Ha
door Hans317 Jan 17, 2017 om 21:45
Geldzaken & recht

Mag een supermarkt zomaar in je tas kijken

Was vandaag bij Dirk. Alle klanten moesten bij de kassa hun tas, handtas en rugzak laten inspecteren.
volgens Dirk is dat rechtmatig omdat bij de ingang een bord geplaatst was met de vermelding van deze werkwijze.

Overigens mag da politie dat alleen als zij een verdenking van een strafbaar feit heeft.

89165 23 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2017 om 22:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen
jo
door jorisw - Jan 17, 2017 om 22:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het mag. Maar als je het er niet mee eens bent, ben je vrij om niet naar binnen te gaan en je boodschappen voortaan elders te doen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 17, 2017 om 22:20
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hans317,

Op grond van het strafrecht mag het personeel u staande houden en niet fouilleren of uw tas controleren , maar winkels zijn geen openbare ruimten. De winkelier mag op grond van het civiele recht huisregels opstellen waar de klant zich aan moet houden. Die regels moeten wel duidelijk zichtbaar bij de ingang hangen. Als in die regels staat dat de winkelier , het personeel uw tas mag controleren dan moet u dit dus toestaan. Daarvoor is geen verdenking nodig. Wie de winkel betreedt, accepteert de huisregels. Als je het er niet mee eens bent, kun je hoogstens naar een andere winkel gaan.

Bron: rechtswinkel.nl

Er is al veel gezegd en geschreven over tassencontrole, maar wat mag nou wel en wat mag niet? Hieronder een uiteenzetting om e.e.a. te verduidelijken.
Wet- en regelgeving tassencontrole .

Tassencontrole mag uitsluitend, indien daarvan melding wordt gemaakt in de huisregels. De huisregels hangen zichtbaar bij de ingang van de winkel. Een klant die de winkel binnenkomt, die conformeert zich dus aan deze regels. Op het moment dat het vermoeden bestaat dat een klant iets in de tas heeft, mag een tassencontrole worden uitgevoerd, maar dat mag ook willekeurig of zelfs bij alle klanten.
Op het moment dat de klant meewerkt en er zit iets in de tas, wat eigendom is van de winkel, dan kan aanhouding volgen.
Op het moment dat de klant niet mee wil werken, maar er is een vermoeden dat er iets in de tas zit, mag de klant worden aangehouden en worden meegenomen naar kantoor. De tas mag dan in beslag worden genomen: daar mag verder niet in worden gekeken! Dat moet worden overgelaten aan de politie.
Als de klant niet mee wil werken, maar er is geen vermoeden dat er iets in de tas zit, kan hem op de huisregels worden gewezen. Als de klant dan nog niet mee wil werken, mag u hem vorderen om de winkel te verlaten; daarbij mag direct een ontzegging worden gegeven. Indien de klant hieraan niet voldoet, kan hij worden aangehouden voor huisvredebreuk. Uiteraard moet de politie dan gebeld worden

Bron: tassencontrole.nl

hutch
door hutch Jan 18, 2017 om 00:00
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Marita5, personeel van een winkel mag niemand (!) staandehouden. Personeel van een winkel mag absoluut niet (!) in uw tas kijken, zonder uw toestemming, wat voor een tekst er ook staat aangegeven in die winkel. Een klant hoeft absoluut niet toe te staan om in de tas te laten kijken. Er mag alleen een aanhouding plaats vinden door personeel (en door iedereen trouwens) als zij feitelijk gezien hebben, dat er iets is weg genomen zonder toestemming en NIET bij alleen een verdenking. Personeel mag NOOIT een tas in beslag nemen. Personeel mag NOOIT in een tas kijken zonder toestemming van de klant. De klant hoeft zijn/haar naam niet af te geven aan personeel, dus een ontzegging heeft op dat moment niet zoveel zin, althans op papier. Wel mag hij/zij verwijderd worden uit de winkel indien de klant niet wil meewerken, maar dat is dan ook alles. Ook de politie mag niet zomaar in de tas kijken.

hansfrantzen
door hansfrantzen Jan 18, 2017 om 13:08
14 Antwoorden / 2 Vragen

Beste, Ik weet niet wat bij u '' staande houden is'' staande houden mag alleen een opsporings-ambtenaar. De betekenis is staande houden is " vragen naar de naam, geboortedatum, adres en woonplaats, Aanhouden mag iedere burger bij ontdekking van een strafbaar feit.

costnix
door costnix Jan 20, 2017 om 08:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En wat als er in de huisregels van de winkel staat, dat u gevisiteerd kan worden? Mag een winkelbediende fit dan ook???

hutch
door hutch - Jan 17, 2017 om 23:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik kopieer (gemakshalve) even grotendeels mijn reactie welke te lezen is via de link van @Tenormin. Dit komt grotendeels overeen met uw vraag.

"Overigens mag da politie dat alleen als zij een verdenking van een strafbaar feit heeft. "

Ook politie mag NIET in uw tas kijken, niet anders dan wanneer u bent aangehouden als verdachte.

"Enkel daartoe bevoegde opsporingsambtenaren mogen bij een redelijk vermoeden van schuld staande/aanhouden. Een burger (dus ook winkelpersoneel) mag enkel op heterdaad iemand vasthouden tot er politie is. Zij moeten dus zelf hebben gezien dat de klant een product in de tas heeft gestopt en niet heeft afgerekend. Zoals eerder gezegd mag er wel in de tas worden gekeken, wanneer dit in de huisregels staan, die zichtbaar bij de ingang moeten zijn"

Er mag ALLEEN in uw tas worden gekeken, indien u daar toestemming toe geeft. Bij weigering kan de enige sanctie zijn: het niet meer toelaten tot desbetreffende winkel.

Daarnaast mag niemand (anders) in uw tas kijken, ook niet indien u bent aangehouden door winkel- beveiligingspersoneel. Ook beveiligingspersoneel heeft geen enkele extra bevoegdheid, anders dan iedereen heeft.
Indien u dus rechtens wordt aangehouden (vastgehouden) door voornoemd personeel, mogen zij NIET in uw tas kijken en (!!) moeten zij u zo snel als mogelijk (onverwijld) overdragen aan de politie.

De politie moet u vervolgens formeel aanhouden, waarna er pas in uw tas gekeken mag worden.

Dus als antwoord op uw vragen: de cassiëre mag alleen in uw tas kijken, als u daar toestemming voor gegeven heeft. U kunt daartoe niet verplicht worden.

En om daarop door te gaan: indien u geen toestemming geeft om in uw tas te laten kijken, is dat absoluut geen reden om u vast te houden (aan te houden) en de politie daarvoor te bellen. Wordt u alleen om die reden vastgehouden, is dat wederrechtelijke vrijheidsberoving.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 18, 2017 om 00:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een idiote actie van Dirk. Als ze je verdenken kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar de tas van alle klanten inspecteren, zou voor mij een reden zijn om er niet meer te komen.

costnix
door costnix Jan 18, 2017 om 00:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

Cookies
door Cookies Jan 18, 2017 om 00:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat er daar veel gepikt wordt en om kreten als 'etnisch profileren', discriminatie enz. te voorkomen ze bij iedereen maar de tas controleren.

jo
door jorisw Jan 18, 2017 om 08:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het is wel zo transparant om gewoon iedereen af en toe te controleren. Zal me niet verbazen dat er ook juist bij "keurige" mensen die je niet direct verdenkt wat gevonden wordt.

tijger1
door tijger1 Jan 18, 2017 om 09:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw. Is dat ook etnisch profileren? :-))

bokskabouter
door bokskabouter Jan 18, 2017 om 11:55
32 Antwoorden / 4 Vragen

Als je weet wat er jaarlijks in winkels gejat wordt is de actie van Dirk en ook andere winkels best te begrijpen dus zo idioot is dit niet.
Bij de Dirk bij mij in de buurt worden regelmatig winkeldieven betrapt. Als je dan ziet wat ze pikken snap ik niet waar die gasten mee bezig zijn. Vaak heeft het gestolene nog niet eens de waarde van € 1.00 !!! Maar alles bij elkaar opgeteld gaat het bij winkeldiefstallen jaarlijks om vele vele miljoenen. Als je bij AH gesnapt wordt mag je ongeacht het gestolene € 135.00 neertellen voor de gemaakte kosten. Dus Zoekster1 het probleem van winkeldiefstallen gaat jouw pet waarschijnlijk te boven en vandaar jouw vreemde resp. idiote reactie.

pe
door pebk Jan 18, 2017 om 12:51
579 Antwoorden / 0 Vragen

Doe even normaal Boskabouter. Een reactie idioot noemen is niet netjes. Winkeldiefstal is een groot probleem, maar dat geeft de medewerker van een supermarkt geen legitieme reden om een tas te doorzoeken. En al helemaal niet structureel.

