ha
door halex Feb 16, 2017 om 12:15
Geldzaken & recht

Renovatie badkamer huurwoning

Ik huur een appartement in een complex (100 woningen) dat in 2012 is opgeleverd. Nu ontving ik van de verhuurder bericht dat er gebreken zijn geconstateerd aan de constructie van de badkamervloeren. En dat in alle appartementen de zwevende dekvloer, de vloertegels en de detaillering van de douchezone opnieuw gedaan gaat worden.
Dat betekent per woning 5 tot 7 dagen geen gebruik van de badkamer. En al die dagen mensen over de vloer. Ter compensatie stelt de verhuurder een leegstaande woning ter beschikking waar bewoners die niet in hun badkamer kunnen, gebruik kunnen maken van de douche. Men is gelijktijdig bezig in vijf woningen, dus dat wordt een gezellige boel... Daarnaast krijgen bewoners compensatie van 25% van de daghuur. Dat komt neer op € 8 per dag. Tot slot zorgt de verhuurder voor tijdelijke sloten op deuren van de overige kamers in de woning. Het verzoek is om tijdens werkzaamheden thuis te blijven, maar dat hoeft niet. Maar dan moet de aannemer wel de sleutel van de voordeur krijgen.

Voor zover ik na kan gaan, moet ik deze werkzaamheden accepteren (het is geen renovatie). Op zich ook logisch, want in verschillende woningen zijn al lekkages geconstateerd. Maar is de geboden 'compensatie' wel voldoende?
Volgens de planning beginnen ze bij mij niet op maandag. Omdat ze elke dag aan een andere woning beginnen, is dat niet anders, zegt de verhuurder. Terwijl een start op maandag minder overlast geeft, want dan zit er geen weekend tussen. Moet ik dat accepteren?
Om stof-overlast te beperken, plaatsen ze een stofscherm in de deuropening van de douche. Is dat voldoende om verspreiding door mijn woning te voorkomen?

9026 14 Rapporteer

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Feb 16, 2017 om 12:27
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, u moet e.e.a. accepteren. Het aanbod van verhuurder is redelijk en staat in verhouding tot gemist huurgenot etc.

En zoals u zelf aangeeft, wordt het stof beperkt. Niet meer dan dat. Neem zelf extra maatregelen.

Helaas voor u.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ha
door halex Feb 16, 2017 om 12:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor uw reactie. Dat 't moet gebeuren, is helder. Mijn vraag is of de compensatie en maatregelen redelijk zijn. Ik vind 't nogal mager, maar kan nergens vinden wat ik als redelijk moet accepteren.

uwjurist
door uwjurist Feb 16, 2017 om 12:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gaf u vanuit mijn expertise als huurrechtjurist al aan dat u e.e.a. (het aanbod van verhuurder, dus wat u schrijft!) moet accepteren omdat het redelijk is. Het staat volledig in verhouding tot gemist huurgenot etc.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 12:51
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Excuses, ik heb het verkeerd gelezen.

Cookies
door Cookies - Feb 16, 2017 om 12:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik jou was, zou ik zeker alle deuren (of zoveel mogelijk deuren) van de andere kamers ook dicht tapen met dat dikke plastic. Ik geef je op een briefje dat die stof echt door alle andere kamers van je huis komt, als je dat niet doet.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 12:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Daar ben ik ook bang voor. Maar moet de verhuurder dat niet doen? Of geen vergoeding, in ruil voor aanvullende maatregelen zoals alle deuren van stofschermen voorzien.

Cookies
door Cookies Feb 16, 2017 om 12:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, dat hoeft de verhuurder niet te doen. Maar (dik) plastic en tape dat zijn de kosten niet.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 12:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, gaat ook niet om de kosten. Maar vooral om 't gedoe. Ik ben een bewuste huurder, omdat ik al dat gedoe juist niet wil hebben. Ik betaal voor luiheid ;-)

Cookies
door Cookies Feb 16, 2017 om 12:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik betaal voor luiheid ;-) Haha.

