De
door De haan 1953 Feb 25, 2017 om 12:16
Geldzaken & recht

Probleem met ABN amro

Mijn dochter zit in een vechtscheiding van af juli 2015. Zij heeft de echtelijke woning moeten verlaten. Zij heeft tot mei 2016 mee betaald aan de hypotheek. De woning staat al vanaf juli 2015 te koop. Na toetsing kon hij de woning op zich nemen. Heeft hierin echter geen enkele actie ondernomen. De makelaar kon geen bezichtigen afspreken omdat hij steeds bleef aan aangeven de woning op naam te willen hebben. Tijdens een rechtszitting (mei 2016) heeft hij alsnog weer aangegeven dit te willen. Echter, hij heeft tot nu toe niets daarin ondernomen ondanks diverse brieven van haar advocaat hoe het nu verder gaat. Hij woont nog steeds in de woning en betaald geen hypotheek meer vanaf mei 2016. Zij heeft diverse keren geprobeerd een gesprek bij de bank te krijgen. Dit wijzen zij stelselmatig af. Inmiddels heeft er een toetsing van de NHG plaats gevonden waarin is bepaald dat zij niet draagkrachtig genoeg is om de woning te kunnen betalen. Echter, de ABN AMRO vindt dat zij draagkrachtig genoeg is om de lopende hypotheek tot aan verkoop te betalen totdat de woning is verkocht. De NHG is inmiddels tot verkoop over gegaan. De ex man heeft geen gegevens beschikbaar gesteld. Zij heeft haar eigen woonlasten en de volledige zorg voor de kinderen. De alimentatie moet middels loonbeslag worden geïnd. Die gaat weer op aan de schulden die hij heeft gemaakt en niet betaald. Ook was er al een betalingsachterstand van de woonhuisverzekering. Die heeft zij voldaan en opnieuw een verzekering kunnen afsluiten voor een woning waarin zij niet meer woont sinds juli 2015. Hoe nu verder?

959 4 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2017 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij heeft geen probleem met de ABN, maar met haar ex. Wonderlijke zaak dat zij met de kinderen de echtelijke woning heeft moeten verlaten. Mijns inziens slecht geregeld bij de scheiding.

Hoe nu verder? U schrijft dat de NHG tot verkoop is overgegaan en als dat gebeurt, moet hij er uit. En wellicht blijven zij met een restschuld achter. Afhankelijk van het standpunt van de NHG moet die ja dan nee betaald worden.

ja
door janf43 - Feb 25, 2017 om 13:20
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de advocaat van uw dochter meer antwoorden kan geven dan goedwillende adviseurs op dit consumentenforum.

getty
door getty - Feb 25, 2017 om 13:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad, laat een advocaat hierin zijn werk doen.

abnamro
door abnamro - Feb 27, 2017 om 17:12
141 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag De Haan1953,

Jeetje, wat een heftige situatie! Mooi om te lezen dat je je dochter probeert te helpen, dat kan ze nu vast heel goed gebruiken. Een vechtscheiding is al vervelend genoeg, dan kun je dit soort schulden en gedoe er natuurlijk helemaal niet bij hebben.

Ik snap dat je dochter en jij zich heel machteloos en gefrustreerd voelen. Dit is natuurlijk in haar geval een hele oneerlijke situatie. Zij probeert een mooi leven op te bouwen met haar kinderen in een nieuwe woning en dan gebeurt dit.

Hoe rot dit ook voor je dochter uitpakt, staan wij wel in ons recht. Als een hypotheek op twee namen staat, dan hebben wij het recht om het geld te verhalen op beide rekeninghouders. Zij zijn nog steeds hoofdelijk aansprakelijk. Wanneer haar ex-man geen geld heeft of niet betaalt, dan zullen wij dit geld verhalen op je dochter. De hypotheek moet namelijk wel betaald worden. Pas als er bindende afspraken zijn vastgelegd dat haar ex-man de woning op zijn naam overneemt, dan kan dit invloed hebben. Als die afspraken zijn gemaakt, dan kan je dochter zich hier wellicht op beroepen.

Het is een erg nare situatie en ik wens je dochter en haar kinderen het allerbeste. Hopelijk kan haar advocaat hierin iets voor haar betekenen en komen zij hier goed uit. Heel veel sterkte! Mocht je dochter nog vragen hebben over haar hypotheek of hierover in gesprek willen gaan, dan kan ze altijd contact met ons opnemen via telefoonnummer 0900-9215 (lokaal tarief). Whatsappen kan ook via
06 - 135 900 24

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
Mw. L. Salama