M.
door M. Hendriks Apr 24, 2017 om 11:02
Geldzaken & recht

Uren kloppen niet op de factuur en er is niet getekend voor de offerte

Eind februari is hier de bakamerinstalateur geweest voor de badkamer te herstellen i.v.m lekkage. Er is in Januari een offerte opgemaakt en via de mail verzonden naar mij maar ik heb de offerte nooit ondertekent en nu krijg ik pas deze week de factuur binnen en blijkt dus dat ze gewoon de uren op de offerte hebben aangehouden maar ze hebben er veel minder gemaakt als nodig was. Ik neem aan dat ik de extra uren toch niet hoef te betalen. Heb immers niet voor de offerte getekend.

Met vriendlijke groet,

M. Hendriks.

8000 13 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 24, 2017 om 11:13
888 Antwoorden / 1 Vragen

Is wel alles gedaan wat qua werkzaamheden op de offerte/opdracht stond?
Zo ja, dan moet u de volledige factuur betalen. Mazzel voor de aannemer dat het "mee" zat. Als het "tegen" had gezeten, had u gezegd dat u niets méér wilde betalen, want de offerte is de offerte. Nu is de offerte ook de offerte. Het niet tekenen is in deze niet terzake, u heeft ze toegelaten en hun werk laten doen, dus was daarmee akkoord gegaan met de offerte.

Cookies
door Cookies - Apr 24, 2017 om 11:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Grapje zeker? Je hebt het werk toch laten verrichten door ze? Dan ben je dus akkoord gegaan met de offerte.

Heb immers niet voor de offerte getekend.

marita5
door marita5 - Apr 24, 2017 om 11:28
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo M hendriks ,

ART 752 BURGELIJK WETBOEK .

1 : Indien de prijs bij het sluiten van de overeenkomst niet is bepaald of slechts een richtprijs is bepaald, is de opdrachtgever een redelijke prijs verschuldigd. Bij de bepaling van de prijs wordt rekening gehouden met de door de aannemer ten tijde van het sluiten van de overeenkomst gewoonlijk bedongen prijzen en met de door hem ter zake van de vermoedelijke prijs gewekte verwachtingen.
2 :Indien een richtprijs was bepaald, zal deze richtprijs met niet meer dan 10% mogen worden overschreden, tenzij de aannemer de opdrachtgever zo tijdig mogelijk voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding heeft gewaarschuwd, om hem de gelegenheid te geven het werk alsnog te beperken of te vereenvoudigen. De aannemer zal binnen de grenzen van het redelijke aan zulke beperking of vereenvoudiging moeten meewerken.
3 :Lid 2 is van overeenkomstige toepassing op aannemingen van werk waarbij de prijs afhankelijk is gesteld van de bij de overeenkomst geschatte tijdsduur voor de uitvoering van het werk.

Ge
door Genee - Apr 24, 2017 om 11:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er precies in de offerte over de gewerkte uren, aanpassing als werk mee of tegen zit?
Zeg dat u aannam dat de werkuren in de offerte een schatting was en niet vast stond.
Zou toch proberen om wat van die niet gewerkte uren af te krijgen.
Veel kans dat bij tegenvallen van karwei hij u gevraagd zou hebben om de meer-uren te betalen.

M.
door M. Hendriks Apr 24, 2017 om 11:43
Antwoorden / 1 Vragen

Het is zelfs zo dat ze voor de tegelzetter minder uren moeten indienden want er is een fout gemaakt met het leveren van de tegels ze hadden namelijk de verkeerde geleverd en daar door had de tegelzetter meer werk en dat zou dan voor hun kosten komen maar ze tellen wel gewoon de uren die ze op de offerte hadden gezet ook op de de factuur mee terwijl er is afgesproken dat hun de kosten op hun zullen nemen van de tegelzetter en als ik zo kijk naar de factuur heeft de tegelzetter gewoon dik en dubbel betaald gekregen en hebben ze zicht niet aan hun woord gehouden over inkorten uren van de tegelzetter de tegelzetter heeft maar 8 uurtjes werk gehad en ze hebben er 14 voor geteld dan ben ik toch gek dat ik dat betaal dan ben ik een dief van mijn eigen portomonee.

M.
door M. Hendriks Apr 24, 2017 om 11:46
Antwoorden / 1 Vragen

En daarbij wij hebben het sloopwerk helemaal zelf uitgevoerd en degene die de draingoot zou komen plaatsen heeft maar anderhalf uur werk gehad in plaats van 5 uur het was een kwestie van aansluiten en hij kon weer gaan en ik heb zelfs foto's naar de badkamerinstalateur gestuurd zodat ze konden zien dat het zo gepiept was want hij kon er zo bij aansluiten en weer gaan ik ga deze week naar hun toe om verhaal te halen en hopen dat we in goed overleg eruit komen.

fa
door familyman Apr 24, 2017 om 11:51
888 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom schrijft u pas de vervolg info van uw vraag na een x aantal antwoorden? Komen er nog meer hoofdstukken? Graag alles in één vraag vermelden aub.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2017 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u zo overtuigd bent van uw gelijk, waarom stelt u hier dan de vraag?

In het vervolg wat betere afspraken maken en die ook op papier zetten en ondertekenen.

hansje klein
door hansje klein - Apr 24, 2017 om 12:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn verbintelijke en onverbintelijke offertes ...

en in iedere offerte staat tevens hoe er met meer-werk wordt omgegaan. Hieruit mag u afleiden hoe er dan met minder-werk kan worden omgegaan. Offertes worden vaak met computerprogrammaatjes gemaakt en is hierbij uw eigen-prestatie mogeljk NIET meegerekend. Navragen dus!

NB. U heeft weliswaar niet getekend, maar dus wèl een opdracht gegeven. De inplanning voor de tegelzetter die geen tegels had is toch niet extra in rekening gesteld zegt u hier zèlf.

M.
door M. Hendriks Apr 24, 2017 om 12:26
Antwoorden / 1 Vragen

In de offerte staat niks in van meer-werk of iets dergelijks en ze hadden in eerste instantie het slopen op de offerte er wel bij gezet maar heb toen aangeveven dat we dat zelf doen want dat scheelt weer in de kosten en het is niet zo dat ik het niet wil betalen maar het gaat mij om het principe. De tegelzetter was eigenlijk om 13:30 al klaar maar toen kwamen we er dus gelukkig op tijd achter dat het de verkeerde tegels waren die ze geleverd hadden en wij gelijk terug naar de zaak om dit allemaal te regelen en ze hadden gelukkig onze tegels die we eigenlijk besteld hadden nog liggen in hun magazijn dus de tegelzetter heeft dus 2 uur extra werk gehad en dat zou dan voor hun kosten komen en dat zie ik niet terug op de factuur.

hansje klein
door hansje klein Apr 24, 2017 om 12:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dus ... is de offerte wegens uw eigen-prestatie van te voren al aangepast en het meerwerk voor de tegelzetter staat NIET nu niet extra op de rekening.

1- Is het slopen als kostenpost niet verwijderd in de factuur, heeft u recht op teruggave. Klaarblijkelijk heeft u uw offerte niet aangepast (en daarna niet ondertekend als opdracht).
2 - Lijkt eerder op een communicatiefoutje tussen de tegelzetter en de boekhouding dan een principekwestie.

U betaalt uiteindelijk nú uw eigen sloopuren!

