in
door inseam May 29, 2017 om 12:51
Geldzaken & recht

Mag Wehkamp de leeftijd van 74 instellen om gespreid betalen te gebruiken?

Heb altijd gespreid betaald bij Wehkamp. Nooit een achterstand gehad of problemen. Nu ineens hebben ze de leeftijd van 74 (ik ben 77) ingesteld en gezegd dat dit niet meer mogelijk is. Heb daarover wel gebeld en het antwoord was dat ze willen voorkomen dat oudere mensen schulden maken. Alsof we kinderen zijn!

8633 17 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 29, 2017 om 12:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat 'mag' Wehkamp. Juist mensen van uw leeftijd zouden moeten weten dat het verstandiger is eerst te sparen en dan te kopen.

ellencc
door ellencc May 31, 2017 om 12:49
31 Antwoorden / 6 Vragen

Wijsneus.

ga
door gastonf May 31, 2017 om 13:04
20 Antwoorden / 6 Vragen

En waarom is dat verstandiger?

Cookies
door Cookies May 31, 2017 om 13:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gastonf: 3x raden.

ma
door malie Jun 1, 2017 om 17:20
29 Antwoorden / 3 Vragen

Nou...dit antwoord raakt echt kant noch wal. Zijn de 20jarigen dan wel wijzer? Of wil Wehkamp die jongelui de kans nog geven om het te leren door schulden te maken?
Ik heb geen antwoord op de vraag of het mag, maar de reden is denk ik, dat oudere mensen meer kans hebben om te overlijden dan jonkies en ze bang zijn dat de rekening dan niet meer betaald wordt

Cookies
door Cookies Jun 1, 2017 om 17:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe ouder hoe wijzer toch? En natuurlijk is het overlijdensrisico de reden dat geen krediet meer gegeven wordt.

emcede
door emcede - May 29, 2017 om 13:00
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ja dat mag. Als u iets koopt, moet u dat direct betalen. Gespreid betalen is een gunst. De winkelier mag zelf bepalen welke voorwaarden hij hier aan stelt. En u weet toch dat gespreid betalen niets anders is dan lenen?...

tijger1
door tijger1 - May 29, 2017 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult, gezien uw leeftijd, bij geen enkele instantie meer geld kunnen lenen.

En dan, 14% rente betalen? Wilt u dat dan zo graag? Als men al uw leeftijd heeft, zou men zeker moeten weten dat op afbetaling kopen, heel onverstandig is.

marita5
door marita5 - May 29, 2017 om 13:44
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Inseam ,

Wehkamp mag dit doen , ze hebben inmiddels hun voorwaarden hier op aangepast :

Artikel15 - Verhogen en Verlagen kredietlimiet .

Wehkamp is gerechtigd de kredietlimiet te verhogen of verlagen. Elke kredietlimiet bevestigen wij via uw rekeningoverzicht. Op het rekeningoverzicht wordt ook uw nieuwe maandbedrag vermeld. U dient zelf na te gaan of dit nieuwe maandbedrag past binnen uw maandelijkse vrije bestedingsruimte. Indien het nieuwe maand-bedrag niet past binnen uw maandelijkse vrije bestedingsruimte bent u verplicht dit onmiddellijk aan ons kenbaar te maken.
Vanaf het moment dat u de leeftijd van 74 jaar bereikt , kunt u geen nieuwe bestellingen doen met gespreid betalen . U kunt u bestellingen dan betalen via èèn van de andere betaalmogelijkheden .

kv
door kvjapio - May 29, 2017 om 14:42
281 Antwoorden / Vragen

Uiteraard mag dat. Alleen snap ik de leeftijdsgrens van 74 jaar niet. want die heeft blijkbaar niets met inkomen te maken. Dat sparen verstandiger is dan kopen gaat alle leeftijden aan.

tijger1
door tijger1 May 29, 2017 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de meeste banken is de maximale leeftijd om te kunnen lenen nog lager.

