an
door anjaklaas May 3, 2016 om 17:37
Geldzaken & recht

Moet ik de ipad van dochter aan school betalen?

Mijn dochter moet voor de Vmboschool het Singelland in Drachten persee een ipad via school aanschaffen.
Ik heb gebeld dat ik dat niet kan betalen en ook niet voor mijn zoontje die dit jaar ook naar de VMBO gaat.
Ik zit namelijk in de bijstand met mijn gezin. Ik hoorde van de financieele meneer van de school dat ik dit makkelijk kan betalen en met andere woorden u bent geen minima u hebt genoeg, Volgens mij heb je in de bijstand geen vetpot en we hebben er zelf niet voor gekozen, maar dat ter zijde. Als ik na de meivakantie niet heb betaald zal er een deurwaarder komen zegt de school. Naar mijn informatie bij ons gemeente afdeling WMO
is de school verkeerd bezig volgens de WVO artikel6 en 17 Lid2. Wat moet ik hier nu mee Ik kan dit echt niet betalen het is wel ongeveer 450 per kind in die 4 jaar. Ben helemaal van slag ook omdat de school zo op bijstandgerechtigde reageerd. Wij kunnen er ook niets aan doen Doe op dit moment veel vrijwilligerswerk omdat ik iets terug wil doen voor mijn uitkering , ook de gemeente Opterlan die ons een uitkering verstrekt is heel goed bezig dat zo`n school dan zo moet doen. Stichting Leergeld vergoed dit niet en gelijk hebben ze Wat kan ik nog doen?

14703 29 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 3, 2016 om 17:46
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Een afspraak maken met het juridisch loket en kijken wat uw opties zijn. Wellicht heeft u recht op  een extra uitkering om deze kosten voor uw kinderen te dekken.

an
door anjaklaas May 4, 2016 om 07:56
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt zal ik zeker doen

diumenge
door diumenge - May 3, 2016 om 17:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit klinkt mij erg absurd in de oren. Schandalig ook dat ze een iPad verplichten. Als ze dan zo nodig met tablets willen werken, laat er dan tenminste keuze zijn. Zoek eens contact met een gemeente raadslid.

jo
door jorisw May 3, 2016 om 18:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Weinig keuze als het educatiemateriaal alleen voor iOS beschikbaar is, zoals vaak het geval is.

diumenge
door diumenge May 3, 2016 om 18:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als dat zo is, dan is dat schandalig.

getty
door getty - May 3, 2016 om 18:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zit er een afdeling Stichting Leergeld in uw gemeente, zo ja, neem daar eens contact mee op. Zij kunnen vaak veel in dit soort situaties opvangen.

gerbera
door gerbera May 3, 2016 om 22:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

ff lezen; Stichting Leergeld vergoed dit niet

tijger1
door tijger1 - May 3, 2016 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de school dit verplicht stelt en u kunt of wilt dit niet betalen, dan is het voor rekening van de school. Dat dreigen met een deurwaarder is schandelijk en ook nog grote onzin. Laat u niet bang maken.

Dus u hoeft helemaal niets te doen.

getty
door getty - May 3, 2016 om 18:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar dat ze dreigen met een deurwaarder aan uw deur, betekent dat soms dat u de ipad wel heeft aangenomen met bijbehorende voorwaarden en ermee werkt? (uw kind dan natuurlijk) Ergens voor getekend?

diumenge
door diumenge - May 3, 2016 om 18:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen
Cookies
door Cookies - May 3, 2016 om 18:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De school heeft een voor hun leuke deal met Apple afgesloten en aan de ouders rekenen ze een fikse prijs door.

Kan je geen beroep doen op bijzondere bijstand? Veel gemeenten geven nl. ook een bijdrage in de aanschafkosten van een laptop voor kinderen in het voortgezet onderwijs. Of het nou een laptop of een iPad is, lijkt mij dan weinig verschil uit maken.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2016 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Veel scholen doen net of de vrijwillige ouderbijdrage toch stiekem wel verplicht is. Dus niet.
En of dat kind die I-pad in gebruik genomen heeft, is helemaal niet relevant.

marita5
door marita5 - May 3, 2016 om 20:14
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hier staan de schoolkosten , eigen bijdrage leerjaar 1 Ipad  € 156 , - zoals eerder al aangegeven vraag inlichtingen bij uw gemeente ( bijzondere bijstand )
klik op de rode regel .

http://www.scholenopdekaart.nl/Middelbare-scholen/425/1131/OSG-Singelland---VHS/Schoolkosten

an
door anjaklaas May 4, 2016 om 07:47
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben bij de gemeente en stichting leergeld geweest en dit word niet vergoed ook niet voor bijzondere bijstand  Zij hebben me ook verteld dat ik niet de enige ben met dit probleem

