an
door anitaverschuur May 28, 2015 om 20:13
Geldzaken & recht

Problemen met GGN incassobureau

Hallo iedereen,

Ik hoop dat er iemand is die mij eventueel kan helpen met mijn problemen bij incassobureau GGN.

Ik heb in december 2014 een bedrag op de mat gekregen van ongeveer 1150 euro die ik aan ze moest betalen. Hierop heb ik direct gebeld met GGN incasso om een regeling te treffen en die is destijds ook goedgekeurd. Dit ging overigens om mijn huur die ik moest betalen.

Ik heb toen in december en januari 3 keer een bedrag overgemaakt naar GGN incasso. De eerste was ongeveer 574 in december daarna 200 en als laatst 374 beide in januari. Hiermee was het totaal bedrag die ik op papier had betaald.

Nu maanden later krijg ik uit het niets een brief waarin staat of ik even 999 euro wil betalen. Ik heb ze gebeld en kreeg toen te horen dat het komt omdat ik in december niet alles heb betaald, toen ik aangaf van wel werd er weer een andere reden aangehaald namelijk dat ik mijn huur van maart en april niet heb betaald en dat die 999 euro daarvan zou zijn.

Ik heb netjes aangegeven aan meneer dat ik mijn huur van maart wel degelijk heb overgemaakt eind februari al en die van de maand april ook al is betaald (wel iets later dan begin van de maand). Maar meneer wilde hier niets van horen en uit het niets hing hij de Hoorn erop. Ik heb ze weer teruggebeld maar ook toen kreeg ik een onvriendelijke jongeman aan de lijn die mij enkel zei dat hij wel een specificatie op zou sturen. Ik vroeg hem of hij me niet kon uitleggen waar dat bedrag vandaan kwam maar hij bleef herhalen;" ik zeg toch dat ik een specificatie opstuur".

Ik heb het gesprek toen netjes beindigd en heb besloten langs te gaan. Ik kwam daar een vriendelijke dame tegen en zei vertelde me weer dat het bedrag dateert van de regeling die ik in december heb gemaakt met ze. Ik heb toen mijn internetbankieren erbij gepakt en laten zien dat ik het bedrag van ongeveer 1150 netjes heb betaald destijds. Zij zou ook weer even kijken of mijn betalingen van toen alle 3 goed zijn ontvangen en ze beloofde me wederom een specificatie.

Ik vraag me nu het volgende af. Stel dat zij een fout hebben gemaakt destijds en ik meer dan 1150 moest betalen, word ik hier dan de dupe van? Ik heb hier de brief naast me liggen waarin duidelijk het bedrag van 1150 staat maar ik ben nu bang dat omdat zij misschien een foute berekening hadden gemaakt ik er nu de dupe van word. Wat kan ik nog meer doen?

Na lang ziek te zijn geweest heb ik eindelijk bijna alles op een rijtje en dan krijg ik dit erbij!

9486 20 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - May 28, 2015 om 20:29
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste anitaverschuur,

denkt u dat GGN incasso in december een fout gemaakt heeft en een te laag bedrag bij u heeft aangegeven ?
Als dat inderdaad zo is dan zal men dat corrigeren en het verschil bij u in rekening brengen.

U geeft aan dat het bedrag in december € 1150,- was. Als ik uw betalingen van 574, 200 en 374 bij elkaar optel dan kom ik tot een totaal van € 1148,-.
Geen idee hoe lang u er al op wacht maar de specificatie van GGN incasso zou wel veel kunnen verduidelijken.
Die kunt u dan langs uw eigen administratie leggen en kijken wat er wel en niet van klopt.
Als u een rekening van GGN incasso krijgt die niet klopt dan uiteraard niet betalen, geef ze dan aan waarom deze niet klopt.
Als ze u willen dwingen om te betalen zal er een deurwaarder aan te pas moeten komen en zo ver gaat het niet komen als u aan kunt tonen dat de rekening van GGN incasso niet terecht is.
Voor nu zou ik als ik u was zo snel mogelijk die specificatie van GGN incasso in bezit zien te krijgen en deze langs uw eigen administratie leggen.

an
door anitaverschuur - May 28, 2015 om 20:36
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op donderdag 28 mei 2015, 20:29]Beste anitaverschuur,

denkt u dat GGN incasso in december een fout gemaakt heeft en een te laag bedrag bij u heeft aangegeven ?
Als dat inderdaad zo is dan zal men dat corrigeren en het verschil bij u in rekening brengen.

U geeft aan dat het bedrag in december € 1150,- was. Als ik uw betalingen van 574, 200 en 374 bij elkaar optel dan kom ik tot een totaal van € 1148,-.
Geen idee hoe lang u er al op wacht maar de specificatie van GGN incasso zou wel veel kunnen verduidelijken.
Die kunt u dan langs uw eigen administratie leggen en kijken wat er wel en niet van klopt.
Als u een rekening van GGN incasso krijgt die niet klopt dan uiteraard niet betalen, geef ze dan aan waarom deze niet klopt.
Als ze u willen dwingen om te betalen zal er een deurwaarder aan te pas moeten komen en zo ver gaat het niet komen als u aan kunt tonen dat de rekening van GGN incasso niet terecht is.
Voor nu zou ik als ik u was zo snel mogelijk die specificatie van GGN incasso in bezit zien te krijgen en deze langs uw eigen administratie leggen.

Beste hopetobehelping,

Hartstikke bedankt voor uw antwoord!

Het bedrag was ongeveer 1150, niet exact. Ik heb het bedrag die ik destijds van hen heb gekregen dan ook helemaal betaald. De brief die ik toen heb ontvangen heb ik voor me liggen en daarop staat gewoon ongeveer 1150.

ik neem dan inderdaad aan dat er vanuit hun kant een fout is gemaakt maar kunnen zij mij dan daarop afrekenen? Ik heb immers gewoon betaald wat ik van hun heb ontvangen.

De specificatie zou mij via de mail worden toegestuurd maar heb nog niets ontvangen. Ik heb ze vandaag gebeld dus ik wacht het nog even af.

an
door anitaverschuur - May 28, 2015 om 20:38
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op donderdag 28 mei 2015, 20:29]Beste anitaverschuur,

denkt u dat GGN incasso in december een fout gemaakt heeft en een te laag bedrag bij u heeft aangegeven ?
Als dat inderdaad zo is dan zal men dat corrigeren en het verschil bij u in rekening brengen.

U geeft aan dat het bedrag in december € 1150,- was. Als ik uw betalingen van 574, 200 en 374 bij elkaar optel dan kom ik tot een totaal van € 1148,-.
Geen idee hoe lang u er al op wacht maar de specificatie van GGN incasso zou wel veel kunnen verduidelijken.
Die kunt u dan langs uw eigen administratie leggen en kijken wat er wel en niet van klopt.
Als u een rekening van GGN incasso krijgt die niet klopt dan uiteraard niet betalen, geef ze dan aan waarom deze niet klopt.
Als ze u willen dwingen om te betalen zal er een deurwaarder aan te pas moeten komen en zo ver gaat het niet komen als u aan kunt tonen dat de rekening van GGN incasso niet terecht is.
Voor nu zou ik als ik u was zo snel mogelijk die specificatie van GGN incasso in bezit zien te krijgen en deze langs uw eigen administratie leggen.

Ik zou overigens niet weten of zij een fout hebben gemaakt. Het bedrag van 1150 is gelijk aan 2 maanden huur en dat is waar ik destijds niet op tijd mee was met betalen.

ho
door hopetobehelping - May 28, 2015 om 20:45
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=anitaverschuur schreef op donderdag 28 mei 2015, 20:38]
Ik zou overigens niet weten of zij een fout hebben gemaakt. Het bedrag van 1150 is gelijk aan 2 maanden huur en dat is waar ik destijds niet op tijd mee was met betalen.

Beste anitaverschuur,

als u volgens u alles betaald heeft dan moet het in orde komen.
Het kan ook zijn dat GGN incasso een fout heeft gemaakt en uw betalingen niet goed heeft meegerekend waardoor het bedrag dat men meent dat nog open staat niet klopt.
De specificatie gaat het u duidelijk maken.
Als u die naast uw administratie legt dan weet u precies hoe het zit. Als het niet klopt dan kunt u ze dan met de feiten (en de bewijzen) om de oren slaan.
Hoop dat u snel die specificatie heeft.

an
door anitaverschuur - May 28, 2015 om 20:55
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op donderdag 28 mei 2015, 20:45][quote=anitaverschuur schreef op donderdag 28 mei 2015, 20:38]
Ik zou overigens niet weten of zij een fout hebben gemaakt. Het bedrag van 1150 is gelijk aan 2 maanden huur en dat is waar ik destijds niet op tijd mee was met betalen.

Beste anitaverschuur,

als u volgens u alles betaald heeft dan moet het in orde komen.
Het kan ook zijn dat GGN incasso een fout heeft gemaakt en uw betalingen niet goed heeft meegerekend waardoor het bedrag dat men meent dat nog open staat niet klopt.
De specificatie gaat het u duidelijk maken.
Als u die naast uw administratie legt dan weet u precies hoe het zit. Als het niet klopt dan kunt u ze dan met de feiten (en de bewijzen) om de oren slaan.
Hoop dat u snel die specificatie heeft.

Geachte hopetobehelping,

Wederom bedankt voor uw antwoord!

Ik heb een laatste vraag; wat als blijkt dat zij een fout hebben gemaakt destijds? Ben ik dan nog steeds verplicht om de verhoging te betalen of enkel het bedrag dat zij fout hebben gerekend?

ho
door hopetobehelping - May 28, 2015 om 21:12
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste anitaverschuur,

op de specificatie zal ook de verhoging vermeld staan.
Ik ga er vanuit dat u met verhoging incassokosten bedoelt.

Incassokosten zijn aan regels gebonden, klik hier.
Men moet u ook eerst een herinnering (zal wellicht de verhuurder al gedaan hebben) te sturen voordat men incassokosten in rekening mag brengen (zie ook de link hierboven). Pas als u deze 'herinnering' niet in 14 dagen voldoet dan mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.

Stel men heeft u € 500,- te weinig in rekening gebracht en u heeft daarvoor eerder een herinnering ontvangen welke u niet in 14 dagen heeft voldaan dan mag men incassokosten bij u in rekening brengen (max 15%). Heeft u nooit een herinnering ontvangen voor deze € 500,- dan mag men u geen incassokosten in rekening brengen. De herinnering heeft in uw geval te maken met een herinnering dat u uw huur moest betalen.
Als u de specificatie heeft dan weet u meer en kunt u ook zien wat wel en niet terecht is.

an
door anitaverschuur - May 28, 2015 om 21:40
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op donderdag 28 mei 2015, 21:12]Beste anitaverschuur,

op de specificatie zal ook de verhoging vermeld staan.
Ik ga er vanuit dat u met verhoging incassokosten bedoelt.

Incassokosten zijn aan regels gebonden, klik hier.
Men moet u ook eerst een herinnering (zal wellicht de verhuurder al gedaan hebben) te sturen voordat men incassokosten in rekening mag brengen (zie ook de link hierboven). Pas als u deze 'herinnering' niet in 14 dagen voldoet dan mogen er incassokosten in rekening worden gebracht.

Stel men heeft u € 500,- te weinig in rekening gebracht en u heeft daarvoor eerder een herinnering ontvangen welke u niet in 14 dagen heeft voldaan dan mag men incassokosten bij u in rekening brengen (max 15%). Heeft u nooit een herinnering ontvangen voor deze € 500,- dan mag men u geen incassokosten in rekening brengen. De herinnering heeft in uw geval te maken met een herinnering dat u uw huur moest betalen.
Als u de specificatie heeft dan weet u meer en kunt u ook zien wat wel en niet terecht is.

Beste hopetobehelping,

Ik had het meer over het feit dat als het incassobureau destijds een fout heeft gemaakt en bij mij minder in rekening heeft gebracht dan ik eigenlijk moet betalen. Stel dat zij destijds 200 euro minder in rekening hebben gebracht en daarmee een fout zijn begaan. Kunnen zij dan van mij eisen dat ik die 200 plus de verhoging ervan betaal? Dit terwijl zij fout zaten?

tijger1
door tijger1 - May 28, 2015 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u zegt dat u twee maanden huurachterstand had. U moet toch weten hoe hoog twee maanden huur zijn?

Stel dat het € 1.350 had moeten zijn ipv € 1.150, dan mag men inderdaad die € 200 nog in rekening brengen.

Als zij toen geen kosten in rekening gebracht hebben, ivm de aanmaning, mogen zij dat mijns inziens niet nu alsnog doen.

an
door anitaverschuur - May 28, 2015 om 23:14
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 28 mei 2015, 23:04]Maar u zegt dat u twee maanden huurachterstand had. U moet toch weten hoe hoog twee maanden huur zijn?

