el
door elianverbetert Jan 6, 2017 om 14:34
Geldzaken & recht

Transactiekosten

in Duitsland werd bij een 'normale' pintransactie in euro's  6.50 euro aan transactiekosten berekend !! is dit normaal ?  Kan ik hiertegen protesteren ? En nog belangrijker : hoe voorkom ik dit in de toekomst ?? graag jullie suggesties .....

3362 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 6, 2017 om 14:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk eens op de site van je bank wat daar staat over pinnen en kosten in het buitenland.

Welke bank?
Wat voor soort betaling of opnemen van geld?

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2017 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat bedoelt u met een "normale" pintransactie? Geld opgenomen met een creditcard soms?

Cookies
door Cookies - Jan 6, 2017 om 14:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb het sterke vermoeden dat je met een creditcard gepind hebt (geld opgenomen dus), dat kost nl. nogal wat.

gerbera
door gerbera - Jan 6, 2017 om 14:52
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Binnen eurolanden kun je zonder extra kosten betalen en geld opnemen met je betaalpas. Buiten eurolanden betaal je wel extra kosten, meestal een koersopslag en/of een vast bedrag. Het is ook handig om een extra betaalmiddel mee op reis te nemen, bijvoorbeeld een creditcard. Neem alleen in noodgevallen geld op met je creditcard, want dat is altijd duur, zelfs in Nederland.
bron;

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 6, 2017 om 22:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Koersopslag van euro naar euro?

gerbera
door gerbera Jan 7, 2017 om 13:32
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Buiten eurolanden betaal je wel extra kosten, meestal een koersopslag en/of een vast bedrag.
Dus buiten de eurolanden staat er duidelijk.

ja
door jackyh - Jan 6, 2017 om 14:56
953 Antwoorden / 4 Vragen

Voorkomen? Cash. Duitsland is nauwelijks ingesteld op pinbetalingen. Bijna alles gaat cash.

pi
door pieterwolters Jan 6, 2017 om 16:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin. Ik ben heel regelmatig in Duitsland en betaal alles met mijn (bedrijfs-)creditcard of bankpas.

frits
door frits Jan 6, 2017 om 17:41
146 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad grote onzin, doe alles met pinpas of CC in Duitsland.

Essie_V
door Essie_V - Jan 6, 2017 om 15:12
25 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat u geld opnemen bedoelt en dit kan in Duitsland inderdaad een hoop geld kosten. (surcharge fee) En ja, dit is in Duitsland gebruikelijk.

Deze kosten kunnen schelen per Duitse bank, maar dat is uit eigen ervaring en ik kan helaas zo snel niet op internet vinden welke bank hoeveel kosten berekent. Wellicht even in Duitsland bij een bank naar binnen stappen?

frits
door frits Jan 6, 2017 om 17:38
146 Antwoorden / 5 Vragen

Omdat we in Venlo wonen doen we ontzettend veel boodschappen in Duitsland ook tanken we pinnen altijd in Duitsland, nooit geen extra kosten gehad,ook niet met geld opnemen met onze bankpas
Weleens in een winkel betaald met CreditCard, geen extra kosten, maar ga met de CreditCard geen geld opnemen dat kost geld ook in Nederland.

Essie_V
door Essie_V Jan 6, 2017 om 18:21
25 Antwoorden / 2 Vragen

@Frits
Wellicht brengt de bank waarbij u pint geen extra kosten in rekening, maar mij is bovenstaand 'probleem' ook een aantal keer overkomen. Ik ben voor mijn werk veel in Duitsland en heb mij al vaker verbaasd over het feit dat cash betalingen in Duitsland zo normaal zijn. Zelfs in hotels of restaurants waar men dan niet kan pinnen. Dan is de noodzaak voor het opnemen van geld natuurlijk aanwezig. Wellicht maar een keer navraag doen bij Duitse banken :-)
En met die noot; schönen Abend!

ne
door neodutchio - Jan 6, 2017 om 15:27
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Vooral langs de autobahn op de raststatte zijn flappentappers waar ook aangegeven wordt dat er kosten in rekening gebracht kunnen worden. Met die melding bedoelen ze al dat je leuk mag bij betalen. Een aantal banken in Duitsland hanteren extra kosten.

al
door alm wijdemans - Jan 6, 2017 om 15:38
1 Antwoorden / Vragen

Ook ik moet 5 euro betalen bij een Duitse pinautomaat in Berlijn met een normalen ING Pas.200,00 gepint.
Dit staat niet op de site van de ING  bank dat dit voor kan komen. wel vermeldt geen kosten binnen  de EURO Landen.

Essie_V
door Essie_V Jan 6, 2017 om 15:43
25 Antwoorden / 2 Vragen

Het zijn ook geen kosten die uw eigen bank u in rekening brengt, maar de Duitse bank aan wie het apparaat waaruit u uw geld haalt behoort. De ING heeft gelijk dat er geen extra kosten bij kosten - vanuit de ING bank gesproken dan. De Duitse bank geeft gewoonweg haar kosten mee aan de transactie.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2017 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het staat op de pinautomaat van de bank vermeld. Dus eerst lezen.

frits
door frits - Jan 6, 2017 om 17:31
146 Antwoorden / 5 Vragen

Wij wonen in Venlo en doen min.2x per week al vele jaren boodschappen in Duitsland , en betaal met pin nooit geen transactie kosten hoeven te betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 6, 2017 om 22:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Betalen met pin is iets anders als cash opnemen met pinpas, zelfs in Venlo.

akkerdistel
door akkerdistel Jan 7, 2017 om 19:02
1790 Antwoorden / 3 Vragen

nooit geen = altijd hè ;-).

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2017 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@akkerdistel. In Venlo niet:-))

el
door elianverbetert - Jan 8, 2017 om 11:50
29 Antwoorden / 13 Vragen

dank ...
geld gepind bij een bank-o-mat langs de snelweg , bij een raststatte .. met een normale bankpas . Mijn bank geeft als reactie dat banken dit mogen , mits van tevoren gemeld ... Dit heb ik nergens gezien , ook niet op gelet .... ging er van uit dat het kostenloos was zolang het geen vreemde valuta is ....

4m
door 4mmirage - Feb 25, 2017 om 10:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak staat in D naast het scherm een verwijzing wie, wat betaalt en hoeveel. D bevindt zich nog in de middeleeuwen qua ATM, banktransacties etc. En met een EC-Karte (NL pinpas) met maestro of Cirrus betaal je niets als je binnen het eigen banknetwerk pint. Dit geldt echter ook voor de Duitschers die onderweg pinnen.
Voor diegenen die vaak in D komen of er zelfs wonen, zoals ik, kan je beter een CC van de DKB (www.dkb.de) nemen. Die rekenen nl niets aan, zelfs niet buiten de €-zone. zolang je met de DKB-Visa geld bij de pinautomaat opneemt. Werkt goed, heb ik reeds sinds jaren en werkt in Zwitserland, Malaysia, Emirates, Frankrijk, NL, B, USA, Philippines, om er maar een paar te noemen. ALTIJD bonnetje laten drukken en ALTIJD in locale munt laten uitbetalen, NOOOOIT in €.
Bij evt. kosten, gewoon naar de DKB sturen in Berlijn en de kosten worden integraal vergoed.