Bo
door BobvanderHam May 23, 2016 om 19:41
Geldzaken & recht

OV chipkaart communicatie

Mijn dochter heeft vorig jaar haar OV chip kaart afgemeld na beeindiging van haar studie.
Daarna heeft zij (aantoonbaar) deze OV Chipkaart niet meer gebruikt (mede omdat zij toen in het buitenland zat).
Er is met het afmelden blijkbaar iets fout gegaan, waardoor de chipkaart door is blijven lopen.
Er is vanuit het OV bedrijf gedurende 5 maanden!!! alleen naar de site (mijn DUO) gereageerd dat zij betalingsachterstanden had.
Aangezien mijn dochter haar studie afgesloten had, haar OV pas gedeactiveerd had (veronderstelde zij) en zij in het buitenland
zat, had zij totaal geen reden meer om op haar site (Mijn DUO) aan te loggen.
Pas na 5 maanden!!! is er door het OV bedrijf voor de eerste keer een brief naar het huisadres verstuurd, toen was de fout
al opgelopentot € 1000,- !!!
Inmiddels hebben wij van diverse andere studenten vernomen dat zij ook met dit probleem te kampen hebben, en vele honderden ot duizenden euro's boete hebben moeten betalen.
Ik ben van mening dat het OV bedrijf willens en wetens niets doet om dit probleem aan te pakken!
Ik heb onderstaand bezwaarschrift ingediend, waar men helemaal niets mee doet.
Is het voor Kassa niet mogelijk hier iets mee te doen?
Het moet voor het OV bedrijf toch heel simpel zijn om niet pas de 5e maand, maar gelijk de eerste maand de rekening naar het huisadres te sturen, en zo niet de klant met torenhoge boetes op te zadelen?
Daarnaast lijkt het mij een goed idee om via een TV item alle studenten nogmaals op hun hart te drukken alles 3 maal bij DUO teleonisch te laten controleren en desnoods zwart op wil te laten bevestigen!

*********************************************************************************************************
In juni 2015 heeft mijn dochter Sandrine haar studie beindigd bij Helicon in Deurne.
24 juni 2015 heb ik via haar Mijn Duo de studie als succesvol beeindigd doorgegeven.
Enkele dagen daarna heeft zij op het station in Breda, óf  bij de Jumbo in Breda (niet meer zeker waar) aan de automaat haar kaart willen blokkeren, zij kreeg daar de melding dat de kaart reeds geblokkeerd was. Wetende dat ik de studie via haar Mijn Duo als afgesloten doorgegeven had, ging zij er (te goeder trouw!) van uit dat alles dus netjes geregeld was via Mijn Duo.
In de dagen erna kon zij ook geen gebruik meer maken van haar studentenreisproduct, en heeft zij de reizen gewoon moeten betalen via het geld wat op haar pas stond.
Vervolgens is mijn dochter voor 1 jaar naar Frankrijk gegaan als Au Pair.
Op 11 november kregen wij een aanmaning thuis voor een niet stopgezet studenten reisproduct.
Dit bevreemde ons zeer, dus gebeld met DUO. Blijkt daar dat het studentenreisproduct LOS van de kaart toch gewoon door is blijven lopen, en dat mijn dochter daar iedere maand € 194,- voor dient te betalen. Dit voor iets waar zij geen gebruik meer gemaakt heeft, én van kon maken.
Omdat wij in de overtuiging waren dat alles netjes geregeld was na haar opleiding, was er voor mijn dochter (en al helemaal niet vanuit Frankrijk) een reden om op Mijn Duo te blijven aanloggen en kijken.
Mochten zij die reden wél gehad hebben, en gezien hebben dat het studenten reisproduct nog actief was, had zij natuurlijk sneller actie kunnen ondenemen om dit stop te laten zetten.
Daarnaast vind ik het uitermate kwalijk dat wij pas na 5 maanden de eerste brief op ons huisadres binnen krijgen. Had dit gewoon in de eerste maand gebeurd, dan was dit natuurlijk ook vervelend geweest, maar was het niet opgelopen tot 5 maanden achterstallige betalingen.
Ik wil u hierbij met klem vragen deze, door ons reeds betaalde bedragen, weer terug te betalen, en daarnaast met klem vragen voortaan de eerste aanmaningen ook / wél naar  het postadres te versturen, daar wij inmiddels weten dat dit probleem zich veel vaker voordoet, ook bij andere studenten die inmiddels gestopt zijn met hun studie.
Voor DUO een hele kleine moeite, voor jullie klanten (ons) een enorm verschil in boete!
***************************************************************************************************************************************************

Lieve mensen van Kassa,
Willen jullie alsjeblief hier aandacht aan besteden, en het OV bedrijf aangespoord wordt om op een snellere manier mensen te informeren over (in dit geval onterecht opgelopen) betalingsachterstanden?

Met vriendelijke groeten.

Bob van der Ham
(een inmiddels hopeloos geworden vader van een arme student)

2579 10 Rapporteer

costnix
door costnix - May 23, 2016 om 19:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Klik voor contact met de redactie van Kassa op link "Contact" onderaan de pagina. U zit nu op het openbaar forum van Kassa.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, studenten. Je mag toch veronderstellen dat die bekend zijn met internet. Vaak studeren ze jaren en hebben vrienden die ook studeren. Sommigen stoppen of zijn eerder klaar en zetten dan het reisproduct stop. Regelmatig op de foute manier, dus je zou verwachten dat daarover onderling gesproken wordt. Wat uw dochter nu overkomt, is helaas haar eigen schuld. En zij zal moeten betalen.

Duo houdt contact via internet, dus stuurt niet zomaar brieven.

Volgens mij zijn er plannen om de kosten nog hoger te maken, omdat voor veel studenten het reizen met die kaart zonder reisproduct voordeliger is dan een abonnement kopen.

En volgens mij is hier al eens uitgebreid aandacht aan besteed op de tv. Ging geloof ik wel over een andere betalingsverplichting, maar die studenten waren ook te beroerd om op mijn Duo te kijken.

En juist van studenten mag je toch verwachten dat ze weten wat ze doen. Het gaat  niet over leerlingen met een grote achterstand in het sociale verkeer.

En moeten studenten dan doir Kassa er op gewezen worden dat ze hun administratie moeten controleren?

Bo
door BobvanderHam May 25, 2016 om 21:03
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger

Als je de moeite neemt het verhaal te lezen, zul je zien dat juist de manier van communiceren via Internet door DUO het probleem veroorzaakt. Indien men voor studenten, die hun studie afgesloten hebben en dus geen reden meerhebben om iedere keer op MijnDuo aan te melden (en zéker niet in het buiitenland!), de communicatie voortaan weer direct naar een huisadres sturen, worden er een heleboel problemen voorkomen. De starre houding van het OV bedrijf siert hun zeker niet!
In het geval van mijn dochter, én in vele andere gevallen, is het aantoonbaar een fout geweest bij het afmelden van de OV card.
Dat het daar zo vaak fout gaat, geeft je te denken!
In het geval van mijn dochter, én in vele andere gevallen, is het echter óók aantoonbaar dat zij géén gebruik meer hebben gemaakt van die kaart!
Dus ja!, het is handig als men studenten daar op wijst!, die hebben namelijk allemaal contact met hun jaargenoten die tegelijkertijd afstuderen, en dus tegelijkertijd het probleem hebben!
Ik begrijp imiddels ook dat het voor het OV bedrijf echter wel heel gemakkelijk miljoenen per jaar oplevert, boetes die studenten, vaak met een studischuld, mogen betalen, terwijl dit eenvoudige voorkomen had kunnen worden.
Inmiddels is er ook door journalist Joris Zwetsloot onderzoek gedaan, en heeft hij inderdaad aangetoond dat het hier om vele miljoenen per jaar gaat, die door het OV bedrijf aan onterechte boetes geind wordt. Onterecht omdat het hier gaat om studenten die te goeder trouw hun kaart afgemeld hebben, maar waar op "onverklaarbare wijze" toch iets mis gegaan is, en de student met torenhoge schulden blijft zitten!  Daarnaast vraag ik mij dus af, waarom het OV berif 5 maanden!!! wacht met een eerste aanmaning naar een huis adres!  Misschien dat dit het verhaal voor jou nuanceerd, en je je voortaan beter inleest in het probleem / de vraag voordat je zo reageert!

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan Kassa een slimme student daar voor aantrekken? Die heeft al een reisproduct. :-))

Bo
door BobvanderHam May 25, 2016 om 21:15
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou mooi zijn, want daarmee zou het probleem waarschijnlijk heel veel sneller opgelost zijn ;-)
Iemand die weet waar het probleem zit, én hoe het op te lossen, wat in dit geval wel erg simpel is.

tijger1
door tijger1 May 25, 2016 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zou nog wel tegen kunnen vallen, want als ik het zo uw verhaal lees, zouden daar heel veel studenten mee kampen en moet aan hen eerst uitgelegd worden, dat ze moeten controleren wat ze doen.:-))

Bo
door BobvanderHam May 25, 2016 om 21:38
Antwoorden / 1 Vragen

Tja, óf je zou de communicatie en de apparatuur tóch moeten verbeteren, gezien het aantal studenten dat problemen heeft met het afmelden van hun OV card.  Het zou het OV bedrijf sieren hier iets aan te doen, omdat aantoonbaar veel studenten buiten hun schuld om in de financiele problemen komen op deze manier.
Wil natuurlijk niet zeggen dat er ook veel studenten zijn die daar juist gebruik van maken, doordat zij dit als een goedkopere manier van reizen beschouwen en zo oneigenlijk van dit product gebruik maken.
En het OV bedrijf krijgt natuurlijk wel lekker makkelijk jaarlijks miljoenen binnen voor niet geleverde diensten, misschien dat men die makkelijke inkomsten ook niet mis wil lopen, en daarom liever niet reageert op klachten.

Ma
door Mat Matheij - May 23, 2016 om 22:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

U bent aanwezig op een consumenten forum van en voor deze groep. Dus niet bij de Kassa! redactie. Er kan dus inhoudelijk wel gereageerd worden maar niet 'uit hoofde van'. Bij willekeurig welke vorm van abonnement overeenkomst of wat dies meer zij is deze eerst beeindigd na schriftelijke bevestiging. U kunt aldus nimmer aannemen dat dat automatisch goed verloopt. Ook het niet meer gebruik maken van of de beperking heeft nog steeds niet de vorm van een schriftelijke bevestiging/mail. Mvrgr.

Bo
door BobvanderHam May 25, 2016 om 21:08
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Mat,
Daar ben ik het niet mee eens, er staat bij DUO uitdrukkelijk vermeld dat de kaart aan het einde van de studieperiode "gewoon" afgemeld kan worden bij een van de palen op bv een station. Men moet daar dan dus ook vanuit kunnen gaan dat dit juist werkt, iets wat hier, en in meerdere gevallen, dus niet het geval blijkt te zijn.

tijger1
door tijger1 May 25, 2016 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat moet men dan ook controleren.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 00:10
986 Antwoorden / 3 Vragen

En yes dat moet men controleren. Het afmelden via een dergelijke paaltje zou vergezeld moeten gaan met een bevestiging van afmelding per mail. We leven in het digitale tijdperk maar U stelt de zaken wel erg eenvoudig voor.

Bo
door BobvanderHam May 27, 2016 om 20:34
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is de zaak niet eenvoudiger door mij voorgesteld dan dat het OV bedrijf dit voor doet komen.
Daar geeft men aan dat dit gewoon via zo'n "paal" moet kunnen. Je mag dan ook verwachten van het OV bedrijf dat zij voor al dat geld dat zij daarvoor ontvangen, deugdelijk materiaal plaatsen, wat helaas niet zo blijkt te zijn, en mensen met een mooie schuld opzadeen!

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 20:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nee en zo blijkt dat in dit geval ook. Het eindeloze software matige OV probleem is klaarblijkelijk nog niet opgelost. Het kunnen verwachten dat Overheidsinstellingen goed functioneren is een utopie. Daarover is genoeg te doen geweest. In uw geval zo merk ik is er geen bewijs anders dan het door U gestelde. Jammer maar helaas.

jantje7
door jantje7 - May 23, 2016 om 22:25
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ook bij DUO zijn ze er achter dat het niet loopt zoals het moet. Een aantal studenten heeft een enquete ontvangen waarom het bij een aantal studenten wel lukt om op de goede manier op te zeggen en bij andere niet. Ze willen er zo achter komen hoe ze de communicatie kunnen verbeteren.

Bo
door BobvanderHam May 25, 2016 om 21:13
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,
Het zou al enorm verbeteren door er van uit te gaan dat studenten na hun studie geen reden meer hebben om regelmatig op Mij Duo in te loggen. Studie is afgerond, OC kaart is afgemeld, dus voor een student is Mijn Duo ook niet meer noodzakelijk.
Ik hoop echt dat ze bij het OV bedrijf gaan beseffen dat veel studenten te goeder trouw hun kaart afgemeld hebben. En dat boete's van € 1000,- euro, omdat men 5 maanden lang de communicatie alleen via MijnDuo verzend, voorkomen hadden kunnen worden door gelijk een eerste aanmaning naar een huisadres te sturen.

so
door solbeamer - May 25, 2016 om 21:30
30 Antwoorden / 3 Vragen

Die graaiers, gezwel van deze melkweg,
Kwaadaardig bovendien
Zonder genade zo ik zeg,
Naaien ze Sien en Pien.

Ma
door Mat Matheij - May 27, 2016 om 00:13
986 Antwoorden / 3 Vragen

@Tijger1 Zeer juiste conclusie. Hartelijk dank. Controleren en dus niet aannemen dat bij afmelding bij een OV Paal dat ook nog - verbazingwekkend- zou werken.

Bo
door BobvanderHam May 27, 2016 om 20:38
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben bang dat jullie inderdaad gelijk hebben, dat het OV bedrijf het niet nodig acht mensen juist en tijdig te informeren, want wat men aan informatie geeft, moet je dus naderhand zelf weer controleren.  Helaas!

aurora1
door aurora1 - May 27, 2016 om 00:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gaat het hierover (?): Krijg ik een bewijs.... etc.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 00:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk gaat het daarover. Zonder bewijs geen afmelding. Via desnoods -wat ik niet geloof- paaltje of per mail. Bij afmelding via paaltje ook -indien mogelijk- soort van bonnetje. OV kaart niet meer geldig. Afgemeld per datum X. Wie er gelooft in OV automatiserIng na alle problemen moet naar de Efteling (Sprookjesbos).

Bo
door BobvanderHam May 27, 2016 om 20:36
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas geloof ik nog maar een ding, dat het OV bedrijf niet waar kan maken wat ze beloven ;-(

wi
door wilhelmina59 May 28, 2016 om 16:08
507 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas, naast TLS doen ook de vervoerders aan omgekeerd werken=klant moet alles en overal achteraan rennen.
Daarom, altijd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bewijsstukken opvragen en niet denken komt wel goed.
Boete is niet terug te daaien.

reflecs
door reflecs - May 27, 2016 om 22:28
1859 Antwoorden / 4 Vragen
tijger1
door tijger1 - May 28, 2016 om 17:13