Stel dat het € 1.350 had moeten zijn ipv € 1.150, dan mag men inderdaad die € 200 nog in rekening brengen.

Als zij toen geen kosten in rekening gebracht hebben, ivm de aanmaning, mogen zij dat mijns inziens niet nu alsnog doen.

Beste tijger1,

Bedankt voor je bericht.

Mijn huur van 2 maanden is ongeveer gelijk aan 1150. Dat heb ik destijds ook allemaal betaald. Ik ben nu alleen bang dat Omdat ze destijds geen kosten in rekening hebben gebracht per vergissing het nu alsnog zullen doen.

tijger1
door tijger1 - May 28, 2015 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die kosten toen niet vermeld stonden, kunnen ze daar nu niet mee komen aanzetten.

an
door anitaverschuur - Jun 3, 2015 om 12:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Inmiddels heb ik de specificatie ontvangen van GGN incasso. De saldo die erop staat is ongeveer 800 euro.

Van die 800 euro word er ongeveer 200 euro afgehaald omdat zij die over het hoofd hebben gezien in januari.

Nu bevat de brief die ik ontvangen heb 2 delen. Op de ene deel staat al mijn betalingen van december tot en met mei. Ik heb tot dusver iedere mand gewoon m'n huur betaald maar er is nog een tekort van ongeveer 200 euro. Onderaan die brief staat dat het bedrag waarschijnlijk af zal nemen met 200 euro vanwege die betaling die zij dus over het hoofd hebben gezien. Dus in principe staat de teller dan op 0.

Nu staat er op de andere brief weer wat anders. Namelijk het volgende; hoofdsom 574 euro plus 172 incassokosten plus 36,10 btw plus 20 euro rente.

Ik heb ze weer gebeld en om uitleg gevraagd en wat blijkt? Zij vertellen mij doodleuk dat omdat ik in de maand november geen incassokosten heb betaald ivm die regeling destijds dat ik dat nu alsnog moet doen. Ik heb destijds van hun een bedrag van 1150 moeten betalen en dat heb ik ook gedaan, hun hebben mij niets vertelt destijds over incassokosten en op de brief staat verder ook niet daarover.

Nu zeggen ze dus tegen mij dat die brief van 1150 euro een fout is geweest en ik de incassokosten gewoon moet betalen.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2015 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is geen touw meer aan vast te knopen.

Neem contact op met het Juridisch Loket. Kijk op Google om een afspraak te maken.

Neem alle correspondentie mee en laat u helpen/adviseren.

an
door anitaverschuur - Jun 3, 2015 om 12:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger,

Ik weet dat ik het niet glashelder uit heb gelegd, excuses daarvoor. Dit komt door het feit dat ik er zelf heel weinig van begrijp.

Ik heb het juridisch loket gebeld en die zeggen tegen mij dat het absurd is dat ze die incassokosten nu pas in rekening proberen te brengen en ik het niet moet betalen. Echter ben ik ook langsgeweest bij een raadsman en die zegt weer dat het incassobureau ook kan zeggen dat ze destijds telefonisch of per mail hebben vertelt dat ik ook incassokosten moet betalen en dat een rechter dus dat gaat geloven en mij alsnog in gebreke stelt.

Ik heb inmiddels een gratis adviesgesprek bij een advocaat morgen. Ik zal dan met hem bespreken wat er valt te doen. Als er iets aan te doen valt betaal ik liever hem die 200 euro dan het incassobureau.

Bedant voor je snelle reactie.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2015 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat er geen touw meer aan vast te knopen is, sloeg niet op uw vraag, maar op de correspondentie van die club. Te gek voor woorden dat zij de boel niet duidelijk uiteenzetten en verschillende brieven sturen.

Wat die raadsman zegt is een beetje onzin. Want dat incassobureau moet die aanzegging tot het berekenen van kosten wel kunnen bewijzen, dus nadien beweren dat dat in een telefoontje is gezegd of per mail, kan natuurlijk helemaal niet.

Dus dat kan helemaal geen reden zijn voor een rechter om u daarop te veroordelen,

Helaas zijn advocaten heel erg duur en voor deze kwestie hebt u ook geen advocaat nodig, maar misschien kan hij het met een briefje afdoen. Vraag voordien naar de kosten.

