jo
door joyce smits Sep 27, 2016 om 10:14
Geldzaken & recht

Schoonouders schulden, wil bij overlijden geen erfenis accepteer. Wil wel begrav

Hallo allemaal,
mijn schoonouders hebben als ze overlijden alleen schulden. Nu weet ik dat we dan niet de erfenis (lees schulden) hoeven te accepteren. Ik heb echter begrepen dat je dan ook helemaal niets mag regelen...

We zouden echter wel bereid zijn om op onze eigen kosten een begravenis te regelen en betalen.

Is dit mogelijk zonder de schulden te accepteren?

Ze hebben geen uitvaartverzekering.

Alvast bedankt.

10855 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen
2

Als uw schoonouders komen te overlijden kan uw echtgenoot de nalatenschap beneficiair aanvaarden. Dat moet gebeuren bij de kantonrechter, kosten ca. € 130,00, kan ook via een notaris kost wat meer.

Dan kan alles wel geregeld worden, maar moet verslag uitgebracht worden aan die rechter.

Maar de begrafenis kan hij sowieso regelen. Degene die opdracht geeft aan de begrafenisondernemer is aansprakelijk voor de betaling. Kinderen kunnen sowieso aangesproken worden voor het betalen van de kosten van de uitvaart.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1
jo
door joyce smits Sep 28, 2016 om 12:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de info

marita5
door marita5 - Sep 27, 2016 om 10:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Joyce Smits , 

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/erfenis-aanvaarden

ka
door kaakje - Sep 27, 2016 om 11:14
109 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als ik dit zo lees is de erfenis verwerpen een beter optie. Dit staat los van het feit of u de uitvaart gaat betalen. Dan kan en mag zonder consequenties. U mag als u de erfenis verwerpt met uw eigen vermogen doen wat u wilt lijkt mij.  

Neem voor alle zekerheid contact op met:  https://www.jurofoon.nl/  Relatief goedkoop en uiterst deskundig.     


marita5
door marita5 - Sep 27, 2016 om 11:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen
1

@Kaakje , 

U vergeet iets , als Ts verwerpt en hij / zij heeft kinderen wordt dit door geschoven naar de kinderen zie hier : 

Wie wordt er erfgenaam als ik de erfenis verwerp? Als jij een erfenis verwerpt, worden de overige erfgenamen in jouw groep (zie vererving volgens de wet) voor de erfenis verantwoordelijk. Hierbij is met name van belang te beseffen dat je kinderen voor jou in de plaats komen als jij de erfenis verwerpt. Als je niet wilt dat jouw kinderen de erfgenamen worden moet er ook voor de kinderen een verwerping van de erfenis geregeld worden. Als je met alle erfgenamen uit jouw groep gezamenlijk de erfenis verwerpt, worden er erfgenamen in de volgende groep gezocht.

Bron : erfwijzer.nl 

Lees ook dit , klik op de rode regel .

http://www.heetebrij.net/2015/09/ik-wil-geen-erfgenaam-zijn-hoe-kan-ik-een-erfenis-verwerpen/

ka
door kaakje - Sep 27, 2016 om 12:03
109 Antwoorden / 0 Vragen
0

Maritas 

Helemaal gelijk. Echter, de kans dat haar schoonouders tegelijk overlijden in nihil. Dus is de langstlevende partner aansprakelijk.

Maar dat is in feite de vraag niet. Joyce vraagt of zij uit eigen zak de uitvaart mag betalen. Of je nu tzt verwerpt of beneficiair aanvaardt, ja, dat mag.

In onderstaande link staat een reactie van een jurist mbt dezelfde vraag.

 
http://www.uitvaart.nl/juridisch/overige/kosten-uitvaart/betalen-kosten-begrafenis-en-verwerpen-erfrecht/3101/3101

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

@kaakje

De kans dat schoonouders tegelijk overlijden, is helemaal niet nihil. Maar de kans dat de schulden verdwenen zijn na het overlijden van een van de ouders is heel gering. 

Verwerpen is meestal niet verstandig, want dan zadel je anderen weer met de problemen op en mag je ook geen (waardeloze maar emotionele) zaken uit de nalatenschap hebben.

jo
door joyce smits - Sep 27, 2016 om 20:04
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt voor jullie info. Zeker mbt tot niet verwerpen want wij hebben idd kinderen.

mo
door mof - Sep 28, 2016 om 12:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dat mag. Zelfs sterker: u moet de begrafenis van uw familie regelen.
Zelfs al accepteert u de erfenis niet dan nog bent u wettelijk verplicht dit te doen en kunnen de kosten op u worden
verhaald als u dit niet doet.

Wel even goed kijken hoe de volgorde van aanspreken is: worden eerst de kinderen aangesproken, of de broers of zussen van uw ouders?

jo
door joyce smits Sep 28, 2016 om 12:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo moet ik die zelfs betalen? Stel mijn man had geen  geen contact meer met zijn ouders en zou ook de erfenis niet willen....
Dan denk je toch niet dat ik wel de begraven ging betalen! Wie en hoe zou men ons hier toe kunnen dwingen?

no
door nounou - Sep 28, 2016 om 12:41
30 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo; om op jouw eindvraag terug te komen, heb het zelf afgelopen februari met mijn schoonouders ook een gelijke situatie aan de hand gehad. Jij kan/mag gewoon de uitvaart betalen omdat het testament pas 3 maanden na datum overlijden ingaat; immers je weet officieel pas na het overlijden van een van de partners ( bij een huwelijk ) of er een testament is, pas dan krijg je deze informatie van een notaris eerder NIET! Ik lees dat een aantal personen de erfenis beneficiar aanvaarden als oplossing geven: dat kan, MAAR dan moet jij wel alle schuldeisers gaan aanschrijven of zij ermee akkoord gaan dat jij de erfenis beneficiair aanvaard, in mijn geval kenden wij niet alle schuldeisers en hebben wij er noodgedwongen voor gekozen om de erfenis te verwerpen ( overigens alles waar geen rekeningen meer van zijn, worden toch niet meer als bezit teruggevonden ). Je moet er wel rekening mee houden dat men na directe partner en kinderen, naar broers/zussen, neven/nichten en kleinkinderen gaat om de schulden proberen te innen ( voor kleinkinderen houdt dit in dat de rechter een papieren overzicht van de schulden bij de verwerpingsaanvraag meegeleverd wil zien ). Mocht jij alsnog gaan verwerpen dan kan je alle verwerpingen beter in 1 envelop naar de rechtbank sturen, dan kost dat eenmalig €230,- anders moet ieder voor zich afrekenen!

jo
door joyce smits Sep 28, 2016 om 12:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Is dat zo? Ik meende altijd dat je helemaal niets mocht doen. Want als je bv. alleen al de huur opzegde dat dit al werd gezien als het aanvaarden vd erfenis?

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2016 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, de huur opzeggen is geen aanvaarden, maar alle spullen moeten dan eel worden opgeslagen.

@Nounou gooit ook de boel een beetje door elkaar. Een testament gaat uiteraard direct na het overlijden in.. En dat inzicht in het testament heb je, als je dat wil binnen een week.

marita5
door marita5 Sep 28, 2016 om 13:26
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dit is juist , ik had bij overlijden van mijn vader de gegevens binnen 1 week . Mijn vader had een testament van 1979 , via het Centraal Testamentregister kreeg ik de gegevens met de naam van de nieuwe notaris . De notaris die op het testament stond van 1979 was inmiddels overleden . .

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2016 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Niemand is verplicht de uitvaart te regelen en als niemand dat doet, doet de gemeente dat. Maar de kosten daarvan verhaalt de gemeente op de kinderen, of de erfgenamen.

kinderen zijn ook bij de wet verplicht die uitvaartkosten te betalen.

lees hier op wie de gemeente eventueel de kosten kan verhalen.http://www.vraagdenotaris.nl/weblog/wie-moet-de-uitvaartkosten-betalen/

marita5
door marita5 - Sep 28, 2016 om 13:19
11495 Antwoorden / 15 Vragen
0

@Nounou , 

Ts kan bij het Centrale Testamentregister een verzoek indienen na overlijden of de schoonouders een testament hadden . .
Wanneer Ts het formulier heeft ingevuld en opgestuurd met de bewijzen , krijgt Ts een brief thuis met de gegevens wel / of geen testament dit is gratis .
Een notaris vraagt dit ook op ,  maar dan moet je er wel voor betalen , bij mijn notaris zou dit € 12,50 zijn geweest , nu had ik deze informatie gratis .

Zie hier :

https://www.notaris.nl/centraal-testamentenregister  

Is altijd beter om benificiaire te aanvaarden , wanneer Ts een notaris heeft doet deze zijn / haar werk en hoeft Ts niet achter de schuldeisers aan te  gaan .

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2016 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die notaris gaat niet "gratis" achter de schuldeisers aan hoor.

marita5
door marita5 Sep 28, 2016 om 13:28
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Dat weet ik , maar Ts hoeft niet achter de schuldeisers aan te gaan , hoor ;-)).

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2016 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat hoeft zij niet, maar als men daartoe aan een notaris opdracht geeft, komt die nota toch echt op het bordje van de opdrachtgever.

marita5
door marita5 Sep 28, 2016 om 18:25
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , dat is ook logisch .

rufus194600
door rufus194600 - Sep 28, 2016 om 13:41
7 Antwoorden / 10 Vragen
0

Dit speelt bij ons met een tante, er is wel iets, maar niet veel, nu komt het volgens ons de vreemde regel!: Er zijn familieleden die niets met deze tante te maken willen hebben, maar toch moeten zij ongeveer 200 euro betalen om niets te krijgen!

marita5
door marita5 Sep 28, 2016 om 14:00
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Rufus194600 , zie hier : Meer erfgenamen tegelijk aanvaarden of verwerpen, bent u met meerdere erfgenamen en wilt u allemaal dezelfde nalatenschap aanvaarden of verwerpen? 1 van u kan dat namens alle erfgenamen doen. U levert alle benodigde documenten van alle erfgenamen tegelijk in, inclusief ondertekende volmachten. De rechtbank maakt dan 1 akte op. In dat geval is er ook maar eenmaal griffierecht verschuldigd.

1paul
door 1paul - Sep 28, 2016 om 16:56
3103 Antwoorden / 0 Vragen
0

erfenis verwerpen is de weg, dit moet je wel allemaal doen, als je kan doe dit allemaal tegelijk op schrift en stuur dit naar de rechtbank, hoe dit te doen prcs staat op het net...

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hansie1947 - Mar 28, 2024 om 13:13
Vrije tijd & tuin

Vriendenloterij stoppen lukt niet

Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer

Bo
Bonisimo - Mar 25, 2024 om 17:15
Voeding & gezondheid

Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.

Beste,

Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine. ... Lees meer

ko
koenvdklundert - Mar 28, 2024 om 17:06
Huishouden & energie

Afvoer verstopt

Hoi, 

Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur. 

Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat?? ... Lees meer