fa
door familyman - Feb 16, 2017 om 12:35
888 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt moeilijk verwachten dat ze u in een luxe hotel onderbrengen, uw inboedel verhuizen enz. De geboden vergoeding is m.i. alleszins redelijk. Nu wel even vervelend, maar u heeft straks weer een goed/beter huis. Probeer u, al was het maar even, hoe u het zou doen/organiseren met 100 woningen als u de verhuurder was en dit moest organiseren.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 12:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Gaat me meer om aanvullende maatregelen. Ik hoef ook niet in een hotel. Mijn woning wordt er niet beter van, anders zou 't een renovatie zijn. En daarvoor gelden andere regels. Hoe de verhuurder dingen moet organiseren, is natuurlijk niet mijn probleem. Daarom huur ik, om daar geen zorgen over te hebben. Dus ik ga me daar natuurlijk niet in verplaatsen ;-)

hansje klein
door hansje klein Feb 16, 2017 om 13:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Halex. Waarom zouden wij ons hier dan wèl uitgebreid in ùw situatie moeten gaan verplaatsen? ;-)) Ik denk overigens dat het met de stofopdwarreling best zal meevallen omdat de tegels beslist gelijmt zullen zijn en niet in cement zullen liggen.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 13:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat u mij niet betaalt om ontzorgd te worden?

ha
door halex Feb 16, 2017 om 15:43
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@HK Dank voor de geruststelling, tegels zijn gelijmd dus dat zou een hoop schelen. Ik heb echt geen verstand van verbouwen. Mijn kennis komt van programma's als 'Help mijn man is klusser' en zo en daar zie ik alleen maar puinhopen. Dus vandaar dat ik het ergste voor ogen had.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Feb 16, 2017 om 12:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Keukenkastjes ook zoveel mogelijk dicht tapen. Geloof me, alles dicht tapen is minder werk dan straks je huis van boven tot onder uitbaggeren.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 12:48
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat vind ik een goeie tip!

Cookies
door Cookies Feb 16, 2017 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, als je een dagje niet op V&B verschijnt, weten we allemaal wat je aan het doen bent.;-))

ha
door halex Feb 16, 2017 om 13:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Haha, wist niet dat mijn whereabouts via V&B werden bewaakt.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2017 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pas wel op met die tape waar u dat op plakt. Dat u straks bij het verwijderen niet overal de lak meegenomen hebt.

jo
door jorisw Feb 16, 2017 om 19:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt beter opletten bij het kopen van tape. Er is tape in de handel die geen lijmresten achterlaat en ook de lak niet er van aftrekt.

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2017 om 14:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U schrijft nu wel 'opgewekt' dat u er niet beter van wordt maar 'in the end' denk ik het wel. Dus geen lekkende toestanden in de toekomst. Zoals @carola al voorspelt: zal een behoorlijk stoffig gedoe worden, maar die tips heeft u al gehad. Ik vind die €8,00 per dag wel redelijk, (wat bij ons wel renovatie was: 11 maanden kregen we €494,00 als troost). En nee, de douche gaan delen is niet fijn, weet ik ook, maar 't is maar een weekje behelpen. Haha, moest in de winter zelfs op balkon op kookplaatje koken: bij ons was alles pleitte, incl. toilet. Liepen we 's-morgens allemaal met emmertje van chemisch toilet. Oh ja, en geen ducktape gebruiken, maar dat wist u al...... Veel succes met het behelpen.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 15:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het is preventief, op zich voldoet mijn vloer wel, maar ze nemen het zekere voor het onzekere. En u hebt helemaal gelijk, dat weekje behelpen overleef ik prima. Ik was alleen benieuwd of ik de verhuurder meer kon laten doen aan stofpreventie dan het aanbod wat er lag. Ik ga nog voorstellen de vergoeding te schrappen in ruil voor meer preventieve maatregelen.

tenormin
door tenormin Feb 16, 2017 om 16:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar hoewel uw openingszin wel "renovatie' bevat, in de verdere uitleg noemt u het niet zo. Wat bij ons dus wel renovatie was en alles werd afgeplakt. Maar stelt u zich daar niet veel bij voor als werkers dat zouden doen; krijgt u later ook tranen van in de ogen. Beter zelf alles goed voorbereiden dan het laten doen. Wat dat betreft moet u een beetje 'blij' zijn dat u van de "hardwerkende forumleden" veel goede tips heeft gehad. Wel na/opvolgen, hoor. ☼

ha
door halex Feb 16, 2017 om 16:17
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben zeker blij met de tips. En de titel is inderdaad een foutje. Beetje de baksteen op het fietspad: was er zo mee bezig dat dit geen renovatie genoemd mag worden, dat ik 't onbewust toch in de titel zette. Kan 't nu niet meer aanpassen, helaas.

