jl
door jlabohm Dec 2, 2011 om 13:03
Geldzaken & recht

Onvanger betaalt POST NL

Ik heb kennelijk een stuk post ontvangen wat onvoldoende gefrankeerd was. Op een ander tijdstip wordt mij op een afzonderlijk verstuurd kaartje gemeld dat ik de niet betaalde porto over een stuk moet betalen. Over welk stuk het gaat blijkt uit een kopie van het stuk op de website ( je zal toch geen toegang tot internet hebben). Daarop staat een naam van een stichting die ik niet ken... Dit was mi reclamedrukwerk en heb ik weggegooid.
POSTNL zegt dat ik verplicht ben om te betalen voor dit stuk, waar ik nooit om heb gevraagd.
Mag dat?

7361 5 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Dec 2, 2011 om 13:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat mogen ze doen, maar ik betaal nooit. Ik ben nog in blijde afwachting van een handtekening retourkaart en andere post die nooit bezorgd is.

Ik kan dus nog heel wat ongefrankeerde post ontvangen voordat de rekening met Post NL vereffend is.

Bovendien ben ik de ontvanger en ik heb niet ongefrankeerd verzonden. Deze rekening moeten zij m.i. indienen bij de verzender.

stacey
door stacey - Dec 2, 2011 om 13:43
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jlabohm schreef op vrijdag 2 dec 2011, 13:03]Mag dat?

Nee, dwingen kunnen ze je niet, vragen mogen ze wel.........
De verzender betaald port/verzendkosten en niet de ontvanger,
als Post.nl er voor kiest het toch onvoldoende of niet gefrankeerd af te leveren is dat hun probleem.......
Ik gooi dat soort `boetes` van ongegefrankeerde mail in de prullebak, niet mijn fout/probleem....
nooit iets over gehoord verder, proberen kunnen ze het natuurlijk altijd..........

zwemmer
door zwemmer - Dec 2, 2011 om 13:57
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Not impressive. Weggooien. Verwijs post.nl naar de afzender als dit aan de orde mocht zijn (postbode aan de deur). Een rare goochelaar die dit bedenkt.

Zwemmer

rj
door rjw - Dec 2, 2011 om 14:04
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is toch niets nieuws? Vroeger plakte de PTT al van de kaartjes op verkeerde gefrankeerde post.

ha
door hans2909 - Dec 4, 2011 om 21:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat vooral ergerlijk is, is dat de kaart van PostNL geen informatie verstrekt anders dan hoe je kunt betalen. Je moet vervolgens zelf op zoek op internet om te zien waar je hierover kunt klagen. Ik ontving onlangs een poststuk "Port Betaald" dat desgevraagd volgens PostNL in de oranje brievenbus zou zijn gegooid i.p.v. via het postkantoor aangeboden, maar wie kan dat bewijzen? Daarbij schrijven ze op hun website expliciet dat in dat geval de afzender de porto moet betalen als die bekend is. In mijn geval stond de afzender met groot logo en adres op de envelop (grote verzekeraar) en toch krijg ik een kaart om de porto te voldoen.
Een andere optie is kennelijk om het betreffende poststuk te weigeren, maar als je dat poststuk samen met de kaart van PostNL in je brievenbus vindt, hoe weiger je die dan? En als ik die dan bijvoorbeeld beide teruggooi in de oranje brievenbus, ben ik dan ineens niets meer verschuldigd volgens PostNL? En gaan ze dan wel ineens achter de afzender aan? Ik vind het een vreemde gang van zaken.