ze
door zeiler Oct 28, 2016 om 13:31
Geldzaken & recht

Rood staan = woekerrente

zie  de afrekening van een paar dagen ROOD STAAN : en wel eerlijk van ING er staat bij dat ik 13,9% rente  betaal per jaar als ik rood sta. Is dit een woekerrente of niet ??  Moet je bij andere banken ook zoveel rente betalen voor rood staan ???

1929 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 28, 2016 om 13:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Zeiler ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://kassa.vara.nl/gemist/nieuws/banken-hanteren-hoge-rentes-bij-rood-staan

ltmvz
door ltmvz - Oct 28, 2016 om 14:01
949 Antwoorden / 18 Vragen

Het is inderdaad een woekerrente en de ING is kampioen, heb ik deze week nog ergens gelezen.

Toevoeging: blijkt te zijn op de pagina via de bovenstaande link.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2016 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kon u natuurlijk allang weten. Niemand verplicht u om rood te staan. Niemand verplicht u om een betaalrekening bij ING aan te houden.

getty
door getty - Oct 28, 2016 om 14:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet meer roodstaan dus.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2016 om 14:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@zeiler, maar rood staan betekent toch niet dat u dat een heel jaar wilt? Het is om "even" iets op te vangen als er automatisch iets verrekend moet worden, lijkt mij dan. Maar inderdaad: ING is koploper qua rente en ook nog eens binnen de wettelijke hoogte van dat rentepercentage. Of u moet uw extra op 0 zetten, alleen, dan is de speling weg. Als u dus nooit rood staat is dat het voordeligst.

eclipse
door eclipse Oct 28, 2016 om 21:04
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ hallo tenormin, velen staan structueel "rood" , en die komen hier gewoon niet uit, want  vaste lasten blijven toch terugkomen, de pijn zit  hem ook in dat gratis geld  lenen van en door banken en het debet staan voor de "gewone man/vrouw".  te triest , mja ...willen mensen eruit komen, zullen banken hen toch tegemoet moeten komen, door de roodstand  heel en dan ook heel geleidelijk af te bouwen, bij een positief saldo,  de roodstand  te blokken,zodat ze er niet meer in kunnen,  t is net keurkoop maar dan anders

tenormin
door tenormin Oct 28, 2016 om 21:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Gratis geld lenen bestaat niet @eclipse, wel sommige zaken zoals een bed kopen, afbetalen zonder rente. Maar ook dat moet in een bepaalde tijd.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 29, 2016 om 00:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@eclipse ,  structureel rood staan is vaak een gevolg van structureel spullen willen hebben die je niet kan betalen laat staan echt nodig hebt.
Kortom structureel teveel geld uitgeven .
Er zijn schrijnende gevallen die er echt niets aan kunnen doen dat besef ik me terdege dus ik scheer niet iedereen over één kam.
Diewilik

ja
door jackyh - Oct 28, 2016 om 15:51
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is afgelopen week besproken bij Kassa of Radar. ING was het hoogst, daarna ABN.

tenormin
door tenormin Oct 28, 2016 om 20:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat geeft @marita5 al bij haar link: Kassa dus, niet Radar. En we kunnen allemaal die link lezen hoor. Jij ook!

ja
door jackyh Oct 28, 2016 om 20:48
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is dat voor een onbeschofte opmerking tenormin. Ben je niet lekker om zo te reageren?

tenormin
door tenormin Oct 28, 2016 om 21:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

"Onbeschoft" @ jackyh? Zou de mond maar spoelen, ik heb geen onvertogen woord geschreven. Zal het trouwens de internet-redactie voorleggen. Als ik dat ben geweest, dan hoor je het wel.

eclipse
door eclipse - Oct 28, 2016 om 20:54
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Helaas, de enige oplossing, is de roodstand  blokkeren, de banken lenen zelf  nu gratis geld, kijk bij de ing  ook even naar de kosten van Uw pasje, kassa  berekende over alle banken een bedrag ( winst ) van 260 miljoen op roodstand. jaarlijks. pasje is onlangs  ook duurder geworden, KLIK  , mensen die structureel roodstaan omdat ze gewoon te weinig  verdienen om het af te lossen bedrag in een keer te voldoen, zitten in zwaar weer. voor alle banken heeft @@ Marita 5 de info , voor elke 100 eurorood betaald  U ong. 14 euro, dan is een roodstand  van een maand  op bijv, 800 euro een vette 100+ wat je gewoon kwijt  bent. sccs Zeiler, gauw  uit  die rood stand.

diumenge
door diumenge - Oct 28, 2016 om 21:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Anders verkoop je toch gewoon de boot?

jantje7
door jantje7 - Oct 28, 2016 om 21:41
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@eclipse
Een maand € 800,- rood staan kost u € 8,35. Voor dat bedrag kunt u niet risceren dat er een aanmaning komt van een onbetaalde factuur. Waar u die € 100,- vandaan haald, dit kost het u als u een heel jaar € 800,- rood staat.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2016 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eclipse

Nog maar een keer rekenen dan. € 800 een maand roodstaan bij ING, kost dus nog geen tientje.

tenormin
door tenormin Oct 29, 2016 om 01:39
16816 Antwoorden / 108 Vragen

"zondegeld", toch? Kan men een kroketje en een koffie voor kopen. ;-) en hou je nog wat over!

me
door mein33 - Oct 29, 2016 om 10:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@zeiler,

Bij elke geldlening betaald u een rentevergoeding, zo ook bij het zgn. "rood" staan op uw betaalrekening.
Het rentepercentage welke een bank u daarvoor in rekening brengt is per bank verschillend, maar loopt van (ongv.) 8.4% t/m 13.9% op jaarbasis.
U betaald alleen een rentevergoeding welke wordt berekend over het bedrag waarmee u "rood" staat en over het aantal dagen waarop het "rood" staan van toepassing is.
Voorbeeld : u staat 7 dgn. "rood" en betaald over die 7 dagen een rentevergoeding.

edrick3
door edrick3 - Oct 29, 2016 om 11:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

er staat bij dat ik 13,9% rente  betaal per jaar als ik rood sta.
Dat is dus het tarief per jaar.
Is dit een woekerrente of niet ?
Tja, maar het mag wettelijk.
Moet je bij andere banken ook zoveel rente betalen voor rood staan ???
Nee, bij sommige andere banken iets minder; ING is koploper.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2016 om 14:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Opgelet: wettelijk gezien is er geen sprake van woekerrente ook al is de 'rood staan rente' die ook m.i. onacceptabel hoog.