Tr
door Trebels May 2, 2016 om 13:07
Geldzaken & recht

Mijn zoon 14 jaar had een fitnessabonnement

Mijn zoon 14 jaar had een fitnesabonnement afgesloten waarbij hij maandelijks kon opzeggen,
na 2 maanden trainen heeft hij rug klachten gekregen en is dus niet meer geweest (hij betaalde contant aan kassa) van centrum
nu was zijn periode voor betaling 2 dagen voorbij toen ik email kreeg dat hij moest betalen ik heb toen gelijk opgezegd voor hem
nu verlangt fitnesscentrum nog betaling van 2 maanden  38,57 euro voor het vergeten op te zeggen.
Het contrakt heeft hij destijds met vriendjes alleen afgesloten waarbij hij bij thuiskomst mij liet tekenen en hij betaalde dit via zijn zakgeld 24 euro
destijds hebben ze hem verkeerd ingelicht ze vertelden hem dat het maandelijks opzegbaar is en daar ging hij dan ook van uit.
Maar na rug klachten is hij niet meer geweest en ging er vanuit dat alles wel goed zou komen.
Wat moet ik hier nu mee ? moet ik betalen ?

1578 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 2, 2016 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt het contract getekend, dus ik mag toch aannemen dat u weet waar u uw handtekening onder zet?

Maar als hij een maand opzegtermijn heeft en u zegt na het begin van de maand op, is het compleet logisch dat u twee maanden moet betalen.

ja
door jackyh - May 2, 2016 om 13:20
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ja natuurlijk moet u betalen. U zegt nu dat ze hem verkeerd hebben voorgelicht. Dat kunt u beweren maar u was er niet bij.

emcede
door emcede - May 2, 2016 om 14:36
960 Antwoorden / 4 Vragen

Hij kon maandelijks opzeggen maar uit uw verhaal blijkt niet dát hij ook daadwerkelijk heeft opgezegd. Na ontvangst van de email heeft ú opgezegd voor hem. Hij is gewoon niet meer komen opdagen. Dat staat niet gelijk aan opzeggen, maar dat zult u begrijpen.

Dus ja, logisch dat hij de lopende maand én de maand van de opzegtermijn (die er hoogstwaarschijnlijk is) moet betalen. Aan een abonnement zitten nu eenmaal verplichtingen, voor beide partijen, niet alleen voor de sportschool.

sy
door sylvia_71 - May 2, 2016 om 15:22
288 Antwoorden / 0 Vragen

Ja,u moet gewoon betalen. En wees maar dolblij dat het niet ging om een jaarcontract!

pa
door paulacanton - May 2, 2016 om 15:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ben bang van wel. Doordat jij het contract getekend hebt kun je niet zeggen dat hij te jong was toen hij dat abonnement aanging. Heb je geen exemplaar van hetgeen je getekend hebt? Daar moet dan instaan dat de opzegtermijn 2 maanden is. De opzegtermijn van 2 maanden zou betekenen dat hij nog 48 euro moest betalen maar dat vreemde bedrag betekent volgens mij 24 euro van de opzegmaand en 14.57 euro voor het maanddeel dat al ingegaan is.

zoekster1
door zoekster1 - May 2, 2016 om 15:56
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als het een doorlopend contract is, en dat is het, dan mag u op ieder moment opzeggen en dan mag de sportschool nog maximaal maand doorrekenen. Bijv. U zegt op  28 april op, dan mag er vanuit de wet nog tot maximaal 28 mei worden gevorderd, afhankelijk van de voorwaarden.
Twee maanden na opzegging kan niet, ook al beweren sommigen van wel. Na de eerste contractsduur wat hier in feite 1 maand is, mag er alleen maar stilzwijgend worden verlengd naar een contract voor onbepaalde duur. Daarmee wordt de overeenkomst per direct opzegbaar met een maximale opzegtermijn van 1 maand. Daarvan afwijken ten nadele van de consument mag niet. Dat zou nl een onredelijk beding zijn van de algemene voorwaarden. Staat op de zwarte lijst. En daarmee eigenlijk juridisch onaanvechtbaar.

Per de eerste van de maand moeten opzeggen bestaat dus niet bij een contract voor onbepaalde duur.

U moet natuurlijk wel bewijsbaar/erkend opgezegd hebben.

lo
door lovewinnie - May 2, 2016 om 22:46
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht maandelijks opzeggen met opzegtermijn van 1 a 2 maanden? Dat is niet ongewoon namelijk.
Opzeg termijn gaat in zodra er is opgezegd, niet wanneer u niet meer komt opdagen.

Stel u zegt op 14 april . Die maand is al ingegaan dus betaald u zowiezo voor april. Inc 1 maand Opzegtermijn zult u ook mei nog betalen.

zoekster1
door zoekster1 May 3, 2016 om 00:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Lariekoek.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2016 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is de datum van opzegging?

marita5
door marita5 - May 3, 2016 om 07:33
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Abonnement opzeggen

Bij andere soorten abonnementen, zoals een abonnement voor een sportschool, bibliotheek, sms-dienst of een onderhoudscontract voor een CV-ketel geldt na de eerste contractperiode een opzegtermijn van maximaal één maand.

De opzegging van het abonnement moet op dezelfde manier kunnen, zoals de manier waarop het abonnement is afgesloten. Wanneer u het abonnement bijvoorbeeld via internet hebt afgesloten, moet u het abonnement ook via internet kunnen opzeggen. U moet er wel rekening mee houden dat u de opzegging ook moet kunnen bewijzen. U kan er voor kiezen de opzegging schriftelijk te bevestigen.

Stilzwijgende verlenging

Na de eerste contractperiode (bijvoorbeeld een jaarabonnement bij de sportschool) is stilzwijgende verlenging van abonnementen voor bepaalde tijd niet toegestaan. Na de verlenging van het abonnement kunt u na een opzegtermijn van maximaal één maand het contract beëindigen. Opzegging mag elk tijdstip van de maand plaatsvinden. U zit dus niet meer automatisch 'vast' aan het tweede jaarabonnement.

Let op:

Een stilzwijgende omzetting van het abonnement in een abonnement zonder vaste einddatum (dus voor onbepaalde tijd) is wel toegestaan.

bron : juridisch loket.nl