Dat mag wettelijk gezien niet, tenzij iemand er toestemming voor geeft. Zie legio berichten bij dit onderwerp.

Cookies
door Cookies Jan 18, 2017 om 13:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Persoonlijk heb ik er geen enkele moeite mee als ze even in mijn boodschappentas willen kijken. De winkeldiefstallen lopen de spuitgaten uit en uiteindelijk wordt de rekening daarvoor bij alle klanten neer gelegd.

tenormin
door tenormin Jan 18, 2017 om 13:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal mee eens @carola.83. Zelf ooit eens getuige geweest van zo'n diefstal. Baby in de wagen en het gestolene werd onder het matrasje gestopt. Heb die "dame" alleen heel veelzeggend aangekeken! Geen woord gezegd, maar ze haalde het wel weer boven water. En als blikken hadden kunnen doden had ik nooit dit kunnen navertellen.

Cookies
door Cookies Jan 18, 2017 om 13:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maak het regelmatig mee en ik zeg er altijd wat van. Word behoorlijk pissed off als ik het zie.

li
door lisa123 Jan 18, 2017 om 18:45
134 Antwoorden / 53 Vragen

Persoonlijk heb ik er geen enkele moeite mee, het wordt duidelijk aangegeven voordat je de winkel ingaat.
Meestal heb ik voordat ik bij Dirk boodschappen doe een tas in mijn karretje van een andere winkel.
Om misverstanden te voorkomen vraag ik voordat ik de boodschappen van de lopende band pak of de cassiere in de andere tas wil kijken wat ik heb gekocht bij firma X.
Als je het zo vraagt is er (bijna) niemand die ja zegt, 99% van de cassieres zeggen dat ze dat niet hoeven te zien, dus totaal geen punt voor discussie.

fr
door frans56 - Jan 18, 2017 om 08:06
230 Antwoorden / 9 Vragen

Ja bij veel supermarkten is de controle streng.  De reden is een "nieuwe" werkwijze die men tegenwoordig gebruikt om te kunnen stelen.
Welke manier vraagt U zich af ??? Simpel:  Men koopt bij winkel 1 boodschappen die winkel 2 ook verkoopt.  Men brengt die boodschappen naar huis en men gaat met een lege tas en het bonnetje van winkel 1 naar binnen bij winkel 2. koopt vervolgens enkele van dezelfde dingen en
zeg tegen de kassa dame: Nee deze dingen heb ik net gekocht bij de andere supermarkt, kijk maar naar hun bonnetje, Heel veel cassieres trapten hierin. Daarom zeggen veel supermarkten: Het is verboden om met producten die ergens anders zijn gekocht de winkel binnen te gaan.
en dus moet ALLES wat in uw karretje zit betaald worden, of U nou een bonnetje hebt van de concurrent of niet.
Of doe boodschappen net als ik, ga met de auto en ga winkelen zonder tassen  rugzak etc.
en rij met uw volle karretje naar uw auto en maak daar uw karretje leeg, nooit problemen met controles meer.

jo
door jorisw Jan 18, 2017 om 08:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip. DIe had ik zelf nog niet bedacht. Ik ga even boodschappen doen...

Le
door Lenie Spaans Jan 18, 2017 om 12:00
1 Antwoorden / Vragen

Goed idee voor hen die een auto hebben.