M.
door M. Hendriks Apr 24, 2017 om 19:34
Antwoorden / 1 Vragen

Offerte is meerdere malen aangepast

panter22
door panter22 Apr 25, 2017 om 10:30
6599 Antwoorden / Vragen

Nog maar een keer:
De installateur maakt van tevoren een berekening over de tijd en kosten.
Sloopwerk, tegelzetter, installatie etc.
Daar heb je over gediscussieerd en het sloopwerk ging van de offerte af en nog een paar zaken zijn aangepast.
Dan kom je toch op een prijs uit waarvan je denkt, daar doe ik het voor.Dat is duidelijk.
Dan kan het werk meevallen of tegenvallen  voor de installateur. Dat is dan zoals het is.
Dan kun je niet achteraf nog eens gaan klagen dat het werk meeviel.
Dat had je van tevoren af moeten spreken. De werkelijke tijd die jullie er aan besteden betaal ik.
Maar dat heb je niet gedaan, Dus moet je gewoon betalen wat afgesproken is.
Nu viel het werk mee. Maar als het tegen was gevallen, dan had je spontaan gezegd: ik betaal meer dan de offerte? Of hebben jullie een maximale prijs afgesproken. Viel het werk mee, dat je dan minder zou betalen?

ge
door gewicht - Apr 24, 2017 om 12:06
170 Antwoorden / 1 Vragen

Kan zijn, maar je hebt ze wel de boel laten herstellen. Dus ben je wel akkoord gegaan.

panter22
door panter22 - Apr 24, 2017 om 19:26
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een offerte gekregen met een inschatting van het aantal uren dat gewerkt zou worden. Een totale prijs, niets meer of niets minder. Dat is gemakkelijk. Hoef je niet met de stopwatch er bij te staan.
Je weet wat je betalen moet en de installateur voert het uit. Kennelijk was dat een redelijke prijs, want installateur mocht het er voor doen,
Als je zelf de boel gaat slopen, dan moet je dat doorgeven en vragen of de offerte aangepast kan worden.
Maar je dat op eigen initiatief doet, zodat er minder werk voor de installateur was op de dag van de uitvoering. dan gaan er niet zomaar een paar uur van de offerte af. De uren zijn ingepland, Er is misschien geen ander karwei direct voor handen.
Dat is met die tegelzetter ook zo. Kennelijk was er ruim gepland en een snelle tegelzetter.
Er werd dan ook niet moeilijk gedaan dat de verkeerde tegels geleverd waren.
Je wilt verhaal halen, maar waarvoor. Alles is toch uitgevoerd zoals afgesproken?
Alleen je bent zelf zonder dat het afgesproken is begonnen met slopen. Misschien wil de installateur een tevreden klant en haalt hij nog een paar uurtjes van de prijs af.

M.
door M. Hendriks Apr 24, 2017 om 19:33
Antwoorden / 1 Vragen

In overleg hebben we zelf gesloopt en die uren zijn van de offerte afgehaald heb daarna een nieuwe offerte ontvangen zonder sloopwerkzaamheden

panter22
door panter22 Apr 24, 2017 om 19:53
6599 Antwoorden / Vragen

Dus dat was al geregeld.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 24, 2017 om 19:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Van Consuwijzer (neem ook even contact op met consuwijzer voor uw specifieke situatie, hier heeft u geen antwoord gekregen van juristen, zoals u al heeft gemerkt)

Ik heb een vaste prijs afgesproken, maar de aannemer is veel sneller klaar dan verwacht. Moet ik het afgesproken bedrag betalen?

Dat hangt ervan af. U hebt een vaste prijs afgesproken. De aannemer heeft ingeschat hoe lang het werk ongeveer gaat duren. Is de aannemer veel sneller klaar dan verwacht? Dan kunt u proberen om hem de prijs te laten verlagen.

Dit kan alleen als de aannemer veel minder uren heeft gewerkt dan verwacht. U kunt dat dan tegen hem zeggen. En zeg dan dat het niet redelijk is om de afgesproken prijs te betalen.

Bron klik HIER

Cookies
door Cookies Apr 24, 2017 om 20:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat is hier juridisch aan dan? Dat kan iedereen toch wel zelf bedenken  (en dat heeft TS ook al gedaan) dat je altijd in een dergelijke situatie het gesprek kunt aan gaan? Verstandiger is natuurlijk als je zo'n vraag stelt voordat je de werkzaamheden laat uitvoeren.

tijger1
door tijger1 Apr 24, 2017 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is hier al een paar keer vermeld, is Consuwijzer niet voor nodig. Heeft overigens niets met juridisch te maken. De Ts stelt zelfs dat de offerte een paar keer is aangepast.

zoekster1
door zoekster1 Apr 24, 2017 om 20:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het juridische hieraan is dat je een beroep kunt doen op redelijkheid en billijkheid, dat is een wettelijk recht. Dat zie ik in jouw antwoord niet terug, carola.83 (grapje zeker?)

