Ca
door Calitto Jul 15, 2017 om 17:24
Geldzaken & recht

Mag een winkel 1 en 2 cent munten weigeren

In Europa worden op de cent artikelen afgerekend op Nederland na. Ik was een paar dagen geleden in Spanje en kreeg 1 en 2 centen terug. Ik was zojuist bij de Action en wilde een bedrag van €11,08 contant betalen. De kassiere weigerde dat geld aan te nemen. Ik was verbaasd aangezien er nergens staat dat er niet met 1 en 2 centen betaald kan worden. Ik vraag me nu af of dit überhaupt wel mag binnen de Europese regels.. Wat is het nut van 1 EU...

74237 26 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 15, 2017 om 17:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een winkel mag dit gewoon weigeren, het is wel zo dat ze het aan moeten geven. Ook biljetten van 200 en 500 euro worden bijna overal geweigerd.
Daarnaast ronden we af waardoor u soms 2.cent korting heeft en soms 2 cent teveel betaalt

Wat ik begreep is dat de 1 en 2 cent helemaal gaan verdwijnen (klok klepel verhaal)

Hoe komt u erbij dat dit alleen in Nederland zo is er zijn tal van Europese landen waar ze die ondingen niet meer aannemen.

Cookies
door Cookies Jul 15, 2017 om 17:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Van mij mag het. Wat moet je met die rommel.

Gr
door Grunn1 Jul 15, 2017 om 19:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Carola wat van jou mag is irrelevant, het is ook geen rommel maar een wettig betaalmiddel net als een euro. In veel EU landen is het nog steeds normaal om deze muntjes te krijgen en om ermee te betalen. Kom zelf vaak in Duitsland en daar is het een heel normaal betaalmiddel en geen winkel die afrond.

Cookies
door Cookies Jul 15, 2017 om 22:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb het tegen @ diewilik, vandaar dat ik het plaats onder zijn antwoord. En dat je er in andere landen wel mee kunt betalen, is ook irrelevant. TS heeft het over met centen betalen in Nederland.

Bj
door BjS Jul 17, 2017 om 14:03
13 Antwoorden / Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-0-eurocent-of-5-eurocent

Dit "rommel" Carola is toch echt een wettig betaalmiddel. De winkelier mag deze NIET weigeren. Ze hoeven echter geen centen terug te geven, dus als je niet exact het juiste bedrag kunt betalen wordt het totaalbedrag afgerond.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 17, 2017 om 15:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@BJS, een wettig betaalmiddel is het, maar ze mogen weigeren. Ze mogen zelfs contante betalingen weigeren, iets wat straks veel vaker gaat gebeuren.

Probeert u maar eens met een € 500 biljet te betalen bij de Appie, Action of BP.
Gaat u niet lukken toch is het een wettig betaalmiddel.

tenormin
door tenormin Jul 17, 2017 om 16:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, weet je dat ik de biljetten van 200 en 500 alleen maar van plaatjes ken? En dat terwijl ik vroeger gerust met het groene 1000-gulden briefje liep. Raar eigenlijk.

Cookies
door Cookies - Jul 15, 2017 om 17:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja. Als je even googelt met de topictitel vind je duizenden keren JA op je vraag.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 15, 2017 om 17:34
7179 Antwoorden / 3 Vragen

  1. Opgelet: sinds 8 januari 2016 mag er zowel bij contante betalingen als bij elektronische beta- lingen worden afgerond. Een van de voorwaarden daarbij is de gelijktijdige aanwezigheid van de consument en van de onderneming of van de beoefenaar van een vrij beroep. Er mag dus niet worden afgerond bij een verkoop op afstand bijvoorbeeld.

  2. De link:  http://economie.fgov.be/nl/binaries/Guidelines_weigering_euromunten_1_en_2_cent_tcm325-272428.pdf

r.kemperman
door r.kemperman Jul 15, 2017 om 17:56
423 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is een Belgische link
wij zitten in Nederland en mag alleen contant afgerond worden.
Dus niet als je met pin betaald

sjjoppy
door sjjoppy Jul 15, 2017 om 19:04
7179 Antwoorden / 3 Vragen

In de link staat: be/nl, daarom denk ik dat dit ook in Nederland geldt.

tenormin
door tenormin Jul 15, 2017 om 19:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

En zo is het maar net @shoppie, België en Nederland. ;-))

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2017 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Nederland mag bij pinbetalingen niet worden afgerond.

alfatrion
door alfatrion Jul 15, 2017 om 21:41
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De .be/nl betekent dat de site in meerdere talen te lezen is, er is waarscheinlijk ook een .be/fr.