Loopt dat uit de hand, dan kunt u beter hulp vragen van een jurist bij het Juridisch Loket, of via Rechtswinkel.nl, die hebben normalere tarieven.

Succes.

ho
door hopetobehelping - Jun 3, 2015 om 19:34
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste anitaverschuur,

ik probeer de specificatie die u gehad heeft van GGN incasso.
Begrijp ik het goed ?:
het eerste gedeelte gaat over uw betalingen. Daarop staat een bedrag van € 200,- maar men heeft een betaling van u van € 200,- over het hoofd gezien. Dus per saldo is het € 0,-.

Het tweede gedeelte bestaat uit:
- Hoofdsom € 574,- (precies 1 maand huur)
- Incassokosten: € 172,-
- BTW: € 36,10
- Rente: € 20,-.
Totaal: € 802,10.

Heeft u 1 maand huurachterstand aangezien de hoofdsom € 574,- is ?

U had het misschien al gelezen, maar incassokosten zijn aan regels gebonden, klik hier.
Als niet aan de voorwaarden is voldaan dan mogen er geen incassokosten in rekening worden gebracht.
Voor de duidelijkheid nog:
u dient dus een aanmaning te hebben ontvangen waarin staat:
- dat u binnen 14 dagen dient te betalen
- de hoogte van de incassokosten die in rekening worden gebracht als u niet op tijd betaald
- dat er incassokosten in rekening worden gebracht als u niet binnen 14 dagen betaald.
Als u geen aanmaning of een aanmaning heeft ontvangen die niet aan al deze 3 voorwaarden voldoet dan mogen geen aanmaningskosten in rekening worden gebracht.

Over de incassokosten die men u nu (na bijna een half jaar) nog in rekening wil brengen. Te gek voor woorden.
Als de incassokosten nieuw voor u zijn mag het dus helemaal niet (zie hierboven). Zie anders ook nog de volgende link (artikel van Burgerlijk Wetboek staat er bij), klik hier.

Als er nog een bedrag van € 574,- open staat (en u heeft een juiste aanmaning hierover gehad, dus hierin stonden de incassokosten vermeld) dan mag er maximaal € 85,80 aan incassokosten in rekening worden gebracht.
De rentekosten vind ik ook dubieus over een bedrag van € 574,-. De wettelijke rente voor niet handelstransacties (waar uw vordering onder valt) is 2%, bron .
Stel u heeft het bedrag van € 574,- een half jaar te laat betaald dan is de wettelijke rente € 5,74.

De incassokosten zou ik als ik u was niet betalen, maak bezwaar (schriftelijk of via email) tegen de vordering. Zie bovenstaand waarom, ook GGN incasso dient zich aan de wet te houden.
Wellicht kan de persoon die u in gaat schakelen (advocaat, juridisch loket of rechtswinkel) u hierbij helpen (voorbeeldbrief zit in de eerdere link).

Als ik u was zou ik ook een klacht over dit incassobureau bij de ACM indien, klik hier.

Tot slot, zoals Tijger1 ook al aangeeft, u kunt beter afgaan op het juridisch loket. Als ik lees wat de raadsman u heeft verteld dan klinkt het alsof die allesbehalve wist waar hij het over had (vergelijk het maar met de regels waaraan incassokosten moeten voldoen, kan helemaal niet telefonisch).

Hoop dat u snel van dit gedoe verlost bent. Wat GGN incasso doet kan en mag simpelweg niet.

an
door anitaverschuur - Jun 4, 2015 om 19:51
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger,

Hartelijk bedankt voor uw wijze woorden en raad.

Inmiddels ben ik bij een advocaat geweest voor een intake. Helaas had hij achter ook niet echt goed nieuws voor mij.

Ik heb destijds in november telefonisch een regeling getroffen met het incassobureau. Ik heb er verder nooit een brief over gekregen of een bevestiging ontvangen. Ze zijn destijds enkel telefonisch akkoord gegaan en dus heb ik geen bewijs dat zij mij toestemming hebben gegeven voor die betalingsregeling. Volgens de advocaat kunnen zij dus ontkennen dat ze akkoord zijn gegaan.

de advocaat vond het ook maar een rare zaak en begreep ook niet waar al die verschillende bedragen vandaan komen.

Midden november kreeg ik dus van de GGN een aanmaning met dat ik voor een bepaalde datum moet betalen anders zouden zij incassokosten in rekening brengen. Ik heb toen met ze gebeld en gevraagd om een regeling, daarmee stemden ze ook toe. Ik heb toen niks meer van ze gehoord tot 2 december, kreeg toen een brief met het bedrag van 2 maanden huur en dat ik die moet voldoen. Ik heb toen wederom gebeld met GGN en gevraagd of ik dus de huur van december ook aan hun moet betalen ipv mijn verhuurder, zij zeiden ja en zo gezegd zo gedaan. Ik heb me dus netjes aan die regeling gehouden.

Vandaag heb ik echter wederom gebeld met GGN en WEER gevraagd om uitleg. Blijkt dus dat die incassokosten, btw en rente horen bij de regeling die ik destijds met ze getroffen heb. Het leuke van alles is nog dat hij dit keer voor het eerst zei dat er destijds een brief naar mij is verzonden mbt die betalingsregeling destijds. In die betalingsregeling zou staan dat ik ook incassokosten moest betalen. De incassokosten stonden dus volgens hem niet vermeld in de aanmaning maar wel in de bevestiging van de betalingsregeling. Echter heb ik NOOIT maar dan ook NOOIT die brief gehad en vind ik het extreem raar dat ze dat nu pas opnoemen. Het is dus hun woord tegen de mijne.

Moet eerlijk bekennen dat ik het zat raak er moedeloos van word. Ik sta zelfs bijna op het punt om het gewoon te betalen en van hun gezeik af te zijn.

Ik vind dit een erg gemene streek van ze maar het lijkt alsof ik er niks aan kan doen.

an
door anitaverschuur - Jun 4, 2015 om 19:58
9 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op woensdag 3 jun 2015, 19:34]Beste anitaverschuur,

ik probeer de specificatie die u gehad heeft van GGN incasso.
Begrijp ik het goed ?:
het eerste gedeelte gaat over uw betalingen. Daarop staat een bedrag van € 200,- maar men heeft een betaling van u van € 200,- over het hoofd gezien. Dus per saldo is het € 0,-.

Het tweede gedeelte bestaat uit:
- Hoofdsom € 574,- (precies 1 maand huur)
- Incassokosten: € 172,-
- BTW: € 36,10
- Rente: € 20,-.
Totaal: € 802,10.

Heeft u 1 maand huurachterstand aangezien de hoofdsom € 574,- is ?

U had het misschien al gelezen, maar incassokosten zijn aan regels gebonden, klik hier.
Als niet aan de voorwaarden is voldaan dan mogen er geen incassokosten in rekening worden gebracht.
Voor de duidelijkheid nog:
u dient dus een aanmaning te hebben ontvangen waarin staat:
- dat u binnen 14 dagen dient te betalen
- de hoogte van de incassokosten die in rekening worden gebracht als u niet op tijd betaald
- dat er incassokosten in rekening worden gebracht als u niet binnen 14 dagen betaald.
Als u geen aanmaning of een aanmaning heeft ontvangen die niet aan al deze 3 voorwaarden voldoet dan mogen geen aanmaningskosten in rekening worden gebracht.

Over de incassokosten die men u nu (na bijna een half jaar) nog in rekening wil brengen. Te gek voor woorden.
Als de incassokosten nieuw voor u zijn mag het dus helemaal niet (zie hierboven). Zie anders ook nog de volgende link (artikel van Burgerlijk Wetboek staat er bij), klik hier.

Als er nog een bedrag van € 574,- open staat (en u heeft een juiste aanmaning hierover gehad, dus hierin stonden de incassokosten vermeld) dan mag er maximaal € 85,80 aan incassokosten in rekening worden gebracht.
De rentekosten vind ik ook dubieus over een bedrag van € 574,-. De wettelijke rente voor niet handelstransacties (waar uw vordering onder valt) is 2%, bron .
Stel u heeft het bedrag van € 574,- een half jaar te laat betaald dan is de wettelijke rente € 5,74.

De incassokosten zou ik als ik u was niet betalen, maak bezwaar (schriftelijk of via email) tegen de vordering. Zie bovenstaand waarom, ook GGN incasso dient zich aan de wet te houden.
Wellicht kan de persoon die u in gaat schakelen (advocaat, juridisch loket of rechtswinkel) u hierbij helpen (voorbeeldbrief zit in de eerdere link).

Als ik u was zou ik ook een klacht over dit incassobureau bij de ACM indien, klik hier.