tenormin
door tenormin Feb 16, 2017 om 16:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maakt toch niets uit? Shakespeare zei het al: whats in a name. (of woord in dit geval).

ro
door ronny530 - Feb 16, 2017 om 17:59
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees in de reactie's veel zaken over die zouden kunnen gebeuren maar achteraf vaak reuze meevallen. Het uitbreken van de vloer e.d. is in één a twee dagen geklaard maar dat zijn wel de dagen die de meeste stof en geluidsoverlast geven. De opbouwfase gaat relatief snel maar in de droogtijd van de vloer en tegels gaan de meeste dagen zitten. Dat de werklieden die de klus uitvoeren uw voorraadkast leegplunderen en andere spullen meenemen is een fabel die nog steeds in stand gehouden wordt en bijna niemand weet waarom dat nog zo is. Tegenwoordig loopt er een projectleider mee in het proces en als u al schade zou hebben dan krijgt u die schade vergoedt. Daar komt nog bij dat u financieel tegemoet wordt gekomen voor de ontstane overlast en er ook nog eens een solide badkamer aan overhoud.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 18:54
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben niet bang voor roof door de mensen van de aannemer. Die vertrouw ik wel. Toch laat ik wel tijdelijk sloten plaatsen op de andere deuren. Ze zijn in een aantal woningen tegelijk bezig. Met veel 'vreemde' mensen op de etage, is een insluiper ook snel binnen. Voorkomen is beter dan genezen. Ik maakte me voornamelijk zorgen over de stof-overlast. Maar inmiddels ben ik daarover wat geruster geworden. En heb ik waardevolle tips gekregen om zelf maatregelen te kunnen nemen.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 16, 2017 om 18:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Een stofscherm in de deuropening houdt wel degelijk het stof tegen. Deze wordt met dubbelzijdig tape rondom de deur vastgeplakt en kan dmv een rits doorheen gelopen worden. Deze stofdeuren zijn speciaal ontworpen (stofvrij werken) om stofdoorslag te voorkomen. Uw hele woning dichttapen is totaal niet nodig.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 18:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat klinkt nog beter! Maar desondanks ga ik keukenkastjes toch maar afdichten. En tv, computer, etc ook extra beschermen. Maar dank voor uw antwoord, want het stelt me wel gerust.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2017 om 19:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oude lakens en lappen in deuropeningen hangen en over meubilair leggen wil ook nog weleens helpen.
Heeft u die niet kijk dan eens bij kringlopers, daar zijn in de regel wel lappen en lakens e.d. te vinden voor een enkele euro.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 20:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Oh dat vind ik ook een handige tip. Dank voor uw meedenken!

sira
door sira Feb 16, 2017 om 20:10
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Vochtige lakens werkt perfect. Stof blijft er aan plakken.

Weekje niet douchen kan echt geen kwaad. Gewoon jezelf in de keuken wassen, deed men vroeger ook. Voordat er hier riolering was kon ik bij hoogwater ca. 1 tot 1,5 week ook niet douchen (zelfs ook geen toilet).

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2017 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sita. Maar dat was toch ook niet nodig met hoogwater? Kon u er zo in plonzen.

sira
door sira Feb 17, 2017 om 08:51
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Hahaha. Ja.... maar...... hoog water komt hier meestal in de winter en dat water is bar koud brrrr. Als toilet gebruikte ik een (caravan) chemisch toilet, maar daar wilde ik niet iedereen op hebben, dus mannelijke kennissen mochten het buiten over het tuinhekje doen, rechtstreeks in de Nederrijn.
Oh oh, nu wachten op de reacties van de milieu-activisten.........

ha
door halex Feb 17, 2017 om 19:34
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Welk een historische feiten een vraag allemaal los kan maken ;-)

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sira. De vissen pissen ook in de Nederrijn, dus daar zou ik me niet druk om maken.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2017 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even en u hebt zoveel tips dat u de klus zelf ter hand gaat nemen.:-))

ha
door halex Feb 16, 2017 om 20:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

