mathijs_b
door mathijs_b May 8, 2016 om 22:13
Geldzaken & recht

Mag een eigen bijdrage scootmobiel achteraf verhoogd worden?

We kregen van CAK eind april te horen dat we voor de scootmobiel (via WMO) m.i.v. 1 januari € 87 p/mnd moeten gaan betalen i.p.v. € 25 voorheen. Dit omdat mijn inkomen sinds mijn pensionering iets gestegen is.

In principe kan ik dat begrijpen alhoewel we nu 40% van de nieuwwaarde van de scootmobiel per jaar moet gaan betalen. Gemiddeld gaat zo'n scootmobiel 10 jaar mee (de vorige van ons ging 14 jaar mee) en verdient de gemeente die het ons in bruikleen geeft er dus zo'n € 7500 op. Gemeenten moeten dus niet klagen want de WMO is een gouden melkkoe voor hun.

Maar het probleem is nu dat ik dat pas ACHTERAF te horen krijg.

En daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als achteraf een telefoonabonnement met 200% verhoogd wordt zal de klant er ook niet mee accoord gaan en een eventuele rechtzaak winnen.

Maar wat kunnen wij nu doen? de scootmobiel hebben we meteen door de leverancier laten ophalen.

Moeten we die verhoging nu toch betalen? Moet dat niet vooraf bekend gemaakt worden? Of is dit weer zo'n kapitale blunder van het CAK waar de gewone burger voor moet betalen?

Een vorige directeur van CAK verdiende € 165.000 per jaar en voor dat inkomen heeft hij er een puinhoop van gemaakt. Dus werd hij weggestuurd met een bonus van € 875.000.....en ik krijg nu het gevoel dat IK daaraan moet gaan meebetalen.

Wat kan ik doen? Ik kan uiteraard een bezwaarschrift indienen, maar denk dat dat geen enkel nut heeft. Die € 875.000 moeten terugverdiend worden.

Dus de vraag: Mag die hogere "eigen bijdrage" met terugwerkende kracht ingevoerd worden? Als ik dat vóór 1 januari geweten had, had ik hem opgezegd en een tweedehandsje gekocht. Door de te verwachten naheffing kan dat nu niet meer en zal ik voortaan achter de garaniums moeten gaan zitten.

8026 19 Rapporteer

ha
door halex - May 8, 2016 om 23:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat u nu achteraf 300 euro bij moet betalen, kunt u zich geen tweedehands scootmobiel veroorloven waar u voor 1 januari nog wel voldoende middelen voor had? Prima om uw vraag hier voor te leggen, maar bespaar mij dat suggestieve gedoe van u. Ook zonder overdrijven en derderangs bijzaken had u uw vraag volkomen duidelijk kunnen maken.

tenormin
door tenormin - May 8, 2016 om 23:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wat directeuren verdienen e.d. leest men wel overal in de krant. Maar ik zie met de beste wil van de wereld niet in waarom u, met zelfs wat meer inkomen NA pensionering, u achter de geraniums moet gaan zitten. Die scootmobiel heeft u toch. Ik zou zeggen: blijf hem gebruiken.

ch
door chronisch zieke May 10, 2016 om 01:06
18 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien eens beter lezen?

De scootmobiel heeft de persoon ingeleverd.

tenormin
door tenormin May 10, 2016 om 02:23
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Jawel, u heeft een punt met "beter lezen".

tijger1
door tijger1 - May 8, 2016 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus omdat  u over 4 maanden € 62 per maand moet nabetalen, kunt u dat tweedehandsje niet meer aanschaffen? Beetje ongeloofwaardig. Afgezien daarvan had u zelf ook kunnen uitrekenen dat u veel meer moest gaan betalen.

Het salaris van de directeur is in dit verband niet echt relevant.

En blijkbaar hebt u al minstens 14 jaar op een koopje van een scootmobiel gebruik kunnen maken, wees daarover blij.

tenormin
door tenormin May 9, 2016 om 00:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

En die €87,00 per maand is immers ook nog een koopje. Was vorige week immers nog een vraag over? (Kan het hier niet terugvinden, helaas).

aurora1
door aurora1 - May 9, 2016 om 00:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tenormin, bedoelde u deze vraag (gevonden met het intikken van scootmobiel bij zoek een vraag): https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/scootmobiel-kopen?id=583958

tenormin
door tenormin May 9, 2016 om 01:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja @aurora1, al gaat de tijd nog sneller ;-), daar was het antwoord van @diewilik. Was dus al duurder dan waar @ Mathijs B. het nu over heeft. Dank voor het (op)zoeken over waaraan ik refereerde.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2016 om 00:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die eigen bijdrage is afhankelijk van het inkomen en kan inderdaad achterlijk hoog worden.

Maar als iemand in 2015 € 25,00 per maand betaalde, zal dat in die voorgaande jaren nog wel minder geweest zijn. En dat is wel inclusief onderhoud en verzekering.

th
door theakemna May 9, 2016 om 11:58
29 Antwoorden / 0 Vragen

als er uberhaupt onderhoud wordt gepleegd. Wij moesten 49,00 euro betalen en in 10 jaar is hij 1x in onderhoud geweest. Wij hebben er nu zelf 1 gekocht en hebben het onderhoud nu zelf onder controle + dat hij binnen een paar jaar is afbetaald en die oude scootmobil via de gemeente was allang afbetaald en we waren toch iedere 4 weken bijna 50 euro kwijt.

marita5
door marita5 - May 9, 2016 om 06:55
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs.b

Er wordt gekeken naar het bruto belastbaar inkomen van twee jaar geleden. Wanneer u in 2016 een voorziening ontvangt, wordt gekeken naar het inkomen over het jaar 2014. Als uw huidige inkomen veel lager is dan uw inkomen in 2014, kan naar uw inkomen van dit moment gekeken worden .

Hier kunt u zelf de eigen bijdrage berekenen , voor scootmobiel gaat dit via de gemeente WMO klik op de rode regels .

https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/x1-cak-vraag-en-antwoord?qaID=11079&UserGroupID=27&qListID=11304

https://www.hetcak.nl/portalserver/portals/cak-portal/pages/k1-12-1-bereken-uw-eigen-bijdrage.html

Wat het inkomen betreft van de directeur ontgaat mij volledig in deze n.v.t., kijk eens of in uw gemeente een uitleen service is voor een scootmobiel dan betaalt u geen eigen bijdrage, hoeft u niet achter de geraniums te zitten , kunt u toch naar buiten gaan en de anjers e.d. bezichtigen ;-)

tenormin
door tenormin May 9, 2016 om 07:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Proest@marita, inkomen, van wie dan ook, heeft immers geen zin om zijn/haar gram te uitten. En T.S. heeft zijn scootmobiel nog, dus alleen opladen en racen maar. Even serieus, het lijkt wel: we hebben recht op "een" maatschappij te worden. Niet fijn.

marita5
door marita5 May 9, 2016 om 07:20
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , Ts heeft de scootmobiel niet meer is door de leverancier opgehaald .

getty
door getty - May 9, 2016 om 07:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De manier van de berekening van de eigen bijdrage is al jaren gelijk. U had dus kunnen weten dat deze voor u zou gaan stijgen, dus ja dit mag gewoon. U kunt eventueel een betalingsregeling treffen , maar moet wel betalen.

ch
door chronisch zieke May 9, 2016 om 15:29
18 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dt is niet al jaren gelijk!

getty
door getty May 9, 2016 om 16:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

ja wel hoor, al jaren is het zo dat de eigen bijdrage van het lopende jaar wordt berekend over 2 jaar terug. U had dus kunnen zien aankomen, dat u over een jaar waar u meer verdiende, ook meer eigen bijdrage moest gaan betalen. Was dat in 2014 het geval, moet u dus in 2016 meer betalen. Dit is al jaren hetzelfde systeem.

ch
door chronisch zieke May 10, 2016 om 02:04
18 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, de berekening over 2 jaar terug dat klopt, maar dat is dan ook het enige!