Cookies
door Cookies Jul 15, 2017 om 22:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oeps zag na het geven van een puntje dat het een .be site betreft. Puntje is dan voor het zoekwerk, want telt inderdaad niet voor Nederland.

sjjoppy
door sjjoppy Jul 16, 2017 om 04:29
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor jullie reacties, weer wat geleerd.

ma
door marleenvanh Jul 17, 2017 om 17:21
451 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben het wel over NEDERLAND.

ge
door george321 - Jul 15, 2017 om 17:36
390 Antwoorden / 1 Vragen

In grensgebieden met landen waar de 1 en 2 cent muntjes nog wel gebruikt worden kan je in NL bij bepaalde winkel nog wel betalen met deze muntjes. Maar u kunt deze muntje altijd gebruiken voor collectanten, kerkcollectes enz.

lexgensen
door lexgensen Jul 15, 2017 om 17:52
274 Antwoorden / 88 Vragen

Maak het niet te gek met die muntjes weggeven hoor

reflecs
door reflecs - Jul 15, 2017 om 18:34
1859 Antwoorden / 4 Vragen

En ronden ze prijzen ook af in Spanje? :)

Zie:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen

Contant geld weigeren

Een winkelier bepaalt zelf welke betaalmiddelen hij accepteert. 2 voorbeelden:

  • Een houder van een benzinepomp weigert biljetten van € 100 voor de veiligheid.
  • Een supermarkt accepteert bepaalde munten, zoals 1 en 2 eurocenten, niet bij contante betaling omdat het geldbedrag wordt afgerond.

k.
door k.g loots - Jul 15, 2017 om 18:52
1 Antwoorden / Vragen

Officieel zijn de 1 en 2 cent euromuntstukken nog altijd WETTELIJK betaalmiddel en kan en mag je daar mee betalen.
Winkeleiers MOGEN die muntjes weigeren, MAAR dan moet het duidelijk zichtbaar aangegeven zijn bij de kassa of bij de ingang.
Zodat de klant er vóór het betalen van op de hoogte is.

Als het NIET aangegeven wordt zou je in principe kunnen eisen dat ze aangenomen worden maar dat levert, ondanks het feit dat je daarmee volledig in je recht staat, doorgaans grimmige toestanden op. Als je de zin, energie en tijd hebt zou je het zo hoog op kunnen laten lopen dat je er een rechtzaak van maakt om een gerechtelijke uitspraak  hierover te laten doen, maar ondanks het feit dat je , op grond van het feit dat die muntjes nog altijd WETTELIJK GELDIG betaalmiddel zijn , waarschijnlijk wel in het gelijk gesteld zult worden, zal je er in de praktijk weinig tot niets mee opschieten; hooguit dat de zaak de media zal halen en winkeliers het misschien watmeer en duidelijker aan zullen gaan geven dat ze die muntjes niet accepteren.  Overigens worden de muntjes ook bij Aldi filialen en menig kleine zelfstandige wél gewoon geaccepteerd; omdat het gewoon een nog altijd wettelijk geldig betaalmiddel is.

In de samenleving is er helaas een te sterke tendens dat velen met de pin betalen en veruit de meeste mensen voor snel, gemak en comfort kiezen en 'geen 'moeilijk gedoe' willen. Winkeliers laten zich daarin mee slepen en nemen dus die 'lastige 1-2 cent muntjes niet meer aan.
  Strikt genomen in strijd met de wet, maar helaas .......gaat dat met veel meer dingen zo, hoe onwettig ze ook zijn , als de meerderheid het op die manier gaat doen en blijft doen gaat vanzelf iedereen het normaal vinden.

edrick3
door edrick3 Jul 17, 2017 om 13:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Overigens worden de muntjes ook bij Aldi filialen en menig kleine zelfstandige wél gewoon geaccepteerd

Ook bij de Aldi is dit vlgs mij niet meer het geval.
Nog een voorbeeld: de zilveren € 5 munten zijn ook wettelijk betaalmiddel, maar geen winkel die dat aanneemt. Kun je zelfs bij banken niet inleveren. Moet je naar de Ned.Bank/de Munt

Ca
door Calitto - Jul 15, 2017 om 19:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mee eens met KG Loots. Het is een wettelijk betaalmiddel en in strijd met de wet. In Spanje wordt niks afgerond.

