Fr
door Franzzz Aug 20, 2016 om 08:30
Geldzaken & recht

Schoorsteen eigenaar

Wij wonen in een rijtjeshuis en precies op de grens met onze buren staat de schoorsteen: we hebben beiden een helft van de schoorsteen op ons gedeelte van het dak. Het rookkanaal loopt bij ons door het huis, niet bij de buren. Het rookkanaal is al jaren niet gebruikt.

De buren hebben bij hevige regenval lekkage op zolder, precies onder/naast de schoorsteen. Wij hebben dat niet. Heel vervelend natuurlijk. De buren geven nu aan dat het 'onze' schoorsteen is vanwege het rookkanaal, en dat wij moeten zorgen voor een oplossing, inclusief de betaling. Is de schoorsteen inderdaad van ons, of is het een gedeelde schoorsteen? Waar wordt dat door bepaald?

22049 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2016 om 09:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het komt mij wonderlijk voor dat een schoorsteen die op beide daken staat, niet voor beide huizen bestemd zou zijn. Loopt er dan maar één rookkanaal doorheen? Of hebben de buren binnenshuis het rookkanaal verwijderd?

Ook ik heb een schoorsteen op het dak staan, weliswaar voor de ontluchting van de keuken en toilet, gedeeld met de buren.

Ook die schoorsteen gaf lekkage, maar bij de buren, maar boven het plafond, liep die lekkage ook naar mij.

En die lekkage kwam doordat het cementbed en de voegen na zo'n 50 jaar slecht werden, waardoor regenwater kon doordringen,

Het probleem is opgelost door de schoorsteen helemaal af te stucken.

Snelle, goedkope en afdoende oplossing. Mijns inziens dient u daar samen voor te zorgen.

ph
door philip36 - Aug 20, 2016 om 09:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een kromme redenering van uw buren.
Laat de buren maar mooi zelf hun lekkage oplossen, het is niet uw verantwoordelijkheid.

marita5
door marita5 - Aug 20, 2016 om 09:19
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Franzzz ,

Lees dit eens door , klik op de rode regels .

http://www.bouwhelp.nl/vraag/43919_lekkage_door_schoorsteen__wie_betaald

U kunt hier ook uw vraag stellen ,

http://www.bouwhelp.nl/index.php?url=/index&forum_id=2&forum_id=2&op=new

hansje klein
door hansje klein - Aug 20, 2016 om 09:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer ik refereer aan de uitspraken en wetgeving m.b.t. schuttingen/muren die precies op de grens staan is het een gemeenschappelijke schoorsteen waarvoor beide partijen verantwoordelijk zijn, mèt of zonder gebruikmakingen. De schoorsteen zal opnieuw moeten worden gevoegd of waterdicht moeten worden 'bekleed'. De rekening zal derhalve eerlijk gedeeld moeten worden.

Bovendien: Het moge toch duidelijk zijn, dat een hàlve renovering van de schoorsteen (ieder voor zich) geen logische oplossing zou zijn. Technisch niet, economosch niet en optisch al helemaal niet.

ro
door ronny530 - Aug 20, 2016 om 10:08
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft beiden een deel van de schoorsteen in de woning dus u bent verantwoordelijk voor enkel uw deel. Daar komt als ik het goed lees nog bij dat de lekkage niet door één van de rookkanalen wordt veroorzaakt maar door een slechte dak/schoorsteen aanhechting in de woning van uw buren. Zij kunnen van hun probleem niet uw probleem maken want de lekkage bevindt zich in hun woning en niet in de uwe.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2016 om 11:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van lekkages is het heel moeilijk aan te geven waar dat precies vandaan komt. Water kruipt nu eenmaal.

Dus samen oplossen en samen betalen, want de schoorsteen is van samen.

ro
door ronny530 Aug 20, 2016 om 12:03
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De lekkage bevind zich aan de kant van de buren dus is het hun probleem. En dan nog als er sprake is van een lekkage buiten de schuld van de buren dekt de opstalverzekering in veel gevallen de schade. Even off topic, de muren tussen de twee woningen zijn ook gedeelt dus het kan niet zo zijn dat de buren de andere buur veplicht om nieuw behang aan te brengen omdat zij denken dat de tussenmuur niet van hun is.

ph
door philip36 Aug 20, 2016 om 13:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het duidelijk is dat de vermoedelijke oorzaak bij de buren zit, bijv. loodslab wat bij hun niet goed meer in de voegen vast zit of niet goed meer op de pannen aansluit zou ik zeggen, rekening buren.

