Ap
door Apenkop Apr 25, 2016 om 12:50
Geldzaken & recht

Niet eens met tandarts nota na verkeerde diagnose

Ik oktober 2015 ben ik bij de kaakchirurg geweest omdat ik 2 kiezen wou laten trekken. De kaakchirurg heeft fotos van mijn gebit gemaakt en vertelde me dat ik paradontitis heb en dat mijn gehele bovengebit er beter uit kon. Anders zouden mijn tanden er vanzelf uit gaan vallen.
Hierop heb ik mijn eigen tandarts gebeld om een afspraak te maken voor een advies gesprek. Want mijn tanden zijn nog mooi en ik vond het zonde alles te laten trekken.
Vlak voordat deze afspraak zou plaatsvinden werd ik gebeld door de tandarts assistente. De afspraak hoefde niet door te gaan. De tandarts had de foto vab kaakchirurg bekeken en was het met de kaakchirurg eens dat het beter was alles te laten trekken. En we moesten maar gelijk afspraken inplannen voor het maken van een prothese.

De prothese is dus gemaakt en ik hoorde via via over een parodontoloog. Die heb ik gebeld voor een second opinion. Deze heeft fotos gemaakt en metingen gedaan en hij zegt dat mijn eigen gebit nog jaren mee kan. En dat het behouden van mijn eigen gebit de voorkeur heeft boven een prothese.

Ik heb dus mijn tandarts weer gebeld dat ik niet akkoord ga met de kosten voor de prothese omdat ik deze dus helemaal niet nodig blijk te hebben. Alleen de tandarts is van mening dat ik deze kosten wel moet betalen.

Ook zou ik ivm met parodontitis naar de mondhygienist voor een grondige reininging van mijn ondergebit. Toen de afspraak was was dat bij een stagaire die mijn gebit niet mocht doen. Zei heeft de mondhygienist er nog even bijgeroepen en die heeft alleen pocketmetingen gedaan en verder niks. Dus ik vind ook dat ik deze rekening niet hoef te betalen.

Hoe sta ik in mijn recht hierin. En wat kan ik doen om mijn recht hierin te behalen?

2983 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 25, 2016 om 13:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De prothese is voor jou gemaakt en die dien je dus te betalen.
Die second opinion had je dus beter eerder kunnen laten doen.
Vwb die mondhygiëniste ..... mag toch aannemen dat er een vervolg (schoonmaken) komt na die pocketmetingen.
En ook die metingen is werk en daar krijg je dus een nota voor.
Kijk maar eens welke code er op de nota staat en wat dat inhoudt.

Klachtover nota: lees eens hier wat de Zorgautoriteit daarover schrijft.

ja
door jackyh - Apr 25, 2016 om 13:15
953 Antwoorden / 4 Vragen

Er is een klachtencommissie waar tandartsen onder vallen. Deze instantie zou ik  alles uitleggen. Verder zou je onder voorbehoud kunnen betalen onder vermelding van jouw klacht. Zoek een andere tandarts.

marita5
door marita5 - Apr 25, 2016 om 13:20
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Apenkop ,

Aanvulling op @edrick3 , tandartstarieven 2016 klik op de rode regel .

https://vergelijkmondzorg.nl/tandartstarieven/tandartstarieven-2016/

aurora1
door aurora1 - Apr 25, 2016 om 13:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zit hier nog een voorgeschiedenis bij? I.c. hoe bent u bij de kaakchirurg beland? Was u door deze tandarts of een andere tandarts doorverwezen of heeft u zelf/op eigen houtje een afspraak gemaakt? Wie heeft de diagnose gesteld voor het trekken van die 2 kiezen?
Wat is het verdere behandelplan en bij wie?
U had beter eerder een second opinion kunnen vragen.

Ja, u moet n.m.m. die rekeningen betalen, er zijn immers prestaties verricht.

Al
door AllesWeter90 - Apr 25, 2016 om 13:59
36 Antwoorden / 8 Vragen

Het is altijd wat met die Tandartsen! Je moet echt heel goed kijken waar je wat laat doen want die gasten factureren alles en heel gemakkelijk.

Sterkte!

jo
door jorisw Apr 25, 2016 om 14:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop dat jouw werkgever ook al het werk factureert. Anders krijgt het bedrijf problemen....

Cookies
door Cookies - Apr 25, 2016 om 14:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zowel de kaakchirurg als de tandarts geloof je niet, maar wel de paradontoloog? Misschien is die laatste wel bezig met klantenwerving, want de kosten van paradontologische behandelingen zijn niet mis.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2016 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er kunnen toch nog helemaal geen kosten voor een prothese zijn? U hebt uw eigen gebit nog.