A je to!

costnix
door costnix - Feb 16, 2017 om 22:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het een zeer keurig voorstel. Bij de renovatievan mijn woning heb ik geen compensatie gehad (maar ook geen huurverhoging). Bij mij waren ze 12 werkdagen bezig en moest ik hier vrij voor nemen.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 22:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is inderdaad een stuk ingrijpender. Dat relativeert mijn ongemak zeker. Wel heb ik 'renovatie' per ongeluk geschreven. Het gaat om herstel van slecht opgeleverde douchevloeren.

simon55
door simon55 Feb 17, 2017 om 16:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dan heet t groot -onderhoud

costnix
door costnix Feb 17, 2017 om 17:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En daar moet u ook medewerking aan verlenen!

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 17, 2017 om 00:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Denk eens in oplossingen in plaats van in problemen.
Fijn toch dat ze toekomstige klachten ondervangen.
Als uw bovenbuur een dikke lekkage heeft bent u verder van huis.

ha
door halex Feb 17, 2017 om 08:38
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk niet in problemen. Ik vroeg om adviezen. En daarvan heb ik er vele gehad.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 17, 2017 om 16:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Halex
Ik respecteer je bijzonder als forumlid maar ik lees toch echt een aantal zaken die niet onoverkomelijk zijn maar die je wel opvoert als mogelijk probleem.
Althans dat im mijn interpretatie.
Dat betekent per woning 5 tot 7 dagen geen gebruik van de badkamer.
En al die dagen mensen over de vloer.
woning ter beschikking waar bewoners die niet in hun badkamer kunnen, gebruik kunnen maken van de douche. Men is gelijktijdig bezig in vijf woningen, dus dat wordt een gezellige boel.

ha
door halex Feb 17, 2017 om 19:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Niet als probleem, wel als ongemak. En dat valt volgens mij toch niet te ontkennen. Met vijf huishoudens een douche delen vind ik niet een erg aanlokkelijk aanbod. Maar het is beter dan niets. Hoe dan ook, voor mij is dit een eerste keer. Vandaar mijn vraag of dit netjes geregeld is (de antwoorden: ja, wees blij, het kan veel erger). En of een stofscherm voldoet (de antwoorden: neem zelf aanvullende maatregelen, maar ga niet uit van het ergste). En het is zeker waar dat ik er wel tegenop zie. En zal blij zijn als 't achter de rug is.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 17, 2017 om 21:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoe dan ook succes tijdens deze periode :-) mvg Diewilik

ha
door halex Feb 17, 2017 om 21:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dank u!

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2017 om 03:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk ook eens of het zinvol is om bijv. stukken karton of oud vinyl o.i.d. op de looppaden van de werklieden te leggen.
En leen geen gereedschap(skist) uit....

ha
door halex Feb 17, 2017 om 08:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Goeie tip! Ik zal navragen of ze zelf de vloer beschermen, anders moet ik daar inderdaad even aan denken.

ha
door halex - Mar 27, 2017 om 23:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Beste vrienden van het forum,

Hierbij nog mij hartelijk dank voor alle welkome tips. De klus is geklaard en dankzij jullie met relatief weinig overlast achteraf tot gevolg.
Stevig plastic folie over de bank, de boekenkast, de tv en de computer. Deurtjes van de keukenkastjes en bureaulades dichtgeplakt. Opgerolde handdoeken tegen de onderkant van de deuren. En twee oude dekbedovertrekken (natgemaakt) voor de twee dichtsbijzijnde deuren bij de badkamer gehangen tijdens de breekwerkzaamheden.
Met als gevolg dat ik in tegenstelling tot mijn buurvrouw bijna geen last heb gehad in de overige ruimtes. De enige rotzooi die daar binnenkwam, liep ik zelf vanaf de gang naar binnen (kostte me een dag om dat te ontdekken, praktisch als ik ben...).
Gelukkig zit het er weer op. Maar bovenal dankzij de tips die ik hier heb mogen krijgen is uiteindelijk de overlast tot een minimum beperkt.

Ik ben u zeer erkentelijk en veel dank verschuldigd!

Halex

(PS En bij bovenburen maak ik goede sier met mijn kennis over 'stofpreventie'....)