Ik heb het gevoel dat als ik dit niet op kan lossen ik moet gaan zoeken naar een school die deze kosten niet heeft en dat is moeilijk want de kinderen vinden de school erg fijn en dan worden ze eigenlijk gestraft voor iets waar zij niets aan kunnen doen

marita5
door marita5 May 4, 2016 om 07:56
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@anjaklaas , ik heb in de scholengids gelezen dat de Ipad na 3 jaar eigendom word van uw dochter , maar daar bent u nu niet mee geholpen .
Vraag eens inlichtingen bij het juridisch loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

an
door anjaklaas May 4, 2016 om 17:45
Antwoorden / 1 Vragen

dank je wel

marita5
door marita5 May 4, 2016 om 17:58
11512 Antwoorden / 15 Vragen

graag gedaan , lees ook eens mijn reactie van 14.36 en die van @1paul in de links staat duidelijk vermeld dat ze u niet kunnen verplichten tot betalen van een Ipad .

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft helemaal niet te zoeken naar een andere school. De school kan u niet dwingen die I-pad te betalen.

Laat ze rustig in hun sop gaarkoken.

Ook als u uw zoon in september nasr die school wilt laten gaan, kunnen zij die toelating niet weigeren, of dat geld eisen.

Jeannetims
door Jeannetims - May 4, 2016 om 11:37
51 Antwoorden / 3 Vragen

Los van de kosten die van de iPad: wat wilt u dan? Dat uw dochter als enige niet mee kan doen met de lessen in de klas? Dat kan toch ook niet? Ik neem aan dat u, gezien uw financiele situatie, ook eerst geïnformeerd heeft naar de ouderbijdrages etc. voordat u een schoolkeuze heeft gemaakt?

1paul
door 1paul May 4, 2016 om 14:34
3146 Antwoorden / 0 Vragen

ouderbijdrage is ALTIJD vrijwillig, deze kosten hoef je dus niet mee te nemen, wat men ook beweerd!!!

an
door anjaklaas May 4, 2016 om 17:47
Antwoorden / 1 Vragen

ja ik heb geinformeerd maar het is altijd vrijwillig op de basisschool was dit niet zo moeilijk daar had ik afgesproken dat ik naar vermogen kon betalen en doe ik wat hand en spandiensten voor de school

pe
door pebk May 5, 2016 om 15:41
581 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, Jeanne388. Dat mag dus niet. Wanneer de school de keuze maakt om een iPad verplicht te stellen, dan dienen zij dat ook te bekostigen als een ouder het niet kan of niet wil betalen. Zij stellen het lesmateriaal samen en beschikbaar en alle leerlingen moeten mee kunnen doen. Ze mogen geen onderscheid maken.

Bovendien zijn iPads relatief duur, vergeleken met andere tablets van vergelijkbare kwaliteit en performance.

De link van Diumenge naar de VO-raad geeft het heel duidelijk aan. De school is verantwoordelijk voor het beschikbaar maken van het lesmateriaal.

Quote VO-raad: "Op het moment dat scholen volledig of grotendeels schoolboeken vervangen door digitaal lesmateriaal en het bezit van een laptop of tablet voor het leerproces noodzakelijk is geworden, dienen scholen hierin zelf te voorzien. Scholen kunnen via de vrijwillige ouderbijdrage kosten in rekening brengen voor (het gebruik van) een laptop of tablet"

1paul
door 1paul May 6, 2016 om 06:54
3146 Antwoorden / 0 Vragen

bovendien, als school geen boeken meer hoeft aan te schaffen besparen zij deze kosten waarmee ze weer de i-pad aan kunnen schaffen!!!

an
door anjaklaas May 13, 2016 om 09:03
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de school weer gebeld en de kosten zijn voor dit jaar kwijtgescholden maar volgend jaar moet ik opnieuw alles doornemen Hmm
Ook hoorde ik dat  op het VMBO veel armoede is bij mensen en VWO en Havo niet dus laag-hoogopgeleiden Ook de schoolreizen in de 3e klas is verschil De mensen die het kunnen betalen gaan naar het Buitenland en De armen in Nederland.
Vind dat je dan op school echt een scheidingslijn maakt tussen arm en rijk

tr
door trofaiac - May 4, 2016 om 12:39
57 Antwoorden / 4 Vragen

Zijn er dan geen scholen met speicale lokalen waar pc's of i-pad's beschikbaar worden gesteld voor alle leerlingen?

mo
door mof - May 4, 2016 om 13:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmmh, om een deurwaarder te kunnen sturen moeten er eerst aanmaningen, evt. een incassoburo en een rechtszaak aan te pas komen.
Het lijkt me sterk dat u de ipad moet betalen als deze door de school verplicht gesteld wordt en u in de bijstand zit.
Daar zal een rechter niet zo makkelijk mee accoord gaan.

Laat u niet bang maken. Gewoon poot stijf houden en aan het eind van het schooljaar de gebruikte ipad netjes weer inleveren.

1paul
door 1paul - May 4, 2016 om 14:32
3146 Antwoorden / 0 Vragen

lees dit eens zou ik zeggen...

http://kassa.vara.nl/nieuws/staatssecretaris-dekker-geen-gedwongen-ouderbijdrage-of-ipads

staat eigenlijk met zoveel woorden in dat je dit niet hoeft te betalen, school heeftr de keus met of zonder te werken en als zij de keus maken met dan zijn de kosten ook voor hen...

akkerdistel
door akkerdistel - May 4, 2016 om 15:00
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"het is wel ongeveer 450 per kind in die 4 jaar." Dan moet je overigens veel geluk hebben, de spulletjes van Apple staan niet bekend dat ze kwalitatief goed zijn.
Overigens valt dit dan weer mee.

tijger1
door tijger1 May 4, 2016 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar staan die "spulletjes" van Apple juist wel om bekend.

Ma
door MacWally May 4, 2016 om 21:44
151 Antwoorden / Vragen

@akkerdistel heeft blijkbaar nog nooit een iPad gehad.

costnix
door costnix May 6, 2016 om 15:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@akkerdistel: Mijn iPad2 heeft een aantal valpartijen zonder problemen overleefd.

tijger1
door tijger1 May 6, 2016 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb na 4,5 jaar mijn I-pad vervangen door een nieuwe en de oude weggegeven. Niets mis mee, alleen wat langzamer geworden. :-)

bokskabouter
door bokskabouter - May 4, 2016 om 15:19
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ze kunnen u nooit verplichten één of zelfs twee ipads aan te schaffen en nog wel via de school die natuurlijk hiervan ook de nodige winst opstrijkt. Ik vind het ook ontzettende brutaal en onbeschoft dat die school meent, dat u voldoende inkomen heeft om die dingen aan te schaffen. Zoals anderen u al adviseerden: kontakt opnemen met het juridisch loket die hoogstwaarschijnlijk een advocaat zal toewijzen.Afhankelijk van uw inkomen moet u dan wel een eigen bijdrage betalen maar als de zaak voorkomt kunt u, als u in het gelijkgesteld wordt, in tegeneis terugvorderen van die school. Ook zou het mogelijk kunnen zijn (maar dat weet ik niet voor 100% zeker) dat die eigenbijdrage uit de bijzondere bijstand wordt betaald. Vroeger was dit zo maar er verandert zoveel in de toeslagen en vergoedingen dat je op een gegeven moment van het pad af dreigt te raken. Doe alles met die school wel schriftelijk want anders wordt het een welles-nietes verhaal. En schrik niet van het dreigement 'deurwaarder' , want een deurwaarder kan niets uitrichten zonder (onherroepelijk) vonnis van de rechter. Een goede, fatsoenlijke deurwaarder (schijnen echt te bestaan) zal als de vordering zinloos is dit aan de eiser uitleggen.
Mocht u, onverhoopt, toch in het ongelijk gesteld worden dan is er na het vonnis met een fatsoenlijke deurwaarder altijd een passende regeling te treffen waar u zich dat wel onvoorwaardelijk dient te houden.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boskabouter

De Ts hoeft helemaal geen advocaat, want ze hoeft helemaal niet te betalen.

Ma
door Mat Matheij - May 4, 2016 om 22:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad de vraag of U de kosten van leermiddelen kunt claimen via de bijzondere bijstand. Wel kunt U bij langdurige werkloosheid een eenmalige toeslag aanvragen eens per jaar. Het overige wordt geacht te komen vanuit de kindertoeslag. Of de school U kan verplichten tot aanschaf van genoemde i-pad valt te bezien temeer daar hier bovenal sprake lijkt van mogelijk financiele beweegredenen. Mvrgr.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2016 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kosten kunnen uiteraard niet geclaimd worden bij de bijzondere bijstand, want de Ts hoeft die kosten niet te betalen.

zoekster1
door zoekster1 May 5, 2016 om 16:18
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kun je honderd keer zeggen, maar geluisterd wordt er niet, ze luisteren het liefst naar hun eigen 'interessante' gekwebbel.

tijger1
door tijger1 May 5, 2016 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, maar hopelijk gaat de Ts niet twijfelen door die onzin.

