ca
door carvedjade Feb 24, 2017 om 17:11
Geldzaken & recht

Sportcity opzeggen na verhuizing - bijbetalen voor 2-jarig abonnement

Beste mensen,

Ik heb een vraag over het opzeggen van een abonnement bij SportCity.
Ik was recent genoodzaakt te verhuizen naar Rotterdam. Toen ik hier mijn sport weer wilde oppakken, kwam ik erachter dat mijn sportschool geen vestiging heeft in Rotterdam. De dichtstbijzijnde is in Rijswijk, 20 km verderop. Dat is voor mij niet te doen qua reistijd (geen auto) en qua kosten (prijs treinkaartjes). In de voorwaarden staat:

"Tussentijdse opzegging door de Consument is mogelijk indien de Consument een ander woonadres krijgt en het als gevolg van de toegenomen reistijd voor de Consument niet meer mogelijk is om onder redelijke voorwaarden gebruik te maken van de fitnessactiviteiten.

Als een andere vestiging van de betreffende onderneming met gelijkwaardige voorziening en serviceniveau op redelijke reistijd van de nieuwe woonplaats is gelegen dan is van deze situatie geen sprake."

Ik heb de klantenservice gemaild, en zij bieden aan het abonnement te beeindigen, maar alleen als ik bijbetaal. Ik heb namelijk een 2-jarig abonnement afgesloten (35 euro p/m), waarvan het eerste jaar al voorbij is. Om op te zeggen moet ik het verschil bijbetalen tussen een 1-jarig en een 2-jarig abonnement, namelijk 7,50 per maand voor de 15 maanden dat ik er gebruik van heb gemaakt. Totaal €112,50.

Ik vind dit raar. Een abonnement van 42,50 vind ik echt te duur, ik vond die 35 euro destijds al prijzig, maar omdat het de enige sportschool was die in de buurt zat heb ik me daar overheen gezet. Een duurder abonnement zou ik niet hebben gekozen. Er werd bij het afsluiten (toen ik informeerde naar doemscenario's: wat als ik geblesseerd raak of verhuis?) verteld dat er sowieso heel veel filialen zijn en er 'dus altijd wel 1 in de buurt is', en zo niet dat je dan het abonnement kunt opzeggen.
De enige locatie in Rotterdam is dus gesloten. En voor opzeggen moet ik kennelijk bijbetalen.

Het is niet alsof ik geen gebruik wil maken van mijn abonnement. Liefst houd ik hem aan als ik in Rotterdam door zou kunnen sporten. Ik zie dit als overmacht.

Mogen ze zomaar eisen dat ik bijbetaal om op te zeggen, ook al staat in de voorwaarden dat er een coulance regeling is voor mensen die verhuizen naar een plek waar geen sportschool is?

Bedankt alvast.

Maria

8293 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 24, 2017 om 17:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze zijn toch coulant, want je kan opzeggen. Jij bent een tweejarige contract met hen aangegaan tenslotte. Dat mag je nu opzeggen tegen het tarief wat geldt bij een éénjarig contract, lijkt mij niet onredelijk. Het alternatief is nog 9 maanden 35 euro betalen.

AWYeah28
door AWYeah28 - Feb 24, 2017 om 17:36
355 Antwoorden / Vragen

Beste Maria,

Zoals u hier kunt zien, bent u bepaald niet de enige. Er lijken veel mensen te verhuizen naar Rotterdam (of hebt u wellicht meerdere malen dezelfde vraag gesteld onder verschillende accounts?).

U bent een tweejarige overeenkomst aangegaan en onder die voorwaarde heeft SportCity u een korting aangeboden. U bent verhuisd, daar kan SportCity niets aan doen. Het contract tussentijds op kunnen zeggen bij verhuizing is een service die zij niet verplicht zijn aan te bieden. Dat zij daarom eerst schadeloos willen worden gesteld alvorens tot beëindiging over te gaan is logisch. Er zit helaas niets anders op dan het verschil bij te betalen, of nog negen maanden uw reistijd voor lief te nemen.

Succes!

ca
door carvedjade Feb 24, 2017 om 18:15
2 Antwoorden / 2 Vragen

ja klopt, maar ik kreeg een melding dat dat eerdere bericht niet geplaatst zou worden, omdat ik email adres niet kon bevestigen. Raar. En ik had een foutje gemaakt met rekenen, dus oud account opgevist en opnieuw geplaatst. Kennelijk is eerste bericht ondanks melding toch erop gekomen. Excuses.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Feb 24, 2017 om 17:57
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt in de voorwaarden onder artikel 6 lid 3 gekeken.
Je hebt maar naar een gedeelte hiervan gekeken.Er zijn nog meer voorwaarden die op jou situatie van toepassing zijn.
Onderaan lid 6 staat: "Deze opzegging dient te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel. "
Je kunt tussentijds opzeggen en hebt dus een opzegtermijn van een maand.

