ne
door neodutchio Dec 7, 2015 om 23:23
Geldzaken & recht

Tot hoe laat mag je boren?

4 maanden geleden zijn wij verhuisd naar een koophuis en vanaf dag 1 hebben wij problemen met onze nieuwe buren. Zij hebben al een jurist op ons afgestuurd in de hoop dat we onze 2 schommels en glijbaan zouden afbreken die wij voor onze kinderen neergezet hebben. Zij hebben dit opgepakt als speelhuis (vergunningsplichtig), maar het is een speeltoestel (vergunningsvrij). Om de buren tegemoed te komen heb ik de zichtzijde aan hun kant (1.35 meter) dichtgetimmert en een klimplant tegenaan laten groeien zodat ze een natuurlijker uitzicht hebben. Ook al voldoet dit speeltoestel aan alle wettelijke eisen.

Hierna hebben ze geprobeerd een einde te maken aan onze gastouderopvang. Sinds 1 december past mij vrouw 2 dagen in de week op haar nichtje van 8 maanden. Dit zou overlast geven (?). Ook dit is ze niet gelukt.

Nu dat de buren het niet voor elkaar krijgt ons dwars te zitten hebben ze aangegeven binnenkort te gaan beginnen met een grondige verbouwing. Direct meldde ze al dat ze zullen gaan boren van 7:00u tot 22:00u. Wij wonen in een kinderrijke buurt en deze buren zijn gepensioneerd.

Ik vind het persoonlijk niet kunnen om al zo vroeg, maar zeker ook laat in de avond te boren. Jammergenoeg kan ik geen juridiche tijden vinden waartussen evt. te accepteren geluidsoverlast te dulden is. Vragen om begrip ivm 2 jonge kinderen was tegen dovemansoren.

Wie kan mij vertellen wat de tijden zijn waarop wij geluid moeten dulden, maar vooral vanaf welk tijdstip de overlast tot een minimum beperkt moet worden?

Om andere discussies te voorkomen, helaas moet alles volgens de letter van de wet, op niets anders wordt gereageerd. En voor diegene die roepen waar 2 vechten hebben 2 schuld, wij zijn ons echt van geen kwaad bewust en hebben diverse gesprekken proberen te voeren, maar zonder resultaat.

181074 25 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 7, 2015 om 23:29
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Van 07 tot 22 uur is redelijkerwijze "gebruikelijk", maar ik denk niet dat hier wetten voor bestaan. Overigens, zoiets zal toch niet 4 weken non stop gaan duren, dan is er geen muur meer over om in te boren. Nederland is als zo'n verschrikkelijk regeltjes en wetjesland, maar dat is mijn persoonlijke visie.  Overigens, ik denk dat hier veel meer speelt als u hier schrijft. De oppasbaby is natuurlijk compleet flauwe kul, dan zouden je buren moigen bepalen of je wel of niet een kind zou mogen hebben............

Cookies
door Cookies - Dec 7, 2015 om 23:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In de Algemene Plaatselijke Verordening van je gemeente staan o.a. zaken over geluidshinder vermeld. Vlg mij is boren e.d. tussen 7.00 - 22.00 uur toegestaan. Je kunt de APV op zoeken op de site van je gemeente.

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2015 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zitten ze dan van 's morgens zeven tot 's avonds tien uur ook in de boorgeluiden?

Ze willen u alleen maar op de kast jagen. Laat ze.

hansje klein
door hansje klein - Dec 8, 2015 om 00:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien kan ik u mentaal omturnen en blij maken?

Het positieve aan de aankondiging zou zijn, dat ze daardoor uiteindelijk ook veel eerder klaar zijn........toch? Ze zullen er toch geen gatenkaashuis van maken.........Jong volk en senioren zouden elkaar eigenlijk moeten helpen. Eigenlijk......

me
door mein33 - Dec 8, 2015 om 11:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoewel u er nog maar net woont is uw woongenot al danig afgenomen, maar dat geldt misschien ook wel voor uw buren.

Maar verplaats u eens in de nieuwe situatie van uw buren.

Nieuwe komende buren maken nieuwe wetten.

Ik kan mij enigzins voorstellen dat uw buren niet zo blij zijn met die speeltoestellen in uw tuin en de (geluid) overlast die dat met zich mee kan brengen. Mogelijk hadden de vorige buren geen kroost en is dit voor hen een enorme verandering waar ze aan moeten wennen.

Uw buren handelen overigens wel netjes door te melden dat er een verbouwing staat aan te komen zodat u niet voor een verrassing zal staan. Met de tijden die zij aangeven (7.00 en 22.00) waarop de  werkzaamheden kunnen plaatsvinden is helemaal niets mis en algemeen gebruikelijk.

Het lijkt er op dat alleen nog een vorm van "buurtbemiddeling", als dat in uw gemeente bestaat, tot een goed gesprek kan leiden om de kou uit de lucht te halen.

Cookies
door Cookies Dec 8, 2015 om 12:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom met topicstarter zich verplaatsen in de nieuwe situatie van de buren? Ik vind dat TS al moeite genoeg heeft gedaan, door de boel een beetje af te gaan schermen. De buren hebben de relatie meteen al zelf verknald door een jurist in te schakelen over het plaatsen van een schommel en een glijbaantje. Jeetje zeg, waar gaat dit over? Een beetje goede buur houdt trouwens rekening met zijn buren als er verbouwd/geboord moet worden. Het mag dan wettelijk toegestaan worden tot 22.00 uur, dat betekent natuurlijk niet dat dit ook MOET. Zelf heb ik bij mijn vele verhuizingen nooit na 20.00 uur herriewerkzaamheden verricht.

me
door mein33 Dec 8, 2015 om 15:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83, U gaat uit van de omstandigheden zoals Ts. die schetst, maar zoals altijd zit aan elk verhaal zitten twee kanten en we lezen er maar één. Wie weet wat er zich echt heeft afgespeeld voordat de buren hebben besloten om een jurist in te schakelen, als ze dat al hebben gedaan. Ts start dit topic met de vraag: Tot hoe laat mag je boren? en haalt er vervolgens een hele hoop zaken bij die niets met de tijden waarop boren sociaal geaccepteerd is van doen hebben. Net alsof de buren gaan verbouwen om hen te treiteren. Ze zullen toch zeker zelf ook wel geklust hebben in hun nieuwe woning en daar zullen alle buren ook wel van hebben kunnen meegenieten. En als er al een keertje wat later op de avond, maar voor tienen, een gaatje geboord moet worden dan zij dat zo, er zullen toch zeker niet constant boorgeluiden te horen zijn. Ts zoekt denkelijk alleen maar een stok om mee (terug) te slaan.

ne
door neodutchio Dec 8, 2015 om 21:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Wij zijn na het ontvangen van de sleutel direct naar de buren gegaan om de planning van het huis door te nemen. Aangezien wij geen verlichting in het huis hebben konden we maar tot een uur of 8 werken. Ook nadat we via via hoorden dat de buren problemen hadden met het speeltoestel ben ik aan de deur geweest en hebben we dit besproken. Helaas is elke geboden oplossing afgewezen. Toch heb ik uit mijzelf aanpassingen gedaan om verder gedoe te voorkomen, maar helaas dus niets. Een verbouwing an sich heb ik geen problemen mee, wel hoe het aangekondigd is dat ze bewust de grenzen willen opzoeken van de tijden. Ik zie de buren er voor aan dat ze bewust in de vroege en late uren lawaai zullen maken. Kwaad met kwaad vergelden is een zware uitspraak, maar ik wil wel graag weten waar in aan toe ben. Als het mag kan ik er niets aan doen, maar anders heb ik die 'stok' wel nodig om de buren duidelijk te maken dat er regels zijn.

tenormin
door tenormin - Dec 8, 2015 om 11:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Denk persoonlijk niet dat de buren hun huis gaan verbouwen om "u dwars te zitten". Dat is kennelijk nodig. En inderdaad, de aangegeven uren mogen, plus mij komt het netjes voor dat ze het u hebben aangegeven dat er een verbouwing gaat plaatsvinden. Over die 4 weken komt u vast wel heen. Het spreekwoord: "de tijd vliegt" is er niet voor niets. Zich gaan ergeren aan iets: dat is pas vervelend. Sterkte met de 'boringen'.

h.
door h.terpstra - Dec 8, 2015 om 16:17
202 Antwoorden / 1 Vragen

U.heeft pech met uw aso buren. Een kind een schommel niet gunnen in de tuin. Dan dreigen met verbouwen en boren van 07 tot 22 h. geeft het niveau van deze mensen aan. Ik ken uw woonsituatie niet, maar ik neem aan dat het huis van de buren tegen het uwe aanstaat.

