sw
door swimpe Jul 22, 2016 om 20:21
Geldzaken & recht

Studieovereenkomst

December 2015: werkgever zegt mondeling toe alle studiekosten te betalen

Jan 2016: werkgever zegt 50 % te willen betalen. Studieovereenkomst is, zelfs na enkele verzoeken van mij, niet opgesteld

Febr 2016: ik start de studie (staat op naam van bedrijf) in eigen tijd

Maart 2016: er volgt een voorstel studieovereenkomst via email maar ik ben daarmee niet akkoord en bevestig dat per mail              (geen afglijdende schaal, moet alles betalen binnen 8 maanden etc)

April 2016: studie afgerond en behaald. Half april meld ik me ziek met een burn out.

Mei 2016: Ik moet me op kantoor melden voor een plan van aanpak te ondertekenen. Daarbij wordt een studie overeenkomst voor mijn neus gelegd die ik moet ondertekenen; deze mee naar huis genomen maar niet ondertekend. Voorwaarden waren nog ongunstiger en onduidelijker dan vorige overeenkomst.

Juli: Ik krijg een mail dat er vanaf mei 2016 al salaris wordt ingehouden voor de vergoeding studie. Loonstroken al meerdere malen opgevraagd maar van de laatste 6 maanden nooit ontvangen (dus kan niet zien welk bedrag is afgehouden).

Vorige week gesprek gehad met de werkgever die nu een vaststellingsovereenkomst wil. Daar kan ik mij in vinden want na veel ellende wil ik weg daar. Maar zij wil daar de studie kosten in opgenomen hebben.

Wat is fair?

1858 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2016 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een studie van drie maanden? Voor wat en wat kostte dat? En nu zomaar een vaststellingsovereenkomst tekenen?

U weet niet wat er ingehouden is, maar er moet toch een bedrag in die overeenkomst staan? Hebt/had u dan niet elke maand hetzelfde salaris? Dus er is al twee keer iets ingehouden? Bent u nu nog ziek?

Als ik u was zou ik mij maar eens goed informeren voordat u wat dan ook tekent.

sw
door swimpe - Jul 22, 2016 om 21:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het was een thuis studie a 3400 euro.
In de aangeboden overeenkomst stond dat ik in 8 termijnen de helft moest aflossen en dat dat ingehouden wordt van mijn salaris.
Mijn salaris is al een hele tijd variabel (raar want ik werk altijd 24 uur per week) vandaar ook dat ik de loonstroken wil ontvangen. Daarnaast heb ik nog van 5 maanden reiskosten tegoed en is er een achterstallige betaling salaris van bijna 1000 euro.
Ik zit nu nog ziek thuis (burn out) en moet over 4 weken terug naar de bedrijfsarts. De bedrijfsarts staat ook achter de vaststellingsovereenkomst en gaf aan dat dat dan wel moet vanaf sept/okt zodat ik voldoende hersteld ben om te solliciteren naar ander werk.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 23, 2016 om 01:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dus u krijgt 3 maanden om te genezen van een burn-out. Het is algemeen bekend dat het genezen even lang duurt als het opbouwen van de burn-out. Of bent u overspannen dat is nogal een verschil.

Verder beterschap en succes gewenst.
Diewilik

sw
door swimpe - Jul 23, 2016 om 07:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel.  De burnout was werk gerelateerd en sinds ik thuis zit gaat het steeds beter.  Mijn therapeut en bedrijfsarts verwachten ook dat ik binnen een ander bedrijf wel weer aan het werk kan over een tijdje.
Maar de vraag is wat reëel is om in de vaststelling overeenkomst te zetten betreft de studie?

uwjurist
door uwjurist - Jul 23, 2016 om 11:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U bent de studie gaan volgen zonder overeenstemming te hebben over e.e.a. Als niet voor/op dat moment vastligt wat de studiekostenregeling inhoudt, is er geen regeling en dus hoeft u niets te betalen.

Gezien uw situatie raak ik u met klem aan een ontslagsrechtjurist in te schakelen om u ook over de overige punten te adviseren, u daarin te ondersteunen (zoals bij afdwingen loonstroken, wel niet akkoord gaan met einde dienstverband (wat ik afraad) enz.). Werkgever blijft anders maar met u sollen, lijkt het.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2016 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het enige advies nu, is niets tekenen. Laat u eerst heel goed adviseren, onafhankelijk van uw therapeut en de bedrijfsarts.

sw
door swimpe - Jul 24, 2016 om 18:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld en ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen...

Ma
door Mat Matheij - Jul 24, 2016 om 21:15
986 Antwoorden / 3 Vragen

U spreekt mondeling een studieovereenkomst af. Welke. Vervolgens begint u de studie en belandt in een burnout. Komt dit gezien de volgorde door de studie, werk of een combinatie van beiden. Tussentijds zo lijkt dat ligt er geen getekende overeenkomst.  Ook bent U niet ontslagen maar langdurig >6 maanden ziek. Dan moet de daarvoor verantwoordelijk te achten werkgever u van loonstrookjes voorzien. Maar u kunt ook rekenen. Ga in ieder geval naar het Juridisch Loket en vraag om uw huidige en toekomstige rechten.