Rachelletje
door Rachelletje May 24, 2017 om 19:34
Geldzaken & recht

Nieuwe huurders tekenen voor overname maar weigeren alsnog de woning. Wat nu?

Hallo,

Afgelopen maand heb ik mijn huurwoning opgezegd. De woning netjes en opgeruimd achter gelaten.
De woningbouw vereniging nam contact met mij op ivm mogelijke nieuwe huurders. Dit zijn mensen vanuit het azc. Prima.
Na anderhalf uur discussiëren ivm overname spullen zijn wij het uiteindelijk eens geworden over de prijs. Het bedrag en wat ze precies zouden overnemen is voor getekend door de nieuwe huurders. Nu blijkt dat ze alsnog de woning hebben geweigerd. Ze hebben wel voor overname getekend. Hoe zit dat nu? Zijn ze verplicht om mij het verschuldigde bedrag te betalen?

10426 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 24, 2017 om 19:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lijkt mij niet. Ik zou maar contact opnemen met de wbv of zij nieuwe kandidaten hebben.

sw
door swat1500 - May 24, 2017 om 22:59
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is zeer afhankelijk van wat precies is overeengekomen. U geeft te weinig informatie om daar een zinnige uitspraak over te doen. Afspraak is afspraak maar er moet dan wel duidelijk zijn wat er afgesproken is.

Rachelletje
door Rachelletje May 25, 2017 om 06:52
Antwoorden / 3 Vragen

Overeenkomst is: overname achter gelaten spullen. Fornuis/oven, afzuig kap, douche cabine, gordijnen/roedes, laminaat vloer boven, vloer bekleding trap, jaloezieën beneden. Formulier krijg je mee vanuit de woningbouw vereniging.

Huurders hebben het overname blad getekend. Waarop vermeld staat dat zij een bepaald bedrag aan mij moeten betalen en wat ze precies over zouden nemen en wat niet.  8 mei zijn de nieuwe huurders komen kijken en hebben de woning geaccepteerd. De 19de van mei heb ik de sleutels ingeleverd van mijn huur huis. Gisteren is de weigering binnen gekomen. Hier ben ik achter gekomen door zelf te bellen met vluchtelingen werk.

sw
door swat1500 May 25, 2017 om 11:39
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is bepalend wat er op dat overname blad staat. Staat daar bijvoorbeeld op "de huurder neemt bij het betrekken van de huurwoning de navolgende goederen over tegen betaling van XXX euro aan ...". Dan kunt u naleving niet afdwingen omdat de woning niet betrokken wordt. Het gaat dus om hoeveel en ander is verwoord in de overeenkomst. Besef wel dat afdwingen van de overeenkomst niet zelden op procederen uit loopt.  De kosten daarvan overtreffen vaak de baten.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 25, 2017 om 00:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bijzonder dat mensen uit een AZC een woning weigeren. Zeker als het zo'n nette woning is als u beschrijft.

ha
door halex May 25, 2017 om 00:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Sowieso bijzonder dat je vanuit een azc direct een woning aangeboden krijgt. Normaal ga je, zodra je een status hebt, naar een andere locatie in de gemeente die de statushouder op gaat vangen. Daar worden de statushouders begeleid om van daar uit naar een woning te gaan. Grote kans dat TS het verschil tussen een asielzoeker en een statushouder niet kent.

Rachelletje
door Rachelletje May 25, 2017 om 06:39
Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet wel dat als een asielzoeker die status heeft een woning weigerd er een onderzoek word ingesteld. Reden voor weigering ivm werk gevonden waar asielzoekers monenteel verblijven. Of deze reden genoeg zal zijn? Zo nee moeten de asielzoekers alle kosten die ze gemaakt hebben in dit proces zelf betalen. Als het COA bepaalde afspraken heeft gemaakt met de woningbouw vereniging kunnen zij inderdaad zomaar een huis aangeboden krijgen.

re
door respondent May 25, 2017 om 07:06
73 Antwoorden / 8 Vragen

Je gelooft in sprookjes dat de asielzoekers zelf betalen...het COA betaalt dankzij de onvrijwillige belastingafgiftes van hardwerkende autochtone Nederlanders.

getty
door getty May 25, 2017 om 08:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Oordelen is makkelijk als men de reden niet kent.

tijger1
door tijger1 May 25, 2017 om 09:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk lijkt werk ter plekke een heel goede reden.

Paola Castor
door Paola Castor May 25, 2017 om 11:01
66 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten!

ha
door halex May 25, 2017 om 14:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Respondent: u doet niet meer mee. Verkas naar een oord waar het beter is. Of zoek een onbewoond eiland waar anderen niet dezelfde lucht hoeven in te ademen als u.

re
door respondent May 25, 2017 om 22:35
73 Antwoorden / 8 Vragen

@Halex: maakt u zich geen zorgen. Mijn plan B is inmiddels plan A geworden. Succes met de deugdmens uithangen. Ik betaal niet meer mee. Ik ga idd verkassen.

jo
door jorisw May 26, 2017 om 22:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Respondent: ik ben toch wel nieuwsgierig welk land (over de hele linie) zo veel beter is dan Nederland. Waar ga je heen?

ma
door manwijf May 27, 2017 om 08:30
574 Antwoorden / 1 Vragen

@halex "u doet niet meer mee" ??
Het is niet aan u om te bepalen wat een ander mag vinden. Deugmensen hebben de nare eigenschap zich hoog verheven boven anderen te voelen. Dat is alleen niet het geval! Een heel groot deel van Nederland heeft een heel andere mening. Die wordt net als u hier nu ook doet, gewoon terzijde geschoven. Wen er maar aan, dat het echt niet alleen tokkies en rechtsextremisten zijn. Dat is wat de staatsmedia u wijsmaakt en wat u voor zoete koek slikt. Lees ook eens andere bronnen. U zult verbaasd zijn...

ha
door halex May 27, 2017 om 12:45
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Manwijf: volgens mij was ik niet met u in discussie. Dat laat ik graag zo. Probeert u in 't vervolg ook pleonasmes ('tokkies en rechtsextremisten') te voorkomen in uw schrijfsels.

ma
door marnix1 May 27, 2017 om 18:18
256 Antwoorden / 22 Vragen

halex, u weet wat een pleonasme is?

user123
door user123 - May 25, 2017 om 06:08
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer er geen voorbehoud is gemaakt lijkt mij de koopovereenkomst gewoon geldig. Alleen... kunt u wel leveren ? Zijn de goederen nu nog wel uw eigendom aangezien u de woning (vermoedelijk) hebt verlaten met achterlating van het verkochte.

mogelijk kunt u schadevergoeding vragen.

ik zou mijn energie eerder steken in een goede deal met huurders die uw woning wel waarderen.

hansje klein
door hansje klein - May 25, 2017 om 09:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lijkt mij nu een redelijke maar ook tevens een onzinnige actie om van niet-bewoners alsnog een vergoeding te verlangen.

De reden van niet-acceptatie van de woning is onduidelijk, maar wat moeten niet-huurders met uw spullen? Helaas zult u daarom opnieuw moeten gaan verhandelen met de volgende geïnteresseerden.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2017 om 09:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En eist de wbv nu van u dat u die spullen verwijdert? Vooral vloerbekleding trap vervelende klus.

marita5
door marita5 May 25, 2017 om 09:33
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Is inderdaad een vervelende klus , vooral als de vloerbedekking is vast geschoten met nietjes . Ik heb een halve dag versleten op de trap om de vloerbedekking te verwijderen een verschrikking .

tijger1
door tijger1 May 25, 2017 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dacht u van gelijmd?:-((

marita5
door marita5 May 25, 2017 om 09:50
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Nog erger .

Po
door Pontiac May 25, 2017 om 10:51
131 Antwoorden / 5 Vragen

Nog erger : TWEE TRAPPEN !

aurora1
door aurora1 May 25, 2017 om 14:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@pontiac: +5

Paola Castor
door Paola Castor - May 25, 2017 om 11:01
66 Antwoorden / 1 Vragen

De kandidaat-huurders hebben een mondelinge/schriftelijke overeenkomst met u, daar dienen zij zich aan te houden en de overnameprijs alsnog te betalen.

ha
door halex May 25, 2017 om 14:22
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja natuurlijk. Fijn dat u de details van de overeenkomst wel kent. Dan weet u ongetwijfeld ook dat TS de goederen moet leveren? En dat dat nu wel een ander adres is geworden dan zijn oude woning. U wenst TS natuurlijk veel succes met het nakomen van zijn deel van de overeenkomst. Want zolang TS niet levert, adviseer ik de voormalige kopers om niet te betalen.

aurora1
door aurora1 - May 25, 2017 om 14:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met wat geluk heeft de WBV nieuwe kandidaten die wél het e.e.a. willen en zullen overnemen en daarvoor willen betalen.
Anders is het pech, en dergelijke situaties komen vaker voor.
Als op dat overnameblad iets staat dat neerkomt op overname bij betrekken woning o.i.d. dan heeft u geen punt n.m.m. omdat de zaken niet worden overgenomen. Mij lijkt het meer op een blad voor de WBV waarop staat wat u mag laten zitten bij vertrek omdat die goederen overgenomen worden. Is daar geen sprake van en is er geen nieuwe bewoner die e.e.a. overneemt, dan zult u het moeten verwijderen en dat waarschijnlijk vóór 1 juni.

panter22
door panter22 - May 26, 2017 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Het overnameformulier is bedoeld voor de woningbouw.
Dan is duidelijk wat de nieuwe bewoner overneemt en verantwoordelijk is voor herstel bij verlaten van de woning.
Tevens is het een bevestiging van de afspraak met de nieuwe huurder.
De afspraak was dat jij de spullen in de woning achter zou laten en de nieuwe huurder deze tegen betaling zou overnemen.
Maar nu gaat de a.s. huurder de woning niet huren, dan vervalt volgens mij de afspraak.
Want een huurwoning aangeboden krijgen is altijd onder voorbehoud.
Pas als je de sleutel krijgt, dan ben je huurder en kan de vorige huurder het bedrag van de overname opeisen.
Als de volgende huurder die oude spulletjes niet wil overnemen, dan zul je ze alsnog moeten verwijderen.

ma
door marnix1 May 26, 2017 om 18:59
256 Antwoorden / 22 Vragen

@pantert,
"Dan is duidelijk wat de nieuwe bewoner overneemt en verantwoordelijk is voor herstel bij verlaten van de woning."
bovenstaande zin blijft na drie maal herlezen erg onduidelijk.

Ikzelf betrok ooit een huurwoning en tekende voor overname van zaken, mij werd erg duidelijk gemaakt dat indien ik ineens de woning niet zou willen, ik wel verantwoordelijk bleef voor de overname.
Er was namelijk schriftelijk vastgelegd door mij en woningverlater dat ik de spullen zou overnemen.

tijger1
door tijger1 May 26, 2017 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan misschien maar voor de vierde maal lezen.

panter22
door panter22 May 26, 2017 om 19:41
6599 Antwoorden / Vragen

Door het invullen van het formulier is voor de woningbouw duidelijk wat door de volgende huurder wordt overgenomen. De nieuwe huurder is op zijn/haar beurt weer verantwoordelijk voor het verwijderen van de overgenomen spullen. Sommige spullen kunnen niet  worden overgenomen. Een douchecabine moet misschien worden weggebroken waardoor er schade ontstaat. Mogelijk is de douchecabine onroerend geworden en is de woningbouw eigenaar.
Mogelijk is er extra betaald voor een inbouwfornuis en afzuigkap door de huidige huurder bij een nieuwe keuken en mogen deze zaken niet meegenomen worden. Daar kan de verhuurder een vergoeding voor geven.
Je kunt daar een bedrag voor vragen, maar de nieuwe huurder hoeft dat niet te betalen.

Als je ooit weer een een woning gaat huren, teken dan niet zo'n contract. Er kan altijd iets tussen komen en dan zit je aan spullen vast waar je niets mee kunt. Die oude vloerbedekking mocht je er  zelf uithalen als je niet ging huren?
Hou er rekening mee dat de huidige huurder je spullen probeert te verkopen waar hij niets meer mee kan. Wil je niets overnemen, dan kan hij zelf die boel er uit slopen en naar de vuilstort brengen.

nancy du grand
door nancy du grand - May 26, 2017 om 17:49
16 Antwoorden / Vragen

Hebben die mensen van het azc geweigerd, of hun maatschappelijk werkster?

Rachelletje
door Rachelletje May 26, 2017 om 18:24
Antwoorden / 3 Vragen

Mensen van het azc zelf.

ag
door agapon - May 26, 2017 om 19:55
115 Antwoorden / 0 Vragen

Inboedel staat los van de verhuurder. Roerende goed wordt hier overgenomen, dus dient te worden vergoed als er op terug gekomen wordt.
Het net als het kopen van een artikel in de winkel. Op het moment dat je een overeenkomst getekend hebt voor de koop van b.v. een bankstel kun je dit niet meer terug draaien. M.i.z. moeten de goederen hetzij overgenomen en weggehaald worden en betaald, hetzij doorgegeven/verkopen aan de volgende bewoner. Koopovereenkomst staat los van een verhuurder of contract.
Zoek een jurist om advies

ha
door halex May 26, 2017 om 20:43
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dan moet TS ook leveren. Zonder de overeenkomst te kennen, kunt u dit niet met de stelligheid beweren als waarmee u 't opschrijft.

ma
door manwijf - May 27, 2017 om 08:45
574 Antwoorden / 1 Vragen

AZC'ers staan erom bekend, dat zij geen tweedehands accepteren, maar alles nieuw willen. Weet zoals 2 gezinnen waar dat ook aan de orde was, eenmaal Afghanen en eenmaal Somaliers.
Ik zou er ook ziek van zijn geweest, maar kennelijk vinden een aantal mensen het heel gewoon als afspraken niet worden nagekomen.
Spijtig dat u erin getrapt bent. Zie het als een leermomentje..

ma
door marnix1 May 27, 2017 om 09:32
256 Antwoorden / 22 Vragen

"u doet niet meer mee. Verkas naar een oord waar het beter is. Of zoek een onbewoond eiland waar anderen niet dezelfde lucht hoeven in te ademen als u.

ik kon het niet laten...
manwijf, u heeft gelijk.

diumenge
door diumenge May 27, 2017 om 09:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oja joh, staan ze daar om bekend? Doe 's even de linkjes/bron van die twee gezinnen waar dat recent aan de orde was.

jo
door jorisw May 27, 2017 om 18:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gaan de bruinhemden van de PVV nu ook al een forum van een sociaal-democratische omroep vervuilen met hun stinkende vooroordelen uit hun onderbuik?

ma
door manwijf May 28, 2017 om 08:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

@diumenge U bent in de veronderstelling, dat de staatsmedia dat zou publiceren? Alles wat wij niet mogen weten, wordt angstvallig onder de pet gehouden. Betrof buren van mn zus en een gezin dat bij mn ouders om de hoek woonden. Bij eerstgenoemde werden de 6 nieuwe fietsen trouwens gelijk op MP gezet. Autootje is ook wel gemakkelijk. Vooral als je zo'n sociale juffrouw kunt bellen, wanneer er getankt moet worden. Ken ook nog iemand met een witgoedzaak. Dan hoor je nog wel eens wat. Blijf u kop maar in het zand steken, zou ik zeggen.
@jorisw U voelt zich aangesproken? Er zijn in dit land ook heel veel mensen ongerust. En in een democratisch land mag dat gezegd worden. Dat u mij als landverrader een bruinhem noemt, zegt meer over u dan over mij. NSB'ers vonden zichzelf ook geweldig.

panter22
door panter22 May 28, 2017 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Hoezo er in getrapt. Ts heeft 1,5 uur gediscussieerd over de overname.
Het ging ook over nogal wat afgedankte spullen:Fornuis/oven, afzuig kap, douche cabine, gordijnen/roedes, laminaat vloer boven, vloer bekleding trap, jaloezieën beneden
Gezien de moeite die TS doet om het geld alsnog te krijgen, zal het niet om een paar honderd euro gaan.
Of het nu asilezoekers zijn of Nederlanders, de woning is niet geaccepteerd. De deal gaat niet door.

tijger1
door tijger1 May 28, 2017 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. +1

ma
door manwijf May 28, 2017 om 15:08
574 Antwoorden / 1 Vragen

@panter22 een handtekening van een nieuwe Nederlander is bij deze dus niets meer waard. Waarvan akte.

diumenge
door diumenge May 28, 2017 om 15:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Manwijf, de 'staatsmedia' vast niet, maar o.a. de Telegraaf en Geenstijl staan te springen om dat soort 'van horen zeggen'-scoops.

Cookies
door Cookies May 28, 2017 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@manwijf: je moet mensen niet op 1 grote hoop gooien! En zijn ook onbetrouwbare oer Nederlanders, dus ALLE Nederlanders zijn dan onbetrouwbaar?

ma
door manwijf May 29, 2017 om 07:45
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik help u allen herinneren!

door 21sabelis - May 27, 2017 om 20:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Van een kale kip is niet te plukken.