me
door melagiem Feb 27, 2017 om 18:13
Geldzaken & recht

Leverancier wil opdrachtbevestiging niet meer nakomen

Enige weken geleden hebben wij een vloer gekocht en hiervoor een opdrachtbevestiging getekend.

Het hele traject loopt vanaf het begin moeizaam en de verstandhouding tussen partijen is inmiddels niet werkbaar meer. De leverancier gaf nu telefonisch aan dat het voor hem niet meer hoeft, waarop wij hebben aangegeven dat het voor ons ook zo niet meer hoeft en dat wij akkoord gaan om de opdrachtbevestiging dan te ontbinden en verzocht dit schriftelijk aan mij te bevestigen.

Ik heb de Algemene Voorwaarden van het CBW die van toepassing zijn erop na geslagen en daar wordt wel van annulering gesproken van de kant van de afnemer en dat hieraan dan kosten (zijnde 30% van de aankoopprijs) aan zijn verbonden. Ik komt echter nergens een bepaling tegen wat de regels zijn als de leverancier zelf de opdrachtbevestiging niet meer wil nakomen. Ik neem aan dat wij dan geen kosten verschuldigd zijn.

Wij moeten immers nu op zoek naar een nieuwe leverancier, terwijl onze vloer al een aantal weken opgebroken ligt. We leven letterlijk op het beton. Heeft iemand enig idee? Alvast hartelijk dank!

2374 5 Rapporteer

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Feb 27, 2017 om 18:19
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U komt samen overeen te ontbinden en dan hoeft u niets te betalen. Ontbinden is iets anders dan dat u annuleert. Maar zorg wel dat u een juiste bevestiging hiervan krijgt.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ge
door gewicht - Feb 27, 2017 om 18:35
170 Antwoorden / 1 Vragen

Het traject verliep vanaf het begin moeizaam, u bent de klant en niet tevreden, wees blij dat de leverancier aangeeft dat het voor hem ook niet meer hoeft. Probeer dat zo snel mogelijk schriftelijk bevestigd te krijgen , pas dan kunt u verder kjken naar een leverancier waar u wel vertrouwen in hebt.
U leeft nu op de betonvloer, probeer dat te verzachten met een goedkope en gedeeltelijke vloerbedekking tot u de juiste leverancier van uw wensvloer vindt.  Ga ook eens voor uzelf na wanneer, vooral waarom, het zo fout gelopen is en voorkom herhaling.

me
door melagiem - Feb 27, 2017 om 18:57
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u wel voor uw antwoorden. Het grootste struikelblok in het hele verhaal is geweest dat er een oude vloer uit moest (wat wij zelf moesten doen). De betonvloer die hier onder lag leverde wat verrassingen op waarop actie moest worden ondernomen. De leverancier wilde hier op geen enkele wijze in faciliteren. Acties die wij ondernamen om de problemen op te lossen en zo verder te kunnen, terwijl wij niet bekend zijn in de wereld van aannemers, werden door de leverancier afgekeurd. Uiteindelijk ontstond daardoor een patstelling en gebeurde er niets. De les die ik hieruit heb geleerd is, dat ik een leverancier zoek die niet alleen de verantwoording voor het eindproduct neemt (egaliseren & leggen), maar die het volledige traject dus ook het voortraject voor zijn rekening neemt en dus feitelijk ontzorgt.

ne
door neodutchio Feb 27, 2017 om 19:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Tja, alles heeft een prijs. Een leverancier die de oude vloer eruithaalt, egaliseerd en een nieuwe plaatst, is duurder tov eentje die enkel legt. U weet dat u onwetend bent op vloergebied, maar gaat toch zelf aan de slag. En dan verwijten maken naar de leverancier van de vloer. Als u een vloerenlegger vraagt om de vloer te leggen terwijl de ondergrond niet geschikt is, is het aan u om te zorgen dat er wel een juiste ondervloer komt. Niet elke legger wil/kan vloeren egaliseren.

In mijn ogen heeft u gegokt en verloren om goedkoop uit te zijn. In princiepe pleegt u contractbreuk aangezien u niet aan de voorwaarden voldoet. U geeft iemand een opdracht om uit te voeren, maar dan moet deze persoon wel de kans krijgen om dit uit te voeren. Dat u onwetend bent is geen reden om er onderuit te komen. In mijn ogen heel netjes dat u kosteloos zou kunnen annuleren. Mits u dit zwart op wit op papier heeft.