Onder lid 4 staat:
"De Overeenkomst dient schriftelijk of, indien de Overeenkomst digitaal is aangegaan, digitaal of schriftelijk te worden opgezegd.

Zeg dus op deze manier de overeenkomst op.

Onder lid 5 staat:
"Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende aantoonbare hogere) abonnementsbijdrage en/of het inschrijfgeld."

De ondernemer mag de bijdrage herbereken, maar het hoeft niet, Deze ondernemer doet het dus wel.
Een abonnement voor 2 jaar is goedkoper dan voor 1 jaar.
Als je tussentijds opzegt, dan heb je niet een 2 jarig abonnement afgesloten, want die tijd heb je nog niet volgemaakt.
Het kan wel, maar dan moet je de resterende tijd €35 per maand betalen. Dan ben je duurder uit.
Die €115 zul je moeten betalen wil je tussentijds van het abonnement af.
Dat is geen overmacht, je hebt voor deze voorwaarden getekend.

marita5
door marita5 - Feb 24, 2017 om 18:09
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo CarveDjade ,

Veelgestelde Vragen :

Ik heb een 2-jarig contract, kan ik deze eerder beëindigen?

Het is mogelijk om uw 2-jarige contract na het eerste jaar maandelijks op te zeggen. Wanneer dit gebeurt, zullen wij echter wel de genoten korting t.o.v. een 1 jarig abonnement met terugwerkende kracht in rekening brengen

Kan ik mijn abonnement overdragen aan iemand anders?

Ja. Wanneer u niet langer gebruik wil maken van uw lopende abonnement, mag u uw abonnement overdragen aan iemand anders. De persoon die uw abonnement overneemt, neemt de resterende looptijd en bijbehorende abonnementskosten over en betaalt eenmalig € 17,50 administratiekosten. Mocht deze persoon ervoor kiezen het abonnement vervolgens toch binnen de resterende looptijd op te zeggen, dan moet diegene het genoten voordeel van het gehele contract terugbetalen. U kunt de overdracht regelen op uw club.

Ik wil mijn lidmaatschap beëindigen. Hoe doe ik dat?

Het opzeggen van uw lidmaatschap kan zowel schriftelijk als online. Houdt u rekening met een opzegtermijn van een maand, u dient de looptijd van uw lidmaatschap vol te maken . Opzeggen kan ook binnen 28 dagen indien de geboden accommodatie/apparatuur niet aan de wensen voldoet, wel dient men dan minimaal vijf keer zijn geweest. Eerste periode, inschrijfgeld en administratiekosten worden niet gerestitueerd.

Schriftelijk:
Stuur uw opzegbrief met persoonlijke info (naam, adres, geboortedatum en eventueel SportCity-pasnummer) en reden van opzeggen naar Postbus 78, 2350 AB Leiderdorp of lever deze in aan de balie van uw SportCity-vestiging.

Online:
Wij bieden tevens de mogelijkheid om gemakkelijk via onze website op te zeggen. Klik hier om dit opzegformulier online in te vullen en te verzenden naar onze ledenadministratie

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2017 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u die vraag niet al gesteld?

ca
door carvedjade - Feb 24, 2017 om 18:12
2 Antwoorden / 2 Vragen

@ PANTER22: je hebt gelijk. Dat had ik niet gelezen. Bedankt. Jammer dat ze dit destijds bij het afsluiten niet mondeling hadden gecommuniceerd toen ik er naar vroeg. Maar ik heb inderdaad getekend.
Helaas pindakaas.

Probleem opgelost.

jo
door jorisw - Feb 24, 2017 om 18:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De ontbindende voorwaarde rept alleen maar over de reistijd. Met de trein van Rotterdam naar Rijswijk is 18 minuten, dus niet extreem lang (in veel steden ben je op de fiets langer onderweg van A naar B). Overigens zit er in Dordrecht ook 1 zie ik. Ook geen extreme afstand.

ca
door carvedjade Feb 24, 2017 om 18:17
2 Antwoorden / 2 Vragen

Rotterdam is groot en ik woon niet naast het station. Reistijd voor mij is bijna een uur. Maar dat daargelaten.
Probleem is al opgelost door duidelijk inhoudelijk antwoord.

tijger1
door tijger1 Feb 24, 2017 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar gelukkig zijn de kosten wel lager geworden na uw eerste topic:-))