Dat geeft mogelijkheden. ***

Informeer bij de gemeente wat de regels van geluid overlast zijn. Mobiliseer ook andere mensen met kleine kinderen . Een is genoeg.

*** Koop twee oude speakers met pittig vermogen. Plaats die tegen de muur. Kist met isolatie (oude kampeer slaapmatten b.v.)

Sluit een versterker met hevige muziek aan als de bouwherry begint.. Met dit slag mensen is niet te praten. Ik heb twee maal met succes in het verleden deze formule toegepast. U hoort het zelf gedempt. In de naaste of beneden woning is het geluid niet te harden.

Sucses.

pi
door pieterwolters Dec 8, 2015 om 18:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

We horen het verhaal maar van 1 kant en jij weet al precies hoe de buren zijn. Knap hoor. Overigens is jouw oplossing met die luidsprekers zo mogelijk nog asocialer als waar je de buren (die je niet kent) van beschuldigd. Je zal naast jou wonen. Moet er niet aan denken.

Cookies
door Cookies Dec 8, 2015 om 18:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@PieterWolters: een reactie op reactie kan niet geplust worden, dan maar zo: +1

tenormin
door tenormin Dec 11, 2015 om 22:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wel laat, maar nog eentje: +2

h.
door h.terpstra - Dec 8, 2015 om 16:21
202 Antwoorden / 1 Vragen

En ja, op je nichtje passen noem ik geen gastouder opvang.

Gebruik dat woordt s.v.p. niet. Betichten ze u van het bezitten van een bedrijf in een woonwijk.

Dat is tegen het bestemmingsplan. Groet, Henk.

ne
door neodutchio - Dec 8, 2015 om 21:57
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@ Carola: helaas staat er niets in de APV hierover.

@Hanschenklein: Ik ben ook gewend 'ouderen' te helpen, onze vorige buren hadden niets te klagen met ons.

@Mein33: De vorige bewoners hadden ook kroost en na een gesprek blijkt dat zij gevlucht zijn voor de buren om rust te krijgen. Ook zij werden er gek van. Het melden van de verbouwing was meer een dreiging naar ons toe om overlast te geven.

@ H. Terpstra: Moest even lachen om je reaktie, maar ik ga bewust niets forceren zodat ze mij ergens op kunnen pakken. Al 2 keer hebben de buren bot gevangen met hun jurist, ik laat mij niet uit de tent lokken.

En gastouder kan en mag ik gewoon zeggen, mijn vrouw is namelijk gastouder. Dit is netjes volgend de wet geregeld en alle papieren hebben we daarvoor. We doen het bewust als gastouder en niet zwart. Mijn vrouw wordt netjes betaald voor het werk en mijn schoonzus krijgt netjes kinderopvangtoeslag. Het is geen eigen bedrijf, maar je werkt als freelancer. Dit kan en mag gewoon in een woonwijk.

Voor de anderen met dank voor de antwoorden. Jammer dat we in de overvloed aan regels en wetten geen tijden hebben staan waarin overlast zo veel mogelijk beperkt moet worden. Je wordt echt aan de goden overgeleverd en de bereidwilligheid en vriendelijkheid van de buren.

Cookies
door Cookies - Dec 8, 2015 om 23:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@topicstarter: in welke gemeente woon je, dan zoek ik het even op voor je. Het moet echt in de APV staan.

Echt balen dat het gaat zoals het gaat. Gedoe met buren wordt niemand vrolijk van.

edison
door edison - Dec 8, 2015 om 23:52
64 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken tot 10 uur en hou je daar gewoon aan, dan hebben ze niks te zeuren, want je moet ze geen reden geven.

Dit is zo'n Rijdende Rechter gevalletje dat je vaker op tv ziet, mensen zijn wat ouder en denken alle rechten te hebben en dulden geen indringers, want zo wordt u gezien volgens mij, het moet gaan zoals zij het willen hebben, ze denken meer rechten dan u te hebben.