In werkelijkheid zijn ook de berekeningen per gemeente héél verschillend!

En de hoogte van de Eigen Bijdragen dus ook!

Iedere gemeente heeft zo zijn eigen manier om het te berekenen.

Sinds 2012 (voor u misschien al jaren) wordt de Eigen Bijdrage berekend, waarbij de hoogte afhankelijk is van de gemeente waarin je woont en afhankelijk van je bruto belastbaar inkomen, maar vergeet dan niet dat er in die 2 jaar veel veranderd is.

Zoals bv.

* de belastingaftrek van zorg- en ziektekosten,

* stijging huurprijzen,

* BTW-verhoging,

* premie en Eigen Risico van zorgverzekeringen,

* steeds meer medische kosten, medicijnen, verbandmiddelen en behandelingen die niet meer vergoed worden door een                              ziektekostenverzekering, dus die je zelf zal moeten ophoesten,

* sommigen hebben ook, indien mogelijk, een extra aanvullende verzekering moeten nemen, sinds de fysio uit het basispakket is gehaald.

Hierdoor wordt als het ware het inkomen groter, waardoor men weer een hogere EB vraagt.

Dus die mensen hebben op dat moment(2 jaar later) écht niet meer het inkomen van 2 jaar terug.

Die EB is dus eigenlijk te hoog.

En er wordt totaal niet meer gekeken naar de overige kosten, die iemand met beperkingen zelf ook al moet dragen.

Gemeenten doen net alsof je, naast de EB, verder geen kosten te dragen hebt, voor je ziekte/hulp/hulpmiddelen en dergelijke.

Was het maar waar dat je met die Eigen Bijdrage en de ziektekostenverzekeringspremies, al je ziekte- en zorgkosten gedekt zou hebben.

Men vraagt hele hoge EB, in verhouding tot wat iemand als leefgeld te besteden heeft.

Dat blijkt ook wel, want er is zo bezuinigd dat er geld 'over' is en er mensen zonder of met veel te weinig hulp of hulpmiddelen zitten. Die dan toch geacht worden zelfstandig te kunnen blijven wonen, terwijl de EB immers steeds hoger worden.

Instanties, die niet goed hebben gespendeerd in de zorg in het verleden, hebben nu de vrije hand. De subsidie die ze krijgen, is verminderd, maar hoeft niet aan de zorg besteed te worden en terwijl worden er hogere EB gevraagd.

Ma
door Mat Matheij - May 9, 2016 om 10:03
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het salaris van de directie van het CAK heeft niets van doen met de al dan niet terechte verhoging van de eigen bijdrage. Deze is inkomensafhankelijk. Als ik uw geval bezie kunt U beter een nieuwe scoot mobiel kopen/financieren lijkt mij goedkoper. En melden aan het CAK dat U op grond van de onaangekondigde verhoging van de eigen bijdrage afziet van het aangebodene. Maar U bent hier wel rijkelijk laat mee. Mvrgr.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2016 om 10:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het CAK biedt helemaal niets aan. Die verzorgt slechts de facturering. U hebt die scootmobiel die maanden gehad, dus ja, u moet gewoon (na)betalen.

Ma
door Mat Matheij - May 9, 2016 om 10:10
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het salaris van de directie van het CAK heeft niets van doen met de al dan niet terechte verhoging van de eigen bijdrage. Deze is inkomensafhankelijk. Als ik uw geval bezie kunt U beter een nieuwe scoot mobiel kopen/financieren lijkt mij goedkoper. En melden aan het CAK dat U op grond van de onaangekondigde verhoging van de eigen bijdrage afziet van het aangebodene. Maar U bent hier wel rijkelijk laat mee. Mvrgr.

mo
door mof - May 9, 2016 om 12:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de eigen bijdrage niet vergelijken met een telefoonabonnement. De scooter wordt uit gemeenschapsgeld/ziektekostenverzekering oid betaald.
Uw telefoonabonnement is een contract tussen u en de leverancier. De eigen bijdrage voor de scootmobiel heeft te maken met uw eigen draagkracht
zodat mensen die minder draagkrachtig zijn minder hoeven te betalen dan u en iedereen, voor zover mogelijk en voor zover nodig, zo'n ding kan aanschaffen. Van tijd tot tijd worden die bijdrages onder de loep genomen en bekeken wat iedereen nu werkelijk kan opbrengen uit eigen zak voor zo'n ding.