Ik ben wel van mening dat wel wat mee gedaan moet worden in EU.

reflecs
door reflecs Jul 15, 2017 om 20:19
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Waar staat in de wet dat een winkelier centen moet aannemen?

marita5
door marita5 Jul 15, 2017 om 20:50
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Calitto , ook Italie stopt v.a. 2018 met de 1 en 2 eurocenten , de prijzen worden afgerond , klik op de rode regel .http://www.nu.nl/geldzaken/4726950/italie-stopt-met-munten-1-en-2-eurocent.html

Cookies
door Cookies Jul 16, 2017 om 11:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Calitto: als je weet dat het in de wet staat, heb je vast wel een link?

reflecs
door reflecs Jul 16, 2017 om 14:42
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@calitto, Bekijk het eens van de andere kant. Als het bedrag €11,02 was geweest, had u dan ook die 2 cent bijbetaald?
Denk het niet.
Ik neem aan dat u geen zak vol centjes heeft gespaard. Bewaar ze, net als vroeger, als souvenir ;)

aurora1
door aurora1 - Jul 15, 2017 om 21:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt erop dat u veel is ontgaan: https://www.google.nl/search?q=mag+een+winkel+1-+en+2+cent+munten+weigeren&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=O2tqWfrrBqLc8AeL2rzwCw#q=mag+een+winkel+1-+en+2+cent+munten+weigeren+in+Nederland
Verder geldt dat wat u schrijft mogelijk niet in alle winkels in Spanje wordt gehanteerd. Verder zou het zomaar kunnen zijn dat o.a. Spanje minder welvaart kent dan Nederland en men daar meer waardering heeft voor kleine muntjes. Er zullen meer Europese landen zijn waar men wel met dergelijke muntjes kan betalen en betaald kan worden.
Wat het nut van de EU is heb ik nog nooit begrepen, en van het verkwanselen van de gulden voor de Euro nog minder.

Ro
door Roger Thomas - Jul 16, 2017 om 09:49
26 Antwoorden / 1 Vragen

In Belgie en Duitsland worden 1 en 2 euro centen nog gewoon gebruikt. Om problemen te voorkomen kun je ook gewoon pinnen dan betaal je ook in centen.

Paola Castor
door Paola Castor - Jul 17, 2017 om 00:14
66 Antwoorden / 1 Vragen

In België, Duitsland en Luxemburg kan gewoon nog met 1 en 2 cent worden betaald, er wordt niet à contant afgerond. Ze geven zelfs aan de kassa 1 en 2 cent terug. Een must!

1 en 2 cent blijven wettig betaalmiddel, alleen in Nederland bij de meeste niet meer, meen dat C&A aan die gekte niet meedoet, destijds door de grootgrutter uit Zaandam de knuppel in het hoenderhok werd geworpen, een visje uitgeworpen hoe men zou reageren hierop, de koopkudde accepteerde het als makken schapen.

tijger1
door tijger1 Jul 17, 2017 om 00:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is al goed hoor @1953.

tenormin
door tenormin Jul 17, 2017 om 16:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, haha... die 1953 toch...

Ge
door Gerrit C - Jul 17, 2017 om 12:36
2 Antwoorden / Vragen

afronden mag, dient wel te worden aangegeven, muntjes van 1 en 2 cent zijn wettig betaalmiddel en dient men te accepteren of anders duidelijk aangeven dat men deze niet accepteert.

ninc
door ninc - Jul 17, 2017 om 12:47
47 Antwoorden / 6 Vragen

Het is erg kinderachtig maar het mag.
Maar kinderachtigheid is aanstekelijk....
Ik wil nogal eens bij dit soort winkels gepast geld neerleggen en wanneer dit geweigerd wordt te zeggen geeft niet hoor en €50 neerleggen :)

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 17, 2017 om 16:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@ninc waarom zou dit kinderachtig zijn? De winkelier betaalt zich scheel bij aanschaf van de muntjes en ook weer bij het inleveren.
Plus zijn personeel heeft per transactie meer tijd nodig en dat geldt ook voor het opmaken van de kas.
Dus om.de klant te pleasen moet hij extra kosten maken.

Maar u bent vast bereid een toeslag te betalen of een hogere prijs. Wéér je wat kinderachtig is, als je je zin niet krijgt met € 50 gaan betalen. Zielig!

ma
door marleenvanh Jul 17, 2017 om 17:23
451 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon met pin betalen geen cent te veel en geen cent te weinig!

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 17, 2017 om 18:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@MarleenvanH Precies scheelt heel veel tijd,geld en fouten.

reflecs
door reflecs - Jul 17, 2017 om 13:18
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vraag me af of het aangegeven moet worden of dat het een service is dat het aangegeven wordt.

Bij de Action staat het trouwens wel aangegeven (bij de ingang), kwam er toevallig langs.

Bj
door BjS - Jul 17, 2017 om 13:50
13 Antwoorden / Vragen

Het aannemen van de munten van 1 en 2 cent mogen winkeliers in tegenstelling tot heel veel reacties niet weigeren, zie onderstaande link:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-0-eurocent-of-5-eurocent

Winkeliers mogen wel afronden als u niet exact het bedrag afrekent welke u moet betalen. Als het totaalbedrag €11,08 is en u kunt exact €11,08 betalen mag de winkel dit niet weigeren. Als u betaalt met bijvoorbeeld €15 mag de winkel het bedrag wel afronden naar €11,10 t.b.v. het terug betalen van het wisselgeld, ze hoeven geen centen terug te geven.

Wat tevens door veel mensen wordt gezegd dat in bijna alle landen de centen zijn afgeschaft is tevens incorrecte informatie. In ALLE Europese landen waar de Euro als betaalmiddel geldt wordt de 1 en 2 cent nog geaccepteerd, dit met uitzondering van Finland want daar zijn deze munten direct in 2002 al niet uitgebracht.

reflecs
door reflecs Jul 17, 2017 om 14:21
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Uw link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-0-eurocent-of-5-eurocent. Als u op die pagina op wettig betaalmiddel klikt ziet u dat een winkelier niet alle wettige betaalmiddelen hoeft te accepteren m.a.w. mag weigeren.

tijger1
door tijger1 Jul 17, 2017 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@bjs
In Finland zijn wel degelijk muntjes van één en twee cent uitgebracht. Ik heb ze in mij la liggen.

vedion
door vedion - Jul 17, 2017 om 15:09
54 Antwoorden / 3 Vragen

Bij de supermarkt aldi word nog steeds gerekend met 1 en 2 eurocenten en die krijg je ook gewoon . Zie niet in waarom het word geweigert zolang het een wettig betaalmiddel is.

ho
door honza23 - Jul 17, 2017 om 15:36
261 Antwoorden / 3 Vragen

Afronden mag, maar er zijn er maar weinig waar ook staat dat je geen 1 en 2 cent munten mag gebruiken, in theorie zou je hier dan dus € 11,10 moeten betalen maar mag je dan wel 1 en 2 centen gebruiken om tot dat bedrag te komen...

johanv1100
door johanv1100 - Jul 17, 2017 om 15:55
63 Antwoorden / Vragen

Gelukkig nemen we niet alle gewoontes uit buitenland over.Het afronden in Nederland is in de gulden tijdperk al begonnen met afronden toen de cent werd afgeschaft , behalve als je met de PIN betaalde werd er afgerond op 5 cent. Dat is  weer gebeurd toen  de Euro ingevoerd werd. De 1 en 2 muntjes kan je bij C&A  en MC Donalds in een spaarpot gooien voor een goed doel. Vraag me af waarom je die € 11,08 met niet ( draadloos ) met de PIN betaald .

1paul
door 1paul - Jul 17, 2017 om 16:08
3134 Antwoorden / 0 Vragen

zelfde meegemaakt bij dezelfde winkel, toen gaf ik er 2 cent bij om zo op het afgeronde bedrag te komen!!!

ma
door marleenvanh - Jul 17, 2017 om 17:19
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag maar dan moet het wel DUIDELIJK en VOOR men bij de kassa komt aangegeven zijn. In Frankrijk worden de 1 en 2 cents muntjes nog gewoon geaccepteerd. Helaas is hier vaak een €100 biljet en soms zels € 50 euro al 'te groot'. Persoonlijk vind ik e.e.a. schandalig. Geld is geld en je pakt het als winkelier maar aan! Ben je bang voor valse biljetten dan zorg je maar voor een goed testapparaat of je accepteert UITSLUITEND pin en creditcards.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 17, 2017 om 18:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste Marleen, muntgeld is echt heel duur om te kopen als winkelier en nog duurder om.in te leveren.
Een sealbag met papiergeld inleveren kost al snel €7,50 dus iedere dag omzet afstorten kost 45 euro per week.
En dan zit je nog met je kleingeld wat nog duurder is om in te leveren.
Inderdaad gewoon lekker pinnen met z'n allen.

audb
door audb - Jul 18, 2017 om 09:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De kassa geeft wel het bedrag aan en dat schept veel onduidelijkheid maar dat komt omdat pin betalingen wel op de cent worden afgerekend en contant niet.

Maar on nu te gaan zeuren over 2 cent? volgens mij doen dat alleen mensen die alleen gewent zijn om bij de Aldi boodschappen te doen dat is de enigste winkel waar ik van weet dat die nog centen terug geeft.

Als ik dan al eens naar de Aldi (voor een mooie aanbieding)  ga en contant betaal dan laat ik die klote centen lekker houden nergens worden ze meer aangenomen zelfs hier net over de grens met Duitsland krijg je ze niet eens meer.

En het afronden van prijzen op producten zou u nog meer gaan kosten.

Wist u dat zelfs muntgeld automaten van banken ook geen 1 & 2 cent accepteren? misschien is dat ook de redenen dat winkels ze niet meer willen.

fr
door frans56 Jul 18, 2017 om 10:24
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

U schrijf   " Wist u dat zelfs muntgeld automaten van banken ook geen 1 & 2 cent accepteren? misschien is dat ook de redenen dat winkels ze niet meer willen "    Dit klopt niet.  Toen in het begin van het jaar mijn moeder overleed, zij was een fanatiek kaartspeler,  Vond ik daar in de kast een grote hoeveelheid 1 ,2  en 5 cent muntjes.  Gewoon bij de lokale rabobank via de stortautomaat GRATIS bij laten schrijven bij mijn spaarrekening.  Het totale bedrag?   Ongeveer E 75,-  aan koper geld.  Geen problemen mee gehad, alleen hulp gehad van een bank medewerkster bij het bedienen van die stortattomaat, ik had die nog nooit eerder gebruikt.

gb
door gbruit - Jul 18, 2017 om 23:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

In Zwitserland is het sympathiek geregeld: altijd afronding naar beneden: 1.41 1.42 1.43 en 1.44 wordt 1.40

ou
door oudewouter - Jul 19, 2017 om 11:45
52 Antwoorden / Vragen

Gelukkig mag dat, mits aangegeven. Wat moet je met dat kleine spul. De ene keer valt het in je voordeel uit, de andere keer in je nadeel. Dus: gewoon pinnen.
Ik word ook doodziek van die z**kers over de EU. "Deugt niets van" . Behalve als de EU er voor zorgt (bijv.)   dat je telefoonrekening in het buitenland bijna niets meer voorstelt tov. vroeger. Maar daar hoor je ze niet over.  Alleen maar negatief gewauwel.

mo
door mof - Jul 21, 2017 om 18:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. Een winkel hoeft geen munten of briefjes aan te nemen die ze niet willen. Ook 100 en 200 euro briefjes worden vaak geweigerd.

Dj
door Djasko - Jan 19, 2018 om 16:08
1 Antwoorden / Vragen

Rekent u voor zichzelf uit hoe vaak u een voordeel behaalt met het afronden van prijzen. Als u 1 of 2 artikelen ergens haalt, dan betaalt u al gauw 2 cent meer, aangezien de meeste prijzen op 99 cent of anderzijds 9 cent eindigen. Dit is een slimme truuk om de gewone consument meer te laten betalen en om mensen te doen overstappen naar de pin.