Wij doen boodschappen met een oude tweelingwagen en laten verder ook alles thuis.

pe
door pebk Jan 18, 2017 om 12:56
579 Antwoorden / 0 Vragen

Of je zorgt dat je alleen producten van het huismerk van de andere winkel in je tas zitten. Tas met boodschappen even afgeven in de winkel achter de balie werkt ook prima.

tenormin
door tenormin Jan 18, 2017 om 15:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Raar verhaal @frans56, wat je om 08:06 hier schrijft. Klopt ook voor geen meter. Als je met "de andere winkel boodschappen" die spullen eerst thuis brengt en vervolgens bij nieuwe winkel dezelfde spullen koopt, hoe weet zo'n cassière dan in vredesnaam waarom je met een bonnetje komt dat je het elders gekocht hebt. Je komt toch met een lege tas? Rare manier van iemand op ook rare gedachten te brengen. Nou ja, zal wel aan mij liggen, vind het te zot voor woorden om er überhaupt aan te denken hoe je de boel kan belazeren. Als eerlijke shopper betalen we al meer dan genoeg voor de niet oirbare shopper.

brainless
door brainless Jan 19, 2017 om 10:08
324 Antwoorden / 0 Vragen

Het is verboden om met producten die ergens anders zijn gekocht de winkel binnen te gaan.

Gelukkig niet; anders zou je dus naakt een kledingwinkel moeten binnengaan; of op blote voeten een schoenenwinkel.... of moet je je deo/kauwgom/sigaretten bij elke winkel uit je tas halen.

lo
door lovewinnie - Jan 18, 2017 om 09:42
1203 Antwoorden / 1 Vragen

Bij heel veel winkels is dat zo. Heb daar geen problemen mee. Bij bijv cranenbroek staan kluisjes bij in ingang. Gebruik je deze niet mag de tas gecontroleerd worden.
Vaak staat bij de ingang een bordje dat dat gevragen kan worden hij de kassa.  Dan is het aan jezelf of je daar boodschappen doet ja of nee. Vaak is heeft tas open en klaar

mo
door mof - Jan 18, 2017 om 11:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag je weigeren. Er kunnen tenslotte zaken van gevoelig prive belang
in uw tas zitten waar de eigenaar niets mee te maken heeft.
Maar dan komt de politie dat doen. Kost je tijd.
politie mag alleen controleren als daartoe een aanleiding bestaat. Als de
winkeleigenaar vermoed dat u diefstalmheeft gepleegd is dat aanleiding.
Dat hoeft dan niet zo te zijn, de eigenaar kan dat als argument gebruiken om
uw tas te controleren.

pe
door pebk Jan 18, 2017 om 12:59
579 Antwoorden / 0 Vragen

Goed lezen in de teksten hierboven. Je moet op heterdaad betrapt worden in de supermarkt om staandegehouden te worden. Alleen de politie mag na aanhouding de tas doorzoeken. Een vermoeden geldt niet als aanleiding.

ri
door riet2644 - Jan 18, 2017 om 11:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Daar ben ik het mee eeens!
Het zou beter zijn, om vooraf bij het binnengaan van de supermarkt de tassen/rugzakken te controleren.
Dit veiliger en minder oponthoud bij de kassa!

Topantwoord

Fr
door Fred444 - Jan 18, 2017 om 12:00
6 Antwoorden / 1 Vragen

Voor mij is Aldi de dichtstbijzijnde winkel waar ik te voet kan inkopen. Vanwege het onbeschofte gedrag van het personeel - o.a. willen controleren van mijn boodschappentas - kom ik nooit meer bij deze winkel. Dan maar met de auto naar de misschien iets duurdere producten van Appie of Lidl.

ha
door harryromijn - Jan 18, 2017 om 12:39
272 Antwoorden / 0 Vragen

Draait u de vraag eens om: mag een klant erop staan, een dichte tas mee te nemen zonder enige inspectie ?
Oftewel: de supermarkt ondernemen moet dan veel zwaardere inspectie tijdens de aanwezigheidi van klanten doen, dmv OF een één-op-één begeleiding ( denk eens aan de kosten) of dmv zeer veel camerabewaking ( en dan komt het privacy-geneuzel weer boven water.

Helaas, er zijn onder ons veel oneerlijke mensen, en .. daarom moeten de goeden onder de kwaden lijden. Beter met tasinspecties dan andere mogelijkheden/.

