e.
door e.l. hurckens Sep 22, 2016 om 13:02
Geldzaken & recht

Testament bij scheiding

Tijdens mijn huwelijk is er door ons, ieder apart, een testament gemaakt.
Inmiddels zijn wij gescheiden en nu is mijn vraag, hoe is de rechtsgeldigheid
daarvan nu nog, zonder dat het herzien wordt.

3634 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De rechtsgeldigheid is nog volkomen intact. Maar als voorbeeld: Als er in dat testament staat dat de echtgenoot (note) alles erft, of een andere regeling met verwijzing naar echtgenoot (note), dan kan dat niet meer, omdat die er niet meer is.

Staat iemand met name genoemd, dan blijft hij of zij gewoon erfgenaam.

Nog even voor de goede orde, men maakt altijd apart ern testament.

tenormin
door tenormin Sep 22, 2016 om 13:20
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Dat schrijft de TS @tijger1, dus dat zal wel goed zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zal wel goed zijn? Bedoelt u dat "apart"? Dat kan gewoon niet anders. Ik vermeldde dat gewoon nog even ter informatie, omdat vaak geschreven wordt: "wij hebben een testament enz......" Mensen realiseren zich vaak niet dat ieder apart een testament maakt.

tenormin
door tenormin Sep 22, 2016 om 14:30
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat bedoelde ik, dat het wel goed zal zijn omdat er aparte testamenten zijn gemaakt toentertijd.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daar gaat het juist over. Het is altijd apart.:-))

marita5
door marita5 - Sep 22, 2016 om 13:30
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo E.L Hurkens ,

Lees ook eens deze informatie door , klik op de rode regel .

http://www.teamnotarissen.nl/leven/actueel/historie/tijdens-echtscheiding-erft-uw-ex-mee/

ja
door jackyh - Sep 22, 2016 om 13:37
953 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft u ook het pensioenfonds en eventuele levensverzekering van de verandering op de hoogte gesteld? Zou ook voor de zekerheid een nieuw testament laten maken.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En vergeet de begrafenispolissen niet. Ook vaak later gedoe mee.

ja
door jackyh Sep 22, 2016 om 14:19
953 Antwoorden / 4 Vragen

Mochten er dingen op beider naam staan zoals bijvoorbeeld de naam van de huurder bij een huurhuis, stel de 1 trekt uit het huis maar is op naam wel de huurder, zorg dat die naam ook zo gauw mogelijk wordt gewijzigd.

audb
door audb - Sep 24, 2016 om 10:47
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een testament die niet is gewijzig of vervallen/vernietigt wordt verklaart  blijft geldig ook al gaat een van u trouwen met een ander.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2016 om 19:55
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Is geldig tot dat er wordt gewijzigd.