Ma
door Marjon Hofman Apr 21, 2017 om 21:49
Geldzaken & recht

Raar telefoontje van privé nummer

Vandaag kreeg ik een heel raar telefoontje van een privé nummer. Ik nam op, en ik had iemand aan de telefoon die zei dat hij van de Vriendenloterij was. Hij sprak met een Limburgs accent en klonk niet erg overtuigend. Mijn eerste gedachte was dat het een verkooppraatje zou worden. Allereerst werd ik gefeliciteerd met mijn verjaardag (deze was 3 dagen geleden, maar goed...). Daarna werd mij gevraagd of ik wel eens een grote prijs had gewonnen. Mijn antwoord was dat me dit nog nooit echt gebeurd was. Vervolgens werd mij gevraagd of ik wel eens heb meegespeeld met de Vriendenloterij met de postcode 80** **. Op dit adres heb ik ongeveer 6/7 jaar geleden gewoond met iemand die wel aan de Vriendenloterij meedeed. Ik kan mij niet heugen dat mijn telefoonnummer ooit bij dit lidmaatschap is opgegeven. Omdat het wel mijn adres is geweest heb ik antwoord gegeven op de vraag. Twijfelachtig zei ik 'ja dat zou wel kunnen ja...'. Daarna werd de verbinding verbroken. Ik werd vervolgens ook niet teruggebeld.

Ik heb de Vriendenloterij vanavond gebeld. Zij hebben mijn gegevens gecheckt in het systeem en zowel mijn telefoonnummer als mijn achternaam staan bij hun nergens genoteerd. Eigenlijk kwam het er op neer dat ik niet door hun gebeld ben. Ze hebben mijn gegevens genoteerd en als ze meer van dit soort vragen krijgen gaan ze het onderzoeken, en mocht het nodig zijn nemen ze contact met mij op.

Zijn er mensen die dit herkennen?

9146 7 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Apr 21, 2017 om 22:01
830 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom geeft u in's hemelsnaam antwoord op vragen die u door een anoniem iemand aan de telefoon gesteld worden? U heeft véél te véél informatie over uzelf vrijgegeven. Het enige juiste antwoord op zo'n telefoontje is "Dank u maar ik heb géén interesse en ik wil u ook niet te woord staan. goedendag/avond/morgen. KLIK. TUUTUUT"

Ma
door Marjon Hofman Apr 21, 2017 om 22:45
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag of er mensen zijn die dit herkennen en/of weten wat dit zou kunnen zijn, niet hoe ik in the heat of the moment terwijl ik met een verfroller in mijn handen stond beter had kunnen reageren.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 21, 2017 om 22:40
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Wat goed dat u navraag bij de vriendenloterij hebt gedaan zodat deze indien nodig maatregelen kan nemen en u op de hoogte houdt.

Ma
door Marjon Hofman Apr 21, 2017 om 22:43
Antwoorden / 1 Vragen

Leek mij het slimste, en de snelste manier om er achter te komen of het telefoontje daadwerkelijk bij hun vandaan kwam. Helaas blijft het dus toch gissen...

sjjoppy
door sjjoppy Apr 22, 2017 om 07:06
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik zou hetzelfde in uw plaats gedaan hebben, inderdaad de snelste manier om achter bedrog te komen.

aurora1
door aurora1 - Apr 22, 2017 om 01:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat herken ik wel. Nl van verhalen zoals u hier vertelt. Verder niet want ik geef onbekenden die me bellen, aan mijn deur komen of me ergens aanspreken geen kans om allerhande vragen te stellen, en beantwoorden doe ik die natuurlijk helemaal niet. Of ik nu wel of niet met een verfrol of afwaskwast in de hand sta.
Wat heeft u er eigenlijk aan te weten of mensen dit al dan niet herkennen?

Ma
door Marjon Hofman Apr 22, 2017 om 07:48
Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik zou graag willen weten of ik hier ergens melding van kan doen of dat ik nu extra moet letten op mijn bankrekening of wat dan ook. Ik heb dit soort telefoontjes nog nooit gehad, nooit van gehoord ook. En aan mijn deur ook geen vreemde praktijken. Noem me naïef hierin, maar ik reageer op zo'n moment gewoon uit mijn eerste ingeving. Daar komt bij dat het op een vreemde manier zelfs vertrouwd voelt als iemand je geboortedatum en postcode van jaren terug weet...

fr
door frans56 - Apr 22, 2017 om 07:43
230 Antwoorden / 9 Vragen

De zoveelste bevestiging dat een prive nummer niet opgenomen moet worden, gewoon opnemen en terug leggen. Of anders de volgende tekst zeggen " Helaas, deze telefoon is niet bereikbaar voor geheime nummers" en dan op een manier dat de persoon denkt dat hij/zij een bandje hoort.
en vervolgens opleggen.

hansje klein
door hansje klein - Apr 22, 2017 om 08:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U heeft m.i. normaal gereageerd op een telefoontje dat u even in verwarring heeft gebracht.

Wanneer men standaard dan NIET de deur helemaal open zet, maar op een kiertje houdt en géén directe beslissingen zoals een toezegging neemt of privé/gegevens doorgeeft, kan men gerust kritisch naar het verhaal luisteren. Uw hier gebruikte gegevens zijn vrij algemeen en publiekelijk toegankelijk en u heeft er hopelijk verder niets aan toegevoegd. Leuk geprobeerd, maar verder niets gebeurd! Zulke figuren zullen bij anderen misschien nog wèl succes hebben, anders was het ´hengelen´ zinloos.

De Vriendenloterij zal u niet gaan vertellen hoe váák dit voorkomt om zèlf geen negatief nieuws te produceren, maar waarschijnlijk komen dit soort praktijken vaak voor.

Ma
door Marjon Hofman Apr 22, 2017 om 20:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb verder geen informatie gegeven gelukkig, dus ik hoop ook inderdaad dat het daarmee dan ook afgedaan is. ..

hansje klein
door hansje klein Apr 22, 2017 om 23:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ook wanneer iemand dit zal herkennen, morgen hebben die gasten weer een ander verhaal. Helaas moet men zich erop gaan instellen, maar natuurlijk niet bang worden om een telefoongesprek te moeten voeren. M.i. kunt u rustig gaan slapen, want u heeft géén relevante gegevens prijsgegeven.

Ik las onlangs, dat in Duitsland al wordt aangeraden om in telefoongesprekken met vreemden absoluut het woordje JA te vermijden. 'Criminelen snijden een JA in en een andere samenhang in een contract'. Het moet nu werkelijk niet gekker worden ... maar zèlfs dat heeft in Nederland gelukkig geen poot om op te kunnen staan.

costnix
door costnix - Apr 22, 2017 om 09:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij horen ze alleen: "TUUT, TUUT, TUUT!"
Bellen ze nog een keer, dan horen ze: "FLUIUIUIUIUITTTTTT!!!!"

diumenge
door diumenge - Apr 22, 2017 om 09:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Herken het niet nee. Lijkt mij eerder een "grap" of iets dergelijks, misschien van de huidige bewoners van dat 80** ** adres of iemand uit uw verleden of kennissenkring.

Ma
door Marjon Hofman Apr 22, 2017 om 20:21
Antwoorden / 1 Vragen

Zat ik inderdaad ook nog aan te denken. Laten we het daar dan maar op houden, dat het gewoon een flauw grapje was