Doch.. wat let u om elders uw aankopen te doen ? ( als u al een supermarkt-beheerder vindt, die gebindoekt door zijn winkel gaat )

pe
door pebk Jan 18, 2017 om 13:01
579 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, daar mag een klant op staan. De portemonnee van de supermarkt gaat niet boven de privacy van een persoon. Echter mogen ze de klant wel weigeren. Dat is dan wel weer hun goed recht.

door 526996 - Jan 18, 2017 om 13:07
32 Antwoorden / 0 Vragen

Prima actie,zou veel vaker moeten gebeuren,reken er maar op dat er veel gestolen wordt en straffen voor diefstal doen we in nederland bijna niet en reken maar dat er bij de prijzen rekening wordt gehouden met een percentace dat de winkel misloopt met diefstal.

hansfrantzen
door hansfrantzen - Jan 18, 2017 om 14:07
14 Antwoorden / 2 Vragen

Beste, Ik weet niet wat bij u '' staande houden is'' staande houden mag alleen een opsporings-ambtenaar. De betekenis is staande houden is " vragen naar de naam, geboortedatum, adres en woonplaats, Aanhouden mag iedereen bij ontdekking van een strafbaar feit.

reivi22
door reivi22 - Jan 18, 2017 om 14:23
66 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit internetredactie]

Cookies
door Cookies Jan 18, 2017 om 14:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat valt dus onder etnisch profileren;-))

aurora1
door aurora1 - Jan 18, 2017 om 14:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb daar geen problemen mee, temeer daar ik mede voor de kosten opdraai die door winkeldieven worden veroorzaakt.
Ik leg overigens mijn tassen vrijwel altijd op de band bij de kassa voor controle of toon zelf mijn geopende rugzak/tas.

hutch
door hutch - Jan 18, 2017 om 15:04
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Volgens mij is de centrale vraag in dit topic: 'Mag een supermarkt zomaar in je tas kijken'.. .... MAG....

O.a. door mij is hierop gereageerd. Het betreft hier dus, m.i., een vraag over een formaliteit. Bepaalde gevoelens over dit soort zaken kunnen vaak anders liggen. En ook ik zal in bepaalde gevallen gewoon meewerken (hoewel dit niet hoeft), maar dat is per keer verschillend.

En ja, de winkeldiefstallen lopen inderdaad de spuigaten uit, al vele jaren. Maar wat is dan de ideale oplossing? Tja, dat is voor beide partijen niet eenvoudig, dat begrijp ik ook wel. Persoonlijk gezien zou het vooraf inleveren van alle tassen een mogelijkheid zijn, maar waar lig dan de grens..... en de verantwoording over die afgegeven spullen? En weer een 'mankracht' extra.

Moeten dan alleen boodschappentassen afgegeven worden? Moeten de dames (en heren?) ook hun (schouder)tasjes afgeven? Mogen er dan ook geen kinderwagens meer mee naar binnen? Enz. enz. enz.......

Zoals terecht is opgemerkt, is een formele staandehouding iets heel anders dan een aanhouding. Ook dat onderwerp is al meerdere keren aan bod geweest. De uitleg van @Hansfrantzen is helemaal correct. Dat is vastgelegd in artikel 52 (staandehouding) en artikel 53 lid 1 (aanhouding)  Wetboek van Strafvordering.

Dus die aanhouding moet feitelijk gezien zijn: 'ontdekking op heeter daad ' en niet vanwege een 'vermoeden', bijv. als er een poortalarm afgaat. Vooral bij dit laatste dient iedereen goed te weten, dat zo'n alarm absoluut niet 'heilig' is en ook geen betekenis heeft m.b.t. 'heeter daad'. Dit heb ik al meerdere keren zelf ondervonden. Poortje werkte niet goed, alarmeringlabels vergeten te verwijderen of niet juist 'ontladen', wel 'ontladen' echter bij een andere winkel gaat het alarm wel weer af .....enz. U mag dan formeel niet aangehouden worden. Uiteraard kunt u wel verzocht worden om uw medewerking te verlenen, wat meestal wel gebeurt. Zelfs beveiligingsmensen gaan hier nog wel eens de fout mee in.

Dat dit alles niet makkelijk is, ben ik mij (ook) van bewust.

