di
door dirk-j Aug 20, 2011 om 12:05
Geldzaken & recht

Schulden en huisuitzetting

Door schulden is mijn zoon zijn woning uitgezet, hij betaalde netjes de laatste maanden de huur.
Voorheen was hij bij het GKB die zijn schulden beheerde, maar doordat hij geen vast werk kon krijgen heeft men hem er uit geflikkerd omdat de aflossingen hoger waren dan wat er voor loon binnen kwam.

En dat terwijl het GKB bij Woonconsept Hoogeveen in zit, er zit maar een deur tussen dus ze kunnen zo met elkaar in overleg maar zijn daar gewoon te lui voor.
En dan te bedenken dat het Woonconsept alsmaar zit te vertellen dat bij huurachterstand naar een oplossing wordt gekeken via het GKB.
Dat blijkt dus helemaal niet waar te zijn, allemaal mooie verhalen van Woonconsept wat niet waar blijkt te zijn.

Hij redde het om werk te krijgen, hij redde het om een regeling te treffen met de eisers, hij redde het om de maanden rond te komen en de huur te betalen.
Hij redde het niet om de 3 maand huurschuld die het GKB had veroorzaakt te dichten, omdat hij dan de overige schuldeisers niet kon aflossen.

Hij kwam pas bij ons op de voorlaatste dag van zijn huisuitzetting, het ging volgens hem altijd goed, redde zich prima.
Op de laatste dag vertelde hij ons van zijn 3 maand schuld en dat hij zijn huis uitgezet zou worden, alles was al te laat en wij hadden geen mogelijkheid meer om hem het geld te geven om alsnog die maanden huur te betalen.
Hij is nu dakloos, zijn coach van de ribw wil of kan niets doen of weet het niet meer die groeit het boven zijn pet.
Hij moet zich maar melden bij het daklozen centrum in Groningen, denkt helemaal niet aan zijn werk die hij in Hoogeveen heeft.

Zijn kostbare spullen zijn bij ons opgeslagen, hij mag niet bij ons wonen omdat wij nog financieel verantwoordelijk voor hem zijn omdat hij 23 jaar is.
Als hij bij ons zijn woonadres heeft kunnen de deurwaarders bij ons op de stoep staan en dat trekken wij ook niet.
Hij mag wel hier zo af en toe logeren, slapen meer niet.

Wat is nu nog mogelijk????

13962 18 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 20, 2011 om 12:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je bent niet financieel voor het verantwoordelijk omdat je zoon al meerderjarig is. Maar een deurwaarder kan inderdaad bij jullie langskomen om beslag te leggen op de inboedel. Je zult dan wel moeten aantonen dat de spullen niet van je zoon zijn maar van jullie. In dat geval kan de deurwaarder alleen beslag leggen op de inboedel die van je zoon is.

Even heel bot misschien, maar het lijkt mij dat de verhuurder wel gezocht naar een oplossing in overleg met de GKB, maar daar waar geen oplossing meer is, is die ook niet te vinden. Dat is soms lastig te begrijpen, maar zo is het wel.

Als het zo lees heeft de verhuurder zich eerst nog heel coulant opgesteld, maar uiteindelijk zal de huur toch betaald moeten worden. Aangezien zoon ook pas de dag voor de uithuiszetting bij jullie kwam, heeft hij of de feiten niet onder ogen willen zien en/of zich hiervoor geschaamd. Dat is gevoelsmatig erg vervelend, maar heel zakelijk gezien niet slim.

ro
door ron530 - Aug 20, 2011 om 13:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wat is er nog mogelijk? een schop onder zijn kont, hulpverlening(ggz). Want wees eerlijk op 23 jarige leeftijd al een heel traject van budgetbeheer en RIBW ( regionale instelling begeleid wonen) en die weten ook niet meer wat ze er mee aanmoeten, dan is hij of wars van alle verantwoordelijkheden of heeft een psychisch probleem. Leest heel hard en cru maar als u nu niet ingrijpt en hulp zoekt voor de juiste zorgverlening kan het nog wel eens heel naar aflopen. U bent financieel niet verantwoordelijk en zolang hij niet op uw adres is ingeschreven komen de deurwaarders ook niet op bezoek, laten logeren is ook geen optie daar gaan zijn problemen niet mee weg die worden enkel maar groter. Hulp zoeken is de enige optie, begint bij de huisarts.

bosbess
door bosbess - Aug 20, 2011 om 14:42
354 Antwoorden / 40 Vragen

Wat een zorgen! Het allerbelangrijkste is dat hij aan het werk blijft. Dat betekent dat hij een plek heeft waar hij na zijn werk naartoe kan en vanwaar hij 's morgens kan vertrekken. Dat is bij zijn ouders. Laat hem dus om te beginnen even bij jullie logeren en op adem komen.

Op die manier kan de afbetaling van de schulden doorgaan. Zo niet, dan komt er nog meer ellende. Die drie maanden huurschuld, die gewoon is blijven bestaan, moet alsnog zo spoedig mogelijk worden betaald (door jullie). Want zolang dat niet is gebeurd, hangt de deurwaarder als een zwaard van Damocles boven jullie hoofden. Bovendien krijgt jullie zoon nooit een nieuwe woning zolang hij nog een huurschuld heeft. Als dat is gebeurd kan de logeerpartij zonodig worden omgezet in een tijdelijke inwoning.

Vervolgens zou ik me tot maatschappelijk werk wenden. Zij hebben veel kontakten en kennen de mogelijkheden. Ze kunnen jullie met raad en daad bijstaan. Zo zouden ze er bv. voor kunnen zorgen dat jullie zoon in aanmerking komt voor een andere woning.

Trek het je niet aan dat anderen je zoon van 23 hard beoordelen. Je hebt nu eenmaal laatbloeiers, bij wie het allemaal wat langzamer komt. We weten niet hoe hij in de problemen is geraakt. Ik vind het heel erg voor hem pleiten dat hij in zijn omstandigheden zelf werk heeft gevonden en dat hij kennelijk jullie niet eerder met zijn moeilijkheden heeft willen lastigvallen. Iedereen kan in de problemen raken, het gaat erom er weer uit te komen. Hij heeft gelukkig ouders die hem daarbij willen helpen. Veel sterkte.

ro
door ron530 - Aug 20, 2011 om 14:55
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@bosbess, goed advies behalve dat je de zoon er niet mee helpt. Je legt al zijn problemen op het bordje van de ouders en de zoon laat het zich lekker aanleunen, gaat echt niet werken. Ouders kunnen hem wel steunen maar thats it zeker financieel is het geen optie en wat die huurschuld betreft die is al zo opgelopen met rechtzaak en kosten van de uitzetting dat kan een mens met modaal inkomen ook niet behappen.

vladja
door vladja - Aug 20, 2011 om 15:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bosbess,

Het snel afbetalen van de huurschuld is geen oplossing om van de deurwaarder af te zijn. Bij zorgvuldig lezen, zie je dat er nog veel meer schuldeisers zijn. Die moest ie betalen en kon daarom de achterstallige huur niet betalen! Nog even de hoogte van het huurschuldbedrag buiten beschouwing gelaten dat - zoals door ron al aangegeven - met alle kosten erbij voor een modaal huishouden niet "even" op tafel te leggen is.

Hulpverlening is al met deze zaak bezig."zijn coach van de ribw wil of kan niets doen of weet het niet meer die groeit het boven zijn pet."

Google eerst op ribw, voordat je antwoord je een open deur intrapt.

Het vak begrijpend lezen moet terugkomen in het onderwijs!!!!

Vladja

bosbess
door bosbess - Aug 20, 2011 om 15:34
354 Antwoorden / 40 Vragen

Ron, misschien kunnen we beter even afwachten wat de ouders er van vinden. Je gaat uit van een aantal veronderstellingen waar we niets van af weten en waarvan ik vind dat uit het verhaal eerder het tegendeel blijkt.

Zoon lijkt me juist helemaal geen type dat zich alles lekker laat aanleunen. Hij heeft werk gezocht en gevonden. Hij heeft hulp gezocht en gevonden. Hij hield zich aan de afbetalingsregeling. Zonder die drie maanden huurschuld hadden de ouders van niets geweten.

De ouders willen, heel begrijpelijk, hun zoon naar vermogen helpen. Zelf wel eens kinderen met grote problemen gehad? Ik wel, met een van mijn zoons en die was al in de dertig. Geloof me maar: daar wil je alles voor doen! Het mooie is dat veel later zo'n kind, dat in een onstabiele periode van zijn leven verkeerde, toch op zijn pootjes terechtkomt. Ik begrijp dus goed dat deze ouders de huurschuld best hadden willen betalen als ze er eerder van op de hoogte waren geweest en dat ze dat nog steeds willen. We weten niet of ze een modaal inkomen hebben en wat ze kunnen opbrengen, noch hoe hoog de schuld inmiddels inclusief kosten bedraagt. Daar kunnen ze alleen zelf over oordelen

Ik hoop dat ze er met de nodige hulp uit kunnen komen. Als ik de mentaliteit van hun zoon uit het verhaal enigszins kan inschatten, krijgen ze hun geld ooit nog terug ook.

diumenge
door diumenge - Aug 20, 2011 om 15:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=dirk-j schreef op zaterdag 20 aug 2011, 12:05]Hij redde het niet om de 3 maand huurschuld die het GKB had veroorzaakt te dichten, omdat hij dan de overige schuldeisers niet kon aflossen.Ik vraag me af hoe het GKB die huurschuld heeft kunnen veroorzaken?

Verder denk ik, gewoon mijn mening, dat hij er wel degelijk mee geholpen is om weer even thuis te wonen. Kan hij zijn zaken op orde krijgen, z'n schulden hopelijk aflossen en misschien zelfs wat geld sparen voor een tweede poging om zelfstandig te wonen. Hij heeft tenslotte een baan, maar dat lijkt me een stuk moeilijker vol te houden als hij dakloos is.

ro
door ron530 - Aug 20, 2011 om 16:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De GKB heeft hem er uit geflikkerd "woord van vraagsteller" omdat afspraken niet na gekomen zijn, ik kan me niets anders voorstellen. Regel 1 is geen nieuwe schulden maken, regel 2 voorzien in inkomen dat kan ook een WWB uitkering zijn of een tijdelijk contract bij een werkgever. De zoon nu omhelzen in de mantel der liefde van zijn ouders maakt dat hij zijn verantwoordelijkheden afschuift. Een zoon van 23 met deze rugzak moet professioneel geholpen worden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

tenormin
door tenormin - Aug 20, 2011 om 19:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bosbess, ik zou dat zelf vanuit hier ook zo stellen: laat hem bij zijn ouders wonen om hem "bij te laten komen". Op zich is er niets mis met die gedachte maar dat heeft dan ook financieële gevolgen voor de ouders. Gezien zijn leeftijd werken ze allebei? (Of uitkering). Dus ook belastingtechnisch kan dat moeilijkheden opleveren. Natuurlijk mag je kind bij je logeren maar zoals reeds gesteld, wij weten natuurlijk niet hoeveel de schuld is, m.a.w. hoe lang het gaat duren voor hij de schuld(en) heeft terugbetaald. Heel eigenlijk ben ik het met ron530 eens, vrij door mijzelf vertaald, om hem "in de watten te leggen" is hij natuurlijk niet echt geholpen. Want dan krijg je die "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" wel heel goed mogelijk. Nogmaals, ouders zouden het met liefde doen, ik ook, maar helaas, het echte leven is hard en hij moet dat echte leven toch zelf leven.

bosbess
door bosbess - Aug 20, 2011 om 21:30
354 Antwoorden / 40 Vragen

Tenormin, ik begrijp jou en Ron heel goed, maar die jongen heeft nu gewoon even wat hulp nodig. En belangrijker: zijn ouders willen hem die hulp ook geven. Iedereen heeft af en toe hulp nodig, dat heeft niets mantels der liefde of watten te maken. Even een rustpunt creëren, opvang en de deurwaarder van z'n nek. Dan krijgt hij de kans opnieuw te beginnen, door ervaring wijzer geworden. Wat schiet je op met een keiharde opstelling? Dan loop je het risico dat hij er niet meer bovenop komt, zijn baan verliest en het van kwaad tot erger gaat. Die jongen heeft heel wat ellende achter de rug, allemaal in z'n eentje verwerkt. 't Is niet niks die schuldhulp en uit je huis gezet worden. En dan met hangende pootjes bij je ouders aan moeten komen. Doet er niet toe of hij dat aan zichzelf heeft te wijten. Sommigen worden met meer vallen en opstaan volwassen dan anderen. Vaak zijn dat niet de slechtsten. En het blijft je kind.

Als er na enige tijd weer wat evenwicht is gekomen in de situatie moet hij natuurlijk weer zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en zijn ouders op den duur terugbetalen als zij dat wensen, maar dat zal hij zeker doen.

Wij kunnen hier niet voor de ouders en de zoon beslissen. Hun vraag is: wat is nu nog mogelijk? In andere antwoorden heb ik alleen gelezen: huisarts, schop onder z'n kont en ggz. Daar hoor ik niemand over, maar ik word neergezet als pampermoeder met papkindjes, omdat ik naar beste weten (en ervaring, zie boven) antwoord probeer te geven op de vraag. Dat doe ik ook om deze ouders een hart onder de riem te steken. Ze zijn nu natuurlijk radeloos en ik wil gewoon zeggen dat het met zo'n zorgenkind vaak uiteindelijk allemaal weer goed komt. En geloof me maar: ik heb mijn kinderen beslist niet gepamperd, integendeel.

di
door dirk-j - Aug 21, 2011 om 18:39
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik lees veel oplossingen in jullie antwoorden, bedankt allemaal.
Ik heb maandag een afspraak bij juridich loket dus daar kunnen wij de antwoorden zeker krijgen.

Vanaf zijn 21e is hij volwassen klopt, maar financieel ben je als ouders nog steeds t/m zijn 23e jaar dus hij kan hier geen woon of postadres hebben.

Mijn zoon is bij GKB eruit gegooid omdat hij geen vast inkomen kon houden, dus niet zijn schuld, hij heeft alles gedaan om vast werk te vinden was nooit bij huis, had zomaar ergens werk weer gevonden...dus de wil is er zeker.
Hij heeft nooit een aanmaning gekregen van Woonconsept, dus hoe moest hij dat weten van de schuld die GKB met de overname heeft achtergelaten.
Hij kwam er achter nadat GKB alles had overgedragen aan hem en dat was 3 maand... later zo traag zijn ze daar, maar toen was het leed al geschiet.
Hij heeft ook zijn trots en vraagt niet gauw wat, had hij het maar gedaan dan was hij nog steeds in zijn huisje.
Hij kon onmogelijk de huurschuld oplossen en dan de overige schulden die zijn vroegere vriendin had veroorzaakt op zijn naam ook nog aflossen.

Ik weet dat sommigen snel een conclusie trekken en zeggen dat zo'n iemand een schop onder zijn gat verdiend, maar ik heb nog nooit iemand zo snel zijn schulden doen zien slinken als hij dat deed, werkte bijna dag en nacht.

Hij zal er gehard door worden, en nog wijzer dan hij al is en een vriendin daar moet je hem ook niet mee aan komen .... voorlopig althans niet.
Dus ik laat het maar hierbij, bedankt voor de reacties.

marcel75
door marcel75 - Aug 21, 2011 om 18:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry hoor, maar het is al mooie tijd dat mensen vanaf hun 18e meerderjarig zijn en vanaf dat moment in beginsel ook niet meer financieel afhankelijk van ouders zijn en ouders zeker niet meer financieel aansprakelijk voor een kind.

Wat wel mee speelt is wanneer zoon weer bij jullie intrekt er naar het gezinsinkomen gekeken wordt bij bijvoorbeeld de berekening van het aflossingsvermogen. Maar dat telt ook als zoon al 35 is.

Als het schulden van zijn ex zijn, moet hij die trouwens maar eens gaan verhalen bij zijn ex in plaats van zelf alles te gaan lopen betalen. Of hij heeft hij meegetekent voor allerlei leningen/kredieten?

tenormin
door tenormin - Aug 21, 2011 om 20:08
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bosbess, laat je door je goedbedoelde adviezen, of "men" het er nu wel mee eens is of niet, niet ontmoedigen door de rode duimen; ik doe gezellig met je mee qua score daarin. Jij en ik verschillen ook van mening maar dat moet kunnen bij deze serieuze vraag + ik duim niet. Dat dirk-j om raad vraagt in deze vind ik best moedig. Wat ik wel vreemd vind is TS denkt dat ze als ouders verantwoordelijk zijn tot zijn 23ste, wat uiteraard niet zo is. Dat de zoon niet echt zelfstandig kon zijn blijkt dat hij bij RIBW is/was. Waarom de coach zijn handen van hem heeft afgetrokken weten we niet. Nu komt er dan een ex-vriendin op te proppen, dus ouders, probeer die vrouw eens op te zoeken als ze medeverantwoordelijk is voor de schulden. (Tenzij, zoals Marcel75 al stelde) hij ook handtekening heeft gezet voor uitgaven. Ben het wel met je eens dat, hoe oud je kind ook is, je kind blijft en dat heeft niets met leeftijd te maken.

marcel75
door marcel75 - Aug 21, 2011 om 20:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Euhm, tenormin. De ex is, net als de zoon, alleen mede-verantwoordelijk als ze samen getekend hebben. Is alleen de ex een schuld aangegaan en waren ze niet gehuwd in gemeenschap van goederen, dan is alleen de ex aansprakelijk.

geld_wolf
door geld_wolf - Aug 21, 2011 om 21:06
90 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd verhaal. Je zoon heeft een regeling bij de GKB, een schuldregeling of budgetbeheer en dan is er altijd een beslagvrije voet of vtlb waarvan de huishuur, ziektekostenverzekering en leefgeld uit betaald kunnen worden. Schuldeiser en/of betalingsregeling zijn pas een 4e of 5e prioriteit in betaling van de vaste lasten.Daarbij wordt een regeling niet stopgezet omdat de aflossingen hoger zijn dan het inkomen.

Wat is er nu nog mogelijk? gaan werken en zijn schulden af betalen......al duurt dat 10 jaar. Niet denken dat er zo maar een schuldregeling van 36 maanden gestart wordt.

tenormin
door tenormin - Aug 21, 2011 om 22:12
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 21 aug 2011, 20:55]Euhm, tenormin. De ex is, net als de zoon, alleen mede-verantwoordelijk als ze samen getekend hebben. Is alleen de ex een schuld aangegaan en waren ze niet gehuwd in gemeenschap van goederen, dan is alleen de ex aansprakelijk.

Ik schrijf immers:"OOK handtekening heeft gezet". Ik kan werkelijk geen goed doen in uw ogen, wat ik jammer vind in die zin: zoek haar fout.

bosbess
door bosbess - Aug 22, 2011 om 08:45
354 Antwoorden / 40 Vragen

Tenormin, bedankt voor je reactie. Inderdaad hoeven we het niet eens te zijn, ik geef alleen mijn oprechte mening en ik verwacht dat anderen dat ook doen, zonder vervelende bijgedachten, want daar schieten vraagstellers niets mee op. Ook houd ik graag een goede onderlinge sfeer hier.

Wat de duimen betreft: die negeer ik als het mijzelf betreft al heel lang. Wat anderen betreft: als ik merk dat iemand weer eens consequent het slachtoffer is van rode- duimendraaiers, voer ik groene-duimentegenactie: ik zet bij iedere rode duim een groene. Rode duimen zet ik nooit als iemand gewoon zijn mening geeft, al ben ik het er nog zo mee oneens. Ik probeer dan alleen die mening te weerleggen. Dat is mijn opvatting van democratie. Een rode duim geef ik zelden en alleen als iemand verschrikkelijk dom naast het onderwerp zit door te zeuren en commentaar dus nutteloos en overbodig is.

Ik ben blij dat de ouders een nadere toelichting hebben gegeven op de omstandigheden waarin de schuld is ontstaan en dat zij nu naar het Juridisch Loket gaan. Hopelijk kan men ze daar verder helpen, zodat zoon zijn leven weer op de rails kan krijgen.

ro
door ron530 - Aug 22, 2011 om 17:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"Mijn zoon is bij GKB eruit gegooid omdat hij geen vast inkomen kon houden"

Inkomen houden is wat anders dan werken.
Iedere inwoner in Nederland heeft recht op een inkomen op bijstandsniveau, bovenstaande gaat dus niet op. Ik blijf er mijn mening over houden maar die ga ik niet verder ventileren.