Li
door Lisenka van Midden May 30, 2016 om 12:08
Geldzaken & recht

Mag de regering zomaar beslissen dat ons asbest dak verwijdert moet worden

Wij hebben 11 jaar geleden ons huis gekocht. Ons dak bestaat uit asbest dakleien.
Nu moeten wij van de regering voor 2024 ons dak vervangen. Kosten zijn rond de 20.000 euro. Dit zorgt ervoor dat wij in de problemen gaan komen. Als wij dit toen hadden geweten hadden we dit huis niet gekocht.
Wij wonen in Lelystad en daar zijn meer wijken met asbest daken dus dit probleem ligt niet alleen bij ons.
Mag/ kan dit zomaar?

Met vriendelijke groet,
Lisenka

7860 17 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal beslist wel weer een overheidspotje voor komen. Zoek medestanders onder die huiseigenaren.

Li
door Lisenka van Midden May 30, 2016 om 12:21
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, maar de subsidie is echt heel weinig. Bij ons is dat rond de 300 euro, terwijl de kosten richting de 20.000 euro gaan.

tenormin
door tenormin May 30, 2016 om 12:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Begrijp ik niet goed. Wat @jorisw al schrijft, die wet was er in 2005; toen was er ook een onderzoeks plicht; of in ieder geval zou de verkopende makelaar het moeten weten. Die goede man/vrouw zal niet meer thuisgeven, maar daar is door jullie iets ernstigs fout gegaan. 't Enige wat er nu op zit is om maar te gaan sparen. Daar heeft u dan nog 7 jaar de tijd voor.

marita5
door marita5 - May 30, 2016 om 12:15
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lisenka Van Midden ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/inhoud/verbod-op-asbestdaken

Lees ook hier aanvraag subsidieregeling ,

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/subsidieregeling-verwijderen-asbestdaken

Li
door Lisenka van Midden May 30, 2016 om 12:24
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, ik had dit overigens al gelezen, maar derhalve vraag ik mij af of ze het zomaar mogen verplichten omdat er zoveel kosten mee gemoeid zijn.

jo
door jorisw - May 30, 2016 om 12:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De wet waarop dit is gebaseerd is ook van 2005, hetzelfde jaar als waarin je je huis kocht. Je (of op z'n minst de makelaar) had dit kunnen weten.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is ten eerste nog geen 2024 en ten tweede ga met medestanders een hoop lawaai maken, dan wordt het subsidie potje wel groter.

En misschien komt er wel een mogelijkheid om het bedrag tegen een heel lage rente te lenen.

le
door lexdura May 30, 2016 om 20:02
121 Antwoorden / 0 Vragen

Het subsidiepotje gaat niet hoger worden. En mocht dat wel het geval zijn, dan zal dat weinig helpen omdat de asbestsaneringsbedrijven hun tarieven nu al verhoogd hebben met het subisidiebedrag of meer. En naarmate 2024 nadert gaan de tarieven alleen maar stijgen 1) omdat die bedrijven het drukker krijgen en 2) omdat de fatale termijn nadert.

Ik werk op een afdeling Bouw- en woningtoezicht en wij zien het aantal meldingen voor asbestsaneringen al bijna verdubbelen ten opzichte van vorig jaar... Ook bij de buurgemeenten is dit het geval.

Daarnaast gaan ook verzekeraars in toenemende mate moeilijk doen over het verzekeren van objecten met asbestdaken. De kosten voor verwijdering van asbestvezels in de omgeving na een brand kunnen namelijk behoorlijk oplopen. En deze kosten worden in toenemende mate verhaald op de eigenaar van het asbest (cq zijn verzekeraar).

fr
door frans56 - May 30, 2016 om 12:45
230 Antwoorden / 9 Vragen

Ik denk dat als U dat asbest niet vervangt dat uw huis, als U dat ooit al van plan zou zijn, veel minder opbrengt als U het ooit verkoopt.
Is eigenlijk best een goede waardevermeerdering van een huis, een nieuw dak.

hansje klein
door hansje klein - May 30, 2016 om 13:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Drie in één.....

Alle bewoners met dezelfde problemen gaan bundelen en er een uitschrijving van maken. De offertes zullen vèr onder uw individuele offerte liggen. U heeft nog de tijd om dit goed voor te bereiden met de buurtbewoners.

Daarnaast komen er beslist ook verplichte energie-voorschriften m.b.t. het isoleren van woningen, die op dezelfde manier door de Overheid zullen worden doorgedrukt. Mijn idee, om de sanering in één klap door te voeren en uw energieverbruik op korte termijn te reduceren, terwijl de verkoopwaarde gaat stijgen........toch? Neem, indien zinvol tevens het plaatsen van zonnepanelen in het totale plan als derde mogelijkheid nog mee, want er zijn dakpannen die al voorzien zijn van het opnemen van zonne-energie.

costnix
door costnix - May 30, 2016 om 14:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hier is een heleboel leesvoer over asbest en de overheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest

audb
door audb - May 30, 2016 om 19:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het ergste van alles is dat er tot 1994 door bedrijven nog gebruik gemaakt mocht als er geen andere mogellijkheid was  en dat er zelfs nog huizen zijn gebouwd waar in astbest gebruikt werdt en de mensen die nu in die huizen zijn komen wonen dit mogen gaan verwijderen alleen als het op een dak legt dan moet het door een gespecialiceerde bedrijf gedaan worden.

En de kosten? ja die zijn wel voor een heel groot deel voor de burger.

Maar helaas hoeft een makelaar niet te weten dat er asbest in een woning zit maar wel wordt er meestal wel voor gewaarschuwd en dan had u zelf bij de gemeente moeten gaan informeren of het in de woning aanwezig is.

Echter vraag ik me wel af in welke buurt u van Lelystad woond.

Zelf heb ik 3 jaar in de oostzeestraat in de Waterwijk gewoond maar dat was een woning uit 1980 en daar zat gelukig geen astbest in.

le
door lexdura May 30, 2016 om 20:05
121 Antwoorden / 0 Vragen

De plicht tot verwijderen ziet alleen op asbestdaken. En dat is doorgaans vrij zichtbaar.

Al het andere asbest in een woning hoeft  uniet te verwijderen, als u er maar niet in gaat zagen, boren, schroeven of schuren.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik de site van de overheid goed begrijp, mag van een asbestdak maximaal 35 m2 door een particulier zelf verwijderd worden. Dus dan maar in gedeelten doen.

En hebt u dan nu een aanschrijving van de gemeente ontvangen?

tenormin
door tenormin May 30, 2016 om 21:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

35 m2 is best veel, per keer. En dan moet de TS als een dakhaas erop klimmen. En dan, met een gat: zeil er telkens overheen? In dit land? Lijkt me geen (gezonde) oplossing eerlijk gezegd. Nog afgezien daarvan: beschermende kleding etc. Plus, is de TS jong en lenig?

tijger1
door tijger1 May 30, 2016 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen antwoord op uw vragen, maar ze hebben tot 2024 en het kost geen  € 20.000 :-))

Doen  ze 10 m2 per keer.

Ma
door Mat Matheij May 31, 2016 om 01:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Echt waar 7x5=35 laten vervangen door een totaal ondeskundige particulier. En dat staat ergens in een verordening. Gelooft U -met alle respect- dat zelf. Even regressie en dan opnieuw antwoorden. Iedereen zit er soms naast. Niet erg maar in dit geval Apeldoorn bellen.

le
door lexdura May 31, 2016 om 06:51
121 Antwoorden / 0 Vragen

Dat mag dus ook niet...
Bijzonder slecht advies, als TS betrapt wordt tijdens het verwijderen van een deel van het dak dan is dit een illegale asbestsloop. De kosten voor TS zijn dan nog hoger.

tijger1
door tijger1 May 31, 2016 om 08:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de eerder gegeven link van de overheid. Ik heb dat dus niet verzonnen.

le
door lexdura May 31, 2016 om 09:31
121 Antwoorden / 0 Vragen

Goed lezen is een kunst.
Er staat dat maximaal 35 m2 zelf verwijderd mag worden. Niet dat dat elk jaar mag.
Deze vrijstelling geldt per kadastraal perceel en is niet periode gebonden.
U mag dus best in jaar 1 10m2 zelf verwijderen en jaar 2 nog eens 10 m2, maar het totaal mag niet boven de 35 m2 uitkomen.

Zo wordt door de toezichtende houdende diensten uitgelegd, dus het is verstandig voor TS om zich daar aan te houden.

En dan moet het ook nog om geschroefde platen gaan.

Omdat u zo dol bent op linkjes van de overheid, hier bij met uitgebreidere informatie:  informatie Infomil

tijger1
door tijger1 May 31, 2016 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus dan mogen ze 35  m2 zelf verwijderen . Scheelt een slok op een borrel. :-)) En wat is dat voor dwaze opmerking? "Omdat u zo dol bent op linkjes van de overheid"

Ma
door Mat Matheij - May 31, 2016 om 01:08
986 Antwoorden / 3 Vragen

Asbest is schadelijk voor de gezondheid. Die van U en derden. Woningbouw verenigingen worden aangezet om dit binnen aangewezen periodes te vervangen cq verwijderen. Als particulier wordt dit meestal bij verkoop geëist in andere gevallen bij constatering door een instantie. Het geschetste bedrag lijkt erg hoog. Anderszins lopen er in de asbestverwijdering heel wat cowboys rond. In de chemische industrie ook. De vraag is niet waarom maar meer hoezo U deze gezondheidsrisico's niet wilt inzien.

aurora1
door aurora1 - May 31, 2016 om 01:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De informatie over asbest is al vele jaren bekend, al lang voordat u uw huis kocht werd overal asbest verwijderd. U heeft daar destijds bij het kopen van een huis dan kennelijk niet aan gedacht en niet genoeg onderzoek gedaan.
Er zijn nog vele jaren te gaan tot 2024, dus u kunt nu alvast beginnen met geld reserveren op een aparte rekening, en voor het overige  zou ik de tips over krachten bundelen etc. ter harte nemen. Ik zou met beide niet wachten.

ch
door chrisd1 - May 31, 2016 om 07:26
21 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/vraag-en-antwoord/kan-ik-subsidie-krijgen-om-asbest-te-verwijderen

tijger1
door tijger1 - May 31, 2016 om 08:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lexdura
@mat matheij

Lees de eerder gegeven link van de overheid. Ik heb dat dus niet verzonnen.

le
door lexdura May 31, 2016 om 09:33
121 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1

lees deze informatie.
U heeft zelf verzonnen dat elk jaar 35m2 verwijderd mag worden, dat stond niet in de door u gevonden informatie.

Misschien moet u soms eens meer afgaan op mensen die dagelijks met deze materie werken en wat minder op snel bij elkaar gegooglede linkjes...

tijger1
door tijger1 - May 31, 2016 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lexdura

Eigenaar verantwoordelijk voor verwijdering asbestdak

Eigenaren van asbestdaken zijn zelf verantwoordelijk voor de verwijdering van asbest. Een particulier mag maximaal 35 m2 asbestdak dat in goede toestand is zelf verwijderen. Dit mag alleen in strikt omschreven gevallen. Gemeenten kunnen particulieren informeren onder welke voorwaarden dit mag. Verwijdering van asbest moet altijd gemeld worden bij de gemeente.

En overigens heb ik die linkjes niet bij elkaar gegoogled. Die link stond in een andere reactie.

En al zou ik hier een link neerzetten, dan is dat nog mijn zaak en niet de uwe.

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2016 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de Volkskrant van vandaag, is er vandaag een groot overleg over de voorgenomen maatregel.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 2, 2016 om 10:26
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ter aanvulling op wat tijger1 zegt, het volgende staat op Teletekst

"Angst voor asbest is overdreven"

 De angst voor asbest is vaak niet
 terecht en leidt tot schoonmaakacties
 en ontruimingen die onnodig zijn.In een
 pamflet pleiten burgemeester Bruinooge
 van Alkmaar,hoogleraar Helsloot en twee
 topmannen van woningcorporaties voor
 een meer nuchtere en reële benadering.

 Volgens de opstellers van het pamflet
 'Laten we eindelijk eens normaal doen
 over asbest' wordt de samenleving op
 kosten gejaagd door het verbod op
 asbestdaken,dat vanaf 2024 geldt.

 Bruinooge zei in het Radio 1 Journaal
 dat alle seinen op rood gaan als het
 woord asbest valt en neemt men dan
 "buitengewoon overdreven" maatregelen.

fl
door flessebon - Jun 2, 2016 om 22:34
418 Antwoorden / 7 Vragen

De makelaar hoort te weten wat hij verkoopt. Elf jaar geleden was het algemeen bekend dat asbest schadelijk is..
Mensen gaan soms hele rare dingen roepen als ze bang zijn dat iets geld gaat kosten, of zeggen juist helemaal niets. Het is heel onverstandig om nonchalant met dat spul om te gaan.