sh
door shani Sep 8, 2016 om 02:03
Geldzaken & recht

Schuld na overlijden ontstaan

Geachte,

Mijn oom is in 2014 overleden.
Hij was niet getrouwd, had geen geregitreerde patnerschap, geen samenwonend cotract, geen kinderen en geen testement.
Wel had hij een huis gekocht samen met zijn ex-patner ( vriend ), beide namen staan op de hypotheek acte. De ex-patner is geen erfgenaam, maar is wel verantwoordelijk voor de hypotheek.
Mijn oom is nu al 2 jaar dood en zijn erfenis is nog altijd niet afgehandeld. Dit mede omdat zijn ex-patner niet mee wil werken. Dit in de vorm van de notaris niet betalen, gegevens achter te houden enz enz.....
Inmiddels zijn er door de toedoen van die ex-patner schulden ontstaan op de hypotheek. Voor deze schulden wil hij de erfgenamen verantwoordelijk houden.
Mijn vraag luid dan; kan hij de erfgenamen verantwoordelijkstellen voor schulden die hij heeft veroorzaakt door niet mee te werken?
En zo ja, wat kunnen we hieraan doen?

6497 5 Rapporteer

hennie1960
door hennie1960 - Sep 8, 2016 om 05:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

als jullie niks hebben getekend voor die hyphotheek kennen ze jullie niks maken  maar ik zou maar eens naar de juridische winkel gaan en daar even navragen

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2016 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die ex-partner is niet alleen verantwoordelijk voor de hypotheek, maar dat zijn de erfgenamen ook.

En waarom zou hij de notaris moeten betalen? Hij is geen erfgenaam.

U zult de naar de rechter moeten om die ex te dwingen mee te werken aan het afwikkelen van die nalatenschap. De notaris kan u daar alles over vertellen en bij helpen.

Ik neem aan dat die ex niet in die woning woont?

sh
door shani Sep 12, 2016 om 13:04
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tijger1

Ieder moet zijn eigen deel bij de notaris betalen. Wij een deel en hij een deel.
Zijn deel is niet voldaan, waardoor de notaris zijn werk niet kan/wil voorzetten.
Inmiddels heeft die ex wel de woning betrokken maar niet officieel. Dus hij woont wel daar maar staat er niet ingeschreven.
Op moment is hij in bezit en maak hij gebruik van alle nalatensschap, goederen, auto, huis echt alles.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2016 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Degene die de notaris ingeschakeld heeft, is aansprakelijk voor de nota. Simpel.

Dus u zult naar de rechter moeten.

ph
door philip36 - Sep 8, 2016 om 10:09
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Samen een huis gekocht, dus ex is mede-eigenaar?
Staat het huis onder water dat ex niet meewerkt?
Hoe waren de hypotheeklasten vóór zijn overlijden geregeld?

crewmember
door crewmember - Sep 9, 2016 om 12:46
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang je niks mee hebt genomen of weggegooid uit het huis (Zelfs geen fotolijstje) en niks hebt ontvangen heb je de erfenis niet geaccepteerd. In dit geval hoef je dus ook geen schuld te betalen.

http://radar.avrotros.nl/columns/detail/hoe-bescherm-je-jezelf-tegen-schulden-uit-een-erfenis/

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2016 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Oom is twee jaar geleden overleden, dus die erfenis is allang geaccepteerd.

sh
door shani Sep 12, 2016 om 11:45
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Tijger1,

Er is geen termijn aan het accepteren hiervan verbonden.

tijger1
door tijger1 Sep 12, 2016 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De termijn voor verwerpen of beneficiair aanvaarden is er wel.

1paul
door 1paul - Sep 9, 2016 om 15:16
3132 Antwoorden / 0 Vragen

probeer in ieder geval boven water te krijgen hoe de situatie was ten tijde van overlijden, zorg ervoor dat je al die papieren in handen krijgt, daarmee kun je aantonen dat de ex verantwoordelijk is voor de ontstane schuld(en)....

ga daarmee naar een advocaat, kun je deze niet betalen dan kun je er een aanvragen met formulier dat je niet draagkrachtig genoeg bent...

audb
door audb Sep 10, 2016 om 15:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De helft van het huis is echt wel draagkracht al heb je het niet in je bezit.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2016 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die hypotheekschulden zijn ook (deels) voor de erfgenamen, want die komen voort uit de erfenis, die woning.

1paul
door 1paul Sep 24, 2016 om 09:49
3132 Antwoorden / 0 Vragen

AUDB als de schuld net zo hoog is als waarde huis heb je niets in handen feitelijk gezien...

Tijger, als aantoonbaar is dat ten tijde van de overlijdens datum er nog geen schulden waren op de hypotheek is diegene verantwoordelijk die deze gemaakt heeft mits men dit kan aantonen...

is geen makkelijke zaak dit vandaar ook dat het zo belangrijk is een advocaat te raadplegen en alle bescheiden te bewaren dan wel daar aan te komen...

tijger1
door tijger1 Sep 24, 2016 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1paul. U begrijpt het niet. De hypotheekrente moet ook na het overlijden betaald worden. Ook door de erfgenamen.

1paul
door 1paul Oct 1, 2016 om 11:50
3132 Antwoorden / 0 Vragen

behalve tijger als je niet aanvaard hebt, of de ex bewezen verantwoordelijk is voor het ontstaan van de schulden, dan kan de rechter anders oordelen, zeker als het verwijtbaar handelen is...