jo
door jorisw May 29, 2017 om 19:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De gekozen leeftijd is de uitkomst van een risicoanalyse. Als blijkt dat boven die leeftijd de kans op afbetalen van de schuld afneemt door overlijden (of een andere oorzaak, maar overlijden lijkt me de meest aannemelijke) dan geef je boven die leeftijd geen kredietmogelijkheid meer. Het inkomen maakt dan niet uit, want na overlijden is het er ook geen inkomen meer, hoe hoog dat bij leven ook was. En uiteraard zou je het geld bij de erfgenamen kunnen halen, maar die factor is ongetwijfeld ook mee genomen in de analyse.

kv
door kvjapio May 30, 2017 om 10:30
281 Antwoorden / Vragen

Blijft vreemd, want veel mensen jonger dan 74 jaar met schulden kennen Wehkamp heel goed als kredietverlener. Daar lijken me de risico's van niet betalen veel groter.

Cookies
door Cookies May 30, 2017 om 10:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Daar lijken me de risico's van niet betalen veel groter...... Slaat nergens op wat je schrijft.

jo
door jorisw Jun 1, 2017 om 15:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt het vreemd vinden maar Wehkamp heeft de feiten en bepaalt het beleid niet via de onderbuik. Als er geen vuiltje aan de lucht is gaat Wehkamp uiteraard niet in hun eigen inkomsten snijden.

edrick3
door edrick3 - May 29, 2017 om 15:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

het antwoord was dat ze willen voorkomen dat oudere mensen schulden maken. Alsof we kinderen zijn!
Ze mogen zelf de regels bepalen. Het zal wel niet om het schulden maken gaan, maar om de kans op overlijden.
De leeftijd van 74 is natte vinger werk.

lo
door lovewinnie - May 29, 2017 om 19:23
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mogen ze dat. Er bestaat uiteraard een risico dat u het niet meer kunt afbetalen. Dit geld voor iedereen maar namate de leeftijd vorderd zijn de risicos natuurlijk ook een stuk groter dat u komt te overlijden. Het zal dan niet persee liggen aan wel of geen schuld maken.

Van mijn mogen ze heel dat gedoe van in termijnen betalen gewoon afschaffen. wilt u wat dan spaart u eerst en koopt u daarna. Scheelt u veel rente ook. Ze Stuurde mijn van de week nog en brief. Koop nu en betaal binnen 6 mnd zonder rente. Ik ben van mening dat dat echt een domme actie is. geen geld dan niet kopen

jo
door jorisw May 29, 2017 om 19:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zouden ze dat af moeten schaffen? Je bepaalt toch zelf of je direct of gespreid wilt betalen. Voor winkels die het aanbieden is het nog een leuke inkomstenbron. Prima toch?

pe
door pebk May 29, 2017 om 23:03
580 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat de meeste mensen die iets gespreid willen betalen het niet in een keer kunnen betalen. Eerst sparen, dan kopen.

jo
door jorisw Jun 1, 2017 om 19:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar een leverancier hoeft mensen toch niet op te voeden? Die moet gewoon zorgen dat er geld wordt verdiend zodat het bedrijf kan blijven bestaan.

Paola Castor
door Paola Castor - May 29, 2017 om 22:35
66 Antwoorden / 1 Vragen

Het risico op sterven is ook hoger vanaf de leeftijd van 74.

Wie gaat de openstaande restschuld van de afbetalingsregeling overnemen als u sterft?

hansje klein
door hansje klein - May 30, 2017 om 11:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Je zou juist aannemen, dat jonge mensen geen schulden zouden moeten maken ...

Pamperen is de naam voor deze voorschriften die vanuit de huisstatistieken worden afgeleid. U hoort dus nu tot een risicogroep en het maakt niets uit, dat u jarenlang vaste klant was. Dus verlaat Wehkamp als vaste leverancier en probeer uw aankoop elders gerealiseerd te krijgen. Loyaliteit is inmiddels een vies woord, voor beide partijen dus!

sw
door swat1500 - May 30, 2017 om 17:14
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht een klacht indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling. Op zich mogen er voorwaarden gesteld worden maar die mogen niet discriminerend zijn. Ik zie vooralsnog geen logische reden om vanaf 74 jaar geen termijn regeling meer toe staan.

