bl
door blakarosoe Apr 23, 2017 om 09:36
Geldzaken & recht

Sociaal.nl

LS,

Ik heb een goeie kennis die in de schuldsanering zit. Zijn dossier is overgenomen door sociaal.nl. Wat ik vreemd vind is dat elke maand een mailtje gestuurd moet worden van de bedragen die betaald moeten worden. De huurtoeslag en zorgtoeslag werd nog op de rekening van mijn kennis gestort. Het heeft enige tijd geduurd voordat hij dat geregeld had. Intussen heeft hij online het rekeningnummer voor zijn toeslagen veranderd. Van sociaal.nl kreeg hij te horen dat zolang de toeslagen niet op hun rekening gestort wordt zijn wekelijks bedrag niet wordt gestort. Hij krijgt elke week 50 euro om boodschappen en andere dingen te doen. Mijn vraag is: Mag sociaal.nl het wekelijks bedrag zomaar inhouden. Door het geld niet te storten heeft mijn kennis geen geld om boodschappen te doen. Ik vind dit mensonwaardig.
Hoor graag van u.
Met vriendelijke groeten,
R. Jessurun

3891 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2017 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als hij de huur en zorgtoeslag uitbetaald krijgt, en zij de rekeningen betalen, zal hij toch al meer dan € 50 per maand asn leefgeld hebben?

marita5
door marita5 - Apr 23, 2017 om 10:37
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Blakarosoe ,

Mijn cliënt loopt in een schuldhulpverleningstraject.

Wat verandert er?

Wij betalen bedragen uit op het rekeningnummer van uw cliënt. Voor schuldhulpverleners kunnen uitzonderingen mogelijk zijn.

Komt u niet in aanmerking voor de uitzondering? Wij maken uitbetalingen voor uw cliënt voortaan over op het rekeningnummer dat op naam staat van uw cliënt.

Bron : belastingdienst.nl

getty
door getty - Apr 23, 2017 om 10:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hij kan de boodschappen betalen met zijn toeslagen. Linksom of rechtsom komt het op hetzelfde neer. Dus ja, dit mag.

ne
door neodutchio - Apr 23, 2017 om 11:22
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Helaas is het niet mogelijk om toeslagen op andermans rekeningnummer te laten storten. De naam van de ontvanger moet gelijk zijn aan de naam van de rekeninghouder. Dit om fraude te voorkomen.

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2017 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien even de link van Marita5 lezen?

ro
door ronny530 - Apr 23, 2017 om 12:01
2776 Antwoorden / 41 Vragen

De belastingdienst kent voor dit soort gevallen een uitzondering op de uitbetaling van toeslagen die kunnen dan met toestemming op de derdenrekening (t.n.v. de client) naar de budgetbeheerder overgemaakt worden. Zeker in de beginfase loopt niet alles zoals het zou moeten want de werkelijke vaste lasten zijn nog niet helder en zullen door de client aangeleverd dienen te worden vandaar dat er in het begin wordt gevraagt om een overzicht van die vaste lasten in te dienen totdat die per machtiging van client automatisch van de derdenrekening afgeschreven kunnen worden. Pas nadat alle inkomsten en vaste lasten helder zijn kan er een wekelijks/maandelijks leefgeld worden bepaald en dat kan doordat de toeslagen nog steeds op de rekening van de client uitbetaald worden nog niet vastgesteld worden.Het is wel zo dat als er te weinig geld op de rekening staat er geen leefgeld wordt uitgekeerd dus zal de client de toeslagen aan moeten wenden om van te leven.

bl
door blakarosoe - Apr 23, 2017 om 12:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Getty: Dat is nu juit het probleem. Sociaal.nl eist dat de huur en zorgtoeslag op het rekeningnummer gestort wordt dat zij hebben aangemaakt voor mijn kennis. Vandaar uit betalen zij alle schulden. Hij mag de bedragen niet op zijn eigen rekening houden en zolang de bedragen niet op het aangemaakt rekeningnummer van Sociaal.nl worden gestort krijgt hij geen geld.

fa
door familyman Apr 23, 2017 om 12:46
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dan moet die cirkel onderbroken worden. Als uw kennis èn de toeslagen krijgt èn leefgeld en mogelijk niet best met zijn geld omgaat, kan er niets worden afgelost. Er is kennelijk een derdenrekening op zijn/haar naam, dus regel dat met de belastingdienst 0800 0543 = gratis.

getty
door getty Apr 23, 2017 om 14:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als hij dit regelt heeft, zullen zij hem leefgeld gaan verstrekken. Anders krijgt hij nu dubbelop.

