hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 15:53
Geldzaken & recht

ON-bekwaam en ON-beschoft, de Belastingdienst.....

Ik heb me er ooit over opgewonden, over de derde doorverbonden medewerker van de Belastingtelefoon die on-beschoft gewoon de verbinding verbrak en nooit meer terugbelde. Maar het verhaal van een jong broekie in een nieuw grijs pak, vers van de hogeschool, die de titel Belastinginspecteur mag voeren en een ploeterende burger die als zelfstandige in de bouw sinds de crisis niet ècht niet kan rondkomen (vreemd?), gaat uitleggen, dat hij als inspecteurtje vindt, dat de zakelijke activiteiten niet toereikend zijn om van te kunnen leven en dùs.....de werkzaamheden eerder een hobby dan een bedrijf voorstellen is m.i. het toppunt van arrogantie en gebrek aan inzicht/empathie. Betroffene ploeteraar heeft al een tijdelijke tweede baan moeten aannemen om te kunnen overleven, maar wil het zèlf ooit opgebouwde bedrijf tot nà de crisis met man en macht en armoede proberen te redden. Inpecteurtje geeft aan: 'moet nu maar dagelijks zijn zakelijke afspraken aantonen'!

Deze story wil ik graag (ook wanneer het op dit forum geen consumentenvraag is) toevoegen aan het toenemende aantal sprakeloosmakende verhalen die stuk voor stuk van de Ombudsman een vaste medewerker van de Belastingdienst maken. Kees de Jager heeft op het laatst (nog in functie) gezegd, dat deze fiscusmisère tenminste nog tien jaar zal gaan aanhouden. Er wordt dus gewoon een extra kraan opengezet tijdens het dweilen.

Ik wens via dit platform de Ombudsman, die actueel een afspraak heeft bij de heer Wiebes véél succes en hoop, dat men ook op dit forum minder terughoudender, niets dan de volle waarheid zal berichten over een Belastingdienst die weliswaar de regeltjes van onze regenten moet uitvoeren, maar ook eens de ballen moest hebben om de véél te hoge werkdruk voor zijn ambtenaren ruiterlijk en publiekelijk toe te geven.

Voortmodderen en eerlijke burgers met incassoburo's en deurwaarders bestoken is totaal geen humane oplossing.

2629 20 Rapporteer

jo
door jorisw - May 26, 2016 om 16:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En welke wettelijke regels heeft deze inspecteur niet juist toegepast? Dat haal ik niet zo gauw uit het verhaal. Of heb je liever Griekse toestanden?

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 16:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is een story van wettelijk opgelegde regelgeving, maar tevens niet meer uitvoerbare regelgeving, gecontroleerd door hogeropgeleiden nog niet helemaal droog achter de oren en onervaren in het moeten kunnen overleven in de zakenwereld, die hun carrièrre beginnen en misbruiken door medeburgers zèlfs het overleven onmogelijk te maken. Meer niet, maar minder óók niet. Dagelijks je zakelijke afspraken moeten laten zien......dat heeft toch duidelijke stasi-trekjes van de totale "Uberwachung"!

ha
door halex May 26, 2016 om 17:24
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat hoeft u helemaal niet. Maar u wilt fiscale voordelen. De samenleving vraagt daar, bij monde van de inspecteur, ook een inspanning uwerzijds voor terug.

pi
door pieterwolters May 26, 2016 om 17:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je geeft toe dat het om wettelijke regelgeving gaat. Wat heeft die inspecteur dan verkeerd gedaan? Ben je misschien jaloers dat hij een hogere opleiding heeft gedaan dan jij?

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 19:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het van bovenaf- en schuldig-bij-voorbaat-gedrag is onverdraagzaam van een broekie, wanneer je ondanks hard werken maar net je hoofd boven water kunt houden. In de huidige maatschappij is het kunnen aantonen van het tegendeel van een bewering al bijna vanzelfsprekend. Iedere werkminuut ka met de agenda precies aangetoond worden. Het gaat niet om een belastingvoor- of nadeel, maar om de omgangstoon van de Overheid.

marita5
door marita5 - May 26, 2016 om 16:24
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hansje Klein ,

ook wanneer het op dit forum geen consumentenvraag is) .

