Gerry1969
door Gerry1969 Apr 2, 2016 om 12:40
Geldzaken & recht

Studieschuld kwijtschelden

Soms lees ik hier dat studieschulden worden omgezet naar een gift, ook hoorde ik laatst dat iemand zei dat een studieschuld na 10 jaar vervalt.
De reden dat ik deze vraag stel is dat ik hoop iemand blij te kunnen maken die zijn studieschuld maar amper kan aflossen.
Studie is ruim 10 haar geleden afgerond.
Misschien heb ik een zogenaamd broodje aap verhaal gehoord maar ik zou blij zijn met reacties.
Met vriendelijke groet Diewilik

68167 3 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 2, 2016 om 12:55
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Diewilik ,

Lees deze informatie eens door , lees ook de rechterkolom klik ook op kwijtschelding  , wat is google toch geweldig ;-) .

https://duo.nl/particulier/terugbetaler/studie-starten-of-stoppen/een-diploma-gehaald.jsp

https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studeren/diploma-gehaald.jsp

fi
door fisbel - Apr 2, 2016 om 13:32
851 Antwoorden / 3 Vragen

De informatie van Marita5 behoeft aanvulling.

Onder bepaalde voorwaarden kan DUO de aanvullende beurs geheel of gedeeltelijk kwijtschelden. Dit is afhankelijk van het inkomen en het inkomen van een eventuele partner. Het verzoek tot kwtijschelding kan pas ingediend worden vanaf 1 november van het vierde kalenderjaar ná het kalenderjaar waarin er voor het laatst recht was op studiefinanciering. DUO neemt de aanvraag niet meer in behandeling als de aanvraag gedaan wordt ná 1 januari van het vijfde kalenderjaar na het kalenderjaar waarin er voor het laatst recht was op studiefinanciering. Voor uw kennis zal deze kwijtschelding niet meer gelden.

Lang niet altijd wordt de
studieschuld (kan ook een lening zijn) na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Dit gebeurt alleen wanneer er tot die tijd een verlaagd maandbedrag werd terugbetaald in plaats van wat DUO berekend heeft. Verlaging of kwijtschelding vindt alleen plaats als het inkomen niet hoog genoeg is. Bij samenwonen moet de partner meebetalen aan de studieschuld. Als de partner niet meebetaalt, dan geldt de aflossingtermijn van 15 jaar niet. Alle maanden dat het inkomen van de partner niet meetelt, worden bij de 15 jaar opgeteld. Zo kan de aflossingstermijn oplopen tot 30 jaar.

N.B:  Vanaf januari 2012 kun je aflossingsvrije maanden aanvragen. Zestig in totaal. Als je een paar maanden krap zit, kun je het aflossen even stopzetten. Ook deze maanden worden bij de aflossingstermijn van 15 jaar opgeteld.

Het lijkt me een goede zaak dat de kennis in contact treedt met DUO en zich vooral laat informeren over haar mogelijkheden. Deze informatie is een eerste aanzet en door te googelen is er al veel informatie te vinden over haar mogelijkheden tot verlaging van het maandelijks te betalen bedrag of kwijtschelding

Zie: https://duo.nl/particulier/images/kwijtschelding-aanvullende-beurs-2015.pdf

http://www.studenten.net/artikel/feiten-fabels-over-je-stufi

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 2, 2016 om 14:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Marita5 & Fisbel,
Bedankt voor jullie snelle reacties, uiteraard had ik al even gegoogled maar ik kwam zoveel informatie tegen dat het even niet meer binnenkwam ;-)

Diewilik