Tot slot, zoals Tijger1 ook al aangeeft, u kunt beter afgaan op het juridisch loket. Als ik lees wat de raadsman u heeft verteld dan klinkt het alsof die allesbehalve wist waar hij het over had (vergelijk het maar met de regels waaraan incassokosten moeten voldoen, kan helemaal niet telefonisch).

Hoop dat u snel van dit gedoe verlost bent. Wat GGN incasso doet kan en mag simpelweg niet.

Beste hopetobehelping,

Ook u hartelijk bedankt voor de wijze woorden en raad.

Wat die berekening betreft dat is inderdaad wat ee op die brieven stond. Ik snap ook niet hoe ze dus aan het bedrag komen van 574, want inmiddels loopt ik gewoon goed met de huur en heb ik tot nu toe alles tot en met juni betaald.

Wat betreft incassokosten en de regels staat er op het blaadje wel dat de hoofdsom 574 euro is en ze daar nog incassokosten bij rekenen maar telefonisch zeggen ze weer dat die incassokosten van destijds waren over een hoofdso van ongeveer 1148.

GGN vertelt tientallen verschillende verhalen en ik weer bij god niet meer of er nog met ze te praten valt. Als ik de ene smoes tegenspreek dan halen ze er weer een andere bij. Wanneer ik alles tegenspreek dan hangen ze gewoon de telefoon op.

ho
door hopetobehelping - Jun 4, 2015 om 20:12
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste anitaverschuur,

als u nu geen openstaande schuld heeft niets meer betalen.
Zie ook mijn vorige reactie.
GGN Incasso heeft u het incassobedrag niet medegedeeld in de aanmaning (en ook niet daarna) en derhalve mogen er geen incassokosten in rekening worden gebracht.
Alle communicatie die u van ze heeft goed bewaren en direct een klacht bij de ACM indienen.

Verdere communicatie bij voorkeur via mail, dan heeft u het nog zwart op wit. Telefonisch geen land mee te bezeilen en als u er geen opname van maakt heeft u ook geen bewijs er van.
Zoals u inmiddels ook al wel gemerkt heeft is GGN incasso allesbehalve fris. Via google vind u nog wel meer gegoochel met getallen van ze.
Geen idee hoe uw band met uw verhuurder is maar het kan denk ik geen kwaad om die ook in te lichten.

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2015 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij alleen maar bij de vorige reactie aansluiten. Voordat een incassobureau incassokosten mag rekenen, moeten zij zich strikt aan allerlei voorwaarden houden en dat hebben ze zeker niet gedaan.

Het spijt te te moeten zeggen maar ook die advocaat kletst een beetje onzin. Ook al zou u niet kunnen bewijzen dat zij akkers gegaan zijn met een betalingsregeling, doet dat er verder niet toe. Zij beweren nu zelf dat er een betalingsregeling getroffen is en zelfs dat daar een brief over gestuurd zou zijn. En dat moeten zij juist weer bewijzen.

Hoewel het voor u zenuwslopend kan zijn, zou ik als ik u was niets meer betalen, en zeker niet meer bellen.

Ik zou ze een mail sturen, waarin u vermeldt dat u aan uw betalingsverplichting hebt voldaan en dat u de zaak verder als afgedaan beschouwt en dat u hun verdere stappen met vertrouwen tegemoet ziet.

En dan klaar met die rare club.

U zou nog voor uw eigen geruststelling een afspraak kunnen maken met het Juridisch Loket, die zijn meer gebeten op juiste incassoprocedures en u daar laten voorlichten.

Die incassobureau verder links laten liggen. Alles zorgvuldig bewaren.

pa
door patries69 - Aug 12, 2015 om 21:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

dien officieel een klacht in bij de kamer van gerechtelijke deurwaarders te Amsterdam staat wel op internet, ook welke klacht je kan indienen.
Zij nemen je klacht echt serieus, stuur alle bewijzen mee
Ik ben ook al drie maand in strijd met ze.
Onbeschoft aan de telefoon reageren niet op de mails,zij denken alle macht en recht te hebben.
Ik heb mijn gelijk gekregen door maar te blijven bellen ,mailen.en ze lastig te vallen.
zij moeten mij alles nu terug betalen ,onterecht loonbeslag waar ik drie maand voor heb gevochten.
Van alle medewerkers die ik heb gesproken en gemaild was er maar 1 die zich schaamde voor haar collega's.