Is inderdaad geen consumentenvraag , maar u heeft teminste uw hart gelucht .

tenormin
door tenormin May 26, 2016 om 16:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe krijg je toch die gele streep gedaan?

edrick3
door edrick3 May 26, 2016 om 17:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

met een gele viltstift/marker. ;-)

marita5
door marita5 May 26, 2016 om 17:03
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Wanneer u iets in een tekst ziet staan , selecteren ( blauw ) klik dan met rechts op kopiëren , en plak dan in het antwoord / reactie .
Ik heb ook vaak het probleem dat ik een tekst selecteer kopiëer en plak , dan wil ik verder schrijven krijg ik alles in het geel wat dit dan is weet ik niet ..

edrick3
door edrick3 May 26, 2016 om 17:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

wat dit dan is weet ik niet ..    Fout van de site; één van de helaas vele fouten.

marita5
door marita5 May 26, 2016 om 17:07
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@edrick3 , dat wist ik ook niet thanks .

tenormin
door tenormin May 26, 2016 om 17:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel, @marita....

marita5
door marita5 May 26, 2016 om 18:57
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , graag gedaan .

ha
door halex - May 26, 2016 om 16:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Mwoah, de verbinding wordt pas verbroken als de beller ontoelaatbaar gedrag vertoont. En ook pas na minimaal drie verzoeken om de toon van het gesprek aan te passen. En ze zijn daar echt wel wat gewend. En als u hier al denigrerend 'inspecteurtje' opschrijft, dan kan ik me zo voorstellen hoe een gesprek gegaan kan zijn.
Als er objectief gezien geen winstverwachting is, dan is er geen sprake van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Als u er daarnaast ook een tweede baan bij heeft, kan het ook maar zo zijn dat u ook het urencriterium niet haalt. En dan kunt u, terecht, niet meer profiteren van de fiscale voordelen die een ib-ondernemer wel heeft. En die voordelen zijn best aardig. Zo betaalt een ZZP-er met een jaaromzet van € 25.000 nog geen twee tientjes inkomstenbelasting per jaar.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 16:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nee, de belastingdienstadviseur wist het niet meer......de toon was absoluut zakelijk, maar vragend mijnerzijds. Daarvoor bel je toch op..?

ha
door halex May 26, 2016 om 17:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik geloof u niet. Uw bijdragen hierboven zitten al vol met beledigende en neerbuigende opmerkingen. Waarom zou u zich aan de telefoon anders gedragen? U hebt de schijn flink tegen.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 19:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik probeer de toon bij de Overheid weer te geven......geloven doe je in de kerk!

ha
door halex May 26, 2016 om 23:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Prima, dan zal ik het in voor u heldere taal verwoorden: u liegt. Uw toon tijdens het telefoongesprek was helemaal niet zakelijk. Maar minimaal net zo aanmatigend als u schrijft in uw bijdragen op dit onderwerp.
Maar goed, dat zal u verder koud laten gok ik zo. Net zoals de antwoorden op uw echte kwestie. U accepteert niet dat u niet als ondernemer beschouwd wordt, ondanks dat u niet aan de voorwaarden wenst te voldoen. U leeft vooral in uw eigen wereld. En daarin staat u centraal. Als u weer wakker wordt, zult u zien dat de echte wereld helemaal niet om u draait.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 23:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb voorheen bij voorbeeld de Ombudsman sterkte gewenst met zijn gesprek bij de Staatssecretaris in het voordeel van alle belastingbetalers........

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een flauwekul verhaal hangt u hier op. Alsof een jong persoon in een kostuum niet zou weten waar hij het over heeft. Om als ondernemer aangemerkt te kunnen worden miet men in ieder geval 1225 uren per jaar aan zijn bedrijf besteden. Als men dat niet doet, zijn de inkomsten die men met die activiteiten verwerft, inkomsten uit andere arbeid.

Als u claimt wel aan de voorwaarden te voldoen en de inspecteur betwijfelt dat, moet u die uren aantonen. Heel logisch en gebruikelijk.

En als u uw aanslagen niet op tijd betaalt, komt uiteindelijk de deurwaarder. Ook dat is logisch.

De Ombudsman gaat trouwens praten over de toeslagen. Dus niet over de werkdruk van de ambtenaren.

Persoonlijk ben ik heel tevreden over de belastingdienst.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 17:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beste over de Belastingdienst tevredene tijger1. De Ombudsman heeft vooraf al aangegeven dat  verouderde computers en software niet kunnen bijdragen tot een verlichting voor belastingbetaler èn belastingdienstmedewerker.....m.a.w. dweilen helpt niet meer.

ha
door halex May 26, 2016 om 17:22
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat heeft de Ombudsman niet gezegd, maar de Algemene Rekenkamer.

hansje klein
door hansje klein - May 26, 2016 om 17:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik werd overigens voor deze topic over onze onbekwame Belastingdienst geanimeerd door dit treurige en actuele bericht niemand luistert meer

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex

Als die € 25.000 de winst uit onderneming is dan betaalt die ZZP-er wel wat meer dan een paar tientjes.

ha
door halex May 26, 2016 om 17:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Met 25.000 omzet is de iets meer dan € 10.000 (7.300 zelfstandigenaftrek, 2100 startersaftrek, 2.200 mkbvrijstellingen dan gaan daar nog de beroepsverzekeringen af, minimaal arbeidsongeschiktheidsverzekering 10% vd omzet). De bijdrage Zvw en de inkomstenbelasting komen op zo'n € 5.300. Dat is nagenoeg gelijk aan de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.
Is er geen recht meer op startersaftrek, dan is de belasting ongeveer € 700. Ter vergelijking: een werknemer is dan al € 5.500 kwijt.

tijger1
door tijger1 May 26, 2016 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De algemene heffingskorting en arbeidskorting is bij geen startersaftrek, al minder dan € 4.000.

En dan heb ik nog niet eens een AOV in mindering gebracht op het inkomen, want dan is ook de MKB aftrek en de arbeidskorting lager.

edrick3
door edrick3 - May 26, 2016 om 17:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, de belastingdienstadviseur wist het niet meer......de toon was absoluut zakelijk, maar vragend mijnerzijds. Daarvoor bel je toch op..?]

Je denkt toch niet echt dat je een 'inspecteur' aan de (belasting)telefoon hebt gehad?
Daarvoor moet je een afspraak maken.
Medewerkers aan de telefoon hebben (helaas) niet altijd de juiste antwoorden paraat.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 17:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Verhaal één was de Belastingtelefoon met twee doorvebindingen naar een èchte adviseur (geen inspecteur!) en verhaal twee de inspecteur aan huis die te arrogant optreedt.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein

Ook met een nieuwe computer krijgt een ZZP-er die niet aan zijn uren komt, geen fiscale ondernemersvoordelen.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 17:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Door deelname aan prijsvragen, uitschrijvingen, het akquireren in de buitendienst gaat veel teveel tijd verloren. Er worden wel degelijk véél uren gemaakt voor het zoeken naar werk, maar er zijn te weinig bouwopdrachten waardoor het bovenwaterhouden van een ooit succesvol bedrijf eigen-geld gaat kosten, steeds in de hoop, dat er uiteindelijk een einde aan de langdurige crisis komt. De arrogante inspecteur kent deze lasten tenminste niet uit eigen ervaring, hij heeft werk genoeg om andere lui op de huid te zitten.

pi
door pieterwolters May 26, 2016 om 18:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Te weinig bouwopdrachten? Ik heb onlangs een aantal aannemers moeten bellen voor een verbouwing en de eerst 2 hadden al helemaal geen tijd om even te komen kijken waar het om ging. De crisis is al een tijdje voorbij. Misschien moet je het toch bij jezelf zoeken als je geen of heel weinig werk hebt.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 19:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vijftig procent van mijn collega's zijn inmiddels op de fles. Ik ben geen klusser of bouwondernemer.

tijger1
door tijger1 May 26, 2016 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom hebt u dan last van te weinig bouwopdrachten? Bent u architect? Of zo?

ha
door halex May 26, 2016 om 23:24
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hij zal wel de leverancier zijn van het schroefdraad. En dan heb je pech als men, nu de crisis weer voorbij lijkt, uitsluitend nog spijkers met koppen slaat in de bouw.

akkerdistel
door akkerdistel - May 26, 2016 om 17:44
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ze volgen gewoon het 'beleid' van het allerbeste kabinet sinds de W.O.II. Waar heeft u eigenlijk afgelopen decennia uw stem op uitgebracht?

@redactie doe eens wat aan al die tig bugs, site is echt onwerkbaar geworden.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 19:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nooit politiek bezig geweest, nooit gestemd!

akkerdistel
door akkerdistel May 26, 2016 om 20:03
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Tja.. Maar enigzins positief gezien je hebt i.i.g. nooit PvdA, VVD, CDA, Groenlinkslullenrechtsvullen en bovenal D66 gestemd.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein

"Veel tijd verloren".

En die uren wil de inspecteur dus ook weten. Dus dat zoeken naar werk en acquireren. Dat telt allemaal mee, net als reisuren en cursussen. Maar u moet dat dus noteren en zo nodig aantonen.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 23:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad veel verloren tijd.........en een creatief beroep.

aurora1
door aurora1 - May 26, 2016 om 19:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een kletspraat. En als dit zelfs maar de toon benadert van waarmee u de mensen van de Belastingdienst bejegent, niet te geloven. Voorzover ik weleens contact met de Belastingdienst heb gehad was steeds sprake van het correcte en vriendelijke mensen.
Vreemd dat u geen opdrachten krijgt, in mijn omgeving kan maar met met moeite aannemers vinden en anders is er wel een flinke wachttijd.
Waar zou het dan aan kunnen liggen als u geen opdrachten krijgt?
U had beter eerst een rondje kunnen gaan joggen of een stukje kunnen gaan fietsen, dan had u deze onzin vast hier niet neergeplempt, en mogelijk zelfs fatsoenlijk een vraag gesteld (mocht u die hebben).

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 19:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor de vriendelijke snauw!

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hele probleem wordt min of meer veroorzaakt dat u er een baan bij hebt moeten nemen. Dan wordt het zelfstandig ondernemerschap nog moeilijker aantoonbaar.

Ook moet u meer uren aan uw onderneming besteden dan aan uw baan.

Welke uren tellen mee voor het urencriterium?

Alle uren die u besteedt aan uw onderneming tellen mee voor het urencriterium. Dit zijn dus niet alleen de uren die u in rekening brengt aan uw klanten. Tijd die u bijvoorbeeld besteedt aan het maken van offertes, het bijhouden van uw administratie of het maken van uw zakelijke website, telt u mee voor het urencriterium. U moet de hoeveelheid tijd die u aan uw onderneming besteedt wel kunnen aantonen Quote belastingdienst.

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 19:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Volkomen juist gezien........

Cookies
door Cookies - May 26, 2016 om 19:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry, maar je boosheid en frustratie botvieren op 'the messenger' slaat natuurlijk helemaal nergens op! Die man voert gewoon de regelgeving uit, die heeft hij niet bedacht! En als je zo onredelijk aan de telefoon was als dat je hier bent, geef ik hem volkomen gelijk dat hij de verbinding verbreekt.

Wel knap van je dat je weet dat hij een pak aan had en een jong broekie was. En dat allemaal door de telefoon! En AL heeft hij een 3-delig streepjespak en als is hij maar pas 20, is dat belangrijk dan?

hansje klein
door hansje klein May 26, 2016 om 23:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Je moet ècht eens leren lezen........

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dan iedere gewerkte minuut kan aantonen en die uren ook nog boven de 1225 per jaar uitkomen, is er toch niets aan de hand?

Volgens mij stoort het u meer dat een jonger iemand dan u met waarschijnlijk een hogere opleiding en dan ook nog netjes in het pak u verplichtingen oplegt. U hebt blijkbaar niet zo'n hoge pet op van jongeren, als ik zo uw benamingen lees.

En het gaat wel degelijk om belastingvoordelen, want anders geeft u uw inkomsten toch op een ander regeltje aan?

hansje klein
door hansje klein - May 26, 2016 om 23:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie inzichten, fantasieën en gemeende raad. Eén deelnemer zat er erg dicht bij.

Overigens best interessant te merken dat, wanneer je een gekozen agressieve titel en beschuldigend verhaal plaatst, het even agressief uit het bos terugschalt.....en...... het klopt inderdaad, er zijn véél meer vriendelijke en behulpzame belastingmedewerkers dan het hier door mij beschreven soort. Bedankt!

Morgen is er weer een nieuwe dag waarop ik iets meer ga oppassen hoe ik mijn eigen ervaringen voor anderen formuleer!

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 17:13
986 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer toch. Heb hiermee enige ervaring maar het blijven herformuleren leidt evenmin tot het gewenste resultaat of dacht U dat dan. En werkelijk wanneer ook maar iemand in de buurt zat van het juiste antwoord is dat meer dan NIX. Mvrgr. En vooral succes.

hansje klein
door hansje klein May 27, 2016 om 17:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt. Het zou erop kunnen uitlopen, dat er een nieuwe loonslaaf bijkomt en een enthousiast opgezet eigen bedrijf naar de knoppen gaat. Het eindresultaat zal ik mogelijk over tien jaren kunnen plaatsen....Blijven nog de gerealiseerde, deels spraakmakende ontworpen bouwwerken.......als herinnering voor het fotoalbum.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een creatief beroep en geen bouwopdrachten? Kunstenaar? Jammer dan, dan die extra baan maar uitbreiden als dat kan en weer loonslaaf worden.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw grieven hier uiten was wel een stuk voordeliger dan bij de psychiater. En volgens mij was de behandeling die u kreeg succesvoller. :-))

Ma
door Mat Matheij - May 27, 2016 om 01:57
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zo zie je maar. Kleren maken de man. En een inspecteur(tje) die U komt uitleggen dat U meer omzet moet draaien mag dan ook komen uitleggen met bedrijfsplan op kosten van en door de belastingdienst hoe U dan dit moet realiseren. Lijkt mij een reëel en vooral tof plan. Niet dan. Veel succes met uw onderneming. Mvrgr.

hansje klein
door hansje klein May 27, 2016 om 09:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In schrille tegenstelling staan daarbij de door de regenten bedachte startersconcepten met subsidies van het belastinggeld dat bij de ´overlevers´ wordt weggehaald.

tijger1
door tijger1 May 27, 2016 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult, toe u startte met uw bedrijf ook startersaftrek hebben gehad.

hansje klein
door hansje klein May 27, 2016 om 13:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik wil eerlijk op eigen kracht kunnen werken en ga niet om subsidie bedelen omdat dan de start al niet meer op eigen kracht is......Nee dus!

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 17:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Gebruik maken van subsidies bijvoorbeeld voor (energie) technische vooruitgang is geen schande. BTW terugverkrijgen omdat uw omzet beneden enig maximum zich bevindt ook. Voordelige achtergestelde leningen. Met garanties. Dit is geen BEDELEN maar het gebruik maken van stimuleringsregelingen voor kleine ondernemers. Zou niet verstandig zijn om hier geen gebruik van te maken.

tijger1
door tijger1 May 27, 2016 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toentertijd geen startersaftrek geclaimd? Geloof er niets van. :-))

costnix
door costnix - May 27, 2016 om 13:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En lucht het op?
Ik geef u het volgend advies:
https://youtu.be/b7EaSQFsQQE

hansje klein
door hansje klein May 27, 2016 om 13:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zie het als een interessante test hoe vragen stellen en vragen beantwoorden op dit forum (niet) werkt.....

Ma
door Mat Matheij - May 27, 2016 om 17:07
986 Antwoorden / 3 Vragen

What's New. Wanneer dit een testcase was weet je ook wat te verwachten als -vermeend- antwoord.

hansje klein
door hansje klein May 27, 2016 om 17:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik vond het in ieder geval een leuke ontdekkingsreis.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 18:25
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat meen je niet? Je weet wel wat te verwachten. Ik vermoedde  dit al eerder,wij bennen niet Klein en hop daar gaan we weer. Lijkt een uitzending van Net5. Nu nog Treasure Island. Het vervolg. (c)