En tijger1, laat de ts zelf maar even bepalen of die consuwijzer nodig heeft. Heb jij niets over te zeggen. Maar ik zie het al, wie de handschoen past, trekke hem aan, ha ha!

Cookies
door Cookies Apr 24, 2017 om 21:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee klopt, geen zin in. Bovendien overbodig omdat iedereen dat zelf kan bedenken (wat ook zo is). En als iemand begint over een niet getekende offerte terwijl de klus geklaard is, ja, dan vraag ik idd of het een grapje is. En verder kwam de rest van de essentiële info pas later in een reactie. Daar ga je voor het gemak maar even aan voorbij. Hahaha? Pfff.

Cookies
door Cookies Apr 24, 2017 om 21:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens hoef je voor wat copy / paste werk geen enkele juridische kennis te hebben, dat kan iedereen.

zoekster1
door zoekster1 Apr 24, 2017 om 21:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Doe niet zo dom. Ik heb het helemaal niet over mijn eigen kennis. Ik heb het over de juristen van consuwijzer natuurlijk, daarom verwijs ik er ook naar. Wat een idiote reactie van je.

ha
door halex - Apr 24, 2017 om 21:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt de offerte niet getekend, maar wel opdracht gegeven om de werkzaamheden te beginnen. Onder welke condities hebt u die opdracht verstrekt? Hebt u daarbij uitdrukkelijk gemeld dat het niet op basis van de offerte was? Ze niet, dan mag de aannemer er van uitgaan dat u akkoord bent met de offerte en het totaalbedrag wat geoffreerd is. Of u nu wel of niet getekend hebt, doet er niet meer toe als u de opdracht daadwerkelijk verstrekt zonder nadere voorwaarden.

hansje klein
door hansje klein - Apr 25, 2017 om 09:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uiteindelijk ...

heeft u een opdracht gegeven op basis van de inmiddels aangepaste offerte en de extra uren voor de tegelzetter zijn niet extra berekend. Wat is dan nog het probleem wanneer uw sloopwerk in de laatste offerte al was meegenomen als een eigen prestatie? U zegt herhaaldelijk, dat u niet hebt getekend ... moet tenslotte dan mondeling JA hebben gezegd en dat weegt net zo zwaar.

tijger1
door tijger1 Apr 25, 2017 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In ieder geval de deur opengedaan om het werk te laten verrichten.:-))

ro
door ronny530 - Apr 25, 2017 om 15:13
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zonder een akkoord van uw zijde gaat de installateur niet beginnen dus zal er op de één of andere manier toch een akkoord zijn gegeven, als dat mondeling of per Email is gegaan dan hoeft de offerte niet ondertekend te worden. Het eindbedrag op de offerte is bindend dus mag nooit hoger uitvallen dan dat eindbedrag. Zoals ik in een latere reactie van u lees bent u zelf begonnen met bepaalde werkzaamheden nadat de offerte was uitgebracht en daar zal de installateur u dankbaar voor zijn want al die werkzaamheden waren mee gecalculeerd in de offerte maar die werkzaamheden maken niet dat er minder werkuren in rekening worden gebracht. U kunt nu wel flink balen maar in mijn optiek houdt de installateur zich gewoon aan de afspraak die met u gemaakt is. Stel dat de installateur veel meer werkuren nodig had gehad om de klus te klaren dan had het eindbedrag ook niet hoger mogen zijn dan het bedrag op de offerte.

pi
door pieterwolters - Apr 25, 2017 om 17:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Is de offerte fixed price (waarbij ze een indicatie van het aantal uren hebben gegeven) of staat er zwart op wit dat je alleen de daadwerkelijke uren moet betalen?