Zou me er maar niet al te druk om maken, want zij hebben een probleem en niet u, dit soort mensen zijn er helaas nu eenmaal.......

ho
door honza23 - Dec 9, 2015 om 11:51
259 Antwoorden / 3 Vragen

1)

Nederland kent de Milieuwet, maar deze wet is slechts van toepassing op bedrijven, niet op buren. De wet geeft wel een goede indruk van wat onder geluidsoverlast moet worden verstaan. Overdag tussen 07.00-19.00 uur geldt een maximum van 35 decibel (dB), 's avonds tussen 19.00-23.00 geldt een maximum van 30 dB en 's nachts tussen 23.00-07.00 uur een maximum van 25 dB. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten geeft als advies om in de APV 22.00 uur als nachtgrens te nemen waarna het stil moet zijn. Het is na 22.00 uur verboden op de een of andere wijze handelingen te verrichten waardoor geluidshinder wordt veroorzaakt. Echter wat 'stil' of 'geluidshinder' concreet inhouden wordt niet benoemd; op dit punt is de regelgeving dus niets waard. Amsterdam gaat uit van 23.00 uur als grens tussen dag en nacht

2) er zit in Utrecht een gespecialiseerde advocaat voor dit soort buren, heeft al menig overlastgevend persoon door de rechter tot de orde laten roepen: Tomlow advocaten.

mo
door mof - Dec 9, 2015 om 11:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wettelijk valt dit onder geluidsoverlast.

doorde weeks mag dit van 6 uur s ochtends tot tien uur s avonds, op zaterdag van 8 geloof ik tot zes uur savonds

en zondag is te vermijden.

dus ze mogen.

maar het moet wel redelijk blijven, het mag niet standaard bij voortduring.

moet wel gerelateerd zijn aan de verbouwing en mag dus niet zes maanden achter elkaar.

simon55
door simon55 - Dec 9, 2015 om 11:53
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien heeft u hier iets aan infonu.nl

kriekra
door kriekra - Dec 9, 2015 om 12:22
204 Antwoorden / 64 Vragen

U zou ook hier uw vraag eens kunnen stellen. Veel succes, hoop dat uw buren bij zulllen draaien.

le
door leenpres - Dec 9, 2015 om 13:09
79 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi

Je heb pech als ze beginnen om 700 uur tot 2200 dat mag van maandag tot vrijdag zaterdag is dat van 8 tot 22 uur  en zondag is een rust dag

mag wel gewerkt worden van 8 tot 22 uur en ja ook boren

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 9, 2015 om 13:40
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn zoon mag in apartement maar van 9.00 tot 20.00 uur van maandag tot vrijdag boren.

Zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur zodat kinderen op tijd naar bed kunnen en iedereen kan uitslapen.

De wettelijk eerder genoemde tijden zijn eigenlijk vrij lang.

Deze VVE heeft dus deze beter leefbare tijden gemaakt en ook als aanvulling niet langer dan 1 uur per dag.

Dus niet van 9.00 tot 20.00 doorgaan maar totaal 1 uur lawaai maken.

Dan moet je het over meerdere dagen doen en was reeds voor de koop bekend.

Vooral gezien de relatie met hun zou ik de tijden beperken want TV kijken met mijn boorhamer op achtergrond is voor niemand prettig..

Als ze middag tukje willen doen moeten ze dan die tijden maar doorgeven want dan kun je er rekening mee houden.

Achteraf klagen vervalt hun recht, ze moeten na bekend worden Uw verbouw plannen aangeven wat zij graag willen en indien mogelijk houd je er rekening mee.

mi
door miepje58 - Dec 9, 2015 om 14:54
208 Antwoorden / 6 Vragen

Ik begrijp best dat je niet blij bent maar weet je dan zelf niet hoe hard het gegil van kinderen is? Wij wonen ook omringd door kinderen en die kunnen echt niet meer normaal spelen. Het is door merg en been gaand gegil en gekrijs. Nu die van jou, straks gaat nichtje ook nog meespelen en misschien komen er nog wel een paar bij.

Ik denk dat jouw buren daar gewoon helemaal niet blij mee zijn. Zij kunnen nu geen dag meer rustig in de tuin zitten. Die naast ons gebruiken ook de speeltoestellen als uitkijkpunt om in onze tuin te kijken en naar hun vriendjes aan de andere kant te gillen. Wij worden hier 's zomers om 06.00 al wakker van het gegil. Wij hopen maar dat ze over een paar jaar allemaal net als pa en ma alleen nog maar met hun telefoon spelen, dat is tenminste rustig.

