoorden / Vragen
0

Beste Peet,

Ik heb met je te doen. Ik heb zit in dezelfde situatie.
Je snipperuren zijn precies uitbetaald op je 1e uitkeringsdag.
Het zal ons versteld staan hoeveel mensen dit hebben en zich frusteren.
Maar hard werken word toch bestraft in Nederland.

Sterkte


ha
door harrie mateman - May 4, 2017 om 00:13
1 Antwoorden / Vragen
0

hallo
ik werd vandaag gebeld vanwege een foute opgave inkomsten en of ze een terugvordering gelijk van mijn uitkering mochten inhouden,
Heb uitgelegd dat dit snipperdagen en vakantiegeld was dat betaald is, en na een controle bij het uitzendbureau bleek idd dat dit het geval was en werd de vordering per direkt verwijderd en sorry erbij ;)
ze kijken in principe alleen naar wat je krijgt, waar het vandaan komt weten ze op het eerste gezicht niet, geef daarom nooit je eindafrekening op als loon, dan bellen ze vanzelf

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer