empee
door empee Mar 22, 2017 om 21:41
Geldzaken & recht

Moet gepensioneerde nog premie wlz betalen?

Als gepensioneerde hoef ik geen premie aow meer te betalen, maar wel premie anw en erger nog premie wlz.
Op de jaaropgave is daar niets van te vinden, maar de belastingdienst rekent dat zelf uit op de aanslag.
Klopt dit wel?

34838 9 Rapporteer

Topantwoord

jantje7
door jantje7 - Mar 22, 2017 om 22:04
1459 Antwoorden / 23 Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 Mar 22, 2017 om 23:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoezo helaas? Wat als ts zelf zorg nodig heeft.
Dan maar gewoon helemaal zelf betalen dus dagje zorg 300 euro aftikken.

ha
door halex - Mar 22, 2017 om 22:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja natuurlijk klopt dit wel. Voor volksverzekeringen betalen we met z'n allen. Maar leg eens uit, wat vindt u zo erg aan meebetalen aan een voorziening waar u zelf misschien ooit nog gebruik van moet maken?

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2017 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou u geen premie betalen voor de Wet langdurige zorg?

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 22, 2017 om 23:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En als u niet zou betalen wie moet dan eventueel uw zorg betalen.
Dan bent u voor een halve dag zorg meer kwijt als wat u nu per maand aan premie betaalt. Erg kortzichtig dus.

wi
door wilhelmina59 Mar 23, 2017 om 09:26
512 Antwoorden / 0 Vragen

WLZ is niets anders dan het oude AWBZ en dat betalen we allemaal.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2017 om 10:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoezo 'erger nog'?
Dat betalen we toch allemaal.
Men kent in Nederland twee soorten eigen bijdrages voor zorg, namelijk de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de inkomensafhankelijke premie voor de AWBZ (tegenwoordig Wlz-premie), voor de langdurige zorg. Deze bijdragen worden door je of voor je (door de werkgever) afgedragen aan de belastingdienst. Hoeveel wordt afgedragen, is afhankelijk je van je inkomen, pensioen en/of uitkering.
(Bron)

me
door mein33 - Mar 23, 2017 om 10:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@empee,

Dit klopt wel, maar omdat u deze premiebetaling heel erg** vindt, is er wel een uitzondering op de regel mogelijk.
Als u nl. afstand doet van alle uitkeringen, toeslagen en zorgvergoedingen die u als gepensioneerde in "uw" schoot geworpen krijgt, kunt u worden vrijgesteld van deze premiebetaling.
Even Googlen op:  'premievrijmaken WLZ'.

succes,  mein33 ;-)))

**En nu maar hopen dat u nooit van deze zorgvorm gebruik hoeft te maken.

Cookies
door Cookies - Mar 23, 2017 om 11:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb via-via gehoord dat m.i.v. 1-1-2018 geen inkomstenbelasting meer hoeft te worden betaald door mensen die vanaf die datum AOW krijgen.

me
door mein33 Mar 23, 2017 om 11:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Om uw aankondiging compleet te maken nog een 'belangrijke' aanvulling op uw vermelding.
Mogelijk is het u en ook anderen ontgaan dat ter compensatie van deze belastingmaatregel de bruto AOW-uitkering per 01-01-2018 met 46,32% zal worden vermindert.
Gemiddeld genomen gaat de AOW-gerechtigde er ruim 11,6% op het niet meer belastbaar inkomen op achteruit.
Deze aanvulling heb ik niet via-via gehoord.

jantje7
door jantje7 Mar 23, 2017 om 12:02
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Volgens mij is de datum 1-4-18

Cookies
door Cookies Mar 23, 2017 om 12:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: Goed dat je deze informatie even verstrekt. Ik wilde er nl. net een topic over openen of 'het zomaar kan' dat dit alleen ging gelden voor nieuwe AOW-gerechtigden en of er dan geen sprake was van discriminarie.

Cookies
door Cookies Mar 23, 2017 om 12:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@jantje: +10.

tijger1
door tijger1 Mar 23, 2017 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat het verstandig is een claimstichting op te richten om deze voorgenomen wandaad en grove discriminatie van ouderen aan de kaak te stellen. Als nu iedere AOW-trekker € 100,00 aan mij overmaakt, zal ik tot in de eeuwigheid gaan procederen, maar dan wel vanaf de Bahama's of daaromtrent. :-))

Cookies
door Cookies Mar 23, 2017 om 12:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: nu al niet meer tevreden met het Brabantse platteland? Overigens is de notariële concept-oprichtingsakte van mijn claimstichting al gereed en bij mij hoeft er slechts 99,- euro voor deelname te worden betaald.

tijger1
door tijger1 Mar 23, 2017 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeker wel tevreden, volgende week wordt mijn chalet geplaatst, ben ik weer zelfstandig. Maar Bahama's voor de afwisseling. En wel ja, onder de prijs gaan werken en mijn klanten afsnoepen. Ik schakel Brussel in.

Po
door Pontiac Mar 23, 2017 om 14:19
131 Antwoorden / 5 Vragen

zou U van/voor het woord "discriminatie" een ander woord kunnen gebruiken , wat dacht U van "persoonsongelijkheid" ? of ""leeftijdsgebondenongelijkheid ? ""

ha
door halex Mar 23, 2017 om 22:27
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Weet u wat pas discriminatie is? Omdat ik zogenaamd te jong ben, krijg ik geen AOW. Maar ik betaal er dus wel gewoon voor!!!! Dit is pure oplichting van meneertje Rutte en zijn rechtse vriendjes. Maar daar hoor je de politiek en Gekke Henkie Krol dus niet over hè.

holiday
door holiday Mar 24, 2017 om 14:53
102 Antwoorden / 12 Vragen

Iemand stelt een vraag en wat krijgt hij voor antwoord, alleen maar verwijten.
Is dit nou de nieuwe manier van communiceren.

Verderop zie ik een opmerking dat de jongeren krijgen geen AOW meer als zij de gerechtigde leeftijd mochten behalen, terwijl zij er wel voor betalen.
Zo was het vroeger ook toen de AOW er in kwam, wij jongeren betaalde toen ook voor de ouderen, maar hebben ons daar nooit zo druk om gemaakt en maak je geen zorgen er zit zoveel in die reserve kas, dat zij zonder premie te innen, nog wel een paar honderd jaar kunnen betalen. De enige die hier aan willen tornen zijn de Groene partijen, daar moet je voor uitkijken, Misschien heb je wel op de verkeerde partij gestemd.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2017 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holiday.  Nog nooit van sarcasme gehoord?

ho
door honza23 - Mar 24, 2017 om 16:27
261 Antwoorden / 3 Vragen

Volksverzekeringen betalen we helaas niet met z'n allen: iemand die niet werkt (b.v. huisvrouw) is toch verzekerd. Er is zelfs een regeling voor Turken: hun vrouw in Turkije bouwt ook AOW op ?! En mensen die in het buitenland wonen maar inkomen uit Nederland hebben betalen dan weer wel WLZ maar krijgen niets (WLZ is nl. alleen voor kosten in NL).

in
door inasmuch - Mar 24, 2017 om 16:47
18 Antwoorden / 4 Vragen

Oeps Honza23;  een huisvrouw die niet werkt?????
Onbetaald werk doet in een 24uurs baan....