pintje
door pintje Feb 13, 2016 om 21:37
Geldzaken & recht

Ouderen en Digibeten?

Onze overheid heeft bepaalt dat iedereen de belastinggevens op Mijn Overheid kan inzien.

Als u geen computer heeft (veel ouderen niet) dan dient u  dit kenbaar te maken aan de belastingdienst om de papieren beschikking wel te willen ontvangen!

Zou dit onderwerp niet eens algemeen bekend gemaakt moeten worden?  (Kassa)
Heel veel ouderen denken nu dat ze geen aangifte hoeven te doen.
Ze hebben toch geen brief ontvangen om wel aangifte te doen.
(kassa belastingdienst,) u heeft verzuimt aangifte te doen. Boete en aanmaningen in het verschiet.

Pintje.

2606 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 13, 2016 om 22:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Goeden avond Pintje, U zit nu op het openbaar forum van KASSA. Gaat u naar beneden en onder aan de site ziet U: contact. Misschien dat KASSA dit met u wil opnemen. Succes gewenst.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2016 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent helemaal abuis. Iedereen krijgt nog steeds een brief over het al dan niet aangifte doen.
Afgezien daarvan zullen heel veel jongeren ook nog steeds geen berichtenbox aangemaakt hebben.

Afgezien daarvan gaan die beschikkingen over de toeslagen en niet over de aangifte inkomstenbelasting.

Als ik zo hier de vragen lees op het forum, zijn er net zoveel jongere digibeten als ouderen.

Heel veel ouderen hebben dus wel een computer.

U moet leren lezen.

ha
door halex - Feb 14, 2016 om 01:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Pintje, hoeveel zijn 'heel veel ouderen'? Hebt u ze geteld?
De uitnodiging tot het doen van aangifte inkomstenbelasting verstuurt de Belastingdienst nog steeds in een blauwe envelop. Alleen de voorschotbeschikking Toeslagen (het bedrag waar u in 2016 recht op hebt) is uitsluitend digitaal verstuurd via de Berichtenbox (tenzij u telefonisch hebt verzocht om een beschikking op papier). In 2016 zullen er geen andere zaken uitsluitend nog op papier gezonden worden. Voor alle toeslagen en fiscale zaken waar een burger mee te maken krijgt, geldt minimaal een overgangstermijn van twee jaar waarbinnen alle post zowel digitaal als per envelop verzonden wordt.
Verzuimen, acceptgiro's, dwangbevelen etc zullen de komende jaren nog per gewone post verzonden worden. Dus uw probleem begrijpen doe ik niet helemaal.

ha
door halex Feb 14, 2016 om 15:40
1374 Antwoorden / 4 Vragen

In 2016 zullen er geen andere zaken uitsluitend nog 'op papier' gezonden worden. moet zijn 'digitaal'

Cookies
door Cookies - Feb 14, 2016 om 08:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pintje, van wie heb ik dan die blauwe envelop gekregen als hij niet van de BD is?

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2016 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola83

Is hij wel van de belastingdienst? Misschien is het wel een phishing enveloppe. ;-)

Cookies
door Cookies - Feb 14, 2016 om 09:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: gelukkig heb ik 'm niet open gemaakt en meteen in de afvalcontainer gegooid! Dankzij dit forum ben ik helemaal op de hoogte van al die phishing toestanden.

pi
door pieterwolters - Feb 14, 2016 om 11:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs het percentage senioren die een smartphone hebben is al behoorlijk groot (2 jaar geleden was dat al meer dan 50%). De hoeveelheid PC's zal hoger zijn gok ik. Ik ken eerlijk gezegd geen senioren die geen PC hebben. Er zullen er best zijn die dat niet hebben maar dat geldt ook voor jongere mensen.

En uiteindelijk is het heel simpel: als er bezuinigd moet worden is de eerste reactie van de meeste mensen dat de overheid eerst maar eens zelf moet gaan bezuinigen. Dat doen ze nu dus.

brainless
door brainless Feb 14, 2016 om 16:00
324 Antwoorden / 0 Vragen

In de zorgflat bij mijn opa (90 jaar) hebben van de ong 30 huishoudens er denk 2 een computer.
De gemiddelde leeftijd is daar 80+..

Mijn (schoon)ouders hebben een computer (70+) maar kunnen geen aangifte doen.
Alleen een beetje mailen en het nieuws lezen, meer niet.
Mijn opa heeft geen mobiel en mijn (schoon)ouders wel, maar kunnen er alleen mee bellen.
Ze weten niet hoe sms en appen werkt.
Dat geldt bijna voor al mijn ooms en tantes van 70+; die zijn er niet mee "groot" geworden.

fr
door frans56 Feb 15, 2016 om 08:13
230 Antwoorden / 9 Vragen

ja klopt inderdaad dat er steeds meer ouderen een smartfone hebben.  De reden hiervan is NIET dat ze zo een ding willen . maar dat een gewone GSM zonder internet erop bijna niet meer te koop zijn, of men word raar aangekeken in een winkel als je naar een GSM zonder internet vraagt.   En de belasting in laten vullen bij een ouderenbond of vakbond word ook steeds lastiger.  Die hebben ook geen "normaal" aangifte programma meer, maar vragen om een inlogcode om de opgave te kunnen downloaden en te kunnen controleren.
Hier ligt dus ook een probleem,  Hoe een Digid aan te vragen en activeren zonder internet.  Zelfs bij de vakbond kun je alleen nog maar via internet een afspraak maken om je belasting in te laten vullen.  Tja, als ouderen internet hadden, kunnen ze zelf de aangifte  downloaden en controleren. Snap een minister nou echt niet dat veel ouderen geen internet willen. volkomen eens met wat hierboven "brainless" zegt.
ouderen willen alleen nog maar dingen waar ze groot mee zijn geworden.

hansje klein
door hansje klein - Feb 14, 2016 om 15:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Als oudere ben ik momenteel (sinds vorige week) in het bezit van een goed gevulde blauwe envelop, een telefoonnummer waar ze het allemaal leuker nog willen maken en een berichtenbox..........om mee te leren goochelen.

Misschien kan de BD volgend jaar die (niet afgeschafte) blauwe enveloppes eens in een vrolijker orange laten maken? de opvrolijkers aan de telefoon beter scholen en die giftbox.......? aan een belastingadviseur overhandigen.

gerbera
door gerbera - Feb 14, 2016 om 16:27
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Toch wel een prettig idee dat er nog mensen zijn die zich om de "ouderen" bekommeren. Alleen zo jammer dat ze slecht op de hoogte zijn, er is gewoon nog een brief gezonden aan hen die belastingaangifte moeten doen. Daarbij hebben ze totaal geen inzicht waartoe de "vele" ouderen van tegenwoordig in staat zijn. Ik heb al heel wat ouderen met de computer op weg geholpen en op een paar na, die met de muis tegen het beeldscherm tikken, zijn ze er aardig bedreven in. Dus stop met dat onderschatten van, "heel veel",  ouderen, als excuses om uw eigen ongenoegen kwijt te raken.

pintje
door pintje - Feb 14, 2016 om 21:41
48 Antwoorden / 25 Vragen

Hallo allemaal.

De toekomst zal het leren, bedankt voor uw reacties.

Pintje.