Of het terecht is heeft te maken met de regelgeving en evt. motivatie van WAK of gemeente ... dat kan ik niet beoordelen.
Het is echter geen gouden melkkoe zoals u beweert:

10 jaar * 12 maanden * 87 EUR = dik 10000 EUR minus de waarde van uw scootmobiel maakt ca. die 7500 EUR waar u het over heeft.

dat is 750 EUR per jaar zodat u mobiel blijft ... mobiliteit kost geld ... een ander die minder draagkrachtig is kan ook mobiel blijven
verder, ik betaal belasting en ziektekostenpremie, ik ga misschien 1 a 2 keer per jaar bij de huisarts langs, heb vrijwel nooit wat, betaal belasting voor
weet ik waarvoor allemaal, ook voor zaken waarmee ik het niet eens  ben. Maar anderen hebben er weer voordeel van.
Zo dragen we allemaal ons steentje bij. Zielig doen helpt daarbij niet.

te
door tercinta - May 9, 2016 om 12:56
9 Antwoorden / 0 Vragen

Weet je zeker dat die € 87,00 per maand is? Ik kreeg ook eind april bericht dat ik ca. € 72,00 moest betalen, maar bij bestudering van de bijlagen bleek het te gaan om de eerste 3 maanden samen, (dus ca € 24.00 per maand). Het CAK heeft hier een handje van; je hoort 4 maanden niets en dan moet je ineens 3 maanden tegelijk betalen. Met mijn inkomen is dat geen optie. Ik betaal gewoon elke maand € 24,00 en van het vakantiegeld één keer extra.

be
door beanfield - May 9, 2016 om 13:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik begrijp niet dat U klaagt, mijn man kreeg in 2013 een scootmobiel, en wij kregen niets moesten het helemaal zelf betalen verzekering en belasting alles
helaas is mijn man 1 jaar geleden overleden, dus heeft hij er maar kort gebruik van kunnen maken.
en heb ik de scootmobiel met moeite kunnen verkopen met 5000 euro verlies.
rollater alles moesten wij zelf betalen.
en wat die man verdient heeft er niets mee te maken. dit is bepaalt door de regering.
de meeste mensen die klagen laten het met stemmen afweten

jo
door jorisw - May 9, 2016 om 14:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Die 165 en 875k zijn te verwaarlozen t.o.v. de andere zorgkosten. Het is weliswaar een leuk bedrag maar door het niet te betalen zie er echt niets van terug in de vorm van lagere tarieven.

ch
door chronisch zieke - May 9, 2016 om 15:27
18 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat u er niets aan kan doen.

Het CAK staat immers al jarenlang bekend om zijn 'fouten' en zijn late rekeningen, maar hebben toch steeds taken gekregen, dankzij deze regering.

De gemeenten bepalen zelf de Eigen Bijdrage, die is per gemeente verschillend.

Er wordt inderdaad totaal geen rekening mee gehouden, dat je ook nog zelf extra kosten hebt aan je beperkingen/ behandelingen/ medicijnen/ hulpmiddelen, omdat immers ook niet alles meer voor vergoeding bij de zorgverzekering in aanmerking komt.

Het is zo triest, wat er in Nederland nog over is van de zorg, terwijl de heer van Rijn zichzelf maar schouderklopjes geeft, dat het allemaal zo goed geregeld is.

Het tegendeel is waar, maar dat willen ze niet horen of zien.

En dat komt ook niet of heel weinig in de publiciteit!

Heel begrijpelijk dat u het er niet mee eens bent, maar het is van overheidswege afgedwongen.

Het klopt, dat ze daaruit zelfs winst kunnen boeken.

