kl
door kloes Dec 8, 2016 om 14:45
Geldzaken & recht

Kun je je buitenlandse pensioen stopzetten

Sinds vorig jaar ontvang ik AOW en pensioen. Nu blijkt sinds afgelopen juni dat ik ook recht heb op 42,00 euro pensioen uit Spanje vanwege de korte tijd dat ik daar voor een spaanse firma heb gewerkt.

Deze 42 euro zorgen er nu voor dat ik met mijn jaarinkomen net boven de huurtoeslaggrens val, zo ongeveer 100 euro. Dat scheelt mij nu 150 euro in de maand, op jaarbasis 1800 euro. Mijn jaarlijkse spaanse pensioen is een kleine 500 euro. Ik "verlies" hierdoor dus ongeveer 1300 euro. Een enorm bedrag voor mij.

Nu is mijn vraag. Kun je een buitenlands pensioen stopzetten cq annuleren? Iemand tips?

1159 2 Rapporteer

Topantwoord

ph
door philip36 - Dec 8, 2016 om 15:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U zou het Spaanse pensioenfonds kunnen vragen of u dat pensioen kunt afkopen.
Hoe dat geregeld is met de huurtoeslag kunt u navragen bij de belastingdienst.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2016 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou kunnen overwegen een gift aan een goed doel te doen, waardoor uw toetsingsinkomen lager wordt.

Lees hier.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/giften_aan_goede_doelen/giften

Z
org dat u dat betaald hebt vóór 31 december.

Let op één procent van uw inkomen is niet aftrekbaar.