jb
door jbdoeman Sep 30, 2016 om 13:54
Geldzaken & recht
Recht van overpad verplaatsen

Wij hebben kort geleden een woning gekocht waarop de buren een recht van overpad hebben naar hun achtertuin, en op het moment daarvoor onze achtertuin gebruiken (smalle strook tussen de woning en een garage die achter op het perceel staat).

Nu zijn wij van plan de garage te slopen, waardoor het mogelijk wordt het recht van overpad naar het achtereind van het perceel te verplaatsen. Dit zou ertoe leiden dat het heersende erf ongeveer 6 meter extra op 50 meter moet lopen, verder blijft hun ingang op dezelfde plek.

Het heersende erf is niet erg happig vanwege problemen met dit recht van overpad in het verleden. Is het in deze situatie echter toch mogelijk voor ons om dit door te drukken?

6402 5 Rapporteer

jo
door jorisw - Sep 30, 2016 om 13:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Iets er door proberen te drukken is nooit de beste manier om iets voor elkaar te krijgen. Al levert dat vast een leuke aflevering van de Rijdende Rechter op.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 30, 2016 om 14:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat is da precies het bezwaar wat de buren hebben? U komt er net wonen en moet zich nog voegen in de buurt, ik zou dus niet iets erdoor drukken.
Overleg zou in deze situatie een oplossing moeten bieden, u blijft ze het recht van overpad geven alleen de feitelijke arts hiervan veranderd.  Daar moet uit te komen zijn.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2016 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw tekening de werkelijkheid aangeeft, bent u blijkbaar ook van plan het pad aanzienlijk te versmallen. En komen er in dit nieuwe pad ook twee haakse bochten.

Iets doordrukken vraagt om grote moeilijkheden, maar als u dat wilt, en uw buren niet, zult u naar de rechter moeten.

U wist toch waar u aan begon toen u dat huis kocht?

Ik neem aan dat u na wijziging dan van plan bent achteraan een schutting te plaatsen?

ha
door halex - Sep 30, 2016 om 21:16
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kort geleden een woning gekocht en nu wilt u al iets tegen de zin van uw buren doordrukken. Ik weet 't niet hoor, maar als ik u was zou ik juist proberen om vriendjes te worden (blijven) met mijn buren.
Laat zitten dit issue en investeer in een goede burenrelatie.

aurora1
door aurora1 - Sep 30, 2016 om 22:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U was dit kennelijk al van plan toen u het huis kocht. U had dit huis dan dus beter niet kunnen kopen.
Lees de informatie hier eens door: http://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/recht-overpad/wat-mag-de-eigenaar-doen-het-overpad-buurtweg
Ik sluit me verder aan bij de andere reacties. In het verleden waren er volgens uw zeggen ook al problemen met dit recht van overpad, en hoe verzint u het om "dit erdoor te drukken". U komt er net kijken en gaat direct voor problemen zorgen?