Chalene
door Chalene Jan 2, 2006 om 13:36
Geldzaken & recht

Rouwkaarten

;Hallo ,Ik heb even een vraag over rouwkaarten.

Mijn Schoonvader in afgelopen jaar overleden,en toen hebben we 30 rouwkaarten besteld.

We bleken een paar tekort te hebben dus we hebben er 20 bijbesteld.

Na een half jaar kregen wij de rekening,  50 kaarten voor 397,50.

Dit bedrag vinden wij toch wel erg hoog ,via de begrafenis vereniging er achter aan gegaan en nu kon er opeens 15% vanaf.

Wij vinden dat toch nog veel te hoog en waarom kan er nu opeens wel geld vanaf.

Heeft iemand hier verstand van en wat raden jullie ons aan om te doen.

We hebben zelf zoiets van we betalen niet we wachten wel af wat er gebeuren gaat

Chalene

7425 3 Rapporteer

scroogy
door scroogy - Jan 2, 2006 om 15:02
367 Antwoorden / 20 Vragen

Achteraf is natuurlijk makkelijk praten als ik zeg heb geen prijsopgave gevraagd.

Met de rouwkaarten bedoel je waarschijnlijk de rouwbrieven en niet de bedankjes oid.

Met de korting kom je op 6,37 per kaart (excl. de postzegel).

Rouwdrukwerk is over het algemeen een stuk duurder dan gewoon drukwerk vanwege de tijdsdruk. Van belang zijn ook de kleuren en evebtuele foto's. Daarnaast heb je 2 x een kleine hoeveelheid besteld wat de prijs ook opdrijft.

Maar het lijkt mij nog steeds te duur, laat ze de nota eerst maar eens specificeren.

Je weet dat je deze kosten (voor zover niet verzekerd) ten laste ven de erfenis kunt laten komen ?

succes

hutch
door hutch - Jan 2, 2006 om 16:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Chalene,

het gaat niet zo zeer om die kaarten zelf, die hebben een vaste prijs en zouden mogelijk iets goedkoper kunnen bij een bepaalde afname, maar meer om het (druk)werk.

De drukker moet alles weer opnieuw in het werk stellen (zetten) om deze kaarten gedrukt te krijgen enz. enz. Dus het zijn meer de (werk)uren die in de prijs verrekend zijn.

Wat betreft die korting..... dat is in ieder geval weer meegenomen. Het is ook vaak zo, dat bepaalde bedrijven, of dit nu een begrafenisonderneming is of iets anders, een klant naar een voor hen bekend bedrijf doorsturen, mochten de klant (tevens) iets anders willen. Daar vangt de begrafenisonderneming, of welk bedrijf dan ook, daar weer een bepaald percentage voor. Ook een begrafenisondernemer is een bedrijf die moet verdienen.

Gr. Hutch

ijzerbroot
door ijzerbroot - Jan 3, 2006 om 18:10
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste chalene,

dat laatse, niet betalen en afwachten, zou ik u afraden. Indien de betaling niet tijdig volgt zal er ongetwijfeld een herinnering volgen, eventueel nog een aanmaning, enfin: u kent deze weg vast ook wel.

In dergelijke tijden staat het hoofd veelal niet naar zulke zaken als het vragen naar/ om een offerte. Op willekeurig welk ander "gewoon" moment zou u mogelijk de prijzen van verschillende drukkerijen hebben vergeleken, maar in deze situaties...

Vraag inderdaad om een gespecificeerde nota, maar neem vooraf eens contact op met andere drukkerijen en vraag daar wat uw rouwbrieven daar hadden moeten kosten. Wanneer u de nota ontvangt kunt u dan nog eens aangeven dat de collega-drukkers voor dezelfde opdracht mogelijk heel wat minder hadden gevraagd. (Wie weet kan er ineens meer van de prijs af).

Maar: onderhandelen over de prijs doen we toch voordat we besluiten/ opdracht geven?

In mijn verleden heb ik zelf de rouwkaarten ontworpen en dit geheel op cd aangeleverd bij een filiaal van MultiCopy (uiteraard opgeslagen in een formaat zoals MC dat wenste). De drukkosten bleken bij facturering beneden 1 euro per kaart te liggen...(1 kleurendruk, met gerasterde afbeelding in grijstint, oplage minimaal 150 stuks).

Dat grotere afnemers of organisaties die veelvuldig opdrachtgevers "aanbrengen" korting kunnen bedingen is niets nieuws. In uw geval scheelt dat 15%, ook nog nadat de opdracht is gegeven en uitgevoerd...

IJzerbroot