sm
door smakm023 Jan 9, 2006 om 17:49
Geldzaken & recht

Precario

In onze gemeente zoals in veel gemeente hebben ze geld tekort.

Nu willen ze precariorechten gaan heffen op leidingen en kabels die

in de grond zitten.Ik weet dat de gemeente zaandam dat ook wilde

doen maar de rechter wees in een kortgeding deze zaak af.

Nu vraag ik mij af kan onze gemeente Oostzaan dit nu wel heffen

graag u commentaar of mening. bij voorbaat dank.

3166 3 Rapporteer

diertjes
door diertjes - Jan 9, 2006 om 23:46
299 Antwoorden / 3 Vragen

Precariorechten zijn niet nieuw, ze bestaan al tientallen jaren. Het is een belasting die kan worden geheven voor het hebben van voorwerpen in, op of boven gemeentegrond die voor de openbare dienst is bestemd. Je kunt het natuurlijk een beetje goedkoop geld aftroggelen noemen, maar je kunt er ook wat volwassener tegenaan kijken. Je gebruikt eigendom van de gemeente om iets op zetten of in te graven. De gemeente mag een vergoeding vragen voor het gebruik van zijn eigendom. Elke willekeurige particulier zou dat toch ook doen wanneer een ander zijn eigendom gebruikt? Maar wanneer de overheid dat doet en ook nog volstrekt legaal in de vorm van een belasting, dan loopt iedereen daar tegen te hoop. Vergeet niet dat de opbrengsten van precario wel weer kunnen worden besteed aan andere zaken. Wie weet kan met dat geld het zwembad wel open blijven in plaats van te worden gesloten.

Vergeet ook niet dat met het afschaffen van het gebruikersdeel OZB voor woonruimten een deel van de gemeentelijke inkomsten wegvalt. Maar we willen niet dat de dienstverlening van de overheid minder wordt. Dan zal er naar andere inkomsten moeten worden gezocht.

Een kort geding over precario zegt me niet veel. In de fiscaliteit kennen we een dergelijke procesgang niet. Wel het vragen van een voorlopige voorziening in spoedeisende gevallen. Overigens zijn er plannen om het heffen van precario voor infrastructuur van nutsbedrijven af te schaffen. Groet, M@rtin.

hutch
door hutch - Jan 9, 2006 om 23:58
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Wat gemeenten al wel niet doen om geld af te troggelen van de burgers (in deze weliswaar indirect, maar toch).

Telkens wordt er weer iets nieuws verzonnen. Alleen al van de namen van de verschillende soorten belastingen kun je een boekwerk maken.

Wat uw vraag betreft: deze precariorechten zullen dan worden geheven van de nutsbedrijven die de kabels in de (gemeente)grond hebben liggen. Dit wordt natuurlijk wel aan u (en anderen) doorberekend. Echter eerst maar afwachten of de nutsbedrijven ook (nogmaals) een kortgeding aanspannen.

Stukje over de precariorechten uit het Noordhollands Dagblad  (mogelijk dat u dit al gelezen heeft....)

Gr. Hutch

sm
door smakm023 - Jan 10, 2006 om 00:06
4 Antwoorden / 3 Vragen

hartelijk dank martin maar die grond is mijn eigendom dus