Ik denk dat het wel zou schelen als je er met je kinderen afspraken over maakt. Bij overmatig gillen haal je ze binnen en je laat ze ook niet 's morgens heel vroeg buiten. Als ze dat hier deden had ik er ook geen moeite mee. Het geluid van 'gewoon' spelende kinderen op een zomerdag is juist een heel gezellig geluid maar zoals al opgemerkt, dat is er helaas tegenwoordig niet meer bij.

marita567
door marita567 - Dec 9, 2015 om 15:52
1576 Antwoorden / 17 Vragen

antwoord hoort bij deze vraag klik hier

na
door narobo - Dec 9, 2015 om 16:32
15 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind boren vanaf 7.00 uur en tot 22.00 uur buuronvriendelijk, zeker als je overdag als pensionada alle tijd hebt en een enthousiast klusser bent. Hou een beetje rekening met elkaar.

jolahay
door jolahay - Dec 10, 2015 om 14:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mijn weten mag bij bouw werkzaamheden van 7.00 - 22.00 uur gewerkt worden. U kunt dit evt.  navragen bij uw gemeente. Er zijn gemeentelijke verordeningen.

pe
door pebk - Dec 11, 2015 om 04:48
579 Antwoorden / 0 Vragen

Een vraag over geluisoverlast is ook gesteld in 2006 op deze site. Vooral de reactie van ene 'Jerry' geeft informatie.

Het komt er op neer dat ook wanneer je overdag boort en daarmee overlast veroorzaakt. Er staan wat verwijzingen naar wetsartikelen.

Misschien eens langs het juridisch loket lopen.

ha
door halex - Dec 11, 2015 om 21:54
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat hangt er van af of ze de verbouwing zelf doen of laten doen. In dat laatste geval mogen de werkzaamheden op werkdagen en op zaterdag van 07:00u - 19:00u uitgevoerd worden volgens het bouwbesluit.

Doen ze het zelf, dan zou je bij de gemeente na kunnen vragen of er iets geregeld is in de algemene plaatselijke verordening. Meestal staat daar dat (ver)bouwwerkzaamheden die je zelf uitvoert toegestaan zijn op werkdagen en zaterdagen tussen 07:00u en 22:00u. En niet op zondag. (veel gemeenten kennen nog bepalingen met betrekking tot de zondagsrust)

moeder56
door moeder56 - Dec 11, 2015 om 22:11
483 Antwoorden / 2 Vragen

Deze mensen zijn de weg kwijt , dat is duidelijk. Er zijn geen wettelijke rijksoverheidregels maar in het algemeen hebben gemeenten in de APV wel e.e.a. opgenomen. Daar eerst even informeren. Ook even contact opnemen met de wijkagent en melding maken dat er wrijving is. Houd in ieder geval een logboek bij en neem binnenshuis met je telefoon regelematig de geluidsoverlast op. Gevoelsmatig kan je denken dat deze maatregelen op voorhand nog niet hoeven. Je mag mij geloven , bij mensen die zo doen is dit de enige manier. Zij denken dat ze de macht hebben. Dus afgepast vriendelijk zijn. Geen dingen vragen , maar meedelen. Bv. als u overlast veroorzaakt schakel ik de politie in. Of : als u overal last van heeft wordt het dan geen tijd om te verhuizen. Stel er is overlast dan ; Ik zeg het maar een keer en dan neem ik maatregelen. Bij al dit soort mededelingen : doen, omdraaien en beslist geen discussie aangaan.

blok
door blok - Dec 12, 2015 om 14:25
79 Antwoorden / 8 Vragen

boren is niet non-stop de hele dag door.

wel zullen er dagen zijn waarop er meer geboord wordt dan op andere.

als de buren de enige ouderen zijn, dan heb je kans dat ze verhuizen in zo'n kinderrijke buurt.

reden temeer voor jullie om je niet in te houden. (binnen de grenzen dan.)

en de kinderen lekker buiten plezier te laten hebben.

geen gesprekken meer zou ik zo zeggen, maar gewoon uw gewone gang gaan !

bij sommige ouderen is namelijk niks goed, en ga je eenmaal toegeven aan hun wensen dan is t eind zoek.

sukses er mee !