jo
door joverdonschot Oct 22, 2016 om 13:13
Geldzaken & recht

Opdracht erfrechtplanners ongedaan maken

Op 29 aug. hadden wij een vrijblijvende afspraak met Erfrechtplanners in Eindhoven. Wij wilden info over onze situatie w.b. erfrecht.
Na een inleidend gesprek waarin werd uitgelegd wat voor ons van belang was, te weten testament - levenstestament en vaststellingsovereenkomst, kregen we een formulier toegeschoven om een handtekening te zetten. Dit was om onze gegevens te mogen opvragen/controleren om een concept te kunnen opstellen. Zonder verder te kijken heeft mijn partner dit getekend. Er werd ook bij gezegd dat de totale kosten 1740 euro zouden zijn.
Een maand later kregen wij het concept toegestuurd van de notaris. Wij waren nog steeds in de veronderstelling dat dit alles nog vrijblijvend was.
Daarop een nieuwe afspraak met de erfrechtplanners gemaakt om het concept te bespreken.
Echter 2 dagen ervoor kregen wij een mail van de DELA waaruit bleek dat voor klanten mogelijk is  bovengenoemde testamenten op te stellen voor 750 euro. Een verschil van 1000 euro.
Bij de erfrechtplanners hebben we dit ter sprake gebracht maar deze wilde van niets weten want wij hadden al een opdracht getekend.  Wij zeiden toen dat wij dachten dat het nog niet officieel was. Hierop maakte hij een copie van wat wij getekend hadden en daar stond boven : opdrachtbevestiging.

Kunnen wij dit nog ongedaan maken ????

22935 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2016 om 13:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij niet als er op de kopie staat: opdrachtbevestiging. Met handtekening!

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2016 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u iemand bij u thuis uitnodigd om werkzaamheden voor u te gaan verrichten, hebt u, bij de overeenkomst die u dan eventueel tekent een opzegtermijn van 14 dagen waarin u kosteloos kunt annuleren.

Ik neem aan dat dat ook in de overeenkomst staat, die uw partner, zonder te kijken en te lezen heeft getekend.

Daar hebt u geen gebruik van gemaakt.

U maakt na een maand een nieuwe afspraak om de concepten te bespreken, maar omdat u reclame ontving van Dela, waarin staat dat dat eventueel goedkoper kan, wilt u er van af?

Nou, misschien kan dat nog wel, want u had dus een kopie van die "opdrachtbevestiging" moeten krijgen en daarin moet ook uitdrukkelijk die opzegtermijn van 14 dagen genoemd worden.

Staat die er niet in, dan is de opzegtermijn zelfs een jaar.

Maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat die lui hun algemene voorwaarden niet op orde hebben. Maar zoals gezegd, kloppen die niet, dan hebt u "mazzel".

Maar afgezien van alles, wat moet een erfrechtplanner met een vaststellingsovereenkomst? En waarom bespreekt u die gewenste testamenten niet rechtstreeks met een notaris?

En nog belangrijker, waarom tekent uw partner iets zonder dat te lezen?

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2016 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ook hier.

Sluit u een dienst af? En is dit binnen veertien dagen helemaal af? Bijvoorbeeld een schilderklus? Dan moet u er uitdrukkelijk mee instemmen dat de dienst binnen de bedenktijd begint. En u moet verklaren dat u afziet van de bedenktijd. Als u dat hebt gedaan, hebt u geen bedenktijd meer.

Koopt u een dienst die langer duurt dan veertien dagen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Of een inschrijving bij een dating- of relatiebemiddelingsbureau? En wilt u dat de dienst binnen de bedenktijd ingaat? Dan moet u daar zelf om vragen.

U kunt dan nog wel binnen de bedenktijd van de dienst af. Als u dat wil moet u soms betalen voor de periode dat u de dienst al heeft gebruikt. Dit hoeft alleen als de ondernemer dit vooraf heeft verteld.

Moet de ondernemer mij informatie geven over de bedenktijd?

Een ondernemer moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. Hij moet uitleggen hoe de bedenktijd werkt. Hij moet u ook een formulier geven dat u kunt invullen als u van de koop af wil. Geeft de verkoper deze informatie niet? Dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met een jaar. Maar let op: geeft de ondernemer u deze informatie pas later? Dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog veertien dagen.

Bron Consuwijzer.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 23, 2016 om 00:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar dit product wordt Als het ware op naar gemaakt. Heb je dan nog 14 dagen bedenktijd?
Diewilik

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ook dan heeft men nog 14 dagen bedenktijd. In het geval van de Ts zouden dan wellicht die onderzoekskosten (bij de  GBA of zo betaald moeten worden)

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bijvoorbeeld een schildersklus is"op maat".

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2016 om 14:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

tijger1@ kan ik uit het tweede antwoord afleiden dat de bedenktijd dus niet alleen geld bij een overeenkomst die bij iemand thuis wordt afgesloten?
(ik ben nieuwsgierig en leer hier weer van)

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2016 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat geldt alleen voor een overeenkomst op afstand, dus als die overeenkomst elders dan op het bedrijf van de leverancier wordt afgesloten. Dus thuis bij jezelf, aan de telefoon etc.

aurora1
door aurora1 - Oct 22, 2016 om 16:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Van welke notaris kreeg u bericht? Ik zie op de website van die planners geen notarissen staan. Er staat alleen dat ze nauw samenwerken met notarissen in het zuiden van het land, ze zijn niet opgeleid in Notarieel, recht maar zouden ervaring met en kennis van erfrecht in bedrijven opgedaan hebben, ook de heao'er van de 3 genoemden.
Onbegrijpelijk dat u niet gewoon een notaris gezocht heeft, bijv. via de website Degoedkoopste notaris https://www.degoedkoopstenotaris.nl/notaristarieven en daar eerst offerte opgevraagd had.
De Dela is ook niet voor het opstellen van testamenten.

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2016 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dela werkt samen met de Notarisservice.

aurora1
door aurora1 Oct 22, 2016 om 16:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de informatie, wist ik niet en heb ik nu opgezocht. Je moet dan dus wel lid zijn van die club en dat houdt dan vast overlijdensverzekering afsluiten in. Ben ik weer wat wijzer geworden op deze zonnige zaterdagmidddag.

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2016 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat je automatisch "lid" bent, als je daar een uitvaartverzekering hebt lopen. En dat zal de Ts wel zijn, als hij daar ern bericht over kreeg.

Moest het ook even opzoeken hoor. Maar ja, die notarissen moeten wat. Vond alleen de omschrijving van de prijs voor een testament bij twee partners nogal wonderlijk. Zoals ik het lees, betaal je voor twee, die zullen dan wel gelijkluidend vice versa moeten zijn, niets meer. Terwijl die toch allebei apart in het register moeten worden ingeschreven. We blijven allemaal leren van de vragen.:-))

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2016 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe konden eigenlijk uw gegevens worden opgevraagd (welke en waar?) als u niet getekend hebt?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2016 om 14:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

tijger1@ graag een antwoord op mijn nieuwsgierige vraag.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien moet u dan het antwoord bij die vraag eens lezen?

ja
door jagraaf - Aug 1, 2017 om 18:11
1 Antwoorden / Vragen

Beste Jo,

Wij zijn onlangs tegen hetzelfde probleem aangelopen met de Erfrechtplanners.
Zou je me kunnen vertellen hoe dit verhaal voor je is afgelopen en welke stappen je daarvoor hebt moeten zetten?

Vriendelijk bedankt,

Jeroen

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2017 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jagraag
Het topic is van ca. 10 maanden geleden. En de toenmalige vragensteller heeft zelfs op zijn vraag niet gereageerd. Dus ik kan mij niet voorstellen, dat dat nu wel gebeurt.

Hebt u dan ook getekend zonder te lezen wat u ondertekende?

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 1, 2017 om 20:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

DELA is een uitvaartonderneming, geen notaris. Prijzen zullen vanaf € 750 zijn, voor u compleet bent bent u zommar honderden euro's meer kwijt.

Als je bij online notarissen gaat zoeken kan het nog goedkoper.
Maar wat wilt u nu? een standaarddocument voor € 750 of een speciaal op uw situatie aangepast stuk voor € 1740.