jo
door jorisw Jun 1, 2017 om 15:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Jij ziet geen logische reden? En jij hebt inzicht in de gegevens op basis waarvan Wehkamp deze beslissing neemt? Hoeveel schulden blijven openstaan omdat mensen overlijden en de nabestaanden de schuld niet op zich willen nemen?

ha
door halex Jun 1, 2017 om 19:54
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Discrimineren is wel degelijk wettelijk toegestaan. Je moet er alleen een objectief toetsbare reden voor hebben. Mensen van 74 gaan statistisch gezien eerder dood dan mensen van 24. Dus is het risico voor Wehkamp groter naarmate men ouder wordt. Veel objectiever kan je 't niet krijgen. Dan krijg je nog de discussie 'waarom niet 73 of 75?'. Een rechter zal oordelen dat elke keuze qua leeftijd arbitrair is, maar dat de redenering achter de keuze stand kan houden.

Jeannetims
door Jeannetims Jun 9, 2017 om 21:46
51 Antwoorden / 3 Vragen

Alle banken hebben ook een leeftijdsgrens. Zelfs als je al een leeftijd hebt wordt de lening vijf jaar voordat je 70 wordt geblokkeerd voor opnames en kun je alleen nog maar aflossen.

tijger1
door tijger1 Jun 9, 2017 om 22:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ jeanne388. Heel verstandig van die banken.

bikker
door bikker - May 31, 2017 om 12:50
44 Antwoorden / 17 Vragen

Of gewoon bij een volgende bestelling de naam van je partner (als je die hebt en jonger is) gebruiken.

Cookies
door Cookies - May 31, 2017 om 13:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De Nieuwsbrief is uit, merk ik.

simon55
door simon55 - May 31, 2017 om 13:22
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Om welk bedrag gaat t . Dan kunt U t bij mij lenen tegen 7 %. U verdient zo en ikke

ma
door marleenvanh - May 31, 2017 om 13:31
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag. Ook al hebben ze (op afbetaling kopen is zo duur voor de klant....) dus al heel veel aan u verdiend in de afgelopen jaren. Weet niet wat u er kocht, maar mocht dat o.a. kleding zijn kijk dan eens bij Your look for less of Bonprix. Zijn goedkoper dan Wehkamp en zeker Bonprix heeft zeer redelijke tot goede kwaliteit en regelmatig leuke aanbiedingen. Gewoon een beetje sparen en dan in een keer betalen. Succes!

kooikers
door kooikers - May 31, 2017 om 15:03
43 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer maar op 77 jarige leeftijd een lening te krijgen bij een bank, die krijgt u dus nooit. Gespreid betalen is ook een vorm van een lening. Wehkamp is dan nog coulant omdat ze er aan verdienen, zij kunnen het dus ook gewoon weigeren.

johanv1100
door johanv1100 - Jun 1, 2017 om 10:20
63 Antwoorden / Vragen

Er zijn wel meer dingen die je op die leeftijf niet meer kunt afsluiten.BV verzekeringen ,leningen bij een bank en creditcards.Dat heeft puur te maken met de hogere leeftijd risico's van betaling. Een brandend huis kun ook niet verzekeren.

lp
door lpaard1981 - Jun 1, 2017 om 10:27
50 Antwoorden / 1 Vragen

De leeftijdsgrens is niet alleen bij whekamp. Hij is er ook bij andere bedrijven. naar mate mensen ouder worden kunnen ook de verstandelijke vermogens achteruit gaan. Er zijn voorbeelden genoeg van oudere mensen die niet helemaal meer bij hun volle verstand zijn en hele grote schulden maken. vandaar dat er een leeftijdsgrens is ingesteld. Juist goed van whekamp dat ze zich hier aan houden. zouden meer bedrijven moeten doen verkomt een hele boel problemen.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2017 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou de jongeren de kost moeten geven waar dat wat u stelt al van toepassing is.:-))

Cookies
door Cookies Jun 1, 2017 om 19:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het ergste zijn de ouderen wiens verstandelijke vermogens op jonge leeftijd al beperkt waren.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2017 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat wordt nooit meer wat.:-))