au
door audrey83 Mar 21, 2015 om 20:33
Geldzaken & recht

Studiekosten 2015

In 2015 werk ik gewoon en ik volg een studie voor mijn toekomstige baan, kan ik die studiekosten in 2015 volledig opgeven of zoals ik opving bij Kassa maar de gemaakte kosten tot 1-9-2015?

3973 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 20:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hangt er dus vanaf of u studiefinanciering hebt of een recht op vervoer. Dan zijn de kosten die u volgend jaar over 2015 mag aftrekken beperkt tot 31 augustus.

Hebt u geen studiefinanciering en of ov en daar ook geen recht op, dan kunt u gewoon de studiekosten voor het hele jaar aftrekken.

au
door audrey83 - Mar 21, 2015 om 20:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen studiefinanciering en geen OV, dus ik hoef me geen zorgen te maken in 2015 :)

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2015 om 20:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als ik hier lees, klik

Zou alle aftrek van studiekosten vanaf 1-9 -2015 vervallen. Dus ik weet het helaas niet zeker.

fi
door fisbel - Mar 22, 2015 om 01:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1:
Nee, de studiekostenaftrek verdwijnt niet per 01-09-2015. Waarschijnlijk wel de studiekostenaftrek voor studenten die vallen onder het sociaal leenstelsel. Hoe het vanaf 1 september 2015 met de studiekostenaftrek zit voor studerenden die vallen onder het oude systeem van studiefinanciering, weet ik niet. Hierover is maar heel spaarzaam informatie op internet te vinden.

cb
door cbo - Mar 22, 2015 om 11:25
31 Antwoorden / 1 Vragen

Indien u de studie zelf bekostigt, geen studiefinanciering ontvangt en eveneens geen vergoeding ontvangt van uw werkgever kunt u de studiekosten die u werkelijk maakt gedurende de periode 1-1-2015 t/m 31-12-2015 opgeven aan de belastingdienst.

Indien u een opleiding volgt die meerdere jaren duurt kunt u dus, afhankelijk van de wijze waarop u betaald, de kosten voor uw studie opgeven als aftrekpost.

Stel dat u in 2014 begonnen bent aan de opleiding en alle kosten direct betaald heeft, dan kunt u in 2015 dus niets meer opgeven aan de belastingdienst.

Het gaat om de werkelijk gemaakte kosten voor studiedoeleinden binnen het rekenjaar waarover u belastingaangifte doet.

Let uiteraard wel even op wat u als aftrekposten voor de studie allemaal mag rekenen, doorgaans komen de instellingskosten en aanschaf van studiemateriaal als boeken in aanmerking als aftrekpost.

Maar bent u bijvoorbeeld gestart in januari 2015 en heeft u uw boeken besteld in 2014 dan kunt u uw boeken op die manier dus niet voor het rekenjaar 2015 meenemen als aftrekpost, dat had u dan in 2014 moeten opgeven.

Bij aftrekposten is het altijd van belang dat je kunt aantonen de kosten werkelijk gemaakt te hebben, aftrekposten als studiekosten worden regelmatig gecontroleerd door de belastingdienst en het is dus van belang dat u kunt aantonen welke kosten u gemaakt heeft in het jaar waarover u aangifte doet.
Bewaar derhalve altijd de facturen van aangeschaft materiaal (kan ook een bonnetje zijn van de instelling bijvoorbeeld) of een factuur van de aanschaf van een boek (kan ook een bonnetje zijn van een winkel). De rekeningafschriften voor het afschrijven van collegegeld is doorgaans voldoende (de overheid ziet vaak waar u bent ingeschreven als u bent ingeschreven bij een erkend college-instituut, dus dat is ook na te gaan).

De definitieve belastingregels voor 2015 zijn, naar mijn weten, door de belastingdienst nog niet gepubliceerd/vastgesteld.

De regels voor 2014 omtrent aftrekpost en belastingaangifte zijn hier te raadplegen:

Aftrekpost studiekosten 2014

Hier staat precies weergegeven wat u in 2014 mag aftrekken als kosten voor studie en wat niet. Aangezien de belastingregels ieder jaar weer wijzigen dient u bij u aangifte in 2016 goed na te gaan wat de exacte regels zijn.

re
door realzizou - Feb 6, 2016 om 14:08
2 Antwoorden / Vragen

Ik heb tot en met augustus studiefinanciering ontvangen, daarna heb ik het stopgezet vanwege de bijverdiengrens. Is het dan zo dat ik alle kosten van 2015 kan aftrekken? Ik heb namelijk sinds september alles uit mijn eigen zak betaald.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2016 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@realzizou

Eventuele studiekosten die u in 2015 betaald hebt voor het studiejaar 2014/2015 moet u volgens de oude regels opvoeren.

Voor het studiejaar 2015/2015 kunt u studiekosten opvoeren die u betaald hebt in 2015.

re
door realzizou - Feb 8, 2016 om 13:42
2 Antwoorden / Vragen

@tijger 1

dus als ik het goed begrijp zijn alle kosten die ik heb gemaakt in 2015 aftrekbaar?

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2016 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kosten die u vanaf september betaald hebt, kunt u dus opvoeren.