We
door Wend Aug 30, 2016 om 22:01
Geldzaken & recht

Pensioen

Hallo,

Misschien een vreemde vraag.
Elke werknemer draagt een deel van zijn/ haar loon af voor het pensioen. Ik heb mij er niet heel erg in verdiept maar wat ik ervan weet is dat je niet zelf kan kiezen waar jij je pensioen onder wil brengen en of er met het geld dat je inbrengt belegd wordt. Dit doen de fondsen wel en als een belegging niet goed gaat, dan worden mensen gekort op hun pensioen  (terwijl dit wellicht niet hun eigen keuze was).
Klopt dit beeld? En zo ja, kan je hier iets aan doen? Ik word hier eigenlijk een beetje boos van..

1094 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat klopt en nee, daar kunt u niets tegen doen. Boos worden is zinloos.

Topantwoord

pi
door pieterwolters - Aug 30, 2016 om 22:16
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste bedrijfstakken hebben gekozen voor een solidair systeem waar iedereen verplicht aan mee moet doen om de kosten zo eerlijk mogelijk te verdelen. Wil je daar niet aan meedoen dan moet je een baan in een branche of bedrijf zoeken waar het niet verplicht is.

Een veel mooier systeem zou zijn om pensioenen in een individuele spaarpot onder te brengen waarbij de eigenaar (de werknemer dus) zelf kan bepalen wat er mee gedaan wordt. Je kunt kiezen om veilig te sparen of je kunt zelf risico's nemen door een deel of alles te gaan beleggen. Werkgevers blijven hun deel gewoon storten maar i.p.v. in het pensioenfonds storten ze het geld op de individuele rekeningen. Uiteraard kunnen er constructies worden verzonnen waarbij collectief belegd wordt, maar die keuze is aan de werknemer.

Maar goed, probeer zo'n systeem maar eens voor elkaar te krijgen in een land waar men bij de minst geringste wijziging van "verworven rechten" begint te te stijgeren...

We
door Wend Aug 30, 2016 om 22:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hier ben ik het dus helemaal mee eens, zo'n systeem zou veel beter zijn. Is het niet zo dat er niets veranderd omdat we het accepteren? De meeste veranderingen zijn niet gemakkelijk maar moet je het daarom maar zo laten?

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 30, 2016 om 23:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ook ik ben het hiermee eens alleen vind ik dat je niet het hele bedrag zou mogen beleggen. Sommige mensen kunnen de prachtige in de toekomst te behalen resultaten nu eenmaal niet weerstaan en raken zo alles kwijt.
Diewilik

tenormin
door tenormin Aug 31, 2016 om 00:26
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hi Wend, geen idee hoe jong je bent. Wij, 'van vroeger', wisten niet beter dan dat het geld werd afgehouden bij je werknemer en je zo pensioen opbouwde. Dat is decennia lang goed gegaan tot....
Als ik jou was, helaas kan dat niet meer, zou ikzelf kiezen voor mijn eigen pensioen voorziening. En als je er niets van weet: zeker nu nog niet gaan beleggen. Nu kom ik met een vreselijk oud woord: sparen. Tussen haakjes, de Belastingdienst is dol op mensen die sparen. Dus inderdaad, verdiep je erin en zoek naar een manier waar je wel kan sparen en de blauwe duivels je niet van het spaargeld beroven. Er moet een weg(wegen) zijn nu. Hoe en waar die weg loopt kan ik je niet vertellen. Helaas. Anders had ik die weg zelf nog wel gevolgd. ;-)

We
door Wend - Aug 30, 2016 om 22:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Maar, wij (de Nederlandse bevolking) accepteren dit dus maar. Waarom?

costnix
door costnix Aug 31, 2016 om 08:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@wend: Richt een politieke partij op met dit doel. De naam Eigen Pensioen Eerst (EPE) schiet mij te binnen.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt zich er niet in verdiept, maar bent het er niet mee eens.

Klim op de barricaden.

We
door Wend Aug 30, 2016 om 22:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kriebelt wel moet ik zeggen. Mijn eerste stap wordt politici aanschrijven. Eerst uitzoeken bij wie ik dan terecht kan.

We
door Wend Aug 30, 2016 om 23:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oh nee, eerst verdieping, ik moet natuurlijk wel een beetje weten waar ik over praat. ;)

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2016 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De volgende Don Quichotte.

hansje klein
door hansje klein Aug 31, 2016 om 00:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1.....

Degenen die het meest dromen, zijn
vaak degenen die het meest bereiken.

(Stephen Butler Leacock) Accepteren is zich aanpassen. Dromen is het begin van verandering.

aurora1
door aurora1 - Aug 31, 2016 om 00:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

IK zou me dan er eerst maar eens in verdiepen.

hansje klein
door hansje klein - Aug 31, 2016 om 00:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het idee dat werkende (jonge) mensen in loondienst niet vrijwillig voor de oude dag zullen sparen is de voorzorgsmaatregel bij het pensioensparen. In Nederland beleggen Pensioenfondsen deze spaarpot. Wilt u niet meedoen aan dit Overheidspamperen kunt u dit ontlopen door te gaan werken zonder pensioeninhoudingen zoals bij voorbeeld als zelfstandige ZZP-er of bij een bedrijf zonder CAO. Hoeveel men vrijwillig opzij legt en of dit spaargeld onder een matras ligt, op de bank gezet wordt, in een eigen huis wordt gestopt of in de eigen onderneming wordt geïnvesteerd kan uiteindelijk iedereen voor zichzelf bepalen, maar ook om helemaal niets aan enige voorzorg te doen. Het is echter de vraag of een particulier zijn spaargeld gunstiger kan beleggen dan een pensioenfonds.  >>zelf een pensioen opbouwen <<

ERGO: De ene mens wil liever helemaal voor zichzelf kunnen zorgen (Liberaal-standpunt), de ander liever ondergebracht in een solidair vangnet incl. vakbond en CAO (Socialistisch standpunt).

Democratie is nu de vrijheid dat men voor beide (of nog andere) systemen vrijwillig kan kiezen.

ha
door halex - Aug 31, 2016 om 07:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het idee hierachter is dat hoe groter de beleggingspot is, hoe lager het risico. Als iedereen individueel zijn pensioen gaat sparen en/of beleggen, is het rendement veel lager dan dat van een pensioenfonds. Over de lange termijn gezien is het rendement van pensioenfondsen hoger dan wanneer de gemiddelde werknemer zelf belegt. Zo is het gemiddelde rendement van het ABP de afgelopen 20 jaar 7%.
Dat is vergelijkbaar met het gemiddelde rendement wat een normale belegger kan halen. Met dat verschil dat een fonds een tegenvaller kan opvangen vanuit de grote reserves en een individu dat minder snel kan. Stel dat er een jaar is waarin u door verkeerde keuzes een negatief rendement behaalt, dan kunt u zichzelf in dat jaar helemaal geen pensioen uitkeren. Terwijl de betaling bij een fonds doorgaat. Pas als de economie te lang inzakt (en dus ook individuele beleggers nauwelijks rendement behalen) zal een fonds de inleg en de uitkeringen bijstellen. Niet direct door te korten, maar eerst door niet meer te indexeren.
Daar komt bij dat zelf beleggen helemaal niet zo eenvoudig is. Wil je dat goed doen, dan zul je je in de markt moeten verdiepen en marktontwikkelen op de voet moeten volgen. U mist hiervoor de kennis die een fonds wel heeft.
Ik zou zeggen, verdiep u eerst eens in de materie en wordt er daarna pas emotioneel van. U zult leren dat het Nederlandse systeem zo slecht nog niet is in vergelijking met andere landen.