Iets anders is het als gehele schoorsteen opnieuw gevoegd zou moeten worden.

Als er van de buren geen rookkanalen in de schoorsteen zit dan toch wel hun ventilatiekanalen voor badkamer en keuken.

ra
door ramanah - Aug 20, 2016 om 11:53
135 Antwoorden / Vragen

Kennelijk zijn  de buren deskundig (of toch niet). Laat een derde partij een deskundig oordeel vellen.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2016 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.edit

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2016 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronny530

De opstalverzekering dekt de gevolgschade, maar uiteraard niet de oorzaak.

Voorbeeld van behang is onzinnig. Ze hebben die schoorsteen samen, als daar problemen mee zijn met als gevolg lekkage, moet men dat samen oplossen.

audb
door audb - Aug 22, 2016 om 14:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De schoorsteen is deels van uw met afvoer en de buren hebben dat zelfde denk ik.

Mits de buren kunnen aantonen dat de regenwater via uw kant bij hun naar binnen loopt hebben ze iets om te klagen en ook recht op schade herstel maar het zal eerder zijn dat het aan hun zijde is waar de water door heen komt.

Is het een plat dak dan kan de reparatie zelf worden gedaan met vloeibare rubber van een goedkope groot Duitse bouwmarkt of een van de andere die een stuk duurder zijn :).

Bij een schuindak is het beter om het te laten doen

lo
door loekoek - Aug 22, 2016 om 14:30
30 Antwoorden / 5 Vragen

Een voorbeeld. Op 19-08-14 ontstond bij ons waterschade omdat de goot bij de buren -rijtjeshuis -op ca. 1 mtr van de overgang) lek was geraakt en het water via de spouw bij ons o.a. in de keuken terecht kwam. De totale schade kwam volgens de expert op meer dan €1.000,- uit. Onze verzekering keerde ons €400,- uit voor het opnieuw witten van keuken en bijkeuken. Schade aan onze dakgoot (waar het water was tussen gelopen) werd niet vergoed. Onze buren verklaarden dat ze dachten dat er een kraantje open stond toen het ook bij hen lekte. Onze rechtsbijstand vertelde dat het een zaak was van de opstal- en inboedelverzekering. Op basis van eerdere door ons, via rechtsbijstand ingebrachte schaden bij ons thuis, zijn we kansloos dus weer een groot deel voor eigen risico. We zijn sinds ruim 6 jaar door alle schaden in de loop van 30 jaar (en niet nagekomen toezeggingen om te vergoeden) niet meer on speaking terms. Tis jammer, maar helaas. Ik kan nog meer voorbeelden geven van burenrecht maar dat wil ik u besparen.
=Indien uw buren niet snel over de brug komen en u samen niet tot een oplossing kunt komen m.b.t. de schoorsteen dan zult u het helaas ook de rechtsgang in moeten c.q. kunnen. We leven in een gejuridiseerde maatschappij omdat velen helaas lak hebben aan anderen.

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou de Ts de rechtsgang in moeten? Hij heeft geen schade.

Off topic.

Wat voor schade kan men nou aan een dakgoot hebben omdat er water tussen gelopen was? Als u niet tevreden was over de schadeafwikkeling had u een contra expert moeten inschakelen.

1paul
door 1paul - Aug 22, 2016 om 17:31
3134 Antwoorden / 0 Vragen

van wie de schoorsteen is maakt niet uit, waar de lekkage zit bepaald wie de schade mag betalen aan de schoorsteen, zit het aan de kant van de buren is het nun pakkie an, zit het aan uw kant de uwe...

probeer er gezamenlijk uit te komen om samen te betalen lukt dit niet dan blijft het het probleem van de buren, in principe is het een gezamenlijke muur en dus een gezamenlijk probleem...

tijger1
door tijger1 Aug 22, 2016 om 17:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar vaststellen waar de lekkage zit, is bijvoirbeeld met een oude schoorsteen juist heel moeilijk te zien. Water gaat doir rare gangetjes.

1paul
door 1paul Aug 25, 2016 om 08:08
3134 Antwoorden / 0 Vragen

is waar, vandaar ook, pak  dit gezamelijk aan en betaal dit ook samen...