me
door melagiem Feb 27, 2017 om 19:27
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat u nu aannames maakt die u niet checkt. Allereerst was dit alles behalve een goedkope vloer (€ 6.500 voor een vloer van 30m2). Als ik dat had gewild was ik wel naar een bouwmarkt gegaan en niet naar een gespecialiseerd bedrijf met showrooms. Deze vloerlegger zou zowel egaliseren als leggen wat ook geoffreerd was. Oude vloeren eruit halen doen ze standaard niet. Hierdoor waren wij genoodzaakt het zelf te doen. Dan verwacht ik wel als er verrassingen komen, dat zij faciliteren in de zin van doorverwijzen naar de partijen die dit voor ons kunnen realiseren. Zij weten immers hoe zij de ondergrond willen hebben. Dan stuur je een klant niet het bos in. De ontbinding heb ik inmiddels al per e-mail zwart op wit ontvangen. Dus het probleem is hierbij opgelost.

ne
door neodutchio Feb 27, 2017 om 20:03
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Uw leverancier is niet verantwoordelijk voor de aanpassingen die u moet doen voordat hij aan het werk kan. Ik doe geen aannames, ik zei dat het in mijn ogen zo overkomt. Het is goedkoper om alleen te laten leggen tov het helemaal uit te laten besteden. Daarnaast doet de prijs van de vloer niet ter zaken, het gaat er om wat er afgesproken is. Egaliseren en leggen betekend niet verrassingen van u oplossen, danwel oplossingen aandragen.

Gelukkig voor u heeft u de kosteloze ontbinding, u had daar geen recht op. Klasse voor deze leverancier. Het probleem lag namelijk niet aan hem.
Alleen altijd weer jammer dat als er iets netjes wordt opgelost er altijd consumenten zijn die dan toch nog een trap na willen geven.

me
door melagiem Feb 27, 2017 om 20:18
2 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben beiden een andere visie op dit gebeuren en dat zal niet veranderen. Denk niet dat het nut heeft hier nog verder over door te dicussieren aangezien dit geen toegevoegde waarde heeft. Ik vraag hier op dit forum om een advies en dat heeft niets te maken met een trap nageven. Zou ik een flinke trap willen nageven, dan zou ik een zeer slechte recensie op diverse social media kunnen zetten of een e-mailtje richting mijn zakelijk netwerk kunnen sturen. Daar gaat het hier helemaal niet om en uw oordeel is nu wel duidelijk.

ne
door neodutchio Feb 27, 2017 om 20:25
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U vraagt om advies? Dat kunt u beter de vraagstelling anders formuleren. U vraagt namelijk hoe het met de annuleringskosten zit. Hier heeft u antwoord op gekregen. U had deze vraag niet eens hoeven te stellen aangezien u de annulering al op papier heeft staan.

Dat u daarna uw verhaal uitbreid en daarbij de waarheid boven tafel laat komen laat een andere kant doorschemeren.

Het enige advies die wij kunnen geven, zoek een leverancier die alles kan en het probleem is opgelost. Maar o ja, dit had u zelf ook al verzonnen. Dus wat wilt u nu eigenlijk weten van ons hier?

me
door melagiem Feb 27, 2017 om 20:33
2 Antwoorden / 2 Vragen

Uwjurist had feitelijk als eerste mijn vraag al beantwoord. Dat wilde ik weten, kort en krachtig. Uw reactie in dit topic was dus al achterhaald en van geen enkele toegevoegde waarde.

ne
door neodutchio Feb 27, 2017 om 20:48
5129 Antwoorden / 12 Vragen

In dat geval volstaat een simpel dank je wel. Nu ging u het verhaal verder uit te doeken doen. Als u geen reakties wilt ontvangen, moet u ook niet dat soort dingen gaan schrijven.

panter22
door panter22 - Feb 27, 2017 om 19:52
6599 Antwoorden / Vragen

U heeft afgesproken dat  de leverancier alleen de vloer egaliseert en een nieuwe vloer legt.
U moest zorgen voor een vloer waarop de leverancier zijn werk kon doen.
Dat was in uw geval meer dan de oude vloer er uit halen.
Als de leverancier geen betonvloeren legt, dan zult u op zoek moeten naar een bouwbedrijf.
Die zijn er genoeg. Er zijn voor u extra kosten aan verbonden, maar dan heeft u wel een goede vloer.

Als de leverancier schriftelijk bevestigt  dat de opdracht is ontbonden en jullie elkaar niets verschuldigd zijn, dan heeft u geluk.
De leverancier kan de opdracht nog steeds uitvoeren, alleen u blijft in gebreke door niet te zorgen voor een goede betonnen vloer.
Nog maar even wachten op de reactie van de leverancier voordat u met een ander in zee gaat.
Wil de leverancier nog steeds de vloer leggen, dan zult u de annuleringskosten moeten betalen als u van de opdracht af wilt.