1paul
door 1paul - Jan 18, 2017 om 15:06
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat hoeft u niet toe te staan, als men niets heeft aangekondigd bij de deur en men vraagt u dit toe te staan heeft men geen enkel recht...

het is en blijft een vraag waarop u kunt weigeren...

hm
door hmvanbree - Jan 18, 2017 om 17:10
1 Antwoorden / Vragen

ik vind van niet, zij hebben daar geen recht toe

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 18, 2017 om 17:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Door de steekproef controle zichtbaar uit te voeren voorkomen ze ook diefstal van mensen die het zien en eventueel ooit van plan waren!

Vaak een verzoek bij deur, tassen in auto te laten, als fietser moet ik wel en vind ik het prima.
Weigeren mag maar dan moeten zij Politie bellen en ik moet dan lang wachten.
Dus waar kies je voor,  weigeren wat mag en lang op Politie wachten en iedereen denkt dan.....
Of gewoon laten zien en je loopt weer verder.

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2017 om 19:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dit Topic nog eens aandachtig te hebben gelezen mag ik me kennelijk een witte raaf noemen. Bij mijn PLUS mag ik gewoon met mijn trolley naar binnen - hoef geen wagentje of mandje mee te nemen -, doe de boodschappen erin, bij de kassa weer eruit, dan sta ik er wel op dat ze in mijn dan lege trolley kijken, (en dan er weer in, ;-)  ). Daar, en bij AH kan ik dat doen; met de scan rondlopen en erin gooien; zoniet bij de Aldi. Die moet ik dan elders achterlaten. Zal wel een snob zijn maar mijn dure trolley (op luchtbanden) is al 2 keer gejat, dus dat ding gaat met mij mee (en niet meer met iemand anders).

hansje klein
door hansje klein - Jan 19, 2017 om 10:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik probeer me voor te stellen hoe ik dit als supermarktmanager zou kunnen gaan aanpakken.....

met huisregels, wanneer een toename van het verdwijnen van producten een steeds grotere verliespost gaat worden. Het lijkt me een goede oplossing voor alle klanten erop te wijzen bij het betreden van de winkel, dat volgens een neutraal toevalsprincipe bij de kassa onwillekeurig wordt aangegeven dat bij de klant die bij een signaal aan de kassa staat zowel de tassen, de rolator en/of de kinderwagen nagekeken mogen worden op het meesmokkelen van niet-afgerekende producten. Bij zelfscanners wordt dit toch ook al zo gedaan. Lichamelijk fouileren sluit ik daarbij uit. Dat de goeden onder de kwaden moeten lijden hoort inmiddels in onze maatschappij tot de dagelijkse spelregels, waarbij iedere instantie zijn eigen spel- en huisregels gaat maken.

Klanten die in de winkel letterlijk hun zakken vullen kunnen via een intern camerasysteem of oplettend winkelpersoneel opgespoort worden. Zelfbediening heeft voor- en nadelen en niemand wil meer terug naar de individuele bediening achter een balie.

Wat Dirk hier doet is m.i. een signaal zetten en dat moet misschien nog nader/beter uitgewerkt worden. Uiteindelijk betalen nu de goeden voor de zakkenvullers mee.......Wie niet meer wil meebetalen voor de diefstallen zal begrip moeten kunnen opbrengen voor andere spelregels. Ik wil nog aantekenen, dat daarbij ook medewerkers volgens dit principe moeten worden gecontroleerd bij het verlaten van hun werkplek.

ab
door abby rivers - Jan 23, 2017 om 23:46
4 Antwoorden / Vragen

Dat is idd rechtmatig en dat is al jarenlang zo bij elke winkel.

Meestal doen ze dat alleen bij verdenking op diefstal, steeksproefgewijs of op speciale dagen waar op ze acties houden.

Het is net als dat als ze aangeven dat er bewakingscamera s zijn je daar ook geen rechten meer het om daar niet op te worden gezien.  Echter mag dat alleen ter beveiliging voor dat bedrijf, terrein of gemeentelijke camera s verdeeld in straten hangen ( ter beveiliging van burgers of bij opsporingsacties).

he
door hendrika39 - Feb 4, 2017 om 12:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag.