Mag een bank na 6 jaar een fout herstellen?
Na 6 jaar ontvangen wij van de bank een mededeling dat de hypotheekspaarpolispremie te laag was en dat deze aangepast gaat worden. In het verleden is schijnbaar een administratieve fout gemaakt en is de premie te laag vastgesteld. De bank biedt hiervoor zijn excuses aan, het verschil in premie van de afgelopen 6 jaar wordt bijgepast en of wij tot einde economische looptijd (nog 4 jaar te gaan) de met 40% verhoogde premie willen betalen. Mag dit zomaar. Volgens het wetboek is een bedrijf gehouden aan betrouwbaarheid en omdat wij geen inzicht hebben over hoe de berekening van de premie tot stand komt, kun je niet spreken van een kennelijke fout volgens mij en dient de bank de fout te accepteren. Nu breken zij als het ware het hypotheekcontract open. Mag dit zomaar?
Als ze dat werkelijk mogen dan is er iets heel erg fout. Mensen die een een foute polis aangesmeerd kregen - zie processen - moeten alles op alles zetten en worden alsnog afgescheept met een schijntje. Ik heb het antwoord niet maar zou zeker protesteren.
Meld dit resp. doe navraag bij consuwijzer. Hoe dan ook lijkt mij dit zeer strijdig met de vereiste zorgplicht. Voor zover ik kan nagaan geldt hier wel een verjaringstermijn van 20 jaar voor (BW art. 306) maar zelf een fout maken en daar pas na 6 jaar achter komen en dan het verschil claimen komt op mij over als onrechtmatige daad (BW 6:162) en zelfs het niet nakomen van een met u gesloten overeenkomst (is m.i. hetzelfde als na 6 jaren terugkomen op de gesloten overeenkomst) BW 6:27 terwijl u zelf al redelijkheid en billijkheid noemt (BW art 6:2).
Volgens mij past de bank het verschil van de afgelopen zes jaar bij en claimen ze dat niet bij TS. Het is geen onrechtmatige daad. Als u het juridisch wilt kwalificeren, zou ik voor de wanprestatie gaan. Namelijk het niet (meer) willen nakomen van de overeenkomst.
Inderdaad een melding bij Consuwijzer maken waar een expert u binnen enkele dagen de te volgen weg kan adviseren en tevens bij de AFM een melding kan maken wanneer dit NIET geoorloofd is.
En wat behelsde die fout dan? Geboortedatum verzekerde te jong? Verzekerde aangemerkt als vrouw terwijl hij een man is?
En zij nemen zes jaar die verhoging van de premie voor hun rekening en vragen van u de aankomende vier jaar de hogere premie te betalen?
Wat is de aard van de fout? U stelt wel dat u het niet kon weten, omdat u geen inzicht had in de berekening van de premie, maar een verschil van 40% is wel erg veel om zomaar uit te gaan van uw gelijk. Hebt u geen offertes vergeleken voor het aangaan van de hypotheek en viel u toen geen groot verschil op in premie tussen verschillende aanbieders?
aanvullend: in alle redelijkheid mag je er vanuit gaan dat een aanbieding van ook een bank, vervolgd met een overeenkomst ok is! Het is dan niet aan de klant om te zien of het fout is. Een uitzondering geldt voor een kleine fout zoals bijv in reclame maar ook dan mits er in de reclame is genoem dat er iets fout kan zijn.
Wat de bank nu doet is in feite vragen het eenzijdig aanpassen van een overeenkomst en dat mag niet. U behoeft daar niet op in te gaan. Herhaald: aan consuwijzer melden en als ook al gezegd de AFM.
Is de opbrengst van de betreffende polis bedoeld om daarmee de hypotheek af te lossen?
In dat geval zal een te lage premie betekenen dat de opbrengst van de polis dus ook lager zal zijn en dus niet voldoende zal zijn om de hypotheek af te lossen.
Het verhogen van de premie zal dan dienen om alsnog het beoogde bedrag te kunnen halen.
Niet betalen zal inhouden dat u aan het einde van de hypotheekl geld te weinig zal hebben om de hypotheek af te lossen.
Dat lijkt mij sterk. Immers uw bank kan niet u aanspreken voor de door henzelf gemaakte financiele missers alsook zeker in deze tijd waarbij banken voor ca. 0.0000 procent lenen u ook nog te laten opdraaien voor naar hun zeggen eigen fouten.
Ik kreeg gisteren precies zo'n zelfde brief (ABN Amro). Ze melden hierin erg weinig. Sinds 1 maart 2009 hebben ze te weinig premie in rekening gebracht. Het gaat om de premie voor de spaarhypotheek. De bank geeft aan, het te weinig betaalde bedrag van het verleden zelf te betalen, maar de toekomstige premies worden met 1,5% verhoogt.
In ons geval geen schokkend bedrag, maar het voelt erg eenzijdig en oneerlijk. Ze meldden niet WAT voor een fout ze hebben gemaakt en ze meldden ook niet waarom dit nu pas boven water komt.
Ik wil erbij vertellen dat er bij deze (waardeloze) bank eigenlijk vanalles fout gaat v.w.b. onze hypotheek. Mijn vrouw en ik staan zelfs met stomheid verslagen als ze een keertje iets goed doen. Volgens mij werken er veel (goedkope) vakantiekrachten daar.
Ik zal dit melden bij Consuwijzer, wellicht dat ik er iets mee opschiet. Bedankt voor de tip.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Onderbuurman haalt stroom eraf
Mijn onderbuurman haalt mijn stroom en warm water eraf omdat hij last heeft van mijn normale woongeluiden. Hij is mij echt aan het wegpesten. 2 dagen geleden heeft hij mij 12 uur zonder gelaten. Als ik aanklop doet hij niet open en de verhuurder wil niks doen en vindt dat ik dit zelf maar moet oplossen.
Alleen de onderbuurman heeft toegang tot de meterkast.
Wat kan ik doen en bij wie kan
...
Lees meer
Energie label
Ik heb 1,5 jaar geleden voor € 400,- een energielabel laten maken, nu heb ik naar aanleiding van dit label extra energie besparende maatregelen laten aanbrengen.
Nu wil ik graag m'n label laten aanpassen.
Wat schetst mijn verbazing dat ik weer een nieuwe "enegrie" rapport moet laten maken om een nieuwe label te krijgen, en dus weer moet betalen, klopt dit wel?
Je zou to
...
Lees meer
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer