mathijs_b
door mathijs_b May 25, 2016 om 12:30
Geldzaken & recht

Pakketje uit buitenland wordt niet meer bezorgd door PostNL

Ik bestel regelmatig spullen in het buitenland, vooral in China.
Tot nu toe werden de pakketjes keurig bezorgd, maar deze week lag er een kaart in de brievenbus dat ik het pakketje op het postagentschap moest afhalen.

Ik was de hele dag thuis dus dat was de reden niet. Het was een voorbedrukte kaart met foto van pakketje erop, dus de postbezorger had het gewoon niet bij zich, alleen die kaart.
De baas op het postagentschap vertelde mij dat dat wel vaker zou gebeuren. Ik ben het daar totaal niet mee eens. Post behoort bezorgd te worden en moet je niet zelf af te hoeven halen. Als je niet thuis bent is dat iets anders, dan mag het van mij wel op deze manier.

Ik zie het als voorbode dat de bestelbussen van PostNL straks helemaal verdwijnen. De "gewone" postbode gooit een kaart in de bus en je mag zelf naar een magazijn gaan om het pakketje op te halen.
Vraag: Is PostNL verplicht om pakketjes minstens éénmaal aan te bieden of mogen ze het bezorgen wegbezuinigen en de klant zelf het werk laten doen?

6648 7 Rapporteer

r.kemperman
door r.kemperman - May 25, 2016 om 12:38
423 Antwoorden / 4 Vragen

Heb hetzelfde probleem.
Pakketje uit China. Krijg geen kaartje. Bij navraag pakje al weer retour. Blijft twee weken liggen
antwoord PostNl: de portokosten vanuit China zijn te laag. Daardoor kunnen zij het niet als pakketpost bezorgen.

reflecs
door reflecs - May 25, 2016 om 13:37
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Dit kan sinds 1 oktober:
http://www.webwinkelweblog.nl/postnl-stuurt-pakketjes-uit-china-standaard-naar-afhaalpunt/

Post.NL beweert zelf dat het mag:
..Dit is niet in strijd met de wetgeving, omdat dit middels internationale afspraken is vastgelegd...
http://www.klachtenkompas.nl/postnl/pakket-uit-china-niet-thuis-bezorgd-maar-alleen-op-te-halen-bij-postpunt

edrick3
door edrick3 - May 25, 2016 om 14:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Reactie van PostNl:

Ik wil u er graag op wijzen dat het 'slechts' om aangetekende pakketten gaat, dus de reguliere pakketten zullen gewoon aan huis worden bezorgd. Ook wil ik u graag als advies meegeven dat u in overleg met de afzender kunt kiezen voor een andere verzendmethode, zodat de afzender deze niet als aangetekend pakket naar de afhaallocatie verstuurd.

(bron)

mathijs_b
door mathijs_b - May 25, 2016 om 14:15
641 Antwoorden / 77 Vragen

Rare jongens, die Chinezen... Ik had een bestelling gedaan van € 0,89 incl verzendkosten.

En voor dat geld hebben ze het product moeten maken, inpakken en het werd ook nog aangetekend verzonden.......

edrick3
door edrick3 - May 25, 2016 om 14:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Rare jongens, die Chinezen... Ik had een bestelling gedaan van € 0,89 incl verzendkosten.

En voor dat geld hebben ze het product moeten maken, inpakken en het werd ook nog aangetekend verzonden.......

En dus zullen ze niet al teveel afdragen aan PostNl voor de bezorging. Vandaar dus.... ;-)

sw
door swat1500 - May 25, 2016 om 22:39
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De (wettelijke) bezorgplicht voor PostNL is alleen van toepassing op briefpost.

It
door Itsme_to Mar 8, 2017 om 13:20
Antwoorden / Vragen

Dat is niet waar, kijk maar naar hun eigen algemene voorwaarden. Zelfs de AVC en CMR condities zijn van toepassing. Dus binnelans, buitnlands en via de lucht met het Verdrag van Warschau.

Ze hebben zich te houden aan wat de opdrachtgever heeft opgegeven, en dat is niet het adres van het postkantoor. MAW ze verzaken hun taak

ka
door karelberger - Mar 11, 2017 om 19:26
8 Antwoorden / Vragen

bovenstaande maak ik ook regelmatig mee. Bij het postagentschap zegt men, postbodes doen voortaan kaarten door de bus en ik moet nu alles buiten europe ophalen bij hun.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 11, 2017 om 21:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ten 1e deze vraag is al zeer oud.
Wat is het probleem van.ophalen?
Het zal vast ook gebeuren dat u niet thuis was en de bezorger 2x bij u langs moest. Dat is nu verholpen.
De bezorger kan het niet meer bolwerken om voor letterlijk een paar cent aan de deur te komen. Prima oplossing dus. Kan zelfs op zondagen terecht.