Cookies
door Cookies Apr 23, 2017 om 14:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom zou hij naar de BD moeten bellen? E.e.a. is al aangevraagd door de kennis, maar verwerking heeft nu eenmaal even tijd nodig.

Cookies
door Cookies - Apr 23, 2017 om 13:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als het nog niet op de rekening van Sociaal.nl gestort wordt, wordt het toch nog steeds op de rekening van je kennis gestort? De toeslagen die eind maart op zijn rekening zijn gestort, kan hij dan gebruiken als weekgeld voor de maand april. En zeer waarschijnlijk ligt het bedrag van de toeslagen al hoger dan zijn weekgeld van 50,- euro.

Komen eind april (door nog niet verwerking) de toeslagen weer op zijn rekening, dan kan hij dat weer gebruiken voor de maand mei.

DOOR BLAKAROSOE - 23 APR. 2017 OM 12:19
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

@Getty: Dat is nu juit het probleem. Sociaal.nl eist dat de huur en zorgtoeslag op het rekeningnummer gestort wordt dat zij hebben aangemaakt voor mijn kennis. Vandaar uit betalen zij alle schulden. Hij mag de bedragen niet op zijn eigen rekening houden en zolang de bedragen niet op het aangemaakt rekeningnummer van Sociaal.nl worden gestort krijgt hij geen geld.

panter22
door panter22 - Apr 23, 2017 om 18:52
6599 Antwoorden / Vragen

Die kennis heeft zelf een bankrekening.
Daar werden de toeslagen op gestort. Zolang de toeslagen nog niet rechtstreeks op de speciaal geopende rekening van sociaal.nl werden gestort. moest hij die zelf vanaf zijn eigen rekening daar naar toe storten, Dan kreeg hij elke week €50 leefgeld.
Op een of andere manier lukte dat niet.
Komt dat misschien doordat hij op zijn bankrekening in het rood stond en daardoor de toeslagen niet kon gebruiken om boodschappen te halen of op die speciale rekening te storten?

ha
door halex - Apr 23, 2017 om 22:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als de schuldhulpverlener aan een aantal criteria voldoet, kan deze ook zelf het rekeningnummer doorgeven aan de Belastingdienst. Dan kan als het een erkende, bij de NVVK of PBI, aangesloten shv is. Dat gaat veel sneller. Want als uw kennis dat zelf doet, zal hij ook in de controle vallen. Het is een nieuw geopend rekeningnummer en de Belastingdienst gebruikt dat pas wanneer hij aantoont dat het nummer (mede) op zijn naam staat. Dat kan zomaar zes tot acht weken duren.
U kunt het beste contact opnemen met sociaal.nl en vragen of zij dit zelf niet willen regelen bij de Belastingdienst. Zij kunnen dan ook direct regelen dat alle blauwe enveloppen ook bij hen terecht komen.
Als uw kennis de toeslagen ondertussen niet zelf meer ontvangt, omdat hij online heeft aangegeven dat zijn eigen rekeningnummer per direct gedeactiveerd moet worden, dan is de houding van de schuldhulpverlener niet juist. Als uw kennis de toeslagen nog steeds op zijn eigen rekeningnummer ontvangt, dan is de maatregel logisch. Immers, uw kennis krijgt meer geld in handen dat hij volgens de voorwaarden als week/maandgeld zou mogen krijgen. Wellicht kan hij afspreken dat hij alle toeslagen direct doorstort, minus het eerste weekgeld van 50 euro. En dat sociaal.nl na ontvangst van de toeslagen nog drie weken lang het weekgeld stort. Totdat alles goed geregeld is.