ti
door tim_1993 Jul 21, 2017 om 20:51
Geldzaken & recht

Politie heeft gebeld om getuigen verklaring af te leggen

Donderdag 20 juli ben ik gebeld door de politie om een getuigen verklaring af te leggen.
Toen ik vroeg aan de debetrefende agente waarvoor dit moest. Kon zijn hier geen mededeling over geven totdat ik ben gecontroleerd om mijn identiteit. Aan de ene kant snap ik dit wel maar de andere kant vind ik dit ook een vreemd verhaal. Aangezien ik nog nooit met politie in aanmerking ben gekomen of mij iets kan herinderen wat ik heb zien gebeuren of gehoord. Nu is mijn vraag komen dit soort dingen vaker voor en wat moet ik hier van verwachten ? Aanstaande dinsdag 25 juli moet ik mij melden en zal graag ervaringen en tips ontvangen.

8672 6 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 21, 2017 om 20:57
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tim-1993 ,

De politie roept mij op als getuige.

U bent niet verplicht om een getuigenverklaring af te leggen als de politie dit vraagt. U mag dus weigeren om mee te werken. Iemand die bij de politie niet wil verklaren, kan wel als getuige worden opgeroepen door een rechter-commissaris. De getuige is dan verplicht te verschijnen en de waarheid te vertellen.

Hoe werkt dat: een getuigenverklaring afleggen voor de politie?

  • U kunt uzelf als getuige melden. Of ‘ja’ zeggen als de politie u om een getuigenverklaring vraagt.
  • Het is belangrijk dat u zoveel mogelijk details vertelt. U kunt daar gerust de tijd voor nemen. Waarschijnlijk vraagt de politie u om uw verhaal een paar keer te vertellen. Aan het einde van het gesprek moet u de verklaring zorgvuldig lezen.
  • Hebt u geen op- of aanmerkingen? Dan kunt u de verklaring ondertekenen om aan te geven dat u het eens bent met de tekst. Het is belangrijk dat u de waarheid spreekt.

  • Vraag de naam van de politiefunctionaris zodat u hem of haar kunt bellen als u nog iets te binnenschiet.

  • Het kan zijn dat de politie het onderzoek niet rond krijgt. De verdachte kan bijvoorbeeld niet worden opgespoord of er is niet genoeg bewijsmateriaal. De politie besluit dan om de zaak te laten rusten. Dit betekent niet dat de politie u niet gelooft. De politie gaat er in principe vanuit dat uw verhaal waar is. Maar als zij het juridische bewijs niet kan leveren, komt het niet tot een rechtszaak.

  • Wilt u meer weten over het verloop van het onderzoek? Informeert u dan naar de politieman of -vrouw die uw verklaring opnam.

Bron : politie.nl

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2017 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat kan u nu gebeuren? De politie veronderstelt blijkbaar dat u iets gezien of gehoord hebt, wat voor hen van belang is. Dus ga er gewoon naar toe en geeft antwoord op de vragen. Vergeet niet uw identiteitsbewijs mee te nemen.

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2017 om 21:24
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kan mij best indenken dat dit een vreemd verzoek is of ik mij iets kan herinneren wat ik heb zien gebeuren. Vraag welt dan in me op: is dit de 'echte Hermandad'; neen, ik kan me nauwelijks voorstellen dat, als u niets van één of ander, wat dat dan ook is, hebt meegemaakt, laat staan gezien, u er niet op hoeft in te gaan. Anders dan de andere gegeven links: ik zou me eerder zorgen maken om dit vreemde telefoontje.

tijger1
door tijger1 Jul 21, 2017 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wordt uigenodigd op het politiebureau. Die gedachtengang is van de Ts, de politie heeft niets gezegd.

tenormin
door tenormin Jul 21, 2017 om 22:15
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ze hebben @Tim_1993 uitgenodigd om een verklaring af te leggen. Neem dan aan dat er telefonisch een gesprek is gevoerd. Niets zeggen lijkt, mij dan, moeilijk door de telefoon.

jo
door jorisw Jul 21, 2017 om 22:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is er vreemd aan als de politie dit vraagt? Weer zo'n gevalletje overdreven paranoide gedrag. En als het dan niet de echte politie is, dan is het ergste dat je voor niets aan de balie van het politiebureau staat. Nou, nou, wat een probleem.

tenormin
door tenormin Jul 21, 2017 om 23:01
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@Joris, mijn paranoïde gedrag komt voort dat ik door agenten ooit, midden in de nacht ben staande gehouden in de auto en... ik niet ben gestopt. Achteraf is gemakkelijk praten; het bleken inderdaad nepagenten. Ik heb nog een voorbeeld, (tjonge, wat heeft Tenormin veel meemaakt!) wat ik niet zal schrijven. Ik heb, gezonde, vraagtekens tegenwoordig. O.T. Was jij niet degene die sensuur verbeterde bij @gerbera in censuur? Zoniet, dan excuses.

tijger1
door tijger1 Jul 21, 2017 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Lees nou nog het topic eens. De Ts wordt uitgenodigd. Er wordt hem juist helemaal niets gezegd waar het over gaat, omdat ze niet zeker weten of hij is wie hij zegt te zijn. Inderdaad paranoïde gedrag om dan niet te gaan, En als u dan niet gestopt bent, hoe weet u dan zeker dat het nep-agenten waren?

user123
door user123 Jul 21, 2017 om 23:37
1346 Antwoorden / 3 Vragen

<aluhoedjeop>
wellicht plant de inbreker op deze manier zijn kostbare tijd ?
<\aluhoedjeop>

tenormin
door tenormin Jul 22, 2017 om 00:06
16826 Antwoorden / 108 Vragen

"Alu" hoedje is geen antwoord waardig, ook niet op ander forum. @tijger1, uiteraard heb ik het voorval destijds gemeld bij de 'echte' politie: er was om dat uur van de nacht: op die plaats: geen controle. Maar ga nu liever slapen dan argumenteren, wat uiteindelijk ook niet mag. Heeft één van jullie allen trouwens, ooit "nep politie' ook aan de deur gehad? Be free to ask: niemand zal hier op in durven gaan. Echt, ik heb het meegemaakt.

aurora1
door aurora1 - Jul 21, 2017 om 23:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maak u toch niet zo druk. Ga gewoon heen (met uw ID) en beantwoordt vragen die gesteld worden.

fr
door frans56 - Jul 22, 2017 om 07:48
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo TIM_1993.     Niet iets om bang van te zijn, en zeker niet denken dat U iets gedaan heeft. Een aantal jaren geleden werd ik ook een keer door hun gebeld.  Bleek dat ik een hele vage kennis was van iemand die verdacht werd van "iets wat ik hier niet vertel".   Heb keurig verteld wat ik wist.
Hetgeen ik daar vertelde is nooit als bewijs gebruikt, maar werd door hun gebruikt om het onderzoek een specifieke richting op te sturen.
Pas na een paar jaar las ik iets in de krant, en toen dacht ik van :  O dus ze zaten kennelijk toch op het goede spoor.
Gewoon ernaar toe gaan en hun vragen be-antwoorden.  En na afloop met een goed gevoel naar huis gaan, Omdat U hun toch heeft kunnen helpen.

ti
door tim_1993 Jul 22, 2017 om 16:02
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor het antwoord en de tips! Ik maak me verder ook niet druk en ga er ook gewoon naar toe. Maar heb nog nooi zoiets meegemaakt dus vandaar deze vraag.