Al
door Alkmaar1993 May 18, 2017 om 10:42
Geldzaken & recht

Mogen de schoonmaakkosten achteraf verhoogd worden?

In mijn studentenkamer betaal ik maandelijks € 5,- aan schoonmaakkosten. Dit staat in het huurcontract. Met de eindafrekening van het jaar 2016 zie ik dat zij ipv  €60,- (12 maanden x € 5,-) in rekening hebben gebracht, een bedrag van maarliefst € 143,- in rekening hebben gebracht.
Hierover heeft de verhuurder nooit iets medegedeeld.

Mijn vraag is of de verhuurder het bedrag zomaar (aanzienlijk!) mag verhogen als volgens het contract maandelijks €5,- is afgesproken, (zonder hiervoor ons op de hoogte te stellen/mede te delen)?

8445 14 Rapporteer

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - May 18, 2017 om 10:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dit kan niet zomaar. Vraag eens aan de verhuurder waarom die hogere kosten zijn berekend.

Al
door Alkmaar1993 May 18, 2017 om 11:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

Blijkbaar heeft de verhuurder vooraf geen goede afspraken gemaakt (prijs opgevraagd voor de gevraagde werkzaamheden) met het schoonmaakbedrijf.

Echter is het zo dat hierdoor de huurders nu de dupe van worden.

Al
door Alkmaar1993 May 18, 2017 om 11:49
1 Antwoorden / 2 Vragen

Zoekster1,

Staat ergens op papier dat dit niet mag? Waarmee ik mijn argument dus kan toelichten/versterken

tijger1
door tijger1 - May 18, 2017 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De daadwerkelijk gemaakte kosten mogen in rekening gebracht worden, volgens een verdeelsleutel.

lees hier

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/servicekosten-en-kosten-nutsvoorzieningen

En is dat bedrag aan elke huurder in rekening gebracht? Hebt u nagevraagd hoe het kan dat dat bedrag zo hoog uitvalt? U hebt recht op inzage van de nota.

Al
door Alkmaar1993 May 18, 2017 om 11:01
1 Antwoorden / 2 Vragen

Iedere huurder moet achteraf nog flink bij betalen. Ik heb hierover gemaild. Nota nog niet ingezien.

Heb je hier als huurder zelf nog iets over te zeggen? Vind het een vreemde zaak dat de kosten bijna 2,5 keer zo hoog uitvallen. De verhuurder spreekt van te voren toch af met het schoonmaakbedrijf wat zij willen en wat dat gaat kosten? Op basis daarvan betalen wij dan een voorschot (in dit geval 5 euro per persoon per maand). Bij wijze van, kunnen ze wel 100 man laten schoonmaken tegen een skyhigh uurtarief.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2017 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat werd daar dan allemaal voor schoongemaakt en hoeveel kamers zijn er?

Al
door Alkmaar1993 May 18, 2017 om 11:29
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik geloof dat er +/- 50 studentenkamers zijn. Echter, de studentenkamers worden niet schoongemaakt. De voordeuren/tussendeuren worden afgenomen en de wandelgangen en woonkamers worden gedweild.

me
door mein33 - May 18, 2017 om 11:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@alkmaar1993,

Bestaat de rekening van €143,00 uitsluitend uit de schoonmaakkosten, of is er ook nog sprake van andere/bijkomende "servicekosten" waarvoor moet worden betaald.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat de schoonmaakkosten het enige is dat u, naast de huurprijs, in rekening wordt gebracht.

Al
door Alkmaar1993 May 18, 2017 om 11:40
1 Antwoorden / 2 Vragen

Op de eindafrekening is per component het aandeel en het voorschot omschreven.
Schoonmaakkosten algemene ruimte; al ik rekening gebracht 60,-. Mijn aandeel 143,-

Verder zijn er nog kosten opgenomen als tuinonderhoud (voorschot is gelijk aan mijn aandeel), stroomverbruik individuele kamer en gezamelijke ruimte(n), waterverbruik individuele kamerwarmteverbruik individuele kamer en administratiekosten. Ik begrijp dat voor deze kostenachteraf kan worden berekend wat de daadwerkelijke kosten. Bovendien heb je zelf invloed hierop (hoe veel je verbruikt).

marita5
door marita5 - May 18, 2017 om 12:33
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Alkmaar1993,

Mag een verhuurder de servicekosten verhogen?

Ja dat mag, maar alleen als de verhuurder een servicekostenoverzicht verstrekt waaruit blijkt dat het voorschot de daadwerkelijke kosten niet dekt.

Bron : hulpbijhuren.nl

zoekster1
door zoekster1 - May 18, 2017 om 12:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb het volgende gevonden. Als de schoonmaakkosten een uitbreiding zijn van wat van te voren was afgesproken, dan  mogen die niet in rekening worden gebracht. Als ik het goed begrijp zijn de afgesproken kosten veel hoger dan van te voren ingeschat, maar er is niet meer gedaan dan het van te voren afgesproken schoonmaakwerk? Dan vrees ik dat ze de kosten wel mogen doorberekenen mits goed beargumenteerd, al vind ik meer dan een verdubbeling van het van te voren aangegeven bedrag wel heel fors.
(sorry als u te veel hoop heeft geput uit mijn eerste antwoord)

Bron klik HIER.

De verhuurder is niet bevoegd eenzijdig de door hem verleende service uit te breiden en daarvoor kosten in rekening te brengen. Daarvoor is overeenstemming met de huurder nodig. Wanneer partijen een uitbreiding van de service zijn overeengekomen, mag de verhuurder daarvoor natuurlijk wel een extra vergoeding verlangen. Dit mag hij evenwel pas met ingang van de dag, volgende op de betalingstermijn, waarin het laatste servicekostenoverzicht, bedoeld in art. 259 BW, aan de huurder is verstrekt, met dien verstande dat elk overzicht slechts eenmaal tot een verhoging mag leiden (art. 7:261 lid 1 BW jo. art. 19 Uhw)

panter22
door panter22 - May 18, 2017 om 12:59
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een eindafrekening gekregen. Dan mag je ervan uitgaan dat die €5 per maand een voorschot was. Kijk in je huurcontract.

ti
door tilpend - May 18, 2017 om 13:01
132 Antwoorden / 0 Vragen

"Heb je hier als huurder zelf nog iets over te zeggen? Vind het een vreemde zaak dat de kosten bijna 2,5 keer zo hoog uitvallen. De verhuurder spreekt van te voren toch af met het schoonmaakbedrijf wat zij willen en wat dat gaat kosten? Op basis daarvan betalen wij dan een voorschot (in dit geval 5 euro per persoon per maand). Bij wijze van, kunnen ze wel 100 man laten schoonmaken tegen een skyhigh uurtarief."

U geeft zelf al aan: het bedrag is een voorschot en achteraf worden de daadwerkelijke kosten in rekening gebracht.

Al
door Alkmaar1993 - May 18, 2017 om 13:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik gebruik de term 'voorschot' misschien niet correct. Zie afbeelding voor de specificatie van de huurprijs

ti
door tilpend May 19, 2017 om 06:47
132 Antwoorden / 0 Vragen

Het is normaal dat dit soort kosten als voorschot worden geïnd en dan jaarlijks de juiste kosten worden berekend en er een afrekening volgt. Het beste kunt u nakijken in het huurcontract wat daar staat over de servicekosten.

ha
door halex - May 19, 2017 om 00:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wel correct gebruik van het woord 'voorschot'. De kosten die genoemd staan onder 'servicekosten' zijn kosten die je vooraf nooit zeker kunt weten. Misschien maken uw medebewoners er wel een potje van. Of moet de schoonmaak elke vrijdagochtend extra komen omdat iemand donderdagavond de eigen wc net niet heeft gehaald.
U kunt uw verhuurder een specificatie vragen. Dan kunt u zien of de totale kosten juist zijn (en daarmee de verdeling ook).

jo
door jorisw - May 19, 2017 om 10:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het enige wat je de verhuurder zou kunnen verwijten is dat hij de kosten niet goed heeft ingeschat van te voren. Uiteindelijk betaal je als huurder de werkelijke kosten, of je dat nu van te voren doet of achteraf maakt niet zo uit.

tot15karakters
door tot15karakters - May 19, 2017 om 13:47
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als studenten beloven zelf de WC en keuken redelijk bij te houden en er een puinzooi van maken moeten ze de kosten wel verhogen.

Ik heb meegemaakt dat het zo schoon was dat de schoonmaker verdween en er geld terug kwam.
Ze rekenen op gemiddelde en bij andere bewoners en als je er niets van zegt kan het plotseling vooral met aangekoekt vuil erg veel werk worden.
Schoonmakers moeten of meer uren rekenen of half schoonmaken.

Hoe was het vroeger en als gezamelijke ruimte vervuilde want meestal valt de gehuurde kamer er zelf buiten, behalve eventuele glazenwasser buitenom.

1paul
door 1paul - May 19, 2017 om 14:47
3146 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dit mag niet, de kosten mogen wel verhoogd worden na afloop van het kontrakt...

pe
door pebk - May 22, 2017 om 06:16
581 Antwoorden / 0 Vragen

Is er niet nog een artikel in het huurcontract dat omschrijft wat er bij een eindafrekening of jaarafrekening verrekend wordt?