Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 11, 2016 om 13:13
Geldzaken & recht

Recht op ANW 7 jaar na overlijden echtgenoot

Anders gesteld: Heeft weduwnaar 7 jaar na overlijden echtgenoot recht op ANW-uitkering?
Betrokkene is in 2009 weduwnaar geworden. Gewerkt, ZZP-er. Januari 2015 lymfklierkanker geconstateerd, behandeltraject opgestart, niet in staat te werken, terugval inkomen tot 0. Sober geleefd van (beperkt) inkomen zoon (meerderjarig),verkoop auto en opmaken reserves. Thans werkzoekende. Er beginnen schulden te ontstaan. Schuldhulp ingeroepen, start traject met Schuldhulpmaatje.

1863 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 11, 2016 om 13:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, kijk hier even, zou ik zeggen. Daar staat alles wat je weten moet http://www.svb.nl/int/nl/anw/index.jsp

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 11, 2016 om 16:22
34 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas, het antwoord is hier niet te vinden. Helaas werkt ook de mail van de SVB niet  (meer)

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 11, 2016 om 19:34
34 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, maar zeker nog wel bedankt voor de moeite.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2016 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult dus officieel voor meer dan 45% arbeidsongeschikt moeten zijn op voor ANW in aanmerking te komen.

Ik ken natuurlijk uw leeftijd niet, maar komt u niet in aanmerking voor IOAZ?

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 11, 2016 om 16:30
34 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, onze info is dat betrokkenne werk zoekt. Zie tekst. Dit is voorwerk tbv maatwerkadvies om teleurstelling tevoorkomen. Helaas is mailadres via de site svb niet open.

Cookies
door Cookies Feb 11, 2016 om 16:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger, TS werkt als vrijwilliger bij de schuldhulpverlening. Deze vraag is dus voor een cliënt.

Cookies
door Cookies - Feb 11, 2016 om 16:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan kijk je niet goed. Op de site staat duidelijk vermeld wanneer iemand wel en wanneer iemand geen recht op ANW heeft. Je moet natuurlijk wel even door klikken, o.a. http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_anw/bepaal_zelf/index.jsp

En dit lijkt me toch ook overduidelijk

Krijgt u een Nabestaandenuitkering Anw?

U krijgt een nabestaandenuitkering Anw als:

  • uw partner in Nederland woonde of werkte, én
  • u nog niet de AOW-leeftijd heeft, én
  • u aan één van de volgende voorwaarden voldoet:
    • u zorgt voor een kind dat jonger is dan 18 jaar
    • u bent voor meer dan 45% arbeidsongeschikt

Het maakt niet uit of u getrouwd was of samenwoonde met uw overleden partner

DOOR SHMALMELO.WIM 11 FEB 2016 OM 16:22
ANTWOORDEN / VRAGEN

Helaas, het antwoord is hier niet te vinden.

Cookies
door Cookies Feb 11, 2016 om 16:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als hij niet aan die voorwaarden voldoet, heeft hij GEEN recht op ANW.

Cookies
door Cookies - Feb 11, 2016 om 16:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 11, 2016 om 20:02
34 Antwoorden / 3 Vragen

Dank. Doen we zeker. Maar eerst op zoek naar ervaringen. Van de svb hebben we veel kennis. Hij voldoet aan de voorwaarden, heeft nog een kind van 1999.

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2016 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch simpel? Aan de eerste regel voldoet hij niet. Geen kind onder de 18. En als hij niet voor 45% of meer arbeidsongeschikt is, voldoet hij ook niet aan de tweede regel.

Mailen naar de SVB werkt perfect, maar is dus overbodig als de vorwaarden niet van toepassing zijn.

Je kunt met digid inloggen en een vraag stellen.

IOAZ ook niet van toepassing?

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2016 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ook mensen die helemaal of deels arbeidsongeschikt zijn zoeken, of moeten zoeken, werk.

Als uw klant boven de 55 is kan hij zich beter wenden tot de gemeente voor een aanvraag IOAZ, dan rondtutteren met een schuldhulpmaatje.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 11, 2016 om 19:46
34 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, ik had je nog willen bedanken. Maar ik snap na je reacties en je neerbuigende opmerkingen dat dat niet hoeft want je weet je ver boven je medemens staan. Lees de andere reacties eens. Die reageerders denken mee waarvoor ik ze graag bedank. En verstoppertje spelen achter een pseudoniem tja.

ro
door ronny530 - Feb 11, 2016 om 19:02
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Betrokkene heeft minimaal recht op een bijstandsuitkering als het bedrijf beeindigd is. Als het bedrijf nog steeds bestaat dan is er een BBZ (bijzondere bijstand zelfstandigen) regeling mogelijk. Helaas zijn veel regelingen niet bekend en komt men er pas achter als het schip dreigt te zinken. De eerste gang is zo snel als mogelijk naar de gemeente gaan om een uitkering aan te vragen zodat er inkomen komt, pas daarna kunnen de schulden aangepakt worden. ls de schulden last nog niet uit de hand gelopen dan kan gemeentelijke stadsbank de schulden in kaart brengen en misschien wel afdoen met een saneringskrediet.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim Feb 11, 2016 om 19:55
34 Antwoorden / 3 Vragen

Ronny, dank je wel. Woorden waarvan we leren en het is correcte info. Als schuldhulpmaatje onderzoeken we zoveel mogelijk mogelijkheden voordat we advies geven. Daar helpt jouw reactie bij.

ro
door ronny530 Feb 12, 2016 om 17:46
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Geen dank, ik lees ook negatieve reacties maar er is een groot verschil tussen zelfstandigen en privé personen, zelfstandigen vallen voor veel regelingen buiten de boot en worden zodra er problemen zijn aan hun lot over gelaten. Wat dat betreft ben ik zeg maar een ervaringsdeskundige want toen mijn éénmanszaak op de fles ging kwam ik er pas achter dat dat helemaal niet zo dramatisch had hoeven zijn als ik van deze regelingen had geweten. Detail mijn toenmalig accountantskantoor wist ook niets van die bestaande regelingen.

tijger1
door tijger1 Feb 12, 2016 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronny530

Het maatje is gisteren overigens al gewezen op de IOAZ. Maar ja, het maatje is eerst op zoek naar "ervaringen".

aurora1
door aurora1 - Feb 11, 2016 om 22:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft wel een wonderlijke reactie tegen @tijger1 die (ook) nogal goede tips aan u gegeven heeft.
Mailcontact met SVB: https://www.svb.nl/int/nl/anw/contact/contact_anw/contactformulier.jsp

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2016 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, ik had je nog willen bedanken. Maar ik snap na je reacties en je neerbuigende opmerkingen dat dat niet hoeft want je weet je ver boven je medemens staan. Lees de andere reacties eens. Die reageerders denken mee waarvoor ik ze graag bedank. En verstoppertje spelen achter een pseudoniem tja.

U hoeft mij helemaal niet te bedanken. U begrijpt blijkbaar de regels van dit forum niet. Degene waarvoor u "maatje" bent zit in de shit. U vraagt over ANW, daarover worden u de regels uitgelegd en haast letterlijk gespeld. Uw reactie: "daar zit het antwoord ook niet tussen". Later komt u met dat er nog een kind is van 1999. Ik zou zeggen als de bliksem dan ANW aanvragen, in plaats van hier interessant te zitten doen over maatwerk. Wat moet u eerst met ervari gen van anderen? Hij moet een inkomen hebben, dus regelen.

Als u op dezelfde maniet als vrijwilliger optreedt bij de schuldhulp als uw reactie hierboven heb ik meelij met uw "klantjes".