li
door liekehartje Aug 18, 2015 om 14:14
Geldzaken & recht

Rookmelder verplicht?

Beste lezers,

Vannacht is er een tv in brand gestoken in de trappenhuis van ons appartementencomplex. Deze brand is best erg uitgeslagen, gelukkig niet naar onze woning.
Tot we de roet zagen vanochtend, is er niemand achter gekomen dat er een brand heeft gewoed, omdat er geen rookmelders in het appartementencomplex hangen?!?

Na navraag bij de verhuurder (het is een sociale huurwoning-flat) benoemt hij dat hij handelt naar de wet en dat het niet verplicht is om een rookmelder o.i.d. in de hallen of trappen de hangen. In andere woorden, behalve in de woningen zelf (als je die zelf hebt gekocht) hangen er in het hele gebouw geen brandmelders.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit mag, kan iemand me hier meer over vertellen? Ik heb verschillende sites bezocht maar ik kan er niet echt wijs uit worden...
Het gebouw is trouwens in 1979 gebouwd.

mvg

17377 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2015 om 14:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bij nieuwbouw is het nu verplicht, bij renovatie is dit nu ook verplicht (alvorens de Politie en Brandweer het appartement het certificaat "veilig" kunnen geven): bij de bouw van uw appartement was er destijds nog niet de verplichting om in trappenhuizen of andere openbare ruimtes brandmelders te plaatsen. Dus, wat ik lees, is uw verhuurder ook niet van plan deze voorziening te plaatsen. Misschien met alle bewoners een 'handtekeningen actie op touw' zetten een optie?

gerbera
door gerbera - Aug 18, 2015 om 15:12
7346 Antwoorden / 14 Vragen

Ook een mogelijkheid is, naar aanleiding van dit incident, kontakt op te nemen met de brandweer. Mogelijk dat die de verhuurder kan overtuigen van de noodzaak.

jo
door jorisw - Aug 18, 2015 om 18:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is het belangrijkste probleem in dit geval niet dat iemand een tv in een trappenhuis laat staan en dat anderen die in de fik steken? Daar zou ik me eerder druk om maken dan over een rookmelder.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 18, 2015 om 18:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Koop samen met wat andere bewoners een paar goede melders dat hoeft tegenwoordig geen kapitaal te kosten. Dan heeft u toch een veiliger gevoel.

Diewilik

li
door liekehartje - Aug 18, 2015 om 20:34
3 Antwoorden / 5 Vragen

Iedereen erg bedankt voor de reacties, we waren inderdaad van plan om dan maar zelf rookmelder op de gang te hangen, is toch wat veiliger. In huis hebben we sowieso melders hangen.

Joris, de tv is Door dezelfde vandalen die de tv in Brand hebben gestoken mee naar boven genomen, normaal staat er natuurlijk geen tv in een trappenhuis, dat spreekt voor zich.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2015 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het trappenhuis is niet afgesloten?

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2015 om 22:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 18 aug 2015, 21:12]Het trappenhuis is niet afgesloten?

Normaal is het binnenkomen al moeilijk zonder speciale sleutel; weet dus niet of @liekehartje in een appartement woont waar het binnekomen "zomaar kan". Krijg zelf via intercom de bel: druk nooit op de knop: deur openen als ik geen idee heb wie er is/staat. Dus zal wel een entree hebben waar iedereen toegang heeft.

audb
door audb - Aug 19, 2015 om 14:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Koop wel een brand melder die verbonden is met andere brandmelders in huis of eentje waar je een losse alarm op kan zetten zodra er een deur dicht is hoor je ze namelijk niet echt best meer.
Maar je gaat er van uit dat het vandalen zijn geweest maar het kan ook zijn dat een of andere mafkees in de flat de tv in de fik heeft gezet om aandacht te krijgen.
Helaas gebeurt dat steeds vaker.

li
door liekehartje - Aug 19, 2015 om 14:30
3 Antwoorden / 5 Vragen

Het trappenhuis is afgesloten op een zodanige manier dat je om er in de eerste verdieping ij te komen, je een sleutel nodig hebt. Maar als je de lift pakt, kan je vanaf de volgende verdieping zonder sleutel het trappenhuis in.
Het blijft een sociale huurflat, dus ik het kan inderdaad net zo makkelijk een bewoner zijn als iemand die gewoon voor de leuk ofzo iets in Brand wil zetten

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2015 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@liekehartje

Denkt u dat dat alleen in "sociale huurflats" gebeurt?