su
door suus26 Feb 12, 2016 om 21:33
Geldzaken & recht

Particuliere huurwoning.

Wij gaan verhuizen door de schimmel en vocht wat in de woning zit. De eigenaren hebben hier de afgelopen 3 jaar niks aan willen doen. Meerdere keren contact over opgenomen.
Nu gaan wij er uit en willen ze de schimmel gaan verwijderen voor dat wij de sleutel inleveren. Moet ik ze binnen laten voor het verwijderen of moeten ze wachten tot zij over 2 week de sleutel terug hebben? Ze proberen met allemaal smoesjes binnen te komen en als wij niet aanwezig kunnen zijn willen zij tijdelijk onze sleutel hebben zo dat ze binnen kunnen komen.
Mag dit zomaar?

676 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2016 om 21:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ze u drie jaar hebben laten stikken, zou ik ze nu ook maar laten wachten.

ar
door araiks - Feb 12, 2016 om 22:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Suus26,

Niemand kan zomaar je huis binnenlopen of om de sleutel vragen, belangrijkste recht van een huurder is het recht op woongenot (art. 8 EVRM). Uit de jurisprudentie blijkt dat het best mogelijk is voor een verhuurder om het gehuurde te inspecteren en uit de wet blijkt dat de verhuurder verplicht is om aangetroffen ‘noodzakelijke’ gebreken dan te verhelpen. Maar waar je ook vaak info uit kunt putten is de huurovereenkomst. Nogmaals, je bent nooit verplicht om je sleutel af te dragen. Het blijft een grijs gebied wat betreft het binnentreden van de huurwoning wanneer jij thuis bent. De facto (wegens schimmelprobleem) kan van jou als huurder verwacht worden dat jij hem binnen laat.

Als je nog vragen hebt dan verneem ik het wel, heel veel succes toegewenst!

zoekster1
door zoekster1 - Feb 13, 2016 om 00:50
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Laat ze lekker wachten, hoe kunnen zij uw woning binnen komen, dat moet dan al via een rechter. Daar gaan ze echt niet aan beginnen voor die 2 weken. Waarschijnlijk willen ze vlug iets doen waardoor de schimmel tijdelijk niet zichtbaar is, zodat de volgende bewoner er ook weer in kan trappen. Nee hoor, u heeft het gewoon veel te druk nu met de verhuizing, u heeft echt geen tijd om ze binnen te laten. En de sleutel hoeft u al helemaal niet af te geven. Dat zou lariekoek zijn.
Het is immers geen lekkage of iets dergelijks wat dringend verholpen moet worden, ze hebben het die drie jaar ook maar aangekeken. Zorg wel dat u ze niets op schrift geeft, doe ze mondeling wat valse beloftes dat u ze nog terugbelt, dat u nu geen tijd heeft, dat u er nog op terugkomt. Allemaal uit de smoezenpot waar ze vast zelf ook uit hebben geput de afgelopen jaren.

Wie de bal kaatst....

uwjurist
door uwjurist - Feb 13, 2016 om 10:21
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Een huurder is wettelijk verplicht om de verhuurder zogenaamde dringende werkzaamheden uit te laten voeren. Het gaat dan alleen om werkzaamheden die niet zonder nadeel kunnen worden uitgesteld.
Daarvan is hier uiteraard géén sprake. U hoeft de verhuurder dan ook niet toe te laten.
Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik