no
door nouwen Mar 27, 2017 om 16:52
Geldzaken & recht

Mijn schoonzus heeft in 2016 5 maanden AOW en 2 kleine pensioentjes gekregen

Mijn schoonzus heeft in 2016 7 maanden aanrecht subsidie gekregen en 5 maanden AOW en 2 kleine pensioentjes samen 362.
 Ik kon het niet uitstellen. Moest het in 1 keer laten uitbetalen of per maand.
Ik heb het dus per maand gedaan. Want ik dacht dan moet zij minder terugbetalen
Nu ben ik de belasting aangifte aan het invullen en moet zij ca 700 euro teruigbetalen. Kan dat kloppen ??

Wacht op uw antwoord en alvast heel erg bedankt.
vriendelijke groet Rens

1243 7 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 27, 2017 om 16:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoe zouden wij dat moeten weten.
Als u het niet snapt laat de belastingaangifte dan door een pro invullen.
Met deze hoeveelheid gegevens valt er weinig zinnigs te melden.

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2017 om 16:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Veel te weinig info om te kunnen reageren.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2017 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat uw schoonzuster over zeven maanden de hoge loonheffingskorting uitbetaald heeft gekregen, heeft zij daardoor te veel gehad. Zou zij die pensioentjes niet hebben gehad, dan zou dat geen probleem geweest zijn, want dan had het teveel niet terugbetaald hoeven worden.

Maar ik vind de hoogte van de terugbetaling wel erg veel. Hebt u wel alles zorgvuldig gecontroleerd?

no
door nouwen Mar 27, 2017 om 17:21
7 Antwoorden / 10 Vragen

Ga ik nog een keer doen. Dank u wel.

getty
door getty Mar 27, 2017 om 17:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het gaat niet over de loonheffingskorting lees ik maar de heffingskorting niet verdiende partner.

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2017 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en die niet verdienende partner heeft zeven maanden de algemene heffingskorting uitbetaald gekregen, waarna zij AOW kreeg en twee piepkleine pensioentjes.

no
door nouwen Mar 27, 2017 om 18:24
7 Antwoorden / 10 Vragen

Ja klopt Tijger.
Ik kom er niet uit.
Maar we bliven zoeken.

getty
door getty Mar 27, 2017 om 18:57
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ze mag maar een maximaal bruto jaar  komen hebben! Heeft ze teveel gehad moet ze terugbetalen,
kijk de voorwaarde voor deze heffingskorting eens goed na

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2017 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het komt doordat zij naast de AOW nog een ander inkomen heeft gehad, hoe klein of hoe groot ook. Als gevolg daarvan, moet zij de teveel ontvangen heffingskorting, die zij uitbetaald heeft gekregen op een voorlopige aanslag terugbetalen.

Zou zij vanaf augustus alleen maar AOW gehad hebben, dan hoefde dat teveel niet terugbetaald te worden.

Dat is de enige uitzondering op de regel dat je terug moet betalen als je op een voorlopige aanslag teveel hebt gehad.

getty
door getty - Mar 27, 2017 om 17:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als haar inkomen over 2016 hoger is dan € 6000 moet ze inderdaad alles terugbetalen.
Je hebt hier alleen recht op als ze geen of weinig inkomen hebt.  Heeft ze een lager bedrag dan €6000 aan inkomen gehad zal ze in verhouding daarvan een deel moeten terugbetalen.

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2017 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vijf maanden AOW plus twee kleine pensioentjes. Op de AOW is natuurlijk niets ingehouden en op die pensioentjes ca. 18%.

getty
door getty Mar 27, 2017 om 18:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De voorwaarde hier pbetreft de hoogte van het bruto jaarinkomen, niet de loonheffing.

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2017 om 19:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In de periode dat zij geen inkomen had, kreeg zij de de heffingskorting uitbetaald. Die uitbetaling stopt automatisch met de maand dat de AOW uitgekeerd wordt.

Omgerekend over het jaar is er dan teveel heffingskorting uitbetaald, maar dat wordt bij een later inkomen van alleen AOW, niet teruggevorderd.

jantje7
door jantje7 - Mar 27, 2017 om 18:10
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als zij aanrecht subsidie heeft gehad heeft ze dus ook een partner met inkomen. Kan bijna niet dat er een bedrag terug betaald moet worden. Dus nog maar eens alles nakijken of de inkomsten op de goede plaats zijn ingevuld en eventueel samen aangifte doen, om te kunnen schuiven met aftrekposten.

no
door nouwen Mar 27, 2017 om 18:21
7 Antwoorden / 10 Vragen

heb net alles nagekeken maar kom er niet uit wat ik fout heb gedaan.
heel erg bedankt voor het reageren.

Groet Rens

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2017 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal het straks even op mijn computer invoeren. Dan ga ik uit van een geboortedatum 01-02-1951. AOW € 3.944, geen inhouding loonheffing, pensioen € 362,00, inhouding ca. € 65,00.

no
door nouwen Mar 27, 2017 om 18:33
7 Antwoorden / 10 Vragen

ok heel erg bedankt. Wil wel betalen maar dan het juiste bedrag. Het is niet anders. Haar geboortedatum is 2-2-1951.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2017 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7. Zij moet zeker wel terugbetalen, want er is zeven maanden de hoge heffingskorting ontvangen. En door die twee pensioentjes wordt dat niet kwijtgescholden.

tijger1
door tijger1 - Mar 27, 2017 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik van de eerder vermelde gegevens uitga en er ook van uitga dat zij € 1.302 aan heffingskorting heeft teruggekregen, kom ik uit op € 702 die zij moet terugbetalen.

Dus uw becijfering is volkomen correct.

Het enige wat eventueel nog helpt, is dat als dat paar medische kosten heeft gemaakt, u die kosten ten laste van haar inkomen brengt. Daar dan eens mee schuiven. Ook als zij giften hebben gedaan, of hypotheekrente hebben betaald, daar eens mee schuiven.

no
door nouwen Mar 27, 2017 om 19:00
7 Antwoorden / 10 Vragen

ok Heel erg bedankt voor het nakijken  het is niet anders. jammer.
groetjes Rens

tijger1
door tijger1 Mar 27, 2017 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan. Dus nog maar eens puzzelen met aftrekposten.