me
door melagiem Feb 27, 2017 om 20:09
2 Antwoorden / 2 Vragen

De situatie is zo dat de leverancier zelf aangaf dat hij niet verder wil, waarop onze reactie is geweest dat wij ons daarin kunnen vinden. Het is dus met wederzijds goed vinden. De ontbinding heb ik inmiddels per e-mail ontvangen. Wat u aangeeft, wij hebben diverse bouwbedrijven gesproken en geen één wilde de betonvloer behandelen. Zij geven allemaal als reden dat de leverancier dit behoort te faciliteren, juist omdat hij o.a. garantie op het eindproduct moet geven. Dat is ook ons standpunt. Ik verwacht van een specialist dat hij een netwerk heeft waarnaar hij klanten kan doorverwijzen. Leveranciers waarvan hij weet dat ze het werk leveren op een niveau dat hij wilt. Wij zullen niet de eerste en de laatste zijn die met een ondergrond te maken krijgen die niet voldoet. Dat dit meerwerk is en kosten met zich meebrengt is geen enkel probleem. Maar volledig afzijdig houden kan gewoon niet. Dan ondernemen wij zelf actie om bedrijven in te huren, maar die spreken elkaar ook weer tegen over hoe de vloer behandeld moet worden. En zelfs op dit laatste punt geeft de leverancier als specialist zijnde dan ook weer geen uitsluitsel. Dan kom je op een punt dat je gewoon totaal niet verder kunt.

ne
door neodutchio Feb 27, 2017 om 20:19
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een betonvloer heeft niets te maken met de vloer die erop komt. Een gietvloer is een gietvloer, echter het uitharden gaat veel tijd kosten. Het kan tot 6 weken duren voordat de vloer is uitgehard.

Een aannemer kan niet wijzen naar uw leverancier, nogmaals, een vloerenlegger is geen aannemer.Schijnbaar moet de vloer die u nu heeft wel heel bijzonder zijn aangezien geen enkele aannemer dit aandurft, Iemand die een vloer legt hoeft geen verstand van beton te hebben. En het is echt niet zo dat een vloerenlegger connecties heeft in de bouwwereld.

Dat u verwacht dat een leverancier van vloeren ook bouwkundige is, had u dit van te voren met deze persoon moeten bespreken. Niemand kan ruiken dat u iets anders verwacht van het standaart.

U blijft maar excuses zoeken, maar accepteer de situatie. Het probleem van deze leverancier is opgelost.

me
door melagiem Feb 27, 2017 om 20:25
2 Antwoorden / 2 Vragen

U treedt in herhaling! Zoals ik al aangaf onze visies verschillen en dat zal zo blijven. En de situatie ... die heb ik allang geaccepteerd. Ik heb namelijk wat ik wil en dat is dat ik van deze leverancier verlost ben, daar zijn geen excuses voor nodig. Heeft u verder nog iets nuttigs te melden of zullen we het hier maar bij laten?

tenormin
door tenormin Feb 27, 2017 om 21:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@melagiem, chapeau voor uw ter zake doende reacties. Uw Topic was duidelijk en ter zake. Het eerste antwoord van @uw jurist heb ik ook beloond, want kort en krachtig, was correct. Zo ook uw verdere commentaar. Dat u daarop eigenlijk niet ter zake doende antwoorden krijgt, is (bijna) logisch op een forum. Zoveel mensen, zoveel eigen 'meningen'. U hebt inmiddels uw zwart-op-wit bevestiging van de niet-meer leverancier. Wens U een wel goed gelegde vloer, zonder al te lang op beton te moeten leven, toe. (Ik zou, als Topic vraagsteller) uw top antwoord aan uw jurist geven, als ik zo vrij mag zijn?

ne
door neodutchio Feb 27, 2017 om 21:23
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u de siuatie geaccepteerd had, dan had u zich hier niet aangemeld om met veel randzaken een vraag te stellen die al beantwoord was. Na nogmaals het antwoord ontvangen te hebben reageert u met een uitgebreider verhaal waarin u opnieuw zaken laat door schemeren. En dan bent u verbaasd als daar reakties opkomen?

gerbera
door gerbera Feb 27, 2017 om 22:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@neodutchio, de vraag was heel simpel nml of er voor de Ts kosten zijn door deze annulering en niet of Ts tevreden was met de vloer. Dat anderen daar weer een ander verhaal van maken kan dus de Ts niets aan doen. Lees de reactie van @tenormin +10

boppe1943
door boppe1943 - Feb 28, 2017 om 10:29
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Opzegging aannemingsovereenkomst

De opdrachtgever mag op elk moment, te allen tijde, de aannemingsovereenkomst opzeggen. De aannemer mag dat niet! Dit is vergelijkbaar met de regeling van de overeenkomst van opdracht.

In dergelijke gevallen, moet de opdrachtgever wel volgens de wettelijke regels zorgen voor het compenseren van de aannemer.
(Bron: van Dinter advocaten).