1paul
door 1paul May 6, 2016 om 06:59
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Aniaklaas, geef bij school bovenstaande aan, zeg ze ook dat u weigert ook maar 1 cent te voldoen en dat u in vertrouwen de deurwaarder afwacht, deze mag en kan komen hier heeft u verder in prindipe niets mee van doen, laat ze maar schrijven, eisen en wat al niet meer...

geef dan wel aan bij de deurwaarder waarom u de rekening niet betaald heeft, schriftelijk, en dat u deze ook niet zult voldoen, stuur de uitspraken mee hieromtrent zoals hierboven al aangegeven, hoeveel druk ze ook zetten blijf weigeren...

op een gegeven moment zal school naar de rechter moeten of de strijd opgeven, als ze opgeven is het klaar als ze naar de rechter stappen schakelt u een advocaat in, geef dan aan dat u onvermogend bent en u hoeft dan slechts een kleine bijdrage te betalen, gezien alle reeds bestaande uitspraken hoeft u helemaal niets te voldoen uiteindelijk, laat de advocaat dan in deze zaak wel uw kosten terugvorderen...

bokskabouter
door bokskabouter - May 6, 2016 om 13:12
32 Antwoorden / 4 Vragen

@tiger1 - mijn antwoord goed lezen aub. Ik (en anderen met mij) adviseerde kontakt op te nemen met het Juridisch Loket en die zullen dan wel beoordelen of een advocaat wel of niet nodig is. Dus ik heb nooit geadviseerd een advocaat te nemen. Ik heb, als het Juridisch Loket een advocaat nodig acht, alleen het vervolgtraject beschreven. Bovendien, zoals gezegd, kan een deurwaarder helemaal niets tenzij er een onherroepelijk vonnis is of het vonnis is uit voorraad uitvoerbaar.
Dus mijn antwoord was, samengevat,  heel simpel: neem kontakt op met het Juridisch Loket en handel naar hun advies. Exact zoals b.v. het antwoord van @SWAT1500.

tijger1
door tijger1 - May 6, 2016 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boskabouter

Maar de Ts kan zich ook het contact met het Juridisch Loket besparen, want ze hoeft helemaal niet te betalen. En het JL zal dus helemaal niet "hoogstwaarschijnlijk een advocaat toewijzen". Waarom zouden ze.

an
door anjaklaas May 6, 2016 om 18:28
Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor uw reactie zal maandag eerst maar weer eens met de school bellen en anders toch maar naar het juridich loket fijn dat er mensen reageren

marita5
door marita5 - May 13, 2016 om 09:19
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Reactie @Anjaklaas ,

DOOR ANJAKLAAS 13 MAY 2016 OM 09:03
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik heb de school weer gebeld en de kosten zijn voor dit jaar kwijtgescholden maar volgend jaar moet ik opnieuw alles doornemen HmmOok hoorde ik dat  op het VMBO veel armoede is bij mensen en VWO en Havo niet dus laag-hoogopgeleiden Ook de schoolreizen in de 3e klas is verschil De mensen die het kunnen betalen gaan naar het Buitenland en De armen in Nederland.Vind dat je dan op school echt een scheidingslijn maakt tussen arm en rijk .

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die schoolreisjes, naar Nederland of naar het buitenland, zijn vrijwillig, dus als men zijn kind daar aan mee wil laten doen, moet dat betasld worden.

Mijns inziens loopt het al jaren uit de klauwen met die schoolreisjes, maar de ene ouder wil niet voor de ander onderdoen.

Ook op de Havo/VWO zitten kinderen van ouders die dat eigenlijk helemaal niet kunnen betalen, maar vaak wringen zij zich in allerlei bochten om het toch te kunnen opbrengen.

Lang geleden organiseerde de school van mijn zoon een wintersportvakantie, compleet belachelijk. De kosten waren zowat een gemiddeld vakantiegeld voor een heel gezin. Dus wij deden daar niet aan mee. Heel simpel. Toen moest de school in die zelfde tijd wel iets anders en simpelers organiseren.

En u hoeft volgend jaar niet "opnieuw alles door te nemen", wat matigen zij zich aan. U zegt simpel, dat betaal ik niet en dan klaar.

1paul
door 1paul - Aug 25, 2016 om 08:16
3146 Antwoorden / 0 Vragen

u hoeft zelfs de "vrijwillige" ouderbijdrage niet te betalen, deze is ook echt vrijwillig...

Apetjoek
door Apetjoek - Aug 25, 2016 om 15:21
234 Antwoorden / 16 Vragen

Hallo bent U net terug van vacantie ? Het is een vraag van 3 mei 2016 !

Ed
door Eddy Nijholt - Sep 5, 2016 om 15:05
1 Antwoorden / Vragen

Waarom zo'n duren IPad  ?? Samsung heeft ook tablats die vele malen goedkoper zijn en naar mijn mening veel beter , een goeie tablet van Samsung kost nog geen 200 euro !

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eddy, of Samsung beter is, is nog maar de vraag en doet er niet toe. Het gaat over het leerprogramma wat er op staat.

Maar afgezien daarvan, is dit topic van mei.