Zij kunnen zelfs ook contracten afsluiten voor meerdere scootmobiels en andere hulpmiddelen, waardoor zij een korting kunnen bedingen, voor verzekeringen en onderhoud/reparaties.

Iets wat als particulier, dus veel hogere kosten met zich meebrengt, als dat het voor de gemeente zou kosten.

De gemeenten krijgen voor de zorg subsidies, waarbij ze niet verplicht zijn ze aan de zorg te besteden.

Veel gemeenten hebben dusdanig bezuiniogd, dat daar geld van 'over'is.

Dat zeggen ze vol trots in de publiciteit, terwijl er mensen zonder hulp of hulpmiddelen zitten.

Ook het geld wat dan 'over' is, zijn ze niet verplicht weer in de zorg te stoppen.

Voor veel beperkten en ouderen, die hulpmiddelen nodig hebben, is het onbegrijpelijk, dat de instanties, die eerder fouten gemaakt hebben in de zorg, dat die nu juist de zorg in handen hebben gekregen.

Ook met de thuishulp-rekeningen van het CAK in het verleden, wist je pas in maart of april, wat je moest betalen aan Eigen Bijdrage, voor dát jaar.

Dat betekende soms dat je budget dus haast al verbruikt was, eerdat je wist hoeveel het zou zijn.

Schandalig, maar waar!

Als dit bij hypotheken zou gebeuren, dan staat heel Nederland op zijn kop, maar nu het bij ouderen en beperkten gebeurd is, vindt iedereen het wel best, geloof ik.

Er is hier iemand, die een 14 jaar oude traplift, die nog goed functioneerde, in moest leveren, omdat ze de Eigen Bijdragen , die ze vroegen niet kon betalen naast alle andere ziekte- en zorgkosten, die ze al voor eigen rekening droeg.

Er was geen pardon bij die gemeente.

De traplift moest door een bedrijf worden gedemonteerd en is naar de stort gebracht.

Ze kunnen immers geen op maat gemaakte traplift van 14 jaar elders plaatsen.

Zó gaat het in de zorg, op dit moment!

kn
door knuffel2 - May 9, 2016 om 16:32
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nee t CAK mag dit niet zomaar doen ,ze moeten u eerst er over geeinformeerd hebben en als u t er niet mee eens bent meteen bezwaar aan tekenen zowel de overheid als gemeente"s denk te lakoniek over ons burgers zijnde,heb zelf al jaren n 2 persoons scootermobiel en betaal daarvoor ook n eigen bijdragen wat gelijk gezien wordt, ook al zou t maar 1 eur teveel zijn dan pakken ze u daarop en dan valt de eigenbijdragen hoger uit en als u rechtsbijstand heeft kun t u deze hiervoor inschakelen

Jj
door Jjokie - May 9, 2016 om 17:35
2 Antwoorden / Vragen

Je kunt toch niet tijdens contract of abonnement de regels gaan veranderen. Te zot voor woorden.

ch
door christa duijster - May 10, 2016 om 15:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi.
Ik heb hier helaas geen antwoord op voor je. Maar ik wil deze vraag plus antwoorden graag blijven volgen omdat ikzelf ook problemen heb met het CAK. Ik heb zojuist een vraag neergezet met betrekking tot het CAK. IK hoop dat je een oplossing gaat vinden. Zodra ik iets hoor waar jij mss wat aan het laat ik het je weten.
Succes. christa

tijger1
door tijger1 - May 10, 2016 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@chronisch zieke

Uw verhaal van 2.04 uur is grotendeels onzin. Elke gemeente hanteert dezelfde regels voor het berekenen van de eigen bijdrage. Een en ander wordt verzorgd door het CAK aan de hand van de inkomens gegevens die het CAK krijgt van de belastingdienst.

En voor de berekening van die eigen bijdrage wordt dus het bruto inkomen gebruikt, na aftrek van diverse posten, zoals hypotheekrente, studiekosten, giften en ook de aftrekbare medische kosten.

En dat is dus al jaren het geval
B.t.w. verhoging en huurverhoging hebben hier natuurlijk helemaal niets